Tips, ervaringen & aanraders #6

De laatste tijd gaan er best veel waarschuwingsartikelen rond over de bibs spenen.

Ik had eerst zoiets van “ach, ze hebben weer iets gevonden dat slecht is” en ik zag niet de noodzaak in om van speen te verwisselen/te stoppen. Maar vandaag viel me op hoe rond de bovenkaak was geworden van onze baby na een dutje van zo’n 1,5 uur.

Samenvatting

Bovenste foto is 13:32, tweede foto 13:58 en de derde 14:59. Tussendoor heeft ze geen speentje gehad. Voor foto 2 heeft ze net een flesje gehad.

Ik schrok er gewoon van. Eigenlijk is de voor foto nog niet eens heel erg goed want in het echt was het nog iets erger, je zag precies de inham van de speen.

Dus we zijn nu maar cold turkey aan het stoppen met de speen.

8 likes

Toen mijn kind jarig was, zaten we middenin een verbouwing/ verhuizing en heeft ze eigenlijk geen cadeau gekregen van ons. Dat willen we nu vieren op haar halve verjaardag. Nu twijfel ik tussen een keukentje en een speelgoed werkbank Ik denk dat een keukentje wat veelzijdiger is en daarom leuker. Wat zouden jullie kiezen? Ze is wel gek op sleutelen. Ze wordt 2,5

• Keukentje
  • Werkbank
  • Je vergeet iets geweldigs, namelijk…

0 stemmers

Hebben jullie meer artikelen over de bibs speen? Ik heb gezocht naar extra bewijs (famme vind ik niet heeeeel sterk) maar kan niks vinden!

Vriendin van mij was gisteren bij de tandarts met haar zoontje van bijna 3. Hij gaf aan dat de (in dit geval bibs) speen beperkt moest worden tot de nacht maar verder niets.

Ik zou ergens willen dat ze (1 en bijna 3) ermee stoppen but howwwww.

1 like

Ooooh dat klinkt wel fijn, van die nachten!! Dat scheelt denk ik al heel veel. Ik denk dat die van mij hem ook vaak uit laten vallen, maar als ze dan half wakker worden wel weer even indoen? Maar eigenlijk geen idee natuurlijk wat ze doen tijdens de nacht

1 like

Hier een winkel/lactatiekundige die op insta het artikel wat meer duiden. Betreft niet alleen bibs maar ook andere orthodontische spenen.

https://www.instagram.com/p/CfvfENWjzJ-/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

We hadden bij dochter de speen (die ze alleen ‘s nachts had) toen ze 15 mnd was cold turkey afgenomen omdat ze deze bewust uit bed ging gooien en ging huilen daardoor. 2-3 dagen ging ze wat huilerig slapen maar daarna was het klaar. Sliep ook gelijk een stuk beter.

Zoon van bijna 4 mnd heeft nog wel een speen maar wil wel bewust het speengebruik gaan beperken.

Om de speen af te bouwen is er de machouyou, schijnt heel effectief te zijn. Iemand daar al ervaringen mee?

2 likes

Oh dat doet de jongste hier ook, als hij niet wil slapen gooit hij alles (spenen en knuffel) zijn bed uit… ik vind het zo lastig!

Voelt ergens zielig om het af te nemen? Ik weet niet precies wat er nou voor zorgt dat het zo zwaar voelt. Het zou voor de oudste ook easier zijn als ze beide tegelijk stopten. MAAR over 2 weken gaan we met de auto op vakantie naar italie en moeten we dus een eeuw in de auto. Dan is de speen af en toe wel een lekkere susser :sweat_smile:

1 like

Ja, kan ook prima allebei! Moet je alleen wel alle spullen hebben (kookspullen en kkusspullen) en dat gaan we nu niet allemaal kopen, dus voor nu wordt het even kiezen.

1 like

Mijn dochter is gek op de werkbank, ze vindt zoals jij ook aangeeft het sleutelen helemaal leuk. Wij hebben ook een keukentje, maar daar doet ze haast niks mee, alleen handen wassen.

1 like

Hoe doen jullie het op vakantie qua omgevingslicht? Ik merk dat vaak in hotels de slaapkamers medium verduisterd kunnen worden. Ik heb het idee dat onze zoon, afgezien van in de auto, wel een verduisterde kamer nodig heeft.

1 like

Het plak gordijn van Tommee Tippee slepen we overal mee naar toe, was een tip van @Chesirecat geloof ik.

