Tips, ervaringen & aanraders #6

Profotonet! En dan lustre papier. Goede kwaliteit en volgende dag in huis. Echt niet bestellen bij kruidvat, zonde van je geld als je het lang wil bewaren.

Oh en doe formaat 2:3, dat is meer gangbaar dan 3:4

Fotolijm van Collal kan ik aanraden :slight_smile:

Ik snap dat mensen goedkoop willen, maar echt als je over 20 jaar met je kids dat album wil doorbladeren gebruik dan geen goedkope rommel. Het blijft echt niet mooi.

11 likes

Wij hebben manden van de kwantum. Die kunnen ze heel makkelijk zelf openmaken en staat ook nog prima in de woonkamer zeg maar. Zijn er in verschillende formaten.

4 likes

Ik sluit me aan bij @itakepictures : profotonet op lustre papier. Is echt mooi en blijft ook mooi, verkleurd niet. Geen hoogglans, dus je ziet er ook geen vingers op. En voor 14u besteld ofzo is vaak dezelfde dag verzonden. Ik heb allerlei lijsten met foto’s op de kast staan en vorig jaar de inhoud daarvan vervangen. Dat wat ik zelf een keer tussendoor heb gewisseld was verkleurd (zag precies waar de lijst had gezeten zeg maar), de foto’s die ik bij Profotonet heb besteld niet. Als je bepaalde foto’s in zwartwit wil kies dan ook echt voor hun zwartwit afdrukken, dan wordt het met een zwartwitprinter gedrukt en krijg je er ook geen kleurzweem in. Veel mooier.

Pixum had in het verleden ook prima afdrukken, maar heb daar zelf eigenlijk al jaren niet besteld.

De service waarbij het rechtstreeks in de winkel wordt afgedrukt op zo’n apparaat van bv Kruidvat en Hema sowieso niet doen, je bent dan echt afhankelijk van hoe het apparaat is afgesteld en ik heb echt dingen bij mensen gezien met gekke kleurzwemen, foto’s waar bewegingsonscherpte in lijkt te zitten, die er origineel niet in zit etc. Het kan ook goed gaan hoor, maar je kunt ook pech hebben en toch zonde als over een paar jaar zo’n album helemaal is verkleurd.

Qua lijm weet ik het niet zo goed, maar zou je ook eens bij een goede fotozaak kunnen vragen. Uiteindelijk heb je maar heel weinig nodig per foto dus doe je er lang mee. Ik weet dat veel mensen fan zijn vd spuitbus met fotolijm van Action, maar geen idee wat die op lange termijn doet. Gebruik die zelf vaak voor het leuk inpakken van dingen (als ik er iets op wil plakken ofzo) en het voordeel van zo’n spuitlijm is dat je maar een heel dun laagje hebt en nooit gekke natte bobbels in je papier. Hij plakt dan wel goed iig.

5 likes

Voor lange termijn echt een fotolijm doen. Spuitlijm van action werkt nu misschien goed maar op de lange termijn tast het je fotoafdruk aan. Toen ik een tijd geleden mn werk van de kunstacademie ging opruimen (uit 2006/2007/2008) zagen alle afdrukken (profotonet) en gelijmd met rubbercement van Collal er echt nog goed uit.

5 likes

Ook @Suikerklontje dat is duidelijk. Er zit hier in de buurt een fotowinkel, zal hen om lijmadvies vragen en voortaan bij die site bestellen!
Mijn camera van telefoon heeft geen 2:3, alleen 4:3, 16:9 & 1:1. Moet ik dan een camera app downloaden? Ik heb nu 4:3 met 64mp aangezet. M’n foto’s zijn opeens allemaal 21 mb maargoed heb toch meer dan zat opslag dus als 't mooier is vind ik het prima.
Pixum heb ik trouwens 10 jaar terug ooit eens besteld, was die site helemaal vergeten.
@Konijntje ik wil er dingen bijschrijven en ermee bezig zijn als een creatief project dus dan zijn insteekhoes albums niet toereikend.

Nee nog niet. We hebben gisteren zitten kijken maar ik raak vaak overweldigd door alle opties/mogelijkheden :sweat_smile:

Bedankt nog voor de tip. Misschien voor dit jaar nog iets te ver, maar dan onthoud ik 'm voor volgend jaar :blush:

1 like

Ik doe dit!! Koop altijd mooie linnen albums. Ik gebruik plakkertjes! Wil hij eigenlijk het liefste hoekjes zodat je ze er ook uit kan halen.

Ontwikkelen doe ik met de albelli app, ze hebben ook regelmatif acties! Dat scheelt best wat dus goed om in de gaten te houden. Ik heb ook een keer bij hema laten afdrukken, maar de kwaliteit was echt slecht toen.

1 like

Thanks voor deze tip! Ik zie dat ze twee verschillende opties hebben met dat papier: inkjet of fuji. Maakt dat nog uit?

