Tips, ervaringen & aanraders #6

Oh, ik vond dat ook een gedoe! Wilde altijd aan het schema vasthouden, maar kwam er achter dat mijn kind vanzelf wel van zich liet horen als ze het te koud is. En als je voelt in het nekje, voel je wel of het warm genoeg is. Als dat aangenaam voelt, is het goed, als het klef en warm is, heb je je kindje te warm aangekleed.
Ik zou lekker deze slaapzak doen met mouwen en dan alleen een romper met lange mouwen eronder.

Nou, daar heb je lekker veel aan. Meteen al weer twee verschillende adviezen, @Freckles :sweat_smile:

6 likes

Verschilt echt per kind maar onze jongste draagt nu romper met korte mouw, winterpyjama (van die velours stof) en winterslaapzak (2,5 of 3 tog volgens mij) met mouwen. Het is op haar kamer 17 graden. Aan het begin van de winter had ze het met deze combinatie en een warmere kamer (en dan lange mouwenromper ipv korte mouwen) steeds koud, dus dacht ik echt hoe gaan we de winter doorkomen zonder constant die kamer warm te stoken, maar ze is er dus wel aan gewend en kou was geen probleem meer met slapen.

Hoe voelt de nek/bovenkant rug van je kindje? Daar zou ik op af gaan, ik kijk eigenlijk nooit naar die tabellen met wat ze bij welke temp zouden moeten dragen qua lagen maar dus puur op hoe ze voelen.

2 likes

Tog 2 (lange mouwen) Bambino Kruidvat met romper korte mouwen. Slaapkamer is ook 19/20 graden.
Voorheen deden we soms een romper met lange mouwen of een legging erover.
Eigenlijk doen we dit op gevoel. Ik wist niet wat de tog was van de slaapzak maar heb ik opgezocht.

1 like

@Fredje @Koda @Tubing @Suikerklontje thanks voor jullie reacties! Ik ga het dan idd even proberen met deze slaapzak zonder de mouwen nu. Ik voel nu vaak aan haar nekje en tempte in het begin veel en dat lijkt allemaal goed te gaan. Alleen heb ik het sinds de bevalling zelf zo koud snachts dat ik me niet voor kan stellen dat zij het niet koud heeft. Maar als ik dan kijk naar de TOG waarde van het dekentje icm kleding zou het echt voldoende moeten zijn. Tot nu toe dus ook dekentje en inbakerdoek gebruikt, maar wil voor veiligheid dus wel echt over op slaapzak. Ze is nu alweer 3 weken namelijk.

Hebben jullie tips voor een boxmobiel? Waar ik beste op kan letten?
Of heb ik meer aan een babygym?

1 like

kamertemp is bij ons 17/18 graden, ze draagt een winterslaapzak met mouwen, lange mouwen romper en dunne pyjamabroek/legging
nu ik dit lees bedenk ik me dat ik al tijden niet heb stil gestaan bij de TOG waarde van dingen haha

1 like

Ik ga binnenkort naar de dierentuin met mijn twee kindjes (7wkn en 2 jaar). Ik heb een duowagen van bugaboo, maar die is denk ik wel erg breed om in de dierentuin te lopen?
Ik zat eraan te denken om het enkele zitje te gebruiken zodat m’n baby er gewoon in kan liggen en als m’n peuter moe wordt dat ik m’n baby dan in de draagzak doe en m’n peuter in de kinderwagen kan laten zitten …

Nu betekent dat wel dat m’n baby van 7wkn al in het zitje moet … dat mag officieel nog lang niet natuurlijk. Wat denken jullie? Voor die paar uurtjes kan het wel of gewoon de bugaboo als duo gebruiken? En wetende dat waarschijnlijk het peuterzitje niet vaak wordt gebruikt omdat m’n peuter natuurlijk graag zelf wil lopen …

Mijn ervaring is dat de meeste dierentuinen best ruim zijn opgezet, dus ik zou zelf lekker voor het gemak gaan :stuck_out_tongue_winking_eye: het is niet alleen kind verwisselen, maar voor de baby zullen de riempjes ook een stuk strakker moeten en zeker met eventueel nog een voetenzak in de wagen vind ik dat zelf altijd zo’n gepriegel.

Zou je niet de babybak kunnen gebruiken en je peuter daarin zittend met een kussentje in de rug als hij moe wordt? En baby in de draagzak. Of klimt hij er dan uit denk je? Als je je duo wagen niet wilt gebruiken.

Ik ben vooral eventjes benieuwd, en ik typ dit in alle eerlijkheid waarbij ik hoop dat mensen mijn vraag op de juiste manier interpreteren. Hoe gaan jullie om met situaties waarin je kind echt onaardig doet tegen je? Ik vind dat heel erg lastig en ben soms ook wel echt bang dat ze later een krengetje zal worden, terwijl dat waarschijnlijk wel los zal lopen. Een voorbeeldje: laatst kamde ik haar haren voordat ze naar school ging en toen zei ze: ā€œaltijd als jij mijn haren kamt komen er klitten inā€. Of tegen mijn vriend: ā€œik wil daar op jouw plek op de bank zitten want jij mag daar niet zitten.ā€

Zijn een beetje slechte voorbeelden maar ze is soms zo kattig en onaardig. Als we dan zeggen: hm dat is niet echt aardig, waarom zeg je dat? Dan zegt ze: ik weet het niet. Als we zulk gedrag negeren gaat ze net zo lang door met zeggen tot ze haar zin heeft of tot we er wel iets van moeten zeggen.

