Tips, ervaringen & aanraders #6

Iemand uit ervaring aanraders voor een vakantie met een kind van 19 maanden?
Wij moeten last minute nog wat verzinnen voor 1 a 2 weken vanaf half juli maar ik weet echt niet wat nu slim is. Wij veranderen heel de tijd van mening wat nu handig is en leuk voor iedereen en we zouden dus eigenlijk binnen 2 weken al willen vertrekken.

Initiële idee was een all inclusive hotel in bijv. Mallorca. Zon, geen verplichtingen, eten en drinken wanneer je wil, zwembad, speeltuin, strand. Maar hoogseizoen dus het gaat druk zijn, drukte op luchthavens, transfer naar het hotel met kind, samen met kind op 1 slaapkamer. Wat als ze ziek wordt?

Andere optie is een autovakantie naar bijv. frankrijk of oostenrijk. Vakantiehuisje huren waardoor meer ruimte, eigen slaapkamer. maar wel zelf voor je eten en drinken zorgen en minder zon garantie. Dingen bezoeken daar met dreumes, gaat ze dat wel leuk vinden en gaan wij dat wel leuk vinden met dreumes?

andere optie: vakantiepark in NL maar 1 week lijkt mij daarvoor meer dan voldoende. Niet ver rijden, zwembad, speeltuin etc. Voelt toch minder als echt vakantie voor ons en weer is natuurlijk onzekerder.

Dit is onze eerste echte vakantie met haar en we zien dus vooral veel beren op de weg en kunnen geen beslissing maken. We willen een vakantie waar we niet teveel moeten nadenken en vooral kunnen uitrusten. Ik denk dat het vooral zo is dat we moeten accepteren dat een vakantie met kind nu eenmaal anders en onvoorspelbaar is maar dat vinden we nog wat lastig.

Iemand ideeën of ervaringsverhalen? (mag zowel positief als negatief)

2 likes

Wij gaan ik augustus naar het hof van Sasken in een luxer huisje. We hebben er een half dagje opvang bij geboekt zodat we zelf ook eventjes rustig naar het zwembad kunnen. :grimacing:

In de omgeving is ook genoeg te doen oa wildlands is heel dichtbij.

2 likes

Ik heb dezelfde bezorgdheden als jij. Omwille van corona nog geen buitenlandse vakantie gedaan met onze dochter (2 jaar). Wij hebben ook heel lang getwijfeld en uiteindelijk een weekje naar het Zwarte Woud in Duitsland geboekt. Mijn vereisten waren vooral zwembad (binnen en buiten) en gemakkelijk om te eten (dus niet 's avonds nog een restaurant moeten zoeken). Het is een hotel met ontbijt en avondmaal en welnessfaciliteiten. We gaan het zien, vliegtuig zag ik niet zitten nu met alle drukte en problemen. En ook te ver met de wagen leek mij ook niet fijn (bv. Italië of Spanje). Nu is het maar 5 uurtjes rijden. Maar wij wisten ook niet goed wat nu de beste optie was…

1 like

Niet met deze specifieke leeftijd maar wij zijn toen ons kind 15 maanden was naar een camping in Frankrijk geweest (met de auto) en recentelijk (ze is nu 25 maanden) met het vliegtuig naar Kreta in een appartement met huurauto. Ik vind het allebei aanraders eigenlijk! Ik vond het toen ze wat kleiner was eigenlijk makkelijker om dingen te ondernemen dan recentelijk. Ook de autoreis vond ik heel goed te doen, beter dan het vliegen (maar wel langer natuurlijk) maar ik denk dat ik met deze leeftijd zo lang rijden lastiger zou zijn. Jij zit er natuurlijk precies tussenin dus ik vind het lastig om wat dat betreft tips te geven.