4 likes

Wij gebruiken van die zwarte bouwfolie, vond dat zelf veel beter werken dan van die verduisteringsgordijnen. Maar onze baby is met slapen rolluiken gewend, dus echt donker donker :joy:

3 likes

Zijn er hier mensen die hun baby bewust nooit een speen hebben gegeven? Nr. 1 was een speenweigeraar. Zodra hij doorhad dat er geen melk uit kwam werd deze woest uitgespuugd.
Na 2 weken zijn we gestopt met aanbieden en verder heeft ie er nooit naar getaaid.

Achteraf gezien was het wel makkelijk want we hebben het nooit af hoeven leren, hij heeft mooie tanden en nooit gedoe met speentjes die kwijt waren.

Maar is het nou zielig om een baby geen speen te geven? Mijn vriend wil er bij nr. 2 eigenlijk gewoon niet aan beginnen, maar ik ben toch wat softer :pleading_face:

2 likes

Mijn man was aan het bellen met zijn moeder en zij vroeg of we nog iets wilden qua kraamcadeau. Mijn man natuurlijk helemaal zo van Nee joh dat hoeft niet blabla. Zij volhouden dat ze echt wat willen kopen. Ik hoorde haar wipstoeltje zeggen dus ik gelijk zo van jaa ik heb er 1 op het oog maar die is €80. Dus hij dat zeggen. Zegt ze prima bestel maar dan maken wij het wel over.
Het ging over de qute q bouncer, soort namaak babybjorn. Maar nu twijfel ik of ik niet gewoon de echte koop en dan geld bijleg. Je kan toch altijd weer voor een goede prijs je babybjorn doorverkopen. En de BB kan veel platter gevouwen worden.

Maar zouden jullie lichtroze doen? Qua vlekken enzo. Je kan het natuurlijk wassen maar denk wel dat veel vlekken er niet echt uit gaan. Wij gaan ws ivm ruimtegebrek niet echt een kinderstoel kopen die aan tafel kan. Dus haar eerste fruit en groentehapjes zal ze ook wel in de wipstoel krijgen, denk ik. Maar wie weet kopen we later een opklapbare tafelstoel.
Lichtgrijs of antraciet is dan misschien beter maar vind ik best saai.

Roze?

• Ja als je dat het leukst vindt
  • Nee, teveel gedoe het netjes te houden

0 stemmers

1 like

Mwahh ik denk dat ik er wel aan zou beginnen omdat sommige baby’s gewoon echt zuigbehoefte hebben. Je kan ook de hele tijd je pink erin janken maar daar zou ik geen zin in hebben :joy:

4 likes

Ik vind het op zich niet zielig om een baby geen speen te geven hoor. Alleen sommige baby’s hebben super veel zuig behoefte. En dan kan je wel je pink in hun mond stoppen, maar daar ben je na een dag denk ik wel klaar mee om constant te doen :stuck_out_tongue:
Dus ik zou dat gewoon bekijken, als baby wel echt zuigbehoefte heeft zou ik gewoon een speen geven. En daar dan voor 6 maanden mee stoppen, heb je ook geen speentjes gedoe meer

1 like

Wij hadden afgelopen week een huisje op een vakantiepark en op de kamer van m’n zoontje hebben we de ramen afgeplakt met vuilniszakken. Die tip had ik ook hier gelezen, werkte echt top! Was pikdonker op de kamer en hij heeft goed geslapen daar.

4 likes

Ik wilde het eigenlijk ook niet en merkte dat onze zoon het in het begin ook niet nodig had. Op een gegeven moment veranderde dat en heb ik het wel aangeboden, maar wel alleen met slaapmomenten. Mocht er een tweede komen zou ik dus ook weer kijken naar de behoefte van het kind en niet actief aanbieden.

1 like

Wij hadden ook een lichte hoes bij onze BB wipstoel, zijn een paar keer vlekken ingekomen (o.a. poep haha). Maar we konden hem goed wassen in de wasmachine en de kwaliteit van de hoes is niet achteruit gegaan. Dus ik zou het gewoon doen!

2 likes

De Q-bouncer kan ook heel plat hoor! Wij hadden hem altijd onder de bank. Geen idee hoe plat die Baby Bjorn kan.

1 like

Volgens mij is dit het platste van de Q, of kan hij nog verder?:

En de bb:

Daarnaast is de Q dus alleen in grijs, antraciet en groen en ik vind die roze ook wel echt leuk….

Ohja en we wonen met 4 op 50m2 straks met eigenlijk maar 1 echte slaapkamer en 1 geïmproviseerde slaapkamer waar wij en de baby liggen. Dus willen wel alles echt super opvouwbaar en makkelijk weg te stouwen. Hebben ook de stokke flexibath bijv.

4 likes