Tips, ervaringen & aanraders #6

Zoals net al werd gezegd: het wordt echt beter. Of in ieder geval anders vermoeiend (die fysieke vermoeidheid gaat weg, ik vind het nu cognitief vermoeiender). Ik vond de eerste 6 maanden ook heel erg vermoeiend en ik snapte ook echt niet waarom mensen dingen zeggen als: kinderen is het mooist wat me is overkomen oid. Ik vond het hard werken en miste de ruimte voor mezelf. Ik vond het na 7 maanden beter worden omdat het derde slaapje eraf ging en mijn zoontje wat meer kon. Nu mijn zoon 1,5 jaar is vind ik het heel vaak echt gezellig en voel ik me sinds een paar maanden ook niet meer standaard moe. Hang in there, en/of probeer eens te kijken of je je kindje een nachtje bij opa/oma/tante/oom kan laten logeren zodat je zelf een beetje op adem kan komen?
Heel veel kracht en hulp gewenst!

5 likes

Sinds 5/6 maanden. Wij kunnen echt geen ijsje eten zonder dat zijn mond wagenwijd open gaat. Hij grist hem zo uit je handen :joy: (wel een perenijsje natuurlijk geen magnum ofzo)

4 likes

@Mimosa
Ik sluit me aan bij “wat baby’s nodig hebben”, veel op recente wetenschap gebaseerd. Wel vind ik dat je soms “ouders” moet lezen waar “moeder” staat. Het is erg gericht op de vrouw.

3 likes

Mijn zoontje begon met 6 maanden weleens een likje te eten, nu is hij 8 maanden en eet hij een half waterijsje zo op. Wel met een van ons dan, hij houdt het niet zelfstandig vast ofzo maar hij zuigt en hapt er wel stukjes vanaf.

1 like

Moet zeggen dat ik het boek niet zo ervaren heb en bv is niet gelukt bij mij.

2 likes

Mensen ervaring met de baby Björn draagzak voor een newborn?

2 likes

Ik heb zelf borstvoeding gegeven en veel gedragen etc en deed best veel wat in dit boek aanbevolen wordt maar toch vond ik het een verschrikkelijk boek dat op mij heel erg judgemental overkwam. Ik had het gekocht nav tips hier maar ik heb het weggedaan omdat ik er een beetje boos van werd.

Ik herken het dus haha.

4 likes

@appa @Krekel @Koda bedankt voor jullie reacties! De gedachte dat het voor anderen herkenbaar is geeft mij wel steun. Ze heeft wel eens gelogeerd bij mijn ouders zodat wij even rust hebben. Maar de volgende dag voelt alles weer hetzelfde. De eerste paar maanden heeft ze ontzettend veel gehuild en weinig geslapen. Ik werd er echt gek van. Oorzaak lag bij krampjes en reflux (heel veel). Nu zijn de krampjes weg, maar nog steeds veel reflux. We geven AR voeding en houden haar 30min rechtop na voeding. Maar ondanks dat blijft ze onrustig. Niet huilen maar ik ben er wel de hele dag ermee bezig. Ze slaapt daardoor ook steeds maar kort waardoor ik voor mezelf maar kort de tijd heb om bijv te douchen of ontbijten. Daarnaast staan we nog op vele wachtlijsten voor de opvang en gastouders maar hebben we nog geen plek, waardoor ik óf aan het werk ben of met haar ben de hele dag (en 9/10x is ze onrustig). Ik vind het ook echt lastig om te merken waar ze last van heeft als ze zeurderig is (tandjes? Moe? Reflux? etc). Dat de hele dag door

Ik ga wel proberen om weer het sporten op te pakken, denk dat dat wel scheelt!

4 likes

Het is voor mij niet (meer) herkenbaar, maar toen ik volledige maand ouderschapsverlof had en basically 24/7 met baby was voelde ik mij soms ook ontzettend moe en in de nacht sliep ik heel licht vanwege de geluidjes die hij maakte.
Nu ben ik weer aan het werk en met man heb ik afgesproken dat ik 1x per week een avondje sport heb voor mijzelf maar ik spreek ook gewoon af met vriendinnen zonder kids. Dat niet wekelijks maaar wel 1x per maand ongeveer zodat ik echt even vrij ben en ik laad daar ook echt van op.

Kan je niet wat meer shifts ook afspreken met je man? Dat je 1 of 2 avonden echt voor jezelf hebt en hij de volledige zorg oppakt?

Ik merk sinds wij echt vaste blokjes “baby vrij” hebben afgesproken ik ook veel meer rust heb en ook meer geniet van mijn zoontje.

