En waren er dan toch nog veel mensen bij de 1e die vroegen om op kraamvisite te komen of viel dat mee? Mensen die echt dichtbij staan zoals je eigen gezin, beste vrienden uitgezonderd.
Ja bij de eerste was het gekkenhuis! Niet normaal haha.
Bij 2e was al wat minder, maar komt ook door mijzelf. Was na lange tijd zwanger en heb het heel low key gehouden l. Wilde zelf veel genieten.
Wij!
Grotendeels om dezelfde redenen als jij. Nu hebben we de grootste groep in 1x gehad. Er zijn wel wat mensen die nog los komen omdat ze niet konden op die datum.
Hier hebben we het thuis gevierd toen hij precies 1 maand was. Alsnog waren er mensen die hem al gezien hadden (door verjaardagen van anderen). Op een zondagmiddag tussen 13.00-16.00 uur in de tuin. Er waren hapjes en beschuit met muisjes drinken konden ze zelf pakken. De baby lag binnen in de wipper te slapen (voor het eerst sinds zijn geboorte zo lang aan 1 stuk), dus niemand heeft hem vast gehad. Ze konden wel even kijken natuurlijk.
Ik had met mijn man afgesproken dat wanneer hij wakker zou worden hij de baby in de draagzak zou doen. Ik wilde niet dat hij van hand naar hand zou gaan aangezien er 40 mensen waren.
Ja dat is ook een beetje wat meespeelt dat ik altijd zoiets had van ja nee niet dus. En je moet op een gegeven moment toch iets communiceren qua datum en tijd maar zo lastig inschatten wat over 6 weken een goede tijd is met een newborn.
Bij kraamvisite zei ik vaak doe maar die tijd en als de dag heel anders loopt hebben we wel ff contact wat handig is.
Zou de baby dan denk ik wel in de draagzak of wagen laten slapen ipv binnen, maarja je weet het van tevoren ook niet he. Onze meiden hadden dat prima gevonden op die leeftijd, maar misschien vindt deze baby het wel helemaal ruk en is het dan alleen maar huilen geblazen.
@Peyton wij zouden dan idd ook in wagen of draagzak doen en alleen bij ons, want vinden het anders echt teveel. Maar sowieso ook met verjaardagen ofzo toen de meiden nog zo klein waren gingen ze niet van hand-tot-hand omdat wij dat niet prettig vonden.
Ik heb het bij de oudste gedaan en vond het heel handig. Was wel alleen voor familie.Ik herinnerde mij namelijk een uitspraak van een collega, die vertelde dat ze het eerste half jaar elk weekend wel kraamvisite hadden. Nu heb ik geen enorme familie, dus zo erg verwachtte ik het niet. Maar ik vind het wel handig om de hele familie (beide kanten) in 1x âafgevinktâ te hebben.
Aanraders:
- Buiten de deur organiseren. Na 2 uur waren wij gesloopt! Hebben iedereen vriendelijk uitgezwaaid en zijn lekker naar huis vertrokken. Thuis zou je nog last kunnen hebben van mensen die blijven plakken.
- Hapjes/drankjes uitbesteed. Zowel de locatiehuur als de catering was echt meer dan schappelijk, dus daar zijn we gelukkig geen fortuin aan kwijt geweest.
- Bij zoân borrel entertaint het bezoek elkaar ook, ipv dat jij anderhalf uur het gesprek met tante Els gaande probeert te houden.
Voor vrienden hebben we gewoon los kraamvisite gedaan. Daarvan vond ik het juist heel leuk dat ze langskwamen en we genoeg tijd hadden om bij te kletsen.
Je kan ook op de kaart zetten dat je pas kraam visite wil na een bepaalde datum misschien? Of als je grote familie hebt dat je die in een keer uitnodigt op een bepaalde dag. Of als je veel collegaâs verwacht van jezelf of je partner dat je een keer met baby naar kantoor gaat. Heb je niet 172726 losse bezoekjes maar wel meer individuele aandacht.
Ja wij hebben een geboortefeest gegeven bij de eerste, tweede helaas niet vanwege Corona.
Vooral mijn man heeft een hele grote familie, ik vond het echt ideaal. Moet wel zeggen ook veel kinderen in de familie, dus een baby was niet zo âspeciaalâ dat iedereen er bovenop dook en ik liet hem ook gewoon rustig boven slapen.
Denk vooral fijn als je zelf niet te veel bezig hoeft te zijn met eten en drinken, mijn schoonzussen hadden bijvoorbeeld voor eten gezorgd en die serveerden ook alles uit, ruimde alles op en ik heb eigenlijk niks gedaan.