Ik vond één slaapkamer delen op vakantie trouwens heel prima te doen. We legden ons kind dan op bed en konden zelf nog in de woonkamer of op het balkon zitten. Verder zagen wij ook op tegen de transfer maar vaak kan je ook een privétransfer boeken of een een auto huren misschien? Drukte op de luchthaven was wel een ding maar was ik eenmaal op plaats van bestemming wel weer vergeten. Even omschakelen is het wel inderdaad, maar het kan ook heel leuk zijn!

2 likes

Heel toevallig zijn we net teruggekomen van een all in vakantie op Mallorca met ons zoontje van 2 jaar en 3 maanden.

Vond sowieso Mallorca heel erg leuk. Echt een mooi eiland. Zijn trouwens toen hij 1,5 was naar Ibiza geweest en dat vond ik met die leeftijd ook al goed te doen.

Mocht je besluiten te gaan vliegen zou ik wel proberen Schiphol te vermijden. Rotterdam is een stuk beter te doen. Wij vlogen helaas wel vi Schiphol.

De heenweg heb ik met peuter en zwanger 2,5 uur in de rij voor security moeten staan. (Wat achteraf een foutje was want zwangeren mogen voor, hadden het alleen al 3x gevraagd en werd dus telkens geweigerd).
En de terugweg was ook echt ruk. Moesten 45 min wachten totdat we op de gate aangesloten konden worden. (We landden om 0:45). Vervolgens tot 3:30 moeten wachten op onze koffers met amper zitplekken bij de bagageband. Peuter had er echt heel erg moeite mee want kon uit t vliegtuig de slaap niet meer vinden. Echt heel sneu.

Mocht Schiphol wel de enige optie zijn dan zou ik iig proberen niet zo laat te vliegen. Want tegenwoordig zijn echt heel veel vluchten vertraagd en/of gedoe met bagage afhandeling. Aankomsthal stond ook echt bombol vol met achtergebleven/nog niet opgehaalde koffers.

Er zijn ook nog steeds wel gevallen waarbij het trouwens wel allemaal soepel gaat hoor. Maar dit is nog wel het voorseizoen.

Om niet heel negatief af te sluiten was dit overigens de vakantie wel helemaal waard hoor! Hebben echt genoten en als je eenmaal op bestemming of weer thuis bent ben je het ook wel weer gauw vergeten. Maar wel iets wat goed is om rekening mee te houden.

3 likes

Ze is nu ook ineens heel verkouden geworden met hoesten erbij, dus denk dat het een griepje is (of Corona :woman_shrugging:)

Onze eerste zomervakantie (dochter was toen 10 maanden oud) zijn we 2 weken naar Duitsland geweest, naar een vakantiepark, ca. 4 uur rijden. Zij sliep toen nog gemakkelijk in de auto, waardoor de autorit prima was. Zij deed toen nog 2 slaapjes. Vaak deed zij dan het eerste slaapje in de auto op weg naar een uitstapje, een stadje of kasteel o.i.d., en tijdens het tweede slaapje zaten we dan of in de auto terug of waren we weer in het huisje en na dat slaapje gingen we dan vaak even zwemmen of schommelen in de speeltuin. Ze was toen nog zo klein dat ze overal wel gemakkelijk mee naar toe ging.

De tweede zomervakantie, dochter was toen 22 maanden, zijn we naar een camping in Zuid-Frankrijk geweest (het weer was daar fantastisch!). We hadden daar een stacaravan gehuurd met 3 slaapkamers (1 voor ons, 1 voor haar en 1 voor al het speelgoed ;)…). We hadden ook een tuintje rondom met een hekje eromheen, zodat zij daar lekker kon rommelen, zonder dat we bang hoefden te zijn dat ze wegliep. Mijn dochter vond (en vindt nog steeds) autorijden toen helemaal niks meer. Ik ben daarom met haar gaan vliegen en mijn man is zelf gaan rijden met de auto. Zo konden we wel al onze spulletjes meenemen (qua bedje, kinderwagen, etc.), maar hoefde ik maar 2 uurtjes met haar te reizen met alleen handbagage. Mijn man kwam ons toen gewoon op vliegveld ophalen. Ik vond dat ideaal. De omgeving was prachtig daar. Ze deed toen nog een slaapje, dus gingen we vaak een dagdeel uitstapje naar stadje maken of naar strand, dan terug voor haar slaapje terwijl wij lekker buiten in het tuintje zaten en dan het andere dagdeel naar het zwembad of speeltuin op het park. Deze vakantie zou ik zo nog eens over doen!

