Ik sluit me aan bij @itakepictures : profotonet op lustre papier. Is echt mooi en blijft ook mooi, verkleurd niet. Geen hoogglans, dus je ziet er ook geen vingers op. En voor 14u besteld ofzo is vaak dezelfde dag verzonden. Ik heb allerlei lijsten met foto’s op de kast staan en vorig jaar de inhoud daarvan vervangen. Dat wat ik zelf een keer tussendoor heb gewisseld was verkleurd (zag precies waar de lijst had gezeten zeg maar), de foto’s die ik bij Profotonet heb besteld niet. Als je bepaalde foto’s in zwartwit wil kies dan ook echt voor hun zwartwit afdrukken, dan wordt het met een zwartwitprinter gedrukt en krijg je er ook geen kleurzweem in. Veel mooier.
Pixum had in het verleden ook prima afdrukken, maar heb daar zelf eigenlijk al jaren niet besteld.
De service waarbij het rechtstreeks in de winkel wordt afgedrukt op zo’n apparaat van bv Kruidvat en Hema sowieso niet doen, je bent dan echt afhankelijk van hoe het apparaat is afgesteld en ik heb echt dingen bij mensen gezien met gekke kleurzwemen, foto’s waar bewegingsonscherpte in lijkt te zitten, die er origineel niet in zit etc. Het kan ook goed gaan hoor, maar je kunt ook pech hebben en toch zonde als over een paar jaar zo’n album helemaal is verkleurd.
Qua lijm weet ik het niet zo goed, maar zou je ook eens bij een goede fotozaak kunnen vragen. Uiteindelijk heb je maar heel weinig nodig per foto dus doe je er lang mee. Ik weet dat veel mensen fan zijn vd spuitbus met fotolijm van Action, maar geen idee wat die op lange termijn doet. Gebruik die zelf vaak voor het leuk inpakken van dingen (als ik er iets op wil plakken ofzo) en het voordeel van zo’n spuitlijm is dat je maar een heel dun laagje hebt en nooit gekke natte bobbels in je papier. Hij plakt dan wel goed iig.