Tips, ervaringen & aanraders #6

Filmpje op youtube aanzetten om af te leiden :joy: beterschap!

3 likes

Ja dat is lastig inderdaad. Wij deden het met z’n 2en en dan echt vast houden, was niet anders.

1 like

Het slangetje komt geen melk in en de kraamzorg zei dat ik die dus niet hoefde te steriliseren, ook bij aankoop dus niet! Het harde kapje dat op het slangetje zit was ik ook nooit. Alle andere onderdelen doe ik altijd afwassen en soms in de magnetron. Maar ik ben wat laks met magnetron steriliseren.

Oeps, ik heb alles al een x in kokend water gegooid. Hopen dat ie t dan nog doet. :grimacing:
Ik zal voortaan ook maar gewoon afwassen / in de vaatwasser doen dan. Goed om te weten van die slangetjes

Je kan proberen dat hij bij de een op schoot gaat en die houdt zijn hoofd vast (tegenhouden met arm) en de ander zet dan het kapje op zijn mond.
Dit is de methode die we hanteren als we weer neusspray moeten gebruiken en ze daar geen zin in hebben. En ook toen L. in het begin geen zin had in de puffer.
Nu een paar maanden later hebben we weer een puffer en volgens mij denkt hij nu elke keer dat er we iets lekkers uit de puffer gaat komen ofzo, want hij laat heel geduldig dat kapje op zijn mond zetten… Dus het kan nog om slaan!

Ik wil even het spel Dansende blokjes van Nijntje tippen. Voor 2 euro bij de kringloop gekocht en na wat uitleg kunnen mijn kinderen het ook goed samen of alleen spelen.
Er zijn dus kleine kubusjes die heen en weer dansen doordat de schaal trilt. En dan moet je als hij stopt met trillen snel hetzelfde plaatje als op je kaartje pakken.

21 likes

Top tip haha

9 likes

Heb je die flessen gewoon vastgelijmd?
Ziet er zo leuk uit!!

2 likes

Goed idee met die flessen! Mooi project voor mn man en de oudste voor morgenochtend dit!

3 likes

Oh slim!
Leuk hoor, van die creatieve ideeƫn, ik sla hem op :slight_smile:

Mijn baby begint een voorkeurshouding te ontwikkelen, ik leg haar hoofdje wel steeds andersom en doe er een opgerold doekje naast, maar ze trekt het doekje gerust weg of frummelt net zo lang totdat ze met haar hoofd weer op de voorkeurskant ligt. Iemand nog tips hoe ik haar op de andere kant krijg?

Ze is 6 weken oud dus slaapt vooral nog heel veel, met voeden en spelen let ik er wel op dat ik vooral aan de andere kant van haar stimuleer.

3 likes

Mijn zoon had echt een hele hardnekkige voorkeurshouding en alle trucjes die we toepasten, hielpen allemaal niet. Toen kinderfysio ingeschakeld en met haar adviezen is het echt goed bijgetrokken, ook de afplatting die begon te ontwikkelen.
Wij hebben bijvoorbeeld een hele periode de dutjes in de kinderwagenbak laten doen, waarbij we hem op zijn zij legden en dan met een deken en kussen zodat hij niet kon draaien. En ook op zijn zij laten liggen om te spelen. We moesten dan wel de hele tijd erbij blijven en hem entertainen, want hij vond het niet leuk. Op een bepaald moment konden we hem ook een beetje op zijn zij inbouwen onder de babygym, dan kon hij een beetje zichzelf vermaken en bleef hij ook liggen.

Ah dank je, ik moet over 2 weken weer naar het consultatiebureau, zal dan eens navragen en anders afspraak bij fysio maken.

1 like

Jaaa ik ben ook opzoek! Heb er nu in van de hema die wel oke is maar 1 is wen beetje katig :joy:

Ik heb een hydrofiele slaapzak van lodger, die is 0.5 TOG en lekker zacht en luchtig! Meyco heeft ze ook.

3 likes

Die van Aden en Anais zijn echt super zacht en luchtig. Wel duur, maar ik heb er laatst een via Vinted gekocht voor €10!

2 likes

Omdat het hier over ā€œWinning the toddler stageā€ van Big Little Feelings net ging, bedacht ik me dat ik nog had gezegd een keer wat te schrijven over hun zindelijkheidstraining. Maar weet niet meer wie nu geĆÆnteresseerd waren. @Kameleon denk ik, maar weet het verder niet meer.

Waarom ik deze cursus koos
Ik merkte dat ik geen idee had hoe ik het met zindelijkheid nou het beste kon aanpakken. Je hoort eens wat hier, je leest eens wat daar. Ik deed een keer een halfslachtige poging maar dat eindigde met een peuter die huilde dat ze haar luier weer aan wilde en deed of het potje van lava was.

Ik ken mezelf en ik wist dat ik een methode nodig heb die me gewoon stap voor stap vertelt wat ik moet doen. Er zijn vast ook ouders die ze een keer die luier uittrekken en kijken waar het schip strandt, maar dat werkt voor mij niet. Dus mijn plan was om de zindelijkheidsbox te bestellen tot ik op een ander forum over deze cursus las.

