Tips, ervaringen & aanraders #6

Maar als hij voor 4 dagen een contract heeft dan kun je toch niet zomaar zeggen ik wil die “vrije” dag nu ineens vervangen door dat verlof. Dat zou dan feitelijk betekenen dat zijn werkgever voor die verlofperiode zijn contract moet uitbreiden naar 40 uur ipv 32? (Of ik begrijp het niet goed?) lijkt me niet helemaal bedoeling van die regeling en denk ook niet dat een werkgever daar aan mee hoeft te werken.

Anders lever je natuurlijk wel gewoon die dag 30% in op loon. Maar dan kun je die dag dan wellicht wel besparen op opvang (als jullie daarvoor betalen)? Misschien is dat een argument. Maar ik weet natuurlijk niet of dat in jullie situatie tegen elkaar opweegt.

1 like

Oja ook een goed idee inderdaad om er wat meer groenten in te krijgen, ga het eens proberen! :blush: Fijn deze tips allemaal!

1 like

Vaak moeten ze ook wel heel vaak iets proeven voordat ze het echt lekker of vies vinden

3 likes

Misschien is dit een argument: Zijn werkgever krijgt geld van de overheid om het verlof van jouw partner te betalen. Dus zijn werkgever gaat er financieel niet op achteruit.

Je partner kan het ook als ‘vakantie’ opnemen. Dus af en toe een weekje. Misschien is dat minder heftig voor zijn werkgever?

Edit: ik ben ook een voorstander van alles pakken wat je ‘krijgt’. Mits je het kan missen natuurlijk!

Okee een onderwerp wat elke zoveel tijd langskomt.

We zijn vorige week gestart met zindelijkheid via de methode van Big Little Feelings en dat ging echt top! Eerste dag al elk plasje op het potje en ook zelfs daar gepoept.

Toen een aantal dagen (3) geen ontlasting (maar volgens de methode was dat niet gek) en daarna kwam er voor 3 dagen poep uit, waaronder 1 ongelukje en de rest op het potje.

Nou, klaar is kees dachten wij :smiley:

Maar het poepen is blijkbaar toch een issue. Het lijkt of ze niet snapt hoe je ‘bewust’ moet poepen. Ze voelt de aandrang (geeft het ook aan) doet een halfslachtige poging waarbij ze wel gaat zitten maar niet perst/duwt oid. En uiteindelijk komt het eruit, ik denk als ze staat. Het is niet dat ze ergens gehurkt in haar broek gaat poepen. Ze is er dan ook best overstuur van (wil nieuwe schone broek). Maar als ze een beetje poept en ik haar daarna op het potje laat zitten (ook lang met boekjes etc) komt de rest niet.

Het is (nog) geen obstipatie, want ik zie haar niet persen zonder dat het lukt. Ze vraagt ook niet om een luier en poept niet in haar luierbroekje die ze tijdens het slapen draagt, dus een ‘luier om in te poepen’ is ook niet de oplossing. Zoals gezegd, het lijkt alsof ze nog niet doorheeft wat je moet doen om bewust te poepen, maar hoe los je dat op?

Iemand in een vergelijkbare situatie gezeten?

Oh wat tof! Wij hebben die cursus dus ook gedaan. Hoeveel dagen sinds je gestart bent? Het kan zijn dat ze denk ik vanzelf nog wat stappen zet. Mits je je aan het script houdt zou het goed moeten komen (los van medische dingen). De focus zou dan meer moeten zitten op de poep eruit laten glijden (kring spier ontspannen) dan persen (kring spier aanspannen).

Hier ging ze soms mee met ons als wij gingen poepen. Maar hielp het vooral dat een vriendinnetje ook mee deed en die poepte ‘eerst’ en op de pot. Op dag 4. Daarna ging het bij haar ook (zonder dat ze onder de indruk was). Af en toe heeft ze nog 2-3 dagen dat ze niet poept. Dan zegt ze ook dat ze buikpijn heeft. Ze zit en probeert dan wel. Soms komt het met het slapen eruit of op de opvang (in een wasbare luier) en soms op de pot.

Niet echt een vergelijkbare situatie, sorry! Maar wij zijn nu 5 weken sinds geen luiers meer, behalve op de opvang en met slapen, en thuis en onderweg is ze verder zindelijk. Met heel wat frustraties hoor, aan beide kanten. Maar toen wij het als ouders meer gingen loslaten (zoals ze in die cursus zeggen) ging het beter.

2 likes

Fijne cursus is het hè, ik vond het superhandig dat alles voor je uitgekauwd wordt. Zijn nu 9 dagen geleden begonnen en zoals gezegd gaat het qua plassen dus supergoed.

Ik ga de module over poep maar nog eens bekijken, de scripts hield ik me wel redelijk aan (hoewel je in frustratie wel wil gaan onderhandelen/belonen etc). Loslaten of in oeder geval de focus eraf halen zal waarschijnlijk ook veel helpen maar is soms makkelijker gezrgd dan gedaan.

3 likes

Ja ik herken het! Wij hadden twee boekjes over naar de pot gaan (lotje en bobbi) in het doosje die ze alleen mocht pakken (of wij voorlazen) als ze op de pot zat. En een heleboel poep boekjes gewoon los. Om ook te lachen om poep enzo. Oh! En wij hadden bellenblaas in het speel doosje zitten. Had ergens gelezen dat voor bellenblazen je juist je buik moet ontspannen. Als je aan het persen/drukken of forceren bent kan je niet bellen blazen. En juist die (onbewuste) ontspanning heeft ze denk ik nodig.

2 likes

Ja thanks! Ik sta er zo in als jij.

