Ik houd geen wakkertijd aan, maar mijn kind (2,5) slaapt wel korter. Meestal van 13.00-14.30, soms tot 15.00.
Denk dat je idd prima het middagslaapje in kan korten als ze nu drie uur slaapt. Dan heb je ook meteen meer tijd voordat ze 's avonds weer naar bed gaat (hier is dat 19.00-19.30, dan slaapt ze tegen achten meestal).
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat het geen kwaad kan om haar dutje wat vroeger te gaan proberen. Ik vind het niet erg als ze wat later naar bed gaat 's avonds maar nu is het vaak minstens 21.30 voor we wat tijd voor onszelf hebben, al scheelt het maar een uurtje zou ik al heel blij zijn.
Elk land heeft zo zân eigen slaaprituelen. In veel landen vind mân de Hollandse â om 7 uur in bed liggenâ onwijs vreemd. Wij hebben bij ons zoontje daar ook nooit aangehouden. Voorzover ik het mij kan herinneren heeft S tot voorbij zân 3e jaar een middagdut gehad. Omdat hij naar de opvang ging was dat tussen 12.30 en uiterlijk 14.30. Dan moest iedereen weet opstaan. Uiteindelijk sliep hij dan om 20.00. Voor ons als gezin ideaal, omdat wij zelf pas laat thuis zijn na werk en zo wel nog quality tijd hadden als gezin.
Hoe deden jullie de overgang van 2 naar 1 dutje? En hoe oud was jullie zoon/dochter toen?
Onze oudste is altijd wel een goede slaper geweest en nu, met 3.5 jaar, slaapt hij nog steeds iedere dag met gemak 2 uur. Het probleem sinds een aantal weken is dus ook dat hij 's avonds echt niet voor 20:30 uur (vandaag zelfs 21:15 uur) slaapt.
Maar tot voor kort maakte het hier echt niet uit hoe laat hij 's middags ging slapen. Op het kinderdagverblijf gaan ze bijvoorbeeld rond 12:30 uur slapen, terwijl hij thuis vaak echt pas rond 14:00 uur in bed lag. En soms sliep hij dan nog 2.5 uur en was dan 3 uur wakker en ging weer naar bed.
Ik heb gemerkt dat het dus voor hem niet uitmaakt hoe laat hij erin ligt (althans, tot een maand geleden). Ik zou gewoon kijken wat wr gebeurt als je haar er eerder in legt. En dan kan je altijd nog proberen om eerder wakker te maken, maar hier zorgt dat wel voor slecht humeur haha
Edit: wij deden dus vaak iets in de ochtend en lunch, waardoor hij thuis vaak wat later sliep en dat hield ik er rekening mee dat er eind vd middag niets meer ging gebeuren haha
Och sorry, zo had ik het niet bedoeld, ik gaf alleen mijn ervaring dat ik ze altijd wakker maakte want had ze liever âoptijdâ naar bed. Vriendin van mij vond juist dat lange middag slaapje heerlijk en vond het dus ook daarbij niet erg dat dr kindjes daardoor ook kater naar bed gingen âs avonds. Je kan gewoon kijken wat jezelf fijn vind he. Als dit voor jullie werkt en je kindje er prima op gaat is het nooit fout ofzo. Mijn reactie was zeker niet onaardig bedoeld, sorry als dat zo bij je overkwam
Sorry ik ben ook een beetje prikkelbaar. Ik snap je wel hoor. Wij maken nu dus ook wakker maar âpasâ na twee uur slapen. Ik ga eens kijken of het helpt als we het dutje vervroegen en als dat niet helpt misschien naar 1,5 uur slapen overdag. Dank je!
Wij zijn ook gaan wakker maken, eerst na 2u, toen 1,5, toen 1 en op het laatste na 45min. Anders was het âs avonds regelmatig tot 23u gedoe of juist hele slechte nachten met veel wakker worden.
