Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik vond de eerste maanden een wollen dekentje heel fijn! Ik zorgde dat ze verder gewoon warm aangekleed was, maar mijn oudste was vet beweeglijk en trapte de dekens weg dus ik ben heel snel van lakens en dikkere dekentjes afgestapt.

Een slaapzak gebruikte ik pas vanaf een maand of 3, inbakeren werkte bij onze 2e baby’s niet. Wat hier toevallig wel werkte als slaapzak was een dikke ski jas/buitenpak met teddy binnenkant haha

2 likes

Wij hebben een bakfiets (urban arrow). De baby kan nu beter zitten (ze is 7 maanden) dus ik wil eigenlijk zo’n soort stoel er in. Ze zit nu nog in de maxi cosi maar dat neemt veel ruimte in. Meer mensen met een urban arrow en een zitje voor een baby/dreumes? Heb je dit gewoon online gekocht of bij de fietsenmaker er in laten zetten?

1 like

Inbakerzakjes/slaapzakken zou ik inderdaad pas doen als blijkt dat je kindje niet lekker slaapt onder een dekentje. Dekentje vond ik in t begin fijner. Pas toen hij de dekens van zich afschopte heb ik het dekentje weggelaten.

Mocht je een wiegje/co sleeper gebruiken en een ledikant dan zou ik aanraden om eerst alleen voor t wiegje/co sleeper een dekentje te halen. Tegen de tijd dat je overgaat op het ledikant weet je ook of je kindje lekker slaapt onder een deken of op dat moment alleen in een slaapzak ligt.

Ik had tijdens de zwangerschap een ledikantdeken van 80 euro gekocht die vervolgens ongebruikt is gebleven omdat mijn zoontje tegen die tijd alleen maar in een slaapzak sliep :sweat_smile:

1 like

@Spaties @Pop.deluxe @DahliaDavin @Koda Dankjulliewel voor jullie tips!

3 likes

Is er ergens een lijstje met aanraders qua boeken ter voorbereiding van de eerste maanden en opvoeding in het algemeen? Er is zoveel aanbod dat ik geen idee heb hoe iets te vinden wat bij ons “past” maar ben nu 28 weken zwanger en zou me toch graag wat beginnen voorbereiden… Ik vind het vooral belangrijk dat het goed wetenschappelijk onderbouwd is, niet te zweverig ofzo. Als jullie aanraders hebben om te lezen, heel welkom!

1 like

Ik heb eigenlijk geen boeken gelezen, maar ik volg bijvoorbeeld wel wat fysiotherapeuten enzo op Instagram, die wel handige tips hebben voor de fysieke ontwikkeling van baby’s: the movement mama, natural born parenting.
En over baby’s en eten: solid starts (die is echt super goed en goed onderbouwd), kids eat in colour.
Baby’s en slapen: slaaptips voor baby’s, taking Cara babies. Ook het boek: Slaap!
Over opvoeden: big little feelings.
Over baby/kind bezig houden: busy toddler.

Fijn aan Instagram vind ik de hapklare brokjes, korte filmpjes met voorbeelden.
En in het boek Slaap! Vind je ook voorbeelden van dagschema’s enzo, handig als leidraad voor de eerste maanden.

4 likes

Vanaf welke leeftijd vonden jullie kinderen het eigenlijk lekker om ijs te eten? We hebben vorige week een keer geprobeerd met ingevroren knijpfruit, gingen ze allebei huilen. Paar dagen later nog een perenijsje geprobeerd en toen gingen ze weer huilen. Maakte geen verschil tussen zelf het ijsje vasthouden of dat wij ze een klein stukje gaven.
Ik dacht: lekker afkoeling met de warmte. Maar ik had echt het idee dat ze die kou van het ijs niet aankonden of verschrikkelijk vonden. Ze zijn 10 maanden, dus misschien waren we gewoon te vroeg. Oja ze krijgen ook allebei tanden nu, dus misschien speelt dat ook wel een rol (al zou ik denken dat het dan ook wel lekker voelt als je last hebt van je tandvlees ofzo).

2 likes

Nu pas met anderhalf snapt hij het, maar ik geef het ook meer voor de lekker dan als afkoeling. Want hoe ze likken is het al afgekoeld voor ze het doorgeslikt hebben haha.

1 like

Mijn zoontje eet sinds hij 16/17 maanden is ijs. Daarvoor wel eens aangeboden maar hij moest er niks van weten. Zou het gewoon over een tijdje nog een keer aanbieden, misschien vinden ze het dan wel lekker. Is ook best gek natuurlijk voor het eerst zo iets kouds in je mond.

3 likes

Mijn dochter is 2.5 en vind het deze zomer voor het eerst interessant

3 likes

Hier is hij nu 15 maanden en hij vindt het heerlijk.
Ik geef het denk ik sinds 13/14 maanden?
Maak zelf een smoothie van vers fruit en water en dat vries ik dan in. Gebruik de vormpjes van Nuby ervoor, die kan hij goed zelf vasthouden.