3 likes

Wil je delen welk hotel dat is in Duitsland? Wil in augustus ook nog even weg maar echt geen zin om te zoeken

1 like

Even een tip van mij: kijk ook even naar de campings van ms vacance. Zijn erg op kinderen/familie gericht

2 likes

Wij hebben hem toen hij net 8 kilo was al gebruikt en ging prima ondanks dat er 15? kilo staat. Wel erbij blijven, maargoed… Ze zijn zo klein dat je hem toch nog niet alleen het water in laat.

1 like

Bedankt voor alle ervaringen en ideeën! Heb ik zeker wat aan :grin:

Een vakantie is toch opeens heel anders met kind :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voordeel van zo laat boeken is natuurlijk dat de voorspellingen qua weer al bekend zijn maar nadeel is dat er al heel veel weg is. Misschien met kind toch maar wat langer van te voren een vakantie boeken :blush:

1 like

De enige tip die ik eigenlijk heb is: gewoon doen wat je graag zou willen en je prettig bij voelt. Je zult altijd twijfelen en op zien tegen de dingen die je moet regelen en afvragen hoe alles zal gaan, maar over het algemeen valt het doorgaans mee.

6 likes

Heerlijk! Dit zouden wij ook graag willen, maar boeken nog niks omdat we idd ook het weer in de bergen af willen wachten :sweat_smile: In welk dorp zitten jullie?

1 like

Ben ik het ook mee eens! Wij gaan gewoon nog op dezelfde vakanties en het voelt wel minder als vakantie, maar met wat passen, meten en regelen lukt het altijd wel. Als je daar geen zin in hebt snap ik dat ook heel goed, dat je dan liever naar een kindvriendelijke camping gaat. Maar dat klinkt voor mij als een nachtmerrie haha.

4 likes

Hallo! Een kennis van mij vroeg of ik incidenteel op een zaterdag kan meehelpen en oppassen op zijn 3 kleuters.Hij vraagt wat ik per uur wil. Wat is een redelijk bedrag? Iemand tips hiervoor? De helft van de tijd is hij er ook en is het meer bijspringen dan echt alleen ik.

1 like

Ik heb geen ervaring met tarieven maar dat het mogelijk alleen om bijspringen gaat zou ik zelf niet laten meewegen. Je bent toch je tijd er aan kwijt.

1 like

Hmm ja goeie eigenlijk dacht ik er niet op die manier over na! Hij heeft zelf wel al een prima bod gedaan dus dat ga ik accepteren.

3 likes

Ik ga morgen met vrienden naar Breda. Heeft er iemand tips voor leuke, kindvriendelijke plekken, zowel om iets te eten als om te bezoeken? En is het station buggyvriendelijk?
Kinderen zijn 16m, 6 en 11 trouwens.

Speeltuinen en parken zijn altijd fijn, dank je!

1 like

Heeft een van jullie na de bevalling een sessie belly binding geboekt (ook met uitleg?).

Mijn moeder vertelde me dat ze na de zwangerschap met mij, een soort speciale strakke doek droeg om de buik (woonden toen nog in Oekraïne) en dat het daar normaal was om het herstel beter te laten verlopen (en je buikspieren te ondersteunen na de bevalling. In Nederland zag ze dat dus bijna niet. Naar haar mening was ze na het inbinden van de buik sneller hersteld van haar keizersnede, nauwelijks last van buikspieren en was haar buikje minder geworden.

Nu had ik even gegoogled en dat heet dus bengkung belly binding en het is een Maleisische methode van buik inbinden na de bevalling. Vroeg me af of jullie er ervaring mee hadden?

1 like