2 likes

Lastig hù die reflux. Hier ook reflux baby’s, dat houd je echt bezig. Het is zwaar als je de hele tijd aan moet staan en niet gewoon eens even kan denken: zo, nu ga ik even een half uur een boek lezen ofzo. Of gewoon even zitten en niks doen. Of in rust iets kunnen eten.

Bij mijn kinderen nam de reflux af toen ze meer vast voedsel gingen eten. Dat had de kinderarts al aangegeven en was hier echt zo. Ik hoop dat het bij jullie ook zo zal zijn. Mijn dochter heeft ook een tijd een maagzuurremmer gekregen zodat de reflux haar slokdarm niet zo aantastte. Ik weet niet of dit voor jullie een optie is? Kan ook wat onrust weg nemen.

Hopelijk hebben jullie snel een opvang plek. En schroom ook niet om dan, als het kan, eens een dag vrij te nemen als ze naar de opvang is. Je pleegt nu roofbouw op je reserves en het kan even duren voordat je dat weer hebt aangevuld.
Veel sterkte hoor, het is echt zwaar! :heart:

4 likes

Ja ik herken wat je schrijft. Heb ‘m nog niet weggedaan, dus als je geïnteresseerd bent @Mimosa (niet nav deze 2 berichten, maar van enthousiaste mensen) dan wil ik m wel naar je opsturen hoor!

1 like

Ik heb er eentje gehad! Volgens mij de mini ofzo? Weet niet meer precies welke soort

1 like

Mijn baby haat de zon en ook al zijn mijn ramen geblindeerd heeft ze toch last van de zon.

Hebben jullie tips voor zonneschermen? Ik zie op bol die soort met zuignappen maar ook die je kunt plakken tegen het raam.

En hoe vond je hem?

5 likes

Wij hebben deze
Die plak je gewoon tegen het raam, zonder zuignappen. Heel handig en laat echt geen zon door!
Enige nadeel vind ik wel dat ik ook bijna niks door het achter raam dan kan zien :joy: maar deze werken wel echt goed, in tegenstelling tot andere zonneschermen die we eerst hadden.

3 likes

Mijn baby had ook reflux en bleek ook koemelk allergie te hebben. We hebben hem tot 10 maanden omeprazol gegeven tegen de reflux. Mocht het voor jullie ok voelen, valt het te bespreken met de HA. Ik hoop dat er snel plek is bij de opvang!

Ik vond de draagzak fijn, echt heel makkelijk om aan te doen met baby erin. Zat ook lekker om mijn lichaam. Nadeel vond ik wel dat hij echt voor new borns is, mijn baby had ik er niet nu nog in kunnen dragen denk ik (9 maanden en best groot)

Ik vond zelf het dragen niet zo fijn (lag niet aan de draagzak) dus heb hem gedoneerd toen de oorlog begon in OekraĂŻne

3 likes

Pfoe even denken want ik weet het niet meer exact, heb m gelezen toen die net uit was.

Ik denk wel dat je nooit een boek vindt wat 100% bij je aansluit. En de kunst is er uit te halen wat je top vindt en de rest te laten voor wat het is.

Bijv bij de kleintjes methode zijn ze ook heel erg anti suiker (& vlees volgens mij?). Ik kan best volgen dat het niet goed is, en dat vega beter is voor je kind (en milieu en jezelf waarschijnlijk ook
) en dat dat dan misschien soms wat hard staat omschreven als je de gevolgen (voor je lijf en/of de wereld om je heen) leest. Maar ik kan dat dan net zo makkelijk van me af laten glijden. “OkĂ© zal beter zijn maar past niet bij ons of “geen zin in” maar de rest van de methode en de theorie er achter spreekt me wel aan.”
Dat is misschien kop in t zand steken maar dat maakt me niet zoveel uit ofzo? Ik neem wat ik er van wil nemen haha

3 likes

Ik heb hem wel eens om gehad. Vond hem niet fijn. Er zijn voor dat geld veel betere draagzakken die lekkerder zitten voor jou en je baby!
Tula, ergobaby en Bykay zijn fijne merken.

3 likes

Ik wil graag het inbakeren afbouwen. Ze slaapt nu al drie maanden in de Puckababy piep en ik heb de Puckababy mini al in gebruik, maar ik vind het een enorme zak. Ze heeft vaak de stof voor haar mondje en wordt sneller wakker. Ik lees veel goede ervaringen over de Ergococoon of het slaapzakje van Fedde en Kees. Ze slaapt het liefst met haar handjes naast haar gezicht, dus de Meyco vond ze niet fijn.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

1 like