1 like

Ik denk dat het heel erg verschilt per kind. Ik zag vanochtend toevallig een foto dat ik m’n dochter met 3 maanden een stuk ingevroren moedermelk gaf als ‘ijsje’. Toen was het ook heel warm en zij vond het wel meteen lekker.

2 likes

Sinds 13/14 maanden vind onze jongste het lekker, ze is nu 16 maanden

2 likes

Mijn dochter is bijna 11 maanden en eet alles (en ijs ook :yum:). Zoals hier boven gezegd zal het per kind verschillen.

Vanaf ongeveer 16 maanden, een ingevroren danoontje op een stokje toen het warm was. Ze vond het toen direct lekker. Het is ook een enorme ijsliefhebber. Mijn neefje van 3 vindt het nog steeds niks, voor hem bestellen we een ‘ijsje met niks’ aka een droog hoorntje, dat vindt hij wél smullen :laughing:

Geen tips of aanrader gevraagd, maar ik voel me zó moe en uitgeput. Ik heb een baby van 6 maanden, maar vind het echt ontzettend zwaar. Soms geef ik het aan bij iemand maar dan hoor ik nooit echt dat iemand het herkent. Het lijkt bij anderen zo makkelijk te gaan. Als ik dan Google lijkt ze altijd wel weer regeldagen te hebben. Maar het gaat van fase naar fase en nooit écht lekker rustig of gemakkelijk.Voor wie is dit herkenbaar? En als iemand toch nog advies of tips heeft voor deze situatie, meer dan welkom!

5 likes

Heb je je bloed al laten controleren? Buiten dat het heel zwaar is kan een ijzer of vitamine d tekort ook veel narigheid oplevren, net als een verstoorde schidlklier…
Maar buiten dat: bijna niemand weet hoe zwaar het kan zijn totdat je erin zit. En het kan zo alleen voelen! Het wordt beter, echt waar.

4 likes

Ik herken wel je gevoel van uitputting en dat is echt heel zwaar want je weet gewoon niet wanneer dat beter wordt. En dat gevoel van uitzichtloosheid helpt niet echt mee als je het gevoel hebt dat je gewoon bijna niet meer kan.
Hier werd het op een gegeven moment steeds wat makkelijker omdat ze steeds meer kunnen en begrijpen en dat leek ook meer rust te geven ofzo.
Is het vooral dat je baby niet slaapt ('s nachts / overdag)? Of dat je er continue mee in de weer moet zijn, dat ze onrust heeft en veel huilt?

Wij hebben ons op een dieptepunt aangemeld bij stevig ouderschap van de GGD, dan kan je een aantal gesprekken hebben met een verpleegkundige die dan bij je thuis komt, vooral voor psychosociale ondersteuning. Wij vonden het wel fijn. Ik weet alleen niet tot wanneer je je daarvoor kan aanmelden, maar je kan dit zeker aangeven als je bij het consultatiebureau bent.

En dit klinkt misschien wat extreem, maar in het ziekenhuis nemen ze soms een aantal dagen of een week baby’s op die bijvoorbeeld heel veel huilen en waarvan de ouders echt op het randje zitten, zodat ze heel even kunnen bijtanken.
Als je dus denkt: ik hou het echt niet meer vol op deze manier, dan kan je dit ook aangeven bij je huisarts en deze optie misschien bespreken. Is natuurlijk een noodgreep, maar goed om te weten dat het bestaat. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of er iemand binnen de familie is die eventueel een aantal dagen of nachten voor de baby zou kunnen zorgen, gewoon zodat je even kan uitrusten en daarna weer even door kan. Is soms een beetje pappen en nathouden, maar soms zijn er geen andere opties.

Het is ontzettend zwaar als je in zo’n situatie zit. Ooit komt er een omslagpunt waarop het makkelijker zal zijn, alleen weet je helaas niet wanneer dat is. Je bent niet de enige, maar er wordt niet altijd open over gepraat omdat het natuurlijk niet echt past bij roze wolk/gezellige happy babytijd.
Maar het wordt echt ooit beter, op een dag denk je: okee ik ben wel moe (jonge kinderen = chronische moeheid haha), maar ik heb ook wel weer energie om iets te gaan doen. En dan voelt alles al weer zoveel beter aan en dan kun je weer wat reserve opbouwen.

3 likes

Ruim 2 en nu is ze 3 en is ijs echt dr lievelings. Toen ze ruim 1 was al wel eens van yoghurt met fruit ijsjes gemaakt, dat viel toen ook al wel goed in de smaak.

Ik denk dat we het volgend jaar weer eens gaan aanbieden, of misschien als ze in de tussentijd bij ons willen proeven ofzo.
Tot die tijd: meer ijsjes voor ons :yum:
Typisch dat het zo verschilt per kind. Laatst op de opvang stond in het verslag dat ze ook met zijn allen ijsjes hadden gegeten en toen had ik niet te horen gekregen dat dat een misser was. Dus ik was er vanuit gegaan dat het wel een hit zou zijn thuis hahaha