@Ovenschaal ja afpakken an sich vind ik niet zo erg, maar dit was echt tussen dr opeengeklemde kaken vandaan trekken. om de lamaknuffel te pakken te krijgen moest ik echt fysiek dr armen open forcen om erbij te kunnen. maar misschien is dat ook maar een paar keer in het begin omdat dit iets nieuws is en snapt ze later wel wat de deal is als ik zeg dat ik het ga doen
Volgens mij doe je het goed zo hoor! Je zou even bij Big Little Feelings kunnen kijken onder hun āPower Struggleā stories.
Zij leggen ook uit dat je het kind eigenlijk 1 keer de kans geeft het zelf te doen zodat je die grens strak stelt en dat je dan iets zegt in de trant van: ik zie dat het niet lukt, ik ga je even helpen etc. Bij ons betekent dat altijd alsnog een boos kind, maar het is wel heel duidelijk en de boosheid is vaak snel weer over.
Ik vond zwemmen heel fijn!
100% met, als ik met haar door de regen fiets zit zij meestal gewoon nog droog omdat ze achter dat scherm zit en ben ik zeiknat
Ik gebruik het windscherm alleen in de winter. Bij Yepp kun je hem vrij makkelijk er op en af halen. Je kind vangt wel echt de volle wind voorop en zit stil dus in de winter vind ik het scherm wel een fijn ideeā¦
Bij de eerste min of meer exclusief gekolfd de eerste drie maanden (af en toe live geprobeerd maar was weinig succes), daarna nog een paar maanden afgewisseld met live voeden en na een maand of 5 ook met kunstvoeding. Wat wil je weten?
Ik had ook slechte productie, aanleggen lukte in het begin niet, een hoop gedoe. Uiteindelijk 4 maanden een combi van BV (door kolven) en KV gegeven. Na 4 maanden was ik helemaal op en werd ik gek van het constante kolven en ben ik gestopt. Ik voelde me zo slecht. Ik ben te lang door gegaan, mijn doel was 6 maanden en ik heb mezelf teveel gepushed om dat te proberen te halen. Dus mijn verhaal is niet echt positief, maar elke situatie is anders denk ik. Lijkt me wel een goede optie om uit te proberen toch?
Met! Idd vanwege de regen, maar in de zomer ook al die irritante vliegjes enzo.
Bij mijn eerste heb ik fulltime gekolfd. Uiteindelijk een jaar kunnen doen (tot ik zwanger was van kind 2 en geen melk meer had terwijl ik nog best door wilde kolven). Heb af en toe een fles kunstvoeding gegeven als ik te weinig melk had. Denk dat ik het na zes maanden makkelijker vond gaan.
Edit: in het begin gebruikte ik de ziekenhuiskolf van Medela. Die kon ik huren, ik denk dat ik die een maand heb gebruikt. Daarna ben ik overgestapt op de Medela kolf dubbel elektrisch + kolfbh. Nu zou ik misschien naar een Elvi kolf maar ik weet niet of die krachtig genoeg is. Het is voor mij ook een paar jaar geleden, dus ik weet niet welke kolfapparaten er nu op de markt zijn.
Ik heb trouwens veel gehad aan de facebookgroep āfulltime kolversā, live voeden mag absoluut niet worden besproken, maar ft kolven of pt kolven en kunstvoeding wel
De eerste weken lagen we in het ziekenhuis en kon ik de ziekenhuiskolf gebruiken, een Medela Symphony was dat en die was geweldig. Ik heb toen zelf een Medela Freestyle Flex aangeschaft, ben ik ook tevreden over maar het ging daar wel iets trager mee.
Eerlijk: ik vond het heel zwaar dat fulltime kolven. Duurde ook even voor ik er handigheid in had. Maar dat zwaar vinden komt wellicht ook deels door het hele ritueel dat we volgden (kolven, fles proberen - soms ook borst -, sondevoeding geven, alles schoonmaken etc.). Na een paar maanden, toen ik ook weer aan het werk was, merkte ik dat ik het steeds lastiger vond om regelmatig te kolven en ging mijn productie ook rap achteruit. Toen werd het al snel steeds minder voldoenend en ben ik uiteindelijk relatief snel gestopt met kolven.
Ik heb sindsdien gezegd dat ik het niet nog eens zou doen, maar daar kom ik wel een beetje van terug. Deze keer wil ik heel graag borstvoeding proberen te geven vanaf het begin als het lukt, maar als dat niet lukt denk ik dat ik ook wel weer (deels) zal kolven. Maar ik overweeg wel om dit keer (ook) een handkolfje aan te schaffen.
Ik heb bij de eerste drie maanden fulltime gekolfd, idd de eerste tijd met zo ān gehuurde professionele medela kolf. Ik vond het op zich een fijne kolf. Later heb ik de medela swing maxi gekocht en dit ging ook goed. Mijn productie liep eigenlijk goed, maar ik vond het kolven zelf niet zo omdat het zo arbeidintensief was. Kolven, alles schoonmaken, baby fles geven, dan moest je alweer kolven. Maar goed, is natuurlijk ook hoe je er zelf instaat.
