Tips, ervaringen & aanraders #6

Hm nou in alle adviezen komt naar voren dat zulk soort gedrag meestal voortkomt uit onzekerheid en behoefte aan aandacht en liefde. Daarnaast dan nog de tip voor de 10 minuten per dag solo-aandacht, waardoor het lijkt alsof we niet naar haar om kijken en ze vraagt naar aandacht. In ons geval is zij het enige kindje in huis en ik werk de hele week thuis. Ik speel veel met haar buiten, we wandelen altijd samen terug van school omdat ik geen fietszitje heb en dan hoor ik ook echt wat ze verteld over school. In principe draait eigenlijk wel alles / veel om haar wensen en voorkeuren. Wat we eten s avonds, if ze in bad wil na het eten. Of 1 van ons met haar in bad gaat of dat ze liever alleen gaat etc. We ontbijten alle ochtenden met zijn drieën, of het nu school is of weekend. Dus die aandacht is er zo onwijs veel door de week heen, en dan nog kan ze onaardig zijn tegen ons

2 likes

Bij poespas (webshop) hebben ze een platte! Weet niet of ie verder qua afmetingen fijn is voor je. Maar misschien is zoiets ook wel zelf te maken.

3 likes

Het is voor mij herkenbaar gedrag van mijn halfzusje (we schelen 16 jaar), nadat haar ouders jong waren gescheiden en mijn vader een nieuwe partner kreeg. Heb je helemaal niks aan en ik heb ook niet echt concrete adviezen voor je, maar wellicht is het fijn om te weten dat het voor andere herkenbaar is.

Ze wisselt af tussen jullie en haar moeder toch? Ik merkte bij mijn zusje dat het op de wisseldag altijd heftiger was. Met name als die dag in het weekend viel en ze dus van de ene naar de andere ouder ging. Als de wisseldag op een schooldag viel (wisselde om de week), was het gedrag er ook maar minder. Dan ging ze vanuit de ene ouder naar school en dan na school naar de andere ouder. Mijn zusje had het vooral als ze er samen waren, als ze mijn vader voor zichzelf had of als hij bijvoorbeeld even weg was en ze was alleen met zijn vriendin was het minder tot nauwelijks

Het wordt wel beter in ieder geval :relaxed:

Enne discopony weet niet wat jullie al wel/niet doen he :wink: het is een goedbedoeld advies, op basis van de informatie die je deelt in je post. Heel goed dat jullie haar bewust aandacht geven.

Edit; nog iets wat me te binnenschiet, is er een groot verschil in aanpak tussen de 2 huizen? Toen bij mijn zusje de basisregels tussen beiden ouders te erg uit elkaar gingen lopen werd de situatie voor haar heel lastig en haar gedrag ook vervelender. Denk bv aan bedtijd, schermtijd etc.

2 likes

Misschien samen met je partner en kind naar een orthopedagoog? Kan je mogelijk wat meer handvaten krijgen over hoe en wat.

4 likes

Ja herkenbaar inderdaad. Fijn dat je het wilde delen

Ja, ik had op zaterdag besteld en kreeg de bestelling op woensdag binnen. Op dinsdag kreeg ik een mailtje dat de bestelling verzonden was. Misschien eventjes contact opnemen?

1 like

@SemM

Vooral de tweede alinea van Koda herken ik van m’n nichtje. Op school was ze super sociaal en lief, maar thuis was ze echt niet te houden. Ze hield alle negatieve emoties in en thuis barstte dan elke keer de bom. Ik denk dat dit ook bij jullie het geval is. Uit je eerdere posts blijkt dat jullie veel liefde geven, dus daar ligt het zeker niet aan!

(Uiteindelijk bleek dat mn nichtje het juist helemaal niet naar haar zin had op school, dus van school gewisseld en nu is ze een heel ander kind!)

2 likes

Wat fijn dat jullie er achter zijn gekomen en dat het nu zo anders is. Ik herken die bom en alles bij zich houden tot ze thuis is inderdaad

Misschien ook met de schooljuf praten? Of eventueel met de ib-er? Hoe zijn de andere kindjes in de klas? Past dat een beetje bij jouw kindje?

Edit: ook omdat ze tegen je partner zei: jij mag daar niet zitten 
 misschien wordt er ook zo in de klas gepraat door andere kindjes waardoor ze denkt dat dit normaal is?