Haha ja dat hadden wij bij de oudste ook, in het begin was het zomer en had man man vrij en deden we veel savonds maar op een gegeven moment wil je ook gewoon dagen voor jezelf. Dus maandenlang nog kraamvisite gehad regelmatig. Wij hebben beiden een best grote familie waar we ook goed contact mee hebben en de vriendengroep van mijn man is besr groot. En daar merk je zeker de afgelopen jaren met corona echt wel een shifting in; vrienden die je vooral op verjaardagen/met feestjes ziet en vrienden die je ook ziet als je niet zoveel kan doen. Maar mijn man vindt het altijd erg lastig die shifting te maken en wil dan toch niemand voorbij gaan in langs laten komen en dan ben je dus wel maanden verder.
Buiten de deur is ook een goede. We zaten nu aan in de tuin te denken, eind oktober is het meestal nog best prima weer en we hebben 2 overkappingen waar evt nog een grote tent tussen kan.
Hapjes en drankjes neig ik naar uitbesteden, zij het een cateraar of bv wat goede vrienden en schoonouders vragen om te helpen die dag met het verzorgen daarvan. Wat jij eigenlijk ook zegt @Roggebrood , de mensen die ik daarvoor zou vragen zijn ook de mensen die de baby dan toch al lang (waarschijnlijk meerdere keren) hebben gezien. Wij hebben in de vriendengroep inmiddels ook heel veel kinderen, dus dat vermaakt elkaar dan ook wel weer.
@Willy het is vooral het nog maandenlang kraambezoek ontvangen in het weekend waar we niet zoveel zin in hebben. Vorige keren hebben we het de eerste weken ook rustig gehouden met alleen mensen die echt dichtbij staan en dat vonden mensen ook prima. Dan zeiden we gewoon we willen nu nog even rustig aan doen, maar als we er aan toe zijn sturen we jullie een bericht om iets sf te spreken. Collegaâs hebben we eigenlijk al nooit op kraamvisite gehad, dat scheelt al. En familie is dus dusdanig groot dat je dan toch van alles moet gaan regelen en voorzien, dus dan wellicht liever alles in 1x (maar dan dus beiden families tegelijk en vriendengroep ook tegelijk).
Nou dat klinkt als een gezellig feestje en dan hoef je niet ongemakkelijk met ome Paul beschuit te eten en te hopen dat hij zân ongewassen pink niet in je babyâs mond drukt. Ik zou het doen
Hahah omg ja dat er echt mensen zijn die dat doen he waarom.
En dan helemaal als ze zelf roken
Edit: Ik had het hier trouwens van het weekend met een vriendin over en die zei ja mijn zus heeft dat ook gedaan. En die had de baby een soort van opgebaard in een bolderkar en dan konden mensen hun feliciteren, cadeau afgeven, baby even bekijken en daarna zelf een hapje en drankje pakken. Beetje receptie-idee. Moest wel lachen om âhet opgebaard in een bolderkarâ. Dacht echt waarom niet gewoon in de wandelwagen dan maar toen dacht ik dus wel ja uh weet niet of ik dat wil? Want met onze bruiloft hebben we bv bewust geen receptie gedaan.
Naja heb momenteel ook gewoon iets teveel tijd om hierover na te denken
Klinkt ook alsof ze eigenlijk een pop hadden neergelegd en de echte baby lekker boven lag te tukken. Wat nog een best goed plan is.
Mijn enige kind is geboren in het begin van de pandemie toen iedereen nog dacht dat je al corona kreeg van een winkelkarretje en er nog geen testen waren. Dus ik heb geen flauw benul wat normaal is qua kraambezoek. Opa en oma mochten pas na 2 weken komen want we lagen in het ziekenhuis en beste vrienden pas toen de kraamhulp weg was. We hebben veel postpakketjes en kaarten gehad. Als die mensen normaal op bezoek waren gekomen was het wel druk geweest. Gelukkig is baby 2 vaak al een stuk minder interessant.
Ik sprak gister een vriendin die een babyborrel had gedaan en die heeft er twee gedaan, zodat het dus niet te druk was! Verder was het heel low key met een taartje en een koelbox met drinken haha. Ik ga het deze keer denk ik ook zo doen:)
Edit: het was begin juli, buiten en ik vond het juist wel leuk. Meer een verjaardag idee dan kraambezoek haha. Het duurde twee uur ongeveer en was van 14-16. Baby lag lekker te slapen in de wagen, maar ik neem toch nooit babyâs op schoot bij kraambezoek dus ik vond dit dikke prima. Ik denk dat