Is denk ik ook ff kijken wat voor jullie fijn werkt en of de lengte/tijdstip vd middagdut invloed heeft. Middagdut was hier meestal direct na de lunch. Voordeel van deze fase vond ik trouwens bij ons dat als we bv savonds nog weg wilden met de kids en het wat later wilde maken, we K. dan niet wekten en wat langer lieten slapen. Dat werkte hier goed om het dan in de avond wat beter te trekken en gezellig te houden.
Ja dat snap ik! Het latere naar bed gaan is hier ook met de zomertijd een beetje ingeslopen (eerst lag ze er zelfs vaak om 11.00 al in) en op vakantie helemaal de spuigaten uitgelopen haha, dan was het wel fijn dat ze tot 16.30 sliep en we 's avonds niet om 18.00 al uit eten hoefden. Maar ja, nu een beetje jammer
Hier werkt het 5-5 ritme heel erg goed! Het scheelt wel dat hij meestal max 2,5 uur slaapt. Maar ook daarmee komen we s avonds redelijk goed uit. Zn bedtijd is daardoor nooit extreem laat. Hij slaapt bijna altijd wel voor 8 uur. Hebben soms wel een lang bedritueel hoor, dat tel ik dan mee maar dat heeft meer met verlatingsangst te maken dan met zn ritme. S avonds alleen in slaap vallen is gewoon altijd wel een ding gebleven bij hem.
Maar merk nu sinds afgelopen week dat hij na die 5 uur wakker ook echt s middags om zn bed begint te vragen. Wel mooi om te merken dat die tijden ook echt voor hem werken.
Ja dan is het ideaal idd! Hopelijk krijg je het dutje dan nu weer een klein beetje eerder op de dag en gaat dat helpen.
Bij ons is de tv de laatste weken een beetje teveel geweest, dus ik heb nu iedere ochtend een kind naast mijn bed dat vraagt âmag ik filmpjes kijkenâ en dan heel boos wordt dat het niet mag. Soms is dat pas om 7.30u, maar vanochtend was het 6u Gelukkig begint consequent zijn (ze mag op zondagochtend nog even bij ons in bed filmpjes kijken en de rest vd week niet , dan gewoon beneden op de tv af en toe gedurende de dag) en was het vanochtend maar 5min drama voor ze besloot dat ze weer ging slapen en toen moest ik der om 7.30u zelfs wekken
maar pfff soms als je zelf ff rust wilt is het zĂł makkelijk dan de tv aan te zetten. Is ook echt niet erg dat hij nu meer aan staat, maar krijg er gewoon echt geen leuker kind door want dan loopt ze er heel de dag door om te vragen (of meer eisen), wordt ze om alles stikchagrijnig etc.
Heel eerlijk, op die leeftijd (baby 6 weken) deed ik niet zoveel buiten de deur. Nou speelt het ook mee dat ik een keizersnede had gehad en het midden in een druilerige donkere wintertijd viel.
Ik was eerlijk gezegd al supertrots op mezelf dat ik een dag met baby én peuter zonder teveel kleerscheuren had overleefd
Nu ze iets ouder zijn ga ik naar de kinderboerderij, speeltuin of even naar de supermarkt. Met de verschillende slaapschemaâs en het getreuzel van de peuter zijn onze timeframes voor uitjes sowieso nog erg kort
Kinderboerderij misschien? In Uden zit iig een hele leuke die niet té groot is en gratis.Die in Oss vind ik ook leuk (ook gratis volgens mij) maar wel iets minder overzichtelijk. En als je het zelf lichamelijk trekt de baby dragen. Ik droeg de jongste veel in het begin als ik met ze alleen op pad ging, dan kon ik toch K. in een schommel ofzo tillen zonder dat R. ergens alleen in een wagen lag (die begon dan 9 vd 10 keer te huilen zodra de wagen stilstond).
De bibliotheek bij ons heeft geloof ik 1x in de maand peuteruurtje oid. Dan wordt er voorgelezen en is er iets te doen, zoiets is misschien ook wel leuk. Is bij ons heel laagdrempelig vrije inloop en kun je gewoon met zn 3tje gaan zitten.