Wat me erin aantrok was dat ze niet met beloningen maar vanuit intrinsieke motivatie werken. Met het idee dat beloningen steeds mooier/groter/beter moeten voor hetzelfde effect. En er was een duidelijk 3 fasen plan.

(Over dat niet met beloningen werken, daar kom ik nog op terug. Wait for it :sweat_smile:)

Hoe werkt het
In het kort: Je ruimt je agenda (zeker) 3 dagen leeg. Je gaat full-on met je peuter aan de slag en ze raden absoluut af om -zeker in de eerste 2 dagen- uitstapjes te doen, siblings van school te halen etc. De jongste was naar het KDV, en we deden het met z’n tweeĆ«n om elkaar ook af te kunnen wisselen.

Fase 1: Luier uit en bloot rondlopen. Extra drinken geven (onze dochter had de tijd van haar leven, hiervoor gaven we eigenlijk nooit limonade). Elke 30 minuten zeg je: ā€œAls je voelt dat je moet plassen, daar is het potjeā€. Daarnaast houd je ze als een havik in de gaten, als je signalen van (moeten) plassen ziet, dan kun je ze naar het potje dirrigeren. Doel is dat ze het gevoel van moeten plassen koppelen aan op het potje zitten en hun plas laten lopen.

Bij ons ging dit super goed. Vaak nog voor ik een reminder kon geven riep ze ā€œIk voel dat ik moet plassenā€ en ging op het potje zitten.

(Bij dutjes/slapen doe je een luierbroekje aan, maar dat noem je geen luier maar een slaapbroekje)

Fase 2: Loszittende broeken of jurk aan. Geen strakke broeken, geen ondergoed. Dat lijkt qua gevoel te veel op een luier. Verder vergelijkbaar met fase 1. Blijkbaar is dit de fase waar het opeens allemaal mis lijkt te gaan, maar dat viel bij ons best mee.

Fase 3: Korte uitstapjes. De eerste keer echt maar 5 a 10 minuten max en altijd direct nadat ze geplast hebben of een ongelukje hebben gehad.

Later introduceer je onderbroeken. Dat gaf bij ons gelukkig geen problemen.

Werkt het?
Wat plassen betreft werkte deze methode voor ons heel goed. Ik beschrijf het nu heel kort en er zijn heus diverse ongelukjes geweest, maar ik vond het voor onze dochter goed werken.

Poepen was een ander verhaal. Dat ging op dag 1 per ongeluk goed. Toen heeft ze het 3 dagen opgehouden (werd in de cursus al voorspeld) en toen ging het deels fout/deels goed. Vervolgens volgde een periode van 2 a 3 weken waarbij ze gewoon niet leek te snappen hoe het moest, en uiteindelijk maar in haar broek poepte.

Achteraf een korte periode maar als je erin zit erg frustrerend. CB had wat algemene tips, kinderopvang had ook geen gouden tip.

Het is goed gekomen, maar wel omdat ik uiteindelijk toch met beloning (omkoping :wink: ) ben gaan werken. Het vooruitzicht van een ijsje was dermate verleidelijk dat ze toch wat vaker wilde proberen, en toen ā€˜lukte’ het opeens.

Zou ik het aanraden?
In principe zou ik het zeker aanraden, als het een aanpak is die bij je past. De filmpjes zijn mega-amerikaans (mijn vriend vond het vreselijk) en het past misschien niet bij iedereen. Maar ik vond een heel duidelijk stappenplan echt superfijn!

(Bonustip: Als je deze methode gaat doen en je zoekt loszittende broeken (veel en niet te duur vanwege de ongelukjes in het begin). De geweven joggers van H&M -tip van iemand hier- zijn perfect. Ze bestaan ook in 2 en 3 packs :slight_smile: )

14 likes

Die van Lodger zijn echt het dunst, maar ook duur :smiling_face_with_tear:

1 like

Eens! We hebben/hadden er ook eentje van Jollein maar die scheurde binnen no time. Die van lodger blijft veel mooier en is zn geld wat dat betreft wel waard vind ik @Wonderland

Over zindelijkheidstraining dank voor je uitgebreide uitleg! Wij doen eigenlijk maar wat maar het gaat regelmatig al best goed dus ik twijfel om nu door te pakken. Aan de andere kant vind ik het onderweg op vakantie ook wel makkelijk als ze nog gewoon een luier om heeft :grimacing: dus misschien wacht ik tot september haha

Ik was vorige maand ook in Arcen op vakantie (onze eerste vakantie met baby) en heb een paar hele leuke tips gekregen in het Limburg topic. Misschien staat daar nog wat voor je tussen. Iemand tipte o.a. een pluktuin, is ook wel leuk met een 3-jarige denk ik :blush:

1 like

Thanks! Een zakje meegenomen bij de Action net :ok_hand:t3:

@Wonderland Ik heb een hele dunne en luchtige van de Hema, hydrofiel stof en echt een enkele laag. Heel fijn ding!