Ik herken wel je gevoel van uitputting en dat is echt heel zwaar want je weet gewoon niet wanneer dat beter wordt. En dat gevoel van uitzichtloosheid helpt niet echt mee als je het gevoel hebt dat je gewoon bijna niet meer kan.
Hier werd het op een gegeven moment steeds wat makkelijker omdat ze steeds meer kunnen en begrijpen en dat leek ook meer rust te geven ofzo.
Is het vooral dat je baby niet slaapt ('s nachts / overdag)? Of dat je er continue mee in de weer moet zijn, dat ze onrust heeft en veel huilt?
Wij hebben ons op een dieptepunt aangemeld bij stevig ouderschap van de GGD, dan kan je een aantal gesprekken hebben met een verpleegkundige die dan bij je thuis komt, vooral voor psychosociale ondersteuning. Wij vonden het wel fijn. Ik weet alleen niet tot wanneer je je daarvoor kan aanmelden, maar je kan dit zeker aangeven als je bij het consultatiebureau bent.
En dit klinkt misschien wat extreem, maar in het ziekenhuis nemen ze soms een aantal dagen of een week baby’s op die bijvoorbeeld heel veel huilen en waarvan de ouders echt op het randje zitten, zodat ze heel even kunnen bijtanken.
Als je dus denkt: ik hou het echt niet meer vol op deze manier, dan kan je dit ook aangeven bij je huisarts en deze optie misschien bespreken. Is natuurlijk een noodgreep, maar goed om te weten dat het bestaat. Je zou natuurlijk ook kunnen kijken of er iemand binnen de familie is die eventueel een aantal dagen of nachten voor de baby zou kunnen zorgen, gewoon zodat je even kan uitrusten en daarna weer even door kan. Is soms een beetje pappen en nathouden, maar soms zijn er geen andere opties.
Het is ontzettend zwaar als je in zo’n situatie zit. Ooit komt er een omslagpunt waarop het makkelijker zal zijn, alleen weet je helaas niet wanneer dat is. Je bent niet de enige, maar er wordt niet altijd open over gepraat omdat het natuurlijk niet echt past bij roze wolk/gezellige happy babytijd.
Maar het wordt echt ooit beter, op een dag denk je: okee ik ben wel moe (jonge kinderen = chronische moeheid haha), maar ik heb ook wel weer energie om iets te gaan doen. En dan voelt alles al weer zoveel beter aan en dan kun je weer wat reserve opbouwen.