Zijn baas kan hem dan wel minder inplannen op projecten, dus qua uren die zn baas naar klanten kan doorberekenen zal het die man wel aan inkomsten schelen. En het is een aardige gast, dus mijn vriend voelt zich dan gewoon lullig dat hij dat moet aankaarten, en de makkelijkste weg is dan gewoon maar doorwerken ofzo.
Maar ik denk dan, wie is belangrijker, dat jouw baas NOG een huis kan kopen, of quality time met je gezin.

3 likes

Het is de keuze van de baas om je vriend niet te vervangen tijdens zijn verlof, als hij dat wel doet kan hij gewoon alsnog geld verdienen aan die klant! Jouw vriend hoeft niet op zijn stoel te gaan zitten.

4 likes

Ja precies wat @Discopony zegt. Z’n baas krijgt geld om jouw partner te vervangen, doet hij dat niet dan is het zijn eigen schuld.

Mijn man is ook een beetje zoals jouw partner. Loopt heel hard voor z’n baas, maar begrijpt niet dat in zijn ogen hij ‘maar’ een werknemer is. Als de baas in zwaar weer komt, vlieg je er gewoon uit hoor

1 like

Hele discussie verder maar hij wil de 30% niet inleveren. :thinking: Omdat ik altijd zoveel wil qua interieur en uitjes en extraatjes, en alles nu zo duur is.
(We doen alles 50/50 maar ik heb wat meer achter de hand)

1 like

Dan hou je je toch een paar maanden in? Ik snap wel dat hij het dan niet meer 50/50 wil doen want dan houdt hij minder over.

8 likes

Even een aanrader delen.
Wij hebben een zonnekap voor onze kinderwagen gekocht, en als die er is voor jouw kinderwagen kan ik dat zeker aanraden. De stof is dunner, er zit gaas in dus het wordt veel minder warm in de wagen, een groot lucht/kijkvak en je kan 'm zelfs doortrekken met een soort muggenkleed. Het scheelt echt veel met hoe warm het wordt in de wagen.
Het erop zetten is wel ff schelden, maar daarna kan je weer best wat maanden ermee doen.
Ik heb 40€ betaald tweedehands, nieuw is het vanaf 70€. Ik verwacht dat ze nog 3 zomers veel en 1 zomer weinig in de wagen gaat zitten. Dus best de investering waard voor 4 jaar.

1 like

Ik ga binnenkort op vakantie met dagelijks naar het zwembad/strand. Wat raden jullie aan om mee te nemen voor een kind van 1,5-2 jaar? Wegwerpzwemluiers met daar overheen een zwembroek of wasbare zwemluiers? Hoe werkt dat met die wasbare zwemluiers, moet daar nog een inlegvel in en een broekje overheen of kan het zo los? En hoeveel (al dan wel/niet wasbare) zwemluiers zou ik dan nodig hebben voor 1,5 week?

Ik gebruik wegwerpluiers voor mijn dochter. Neem 1 pak zwemluiers mee, de rest kopen we daar wel. Kinderen zijn overal dus luiers ook in de supermarkt gewoon te vinden (tenzij je ergens heel afgelegen heen gaat misschien).

Anders toch wel rekenen op minimaal 3 per dag. Ligt er ook aan hoe vaak je kind poept. En soms wil je misschien tussendoor toch even een droge luier aandoen omdat de hele dag zo’n nat ding ook niet lekker is.
Ik denk dat 3 per dag te weinig is maar heb er dus zelf niet zo op gelet. Wij doen op het strand ook wel eens een normale luier aan, en als ze dan richting het water wil weer een zwemluier. Blote billen ben ik geen fan van, laatste vakantiedag dat gedaan omdat m’n vriend dat wel vond kunnen: binnen 10 minuten heeft ze 1x in de branding en 1x naast de strandstoel gepoept :joy: toen toch maar weer een luier gepakt.

4 likes

Mijn baby speelt heel erg veel buiten op de opvang en ze hebben aangeraden sokken aan te schaffen die wat dikker zijn en meer anti-slip aan de onderkant zijn. Ik had een aantal gevonden van Ewers, alleen dat zijn hele hoge sokken en die klemmen haar dikke beentjes dan af. Ze kan nog niet lopen (is 11.5 maanden nu), dus schoentjes zijn nog niet zo handig (heb wel van die Walkies besteld, moeten nog binnenkomen).

Heeft iemand hier tips voor geschikte sokken om mee buiten te spelen?

Wij hadden ook wegwerpluiers mee en daar inderdaad zwemkleding over. Ik weet niet of je van plan bent hele dagen te zwemmen, wij gingen dagelijks een paar uurtjes (3 uurtjes of zo) en hadden aan 1 luier per dag voldoende. Ik had inderdaad ook één pak meegenomen en heb niet bij hoeven kopen op vakantie .

2 likes

Dat is wel jammer!

1 like

Wij hebben 2 wasbare zwemluiers van happy bears sinds dit voorjaar en ik vind ze helemaal top. Door de standen passen ze van 3m-3jr ongeveer (R. Is nu 1,5 maat 86 en draagt de middelste stand) en lekken totaal niet door. Ze heeft er op vakantie en ook thuis meerdere keren in gepoept en dat merkte we omdat ze het zelf aangaf of omdat we het roken. Wij doen hem dan boven de wc uit, wat er dan nog inzit gewoon even uitspoelen met koud water en dasty of ossengalzeep (ik had op vakantie een blok mee) en dan is hij echt zo weer schoon. In de zon waren ze ook binnen no time droog, dus 2 is echt genoeg.

Gaat verder geen inlegvel ofzo in, maar zijn dus echt makkelijk schoon te maken.

3 likes