Het is ook echt in de thuissituatie want als ik opa’s&oma’s en de 10-minuten gesprekken op school mag geloven is ze daar heel sociaal en blij en komt dit niet naar voren.

2 likes

Ik heb ook de duo wagen van bugaboo en ā€˜t enige waar ik niet naar binnen/doorheen kan was de klas van m’n kind.
En we zijn echt overal al geweest

1 like

Haha zo herkenbaar!

Ik zeg tegen mijn zoontje vaak; waarom zeg je dit nu zo? Misschien kan je even nadenken wat je nu precies wil en hoe je dat tegen mij kan zeggen.
Woorden kunnen ook pijn doen

Ik denk ook altijd dat het alleen maar goed is dat ze zo thuis doet, betekend dat ze zich 100% veilig voelt om zulk gedrag te vertonen.

5 likes

Ik geloof niet dat kinderen onaardig zijn tegen hun ouders omdat ze onaardig of kattig van karakter zijn. Ik denk eerder dat dit een vorm is van aandacht vragen. Kinderen willen onvoorwaardelijke zekerheden van hun ouders en zeker bij kinderen van gescheiden ouders is daar extra vraag naar. Hou je ook nog van mij als ik onaardig doe? Moet ik weg als we ruzie hebben?
Het kind is 4 toch? Ken je de theorie van 10 minuten per dag exclusieve aandacht voor een kind van elke ouder? Zonder telefoon, zonder afleiding, alleen maar doen wat het kind wil? Zodat het elke dag gezien wordt. Op het instagram account van Big Little Feelings komt dit regelmatig terug, misschien heb je er wat aan.

20 likes

Wij willen dit voor T. Die is al zo gevoelig voor spanning etc, en vind het al zo spannend. Hij is van 20/11, en dan val je dus precies in de Sint-komt-aan-en-daarna-kerst-gekte. Dus dan liever starten na de kerstvakantie…
En december maand is bij ons beide ook drukke maand op werk, dus ook niet makkelijk een dagje thuis houden oid

3 likes

@Cauchi @Spaties @turbs @Suikerklontje bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik hem idd maar gewoon als duowagen gebruik. Als ik erachter loop, lijkt het net alsof ik achter een vrachtwagen loop haha! Maar het is idd veel makkelijker en er zal heus wel zat plek zijn

1 like

Die van mij (4) kan tegenwoordig ook heel onaardig zijn af en toe, ze doet het met name tegen mij, niet zo vaak tegen haar vader. Ik zie het vooral als uiten van frustratie, maar ben tegelijkertijd ook bang dat ze ook buitenshuis zo doet. Ze zegt opeens ook wel eens dingen tegen me als ā€˜pietje mag niet op mijn feestje komen, hij is stom’ :worried: Geen tips hier, maar ik snap je gevoel.

1 like

Heeft iemand van jullie iets in de aanbiedingronde van Z.iloen van vorige week besteld? Ik heb na een week nog steeds geen t&t ontvangen, alleen een orderbevestiging. Duurt dat altijd zo lang bij hun? Ik snap dat het langer kan duren vanwege een sale oid, maar een pakketje dat een webshop na een week nog niet verzonden heeft, vind ik wel wat lang duren. Of ben ik nou ongeduldig?

Ik ben vandaag heel erg aan het nadenken over deze reactie en ik heb geprobeerd wat op te zoeken op internet hierover. Het voelt een beetje alsof het mijn schuld is dat ze zo doet en dan kom ik weer in die vicieuze cirkel van onzekerheid en verdriet of ik / wij het allemaal wel goed doen. Ik vind het echt heel lastig als je als tip krijgt om niet mee te gaan in bepaald gedrag, maar om ook te blijven bedenken dat het onzekerheid en vragen naar aandacht of liefde kan zijn.

Ik wil graag in onze nieuwe keuken een keukenla gebruiken voor opslag van alle verschoon items. Nu is deze keukenla 37 diep, te ondiep voor een gewoon aankleedkussen. Ik vind online wel wat opvouwbare kussens/matjes, maar omdat we het veel gaan gebruiken wil ik niet zo’n opvouwmatje die je in je luiertas hebt zitten. Dat is me iets te klein en hard op het aanrechtblad.
Heeft iemand nog een gouden tip? Ik vind alleen maar óf echte kussens óf onderweg matjes.

Je hebt een soort verschoningsmat/bak/plankachtig van kunstof. Schijnt ook niet hard te zijn. Kom alleen niet op de naam.

Edit gevonden : https://www.kidsdeco.nl/aankleedkussen-matty-cappuchino-leander/?gclid=Cj0KCQjwz7uRBhDRARIsAFqjulnU9bbmVC-bVw9ELN3SJQyP22wFNl6TvrwEtikVDyFT6zpATMQ9TMkaAgi7EALw_wcB

Wel veel geld, 99 euro maar misschien ook goedkoper te krijgen.

2 likes