1 like

Vorige week was het 10-minuten gesprek maar toen kwam er niets naar voren over dat zij het anders deed of afwijkend gedrag vertoonde. Mijn vriend heeft het specifiek nog gevraagd :woman_shrugging:t3:

Maar nu je dit gezegd hebt zit ik te denken of ze joet veel te veel op haar tenen loopt op school. Dat ze het allemaal maar net kan bij benen en dan thuis een soort mental break down krijgt

2 likes

Vier jarigen kunnen ook gewoon echt als krengen uit de hoek komen maar ik denk dat je niet moet vergeten dat ze eigenlijk nog maar klein zijn, maar wel 5 dagen per week op een school mee ‘moeten’. Qua controle hebben ze daar ongeveer, nouja, nul. Wat ze dan soms thuis doen, is het zoeken naar controle en het zoeken naar bevestiging dat ze belangrijk zijn. Soms spelen ze daarin dingen na die ze op school horen of zien bij andere kindjes (“Jij mag niet op mijn feestje komen”, ok ik ben je moeder maar prima) en soms zal het puur gaan om even de controle krijgen (“Ik bepaal waar jij zit”). En in al deze situaties tasten ze af of jij als ouder/verzorger, ze niet in de steek zal laten en maken hun hersens weer nieuwe verbindingen. Want die 4 jarigen kunnen misschien overkomen alsof ze al heel wat kunnen, in dat hoofdje is het eigenlijk nog een grote brij. En dan is het als volwassene soms gewoon even tot tien tellen, ademhalen en er een “jahoor” uitzuchten als je toch echt weer eens alles verkeerd doet. Het is voor ons niet zo persoonlijk als het voelt, en voor die kleintjes ook niet (ik kan binnen 10 minuten niet op m’n eigen verjaardag mogen komen, alles verkeerd doen en vervolgens weer de allerleukste mama zijn, die eerste 2 leg je naast je neer en die laatste onthoud je).

30 likes

Heel herkenbaar van mijn zoontje van 4. Ik ben wel 10x / dag zijn vriend niet meer. En ik mag af en toe ook niet meer op zijn verjaardag komen.
En hier thuis barst de bom ook heel veel. Zeker in het begin toen hij naar school ging.

4 likes

Bij de Ikea hebben ze een opblaasbare, die kun je wel wat dubbelvouwen, misschien dat dat nog wat is?

2 likes

Hoe veel flessen hebben jullie?
Hoe maken jullie ze schoon? Steriliseren jullie alles?

Gebruiken jullie ‘gewoon’ warm kraanwater?

Er gaat een nieuwe wereld voor mij open haha.

1 like

Wij hebben zo’n starter pakket van dr Brown gekocht. Zitten er 3 in met heel wat spenen. Na elke keer drinken goed omspoelen en met dreft wassen. Ik probeer om de dag uit te koken. Toevallig ligt alles nu in een pannetje met kokend water.

En in gebruik alleen bar le duc of evian water. Is wat minder hard dan kraanwater en zou beter zijn tegen krampen.

Ook starterspakket van dr brown, als je het combineerd met borstvoeding of kolft dan zou ik die dikke flessen pakken, bij kunstvoeding die dunne.
Ik spoel alles meteen uit na gebruik(ook mijn kolfmateriaal) en zet het dan in de koelkast (ivm eventuele bacterien). Ik gebruik zelf geen zeep want dat zou niet goed zijn voor het materiaal om dat na iedere keer te doen.
Savonds zet ik het in de vaatwasser op 60 of 70 graden programma. Zodat het sochtends weer klaar is voor een dag gebruiken.
Uitkoken doe ik nauwelijks (ongeveer 1 keer in de week). Ik doe het vast niet perfect maar ik heb naast kolven en voeden en spoelen niet zoveel tijd over en nog geen spruw of andere rare dingen gehad.

1 like

Ik gebruik dreft na elke gebruik van het fles. Dat staat ook zo bij dr Brown op de website om wel afwasmiddel te gebruiken.

2 likes

Dr browns zijn overigens niet geschikt voor het klassieke uitkoken in een pan. @Broodrooster @Tubing

2 likes

Ooppppppssssssss

Edit maar ik heb dit de vorige keer ook altijd gedaan zonder problemen. Moet ik nou zo’n sterilisator gaan kopen? :expressionless: oh wacht alleen wassen met afwasmiddel is voldoende.

Ik heb van Philips Avent een starters set en nog 2 losse speentjes daarvoor gekocht. Geen idee of dat genoeg gaat zijn nog! Hoop t :stuck_out_tongue:

Overigens is zo’n magnetron sterilisator echt zoo fijn. Gebruik die ook voor m’n kolf materiaal
 koste iets van €20 maar echt wel chill. Zorgt ervoor dat je vaker/makkelijker steriliseer (en minder eng dan zo’n pan kokend water iedere keer)

1 like