Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik snap niet zo goed hoe ze ingebakerd slaapt als ze haar handjes naast haar gezicht heeft? Of heb je zo eentje waar die armpjes wel kunnen bewegen maar niet uit de slaapzak komen?

Want dan heeft Fedde&Kees weinig zin, die is een beetje bedoeld om dicht te ritsen zodat de armen naast het lijfje liggen. Dan kun je ze half ritsen maar bij ons werkte dat echt niet. Uiteindelijk dus losgeritst en het was even klote maar uiteindelijk kon hij met z’n armpjes los slapen. Maar dit hadden we net zo goed met een normale slaapzak kunnen doen.

1 like

Ik heb de Stokke Limas Plus! Echt een aanrader. Zit heel fijn voor jezelf en je kunt m heel lang gebruiken.

2 likes

Ja met die puckababy zitten haar handjes in de slaapzak maar kan ze ze toch naast haar gezichtje houden! Ik was er al een beetje bang voor, met die fedde en kees. Hoe lang heeft het geduurd voordat het goed ging?

Vrij kort. Ik denk een paar dagen, maar weet het niet meer precies. Eerst deden we alleen overdag het ritsje los, later dus ook 's nachts en dat heeft 3 a 4 nachten geduurd. Slopend, maar we hebben het goed verdeeld waardoor we allebei ruim een halve nacht konden slapen.

1 like

Ja je kunt m vanaf geboorte gebruiken hoor! Hij is super makkelijk in te stellen, je kijkt 1x het filmpje en erna kun je het zelf. Over je schouders is het een doek en om je middel is het een riem met gesp. De doeken over je schouders zijn dik gewatteerd, dus dat draagt heel fijn. Bij een kleintje doe je de riem om je middel wat hoger, als ze ouder zijn doe je de riem meer om je heupen.

1 like

Ai oké! Dat wordt dus even doorzetten :grin: Thanks!

1 like

Hier duurde het ook niet lang. Paar dagen tot een week denk ik. Had me er zo’n zorgen om gemaakt, maar het afbouwen ging zo soepel!

Hij lag eerst in de Meyco inbakerdoek en daarna in de Puckababy Mini.
Heb het wel pas afgebouwd rond de 6 maanden, omdat hij eerder toch nog niet om rolde.

Succes! Het valt vast mee.

2 likes

Ik had het slaapzakje van love to dream gebruikt en daarna overgestapt op puckababy mini. Misschien een tussenoplossing? Ze hebben er ook speciale slaapzakjes van waarbij je eerst 1 arm los ritst en dan de andere.

En @appa @Solsikke
Bedankt nog voor de tips allemaal! Al zeker een goed begin. Ik zag dat @Ovenschaal ook nog ergens de boeken van Hedvig Montgomery tipte, die spreken me ook wel aan.

Wel jammer dat veel boeken/info gericht zijn aan “moeders” ipv “ouders”, zeker omdat ik niet zo in verschillende zorgrollen geloof gebaseerd op geslacht. Heeft iemand toevallig ook nog weet van boeken die dit ook behandelen? Dus specifiek het belang van zorgtaken/hechting voor de vader en waarom deze niet hoeft te verschillen van de rol van de moeder?

2 likes

Geen boekentip, maar de serie Babies op Netflix heeft hier een interessante aflevering over. Oa over dat de rol van primary caretaker net zo goed voor een andere partner dan de zwangere weggelegd kan zijn (of beiden ouderss), heeft alles te maken met hoeveel taken zij op zich nemen. Gaat ook in op het wetenschappelijke erachter. Dat als iemand maar genoeg tijd voor de baby zorgt maakt het vanzelf die stoffen aan die daarbij horen. Bv ook bij 2 mannen die een kindje adopteren worden dan toch die stoffen aangemaakt. Dat is dus niet per definitie iets wat exclusief aan de zwangere is voorbehouden en onderstreept denk ik ook goed het belang van dat de vader ook veel in de zorg doet.

Leg het denk ik beetje vaag uit zo, maar heb het even niet meer helemaal helder dus @Ovenschaal vul maar aan als het niet klopt wat ik zeg :wink:

9 likes

Ik ga op zoek! Dankjewel!

3 likes

9 maanden hier en vanavond wil ze gewoon echt niet slapen. Alles geprobeerd maar geen idee, alleen maar huilen huilen. Ik weet het niet meer :disappointed: nu maar zetpil gegeven terwijl ze geen koorts heeft ofzo, maar misschien toch ergens pijn of tandjes ofzo.

1 like

Nou ik kom hier hetzelfde posten.
Ze heeft even geslapen maar is al vanaf 11 uur wakker. En fijn detail: we zijn met de gehele schoonfamilie op vakantie. Voor mijn gevoel houdt ze dus ook nog eens iedereen wakker. O.a. mijn schoonmoeder die niet kan slapen als ze weet dat er kindjes wakker zijn en de dreumes van mn schoonzusje heb ik ook al meerdere keren gehoord… ze heeft keiveel gedronken en het is echt geen pijn (poosje beneden zitten spelen en niks aan de hand). Ze is gewoon echt supermoe. Wagen deed niks, mijn man laadt dr as we speak in in de auto. Omdat we het gewoon echt niet meer weten…

Edit: zie dat we ook van moeheid in het verkeerde topic zijn beland :sweat_smile:

2 likes

En @tubing onze dochter is ook 9 maanden en ook ineens een heel raar ritme. Gisteren werd ze 3 uur snachts klaarwakker en heeft ze niet meer geslapen (pas bij de opvang weer). En de avond daarvoor werd ze 11 uur savonds wakker tot 2 ofzo… terwijl ze eigenlijk altijd doorslaapt. Heel vreemd. Hopelijk een korte fase voor ons allemaal!

Wat zijn naast “Mijn eerste boomgaard” (oid) nog leuke spelletjes voor een 3 jarige?

Op het moment staat ze steeds onze spelletjeskast leeg te trekken. Vooral spellen met dobbelstenen en opschrijfblokjes (Quickx, Keer-op-keer etc) zijn populair :joy:

Nijntje ballonnenspel of kleurentorentje?

Beide met dobbelsteen haha.

2 likes

Mijn dochter (20 maanden) heeft laatst een velletje met stickers gekregen. Ze vond het erg leuk om deze op zichzelf en ons te plakken en steeds te verplaatsen. Natuurlijk stoppen ze na 3x verplaatsen met plakken wat ze niet leuk vindt. Nu dacht ik bestaat er niet iets wat hier op lijkt? ik vind wel herbruikbare stickers maar die zullen misschien niet goed op je lichaam plakken? bestaat hier niet een beter alternatief voor? Iemand ideeën?

1 like

Krokoloko, Uno en Bunnyhop zijn hier een hit!

3 likes

De toren van Pisa, eendje kwak, Roodkapje zijn hier grote hits.

3 likes

Onze zoon van 10 maanden vind het heerlijk, eerste paar happen kijkt ie bedenkelijk en lsnhet iets begint te smelten dan propt hij het in z’n mond. Ik heb zelf ijsjes gemaakt van Griekse yoghurt met divers geprakt fruit. Smaken die hij goed kent.

1 like