En wij gingen vaak ook gewoon een stuk wandelen, bos in, eikeltjes of stokken zoeken.
Hier ook een peuter en een kleine baby. Ons leven bestaat uit wandelingen naar de bakker/oma/mini-speeltuin. En inderdaad eikels zoeken (die de peuter in het weekend met papa aan de wilde zwijnen voert). Eventueel een ijsje eten ergens.
Vooral niet te veel rock 'n roll verwachten van het leven op dit moment denk ik dan maar
Ik heb 6 maanden fulltime gekolfd. Ik vond de eerste tijd al zoooo veel gedoe en had al zoveel ongemak, dat ik gewoon geen zin had in âdoorbijtenâ met borstvoedjng geven. In de kraamweek kon ik een Mandela van de kraamverzorgster lenen, daarna heb ik een goedkope dubbele kolf gekocht die het echt goed deed.
Wij zitten hier nu middenin geloof ik! Mijn dochter is 13 maanden en de laatste weken is het savonds echt drama om haar te laten slapen. Hebben nu een paar keer geprobeerd om 1 dutje te doen en dan slaapt ze savonds wel makkelijk.
Ik vind het wel lastig want vandaag was ze bijvoorbeeld vroeg wakker voor haar doen en ik weet dat ze 1 dutje nu minder goed zal trekken. Dus denk dat ik vandaag wel 2 dutjes doe. Ik vind het echt een lastige tussenfase
Op de opvang doet ze trouwens al een maand of 2 meestal maar 1 dutje. Maar daar heeft ze ook meer afleiding en leuke dingen dus daar wil ze sochtends meestal niet slapen haha.
Ik postte hier paar weken terug dat mijn dochter longontsteking had. Ze is een week beter geweest en daarna had ze weer flinke koorts. Bleek een urineweginfectie te zijn zo sneu. Twee antibiotica kuren in 3 weken tijd, germ mijn meisje. Ze is nu gelukkig weer opgeknapt. Hopelijk heeft ze het nu ff gehad voor de komende tijd haha
Lastig hĂš?
Van 3 naar 2 slaapjes ging heel natuurlijk en eigenlijk gewoon van de ene op de andere dag in 1x goed. Denk dat er bij van 2 naar 1 slaapje echt een tussenfase nodig is, met de ene dag wel 2x en de andere dag maar 1x.
Ga idd ook maar kijken naar het tijdstip van wakker worden. En daar een beetje op inspelen.
Fijn dat je dochter weer is opgeknapt! Hopelijk blijft dat voorlopig even zo.
Ik kijk zelf ook naar de plannen die ik heb. Gisteren was ze rond 7 uur wakker en ging ik rond 9 uur wandelen. We hebben bijna anderhalf uur gewandeld, daarna fruit gegeten en geluncht etc. Dus toen was 1 dutje ook heel natuurlijk in het ritme.
Maar vandaag was ze iets na 6 wakker en gaan we rond 9.30 of 10.00 pas de deur uit. We gaan winkelen met mijn moeder en zijn dan denk ik rond 13u ofzo thuis. Dus dat is denk ik echt te lang. Ik ga nu proberen of ze even kan slapen haha.
Echt een lastige fase hé!
@Ovenschaal had hier een mooie vuistregel voor die zij hanteerde in die fase. Voor x uur wakker een kort dutje in de ochtend erbij en na x uur alleen een middagdut of zoiets toch?
Zeker lastig! Vooral omdat mijn zoontje wel echt heel goed gaat op een ritme en duidelijkheid. En vaste wakkertijden.
Maar ach, ook dit is inderdaad weer een fase en gaat weer voorbij.
Ik kijk uit naar het hebben van wat meer vrijheid als hij nog maar 1 dutje doet, maar weet ook nu al dat ik mân rustige koffie momentje in de ochtend ga missen, haha.