1 like

Fuji!

2 likes

Cewe voor afdrukken. En (wel de speciale foto) plakkers voor de foto’s. Ik plakte heel wat jaar geleden trouwalbums en fototape is eigenlijk het beste maar bijna nergens meer tw krijgen

3 likes

Hebben jullie sporttips voor tijdens de zwangerschap? Ik was vroeger fit, maar sinds corona eigenlijk niet meer en wil wel weer fit worden. Wat is jullie ervaring met youtube filmpjes, welke zijn echt fijn? Het alternatief is dat ik personal training neem, maar dat heeft natuurlijk een andere prijs en ik weet niet hoeveel je nog ‘mag’. Ben nu bijna door het eerste trimester.

Ik zou aanraden niet je grenzen op te zoeken met sporten. Zeker niet als het even stil gelegen heeft. Ik weet natuurlijk niet wat je huidige situatie is qua fitheid en beweging, maar als je nu bijv echt niets doet, zou ik niet een zwaar krachttraining programma gaan doen oid. Je mag best veel als je zwanger bent, maar bijv geen rechte buikspieren trainen. En verder proberen om niet je hartslag veel te hoog te hebben, je zou nog een gesprek moeten kunnen voeren tijdens het sporten.

5 likes

Ik heb van de verloskundige een hele lijst gekregen met sporttips in de buurt, daar zaten ook veel bootcamp achtige dingen tussen specifiek voor zwangere vrouwen. Lijkt mij ook leuk dat je zo anderen leert kennen die ook een kindje verwachten. Ik ga zelf voor zwangerschapsyoga en normaal banenzwemmen (zwangerschapszwemmen is hier helaas midden op een werkdag).

3 likes

Kijk anders of er een Mom in Balance of ZwangerFit groepje bij jou in de buurt traint.

Ik heb alleen ervaring met de eerste. Vond het leuk om in contact te komen met zwangere vrouwen die ook sportief waren. Ze hebben ook een postnataal programma. Nadeel is dat ze steeds duurder werden. Alscje de tijd ervoor hebt is het onbeperkte abonnement wel de beste optie.

1 like

Wat fijn al jullie uitgebreide reacties! Ik ga eens op zoek naar de klasjes en kijken naar Strongher.

Volgens mij vergoeden aanvullende verzekeringen ook sportklasjes tot een x bedrag als je zwanger bent. Was iig toen ik zwanger was en daarna momfit deed wel zo!

3 likes

Yes, Sterkher vond ik ook leuk! Maarr… ik denk dat het wel scheelt als je een beetje weet wat je doet, dus al eens onder begeleiding een bootcamp/crossfit/personal training gedaan hebt waar de juiste technieken je zijn aangeleerd… Ik zou het niet doen als je echt een krachttraining-newbie bent en nog nooit een squat gedaan hebt. Dan eerder Mom in Balance

Zijn er hier nog mensen met ervaring met een Minimeis en een groter kind? We gaan in september naar Amerika en willen onze dochter van 3 dan ook graag dragen op hikes enzo. @360 gebruik jij hem nog?

In mei hebben we zo’n Deuter geleend van iemand en dat beviel ook goed, maar dat kan niet mee als handbagage in het vliegtuig (althans dat neem ik aan, ervaringen daarmee ook welkom).

advies gevraagd!
wij zitten met een kind van bijna 2 nu heel erg op de gentle parenting-lijn. dus: ze mag boos zijn/huilen, ik snap dat het vervelend is maar we gaan nu niet op tafel kleuren met stiften etc.
maar hoe pak je dan bijvoorbeeld zoiets aan: ze mag dr speen alleen in haar slaapkamer, meestal doet ze hem vrijwillig uit (legt ze hem op de kast bij dr andere spenen en knuffels) maar gister en vanmorgen niet. heb uiteindelijk de keuze gegeven: jij mag hem zelf uitdoen en neerleggen of ik doe het. ze boog niet mee (natuurlijk ugh) en toen moest ik dus wel die speen uit dr mond halen.
vanmorgen wilde ze dr knuffel per se mee op de fiets naar de opvang (ze mag dr 1euro beer van de ikea altijd mee maar ze wilde nu een andere knuffel waarvan het wel kut is als hij kwijt raakt). mocht niet, we hadden haast, ik probeerde nog een ‘leg de lama maar in het bedje, tot vanmiddag lama doei!’ maar nee. uiteindelijk heb ik die ook uit dr armen moeten wringen.

dus hoe pak je zoiets op een ok manier aan? ik neem aan dat dingen afpakken niet de way to go is eigenlijk

1 like

Afpakken en door. Je geeft een duidelijke grens aan en legt uit waarom. Als ze daar boos om is prima. Laat haar boos zijn, troost haar als ze er aan toe is. Dit is een duidelijke regel en het is voor haar ook fijn dat je die blijft aanhouden.

9 likes