Ik weet nog dat @Dr.Watson ook een hele tijd fulltime gekolfd heeft.
Met! Gebruik ām ook nu in de zomer. Hij beweegt niet dus een fris windje kan er al snel voor zorgen dat hij āt eerder koud krijgt.
Mijn zoontje is bijna 16 maanden nu en ligt as we speak zān ochtenddutje op mijn schoot te doen. Heel lang geleden, dus ik geniet .
Maar denk dat zo langzamerhand āt kantelpunt eraan komt tussen 2 en 1 dutje.
Wanneer gingen jullie kinderen over op 1 dutje?
Gebruiksgemak denk ik? Misschien gaat het wat sneller met een handkolf, maar ik heb me er nog niet in verdiept hoor. Die Freestyle Flex was dubbelzijdig en elektrisch maar ik had alsnog mijn handen niet vrij en moest mezelf er echt voor installeren. Ik hoop dat dat met een handkolf makkelijker is. Maar dat geldt misschien niet als je fulltime kolft.
Ik heb inderdaad ook fulltime gekolfd 9 maanden lang. Ik vond het kolven zelf niet zwaar en wilde heel graag borstvoeding geven.
Zou wel zeker voor een dubbele kolf met kolfbh gaan. Dan gaat het gewoon het snelst en heb je je handen vrij. Ik weet niet wat er nu op de markt is aan apparaten, het is alweer even geleden.
Ik keek vaak een serie die heel luchtig en leuk was tijdens het kolven, juist om het ook leuk te houden voor mezelf.
Ik vind afpakken idd niet the way to go, hij mag immers ook niks van een ander afpakken. Ik geef hem meestal de keuze (zelf of mama helpen), biedt afleiding of pak het vast en zeg dat hij het nu aan mama moet geven want (gevaarlijk/kapot/niet van hem).
Ja stom achteraf.
Sorry, ik dumpte gelijk mijn verhaal. Ik had de ziekenhuiskolf van Medela gehuurd voor de eerste periode, daarna een Medela Swing 2e hands gekocht. Beide vond ik wel fijn werken.
Ik heb ruim 3 maanden fulltime gekolfd. In het begin in het ziekenhuis en de eerste twee weken thuis met een medela kolf die ik had gehuurd. Toen had ik een soort inzetstuk die ik in mijn voedingsbeha kon vastmaken en daar kon ik dan de kolf schelpen door heen doen zodat ik ze niet hoefde vast te houden.
En daarna heb ik een Spectra S1 gekocht, die kan je opladen en dan kun je dus ook ergens kolven als je niet direct naast een stopcontact zit. Deze kolf vond ik heel fijn want je kan tempo en kracht apart van elkaar instellen.
En ik had ook een spectra s9 gekocht, die is heel klein (formaat van een ouderwetse mobiele telefoon) en kun je ook opladen.
En daarbij gebruikte ik Freemie cups zodat ik niet meer met die flesjes hoefde te stoeien en ik gewoon die freemie dingen in mijn beha kon stoppen onder mijn kleren.
Ik had een beetje dezelfde ervaring als @anon37686689, het ging allemaal wel op dat moment. Maar achteraf gezien vond ik het best wel zwaar. Maar dit komt ook echt door de omstandigheden.
Relaas over kolven
Ruim 2 maanden 8 voedingen per dag, in het begin ook sondevoeding. Ze dronken ook heel lang heel langzaam. Ik was jaloers dat mijn man na een nachtfles gewoon weer kon slapen en ik toen nog moest kolven. Dus toen ging ik kolven en fles geven tegelijkertijd want anders kostte het teveel tijd, maar was dus niet een ontspannen moment voor mezelf. Ik kolfde ook bij elke voeding.
En toen ze rond 3 maanden echt meer gingen drinken en we voor meer dan de helft poedermelk erbij moesten doen, toen dacht ik: waarom doe ik dit nog⦠Ik ging er echt tegen op zien. Dus toen ben ik gestopt. Achteraf denk ik dat ik mezelf in die periode meer rust had moeten gunnen door gewoon alleen poedermelk te geven, toen duidelijk was dat aan de borst drinken toch niet ging gebeuren. Het was al zo hectisch. Maar ja dat is achteraf.
Kijk even in de vergoedingen van je verzekering wat dat kost. Ik kreeg wel een lactatiekundige vergoed, maar geen (huur)kolf en dat kostte me 2,50⬠per dag!
Ik heb zes weken gekolfd maar ik vond er niks aan. Zoveel meer vrijheid toen ik ermee stopte. Want je moet ook je kind voeden natuurlijk, dus je bent dubbel bezig.
Ik denk dat je vooral moet kijken hoe het gaat, genoeg mensen die er geen problemen mee hebben. Het was ook demotiverend dat ik er lang en veel mee bezig was maar alsnog maar de helft produceerde van wat mijn kind at.
en als hij dan zegt nee en het alsnog niet los laat?