Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik zou in ieder geval een lactatiekundige inschakelen, goede productie krijgen gaat het best als de baby wel live drinkt. Wellicht dat je voor de bevalling ook al met een lactatiekundige kan schakelen voor goed advies.

Ik heb zelf onlangs twee weken fulltime moeten kolven wegens ziekenhuisopname baby (4mnd), en daarbij ook een medela kolf gehuurd, dat werkte wel het best.

2 likes

Ik vind dit een rare vergelijking. Je pakt een speen niet af om er zelf mee te gaan liggen tutten.

Je kunt ook een kolfconsult doen. Wordt, mits je aanvullend verzekerd bent voor lactatiekundige zorg, hieruit vergoed.

1 like

Het is ook niet zomaar afpakken want ze vraagt het eerst. Mijn regel is: 1x vragen, als ze het dan niet doen geef ik de keus of ze het zelf geven of dat ik het zelf moet pakken. Lukt dat nog niet dan pak ik het zelf.

9 likes

Ik heb eerst nog wel even geprobeerd aan te leggen, maar ben daar vrij snel mee gestopt, omdat mijn dochter niet wilde aanhappen.

Ik heb de eerste paar maanden gekolfd met de huurkolf van Medela (Symphony), omdat ik twijfelde over hoe lang ik ermee door wilde gaan en of ik het waard vond om zelf iets te kopen. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een Medela Swing (dubbele kolf, denk dat dat een dubbele kolf wel echt nodig is om vol te blijven houden bij full time kolven). Uiteindelijk heb ik het incl. afbouwen 7 maanden gedaan. Mijn dochter werd verdacht van verschillende allergieën en een streng dieet i.c.m. full time kolven werd me teveel, daarom ben ik uiteindelijk gestopt. Toen vond ik het wel goed te doen, achteraf zag ik pas hoeveel tijd en energie erin ging zitten
Nu wil ik wel weer proberen borstvoeding te geven, maar heb voor mezelf wel al besloten dat als dat live niet lukt om niet meer full time te kolven, maar kunstvoeding te kiezen, om meer tijd met mijn kind(eren) door te kunnen brengen.

4 likes

Mijn neefje word binnenkort 7 en hij wilt graag iets van Freek Vonk. Ik heb hem eerder al eens een horloge, boek en voor de kaartjes voor z’n show gegeven (stamt nog uit corona tijd,). Heeft iemand nog een leuk cadeau wat ik hem in die trant kan geven ?

Mijn neefjes hebben een spel van Freek Vonk, soort Wie ben ik maar dan met dieren. ‘Ben ik een varaan?’ heet het

1 like

Volgens mij heeft hij die al :sweat_smile:

1 like

Een abonnement op zijn magazine?

3 likes

Ik kan wat tips gebruiken: peuter is bijna 2.5 en baby 6 weken. Wat voor activiteiten doen moeders wanneer ze alleen zijn met twee kleine kindjes buiten de deur? Ik vind het best lastig, peuter is nogal afwachtend/aanhankelijk en heeft mij daardoor best wel nodig (speeltuin is daarom lastig, kan moeilijk alleen spelen). Wil wel wat ondernemen maar kom niet echt verder dan wandelen en evt even naar de speeltuin. Krijspaleis durf ik niet aan want waar laat ik de baby? :sweat_smile: En dat heb ik met meer dingen. Ben bang dat ik peuter tekort doe (te weinig ondernemen) maar ook de baby (minder aandacht/knuffelen)

3 likes

Misschien de bibliotheek? Daar gaan wij graag naar toe. In onze bieb staat een glijbaan en alleen grote blokken om op te klimmen. De baby kan er tijdens het lezen lekker bij of ondertussen slapen in de wagen als je even met je peuter boekjes uitzoekt. Is hier een groot succes. Verder vind ik het ook lastig!

2 likes

Misschien de baby in de draagzak/doek doen als je activiteiten doet waarbij je de peuter moet helpen?

1 like

Tip! Kidsdeco heeft 22% korting op alles vanavond.

1 like

Met een code?

2 likes

Shopping22

8 likes

Ouders van 2- à 2,5-jarigen, houden jullie nog een bepaalde minimale/maximale wakkertijd aan overdag? Ons kind gaat zo laat naar bed 's avonds en ik wil dat eigenlijk vervroegen maar dat zou betekenen dat ze maar zo’n 3,5 uur wakker is na het slaapje. Maar eerder krijg ik haar overdag echt niet naar bed. En zorgen jullie altijd ochtend en middag dat ze echt actief zijn geweest? Wij gaan er in de ochtend wel vaak op uit en dan is het minstens 13.00 voor ze in bed ligt maar de middag is vaak een stuk luier. Vaak is ze pas rond 16.00 wakker dus heel veel kun je dan ook niet meer ondernemen.

Als ik het zo lees zou ik zelf gaan afbouwen met het middagslaapje. Je kan dan nog wel een rustmoment in de middag inbouwen, dat ze niet de hele dag iets actiefs hoeft te doen.

1 like

Op die leeftijd maakte ik ze gewoon wakker na 1 a 1,5 uur ĂČf je moet t niet erg vinden dat je kindje ‘laat’ naar bed gaat.

2 likes

Op die leeftijd lag hij vaak rond half 12/12 op bed en maakte ik hem uiterlijk 14u weer wakker (werd vaak rond half 2 wakker). En dan 18.30/19.00 weer op bed. Hij was in de ochtend toen ook altijd wel rond 6 wakker, dus dutjes die om 11u al begonnen (dan 13u wakker maken) waren er ook met grote regelmaat.

4 likes

Je reactie komt een beetje onaardig op me over. Ik weet oprecht niet hoe ik iets aan moet pakken en vraag naar ervaringen. Voor ons is het dus niet ‘gewoon’ om haar wakker te maken na 1 a 1,5 uur, ik wist ook niet dat dat de standaard was. En ook niet dat het dat is óf niet zeuren. Maar bedankt :+1:

@Konijntje ik denk wel een bepaalde duur aanhouden inderdaad, ik denk niet dat ze overslaan al vol zou houden!

@Anna88 dankjewel! Fijn om wat vergelijking te hebben. N is nu meestal later wakker maar gaat ook stukken later naar bed dus het schema verschuift dan logischerwijs.

@Ohappyday doen we sinds kort ook! Ze sliep tot een week of twee geleden bijna standaard 3 uur overdag maar op aanraden van de kinderarts doen we nu 2 uur. Hoe laat legde jij ze meestal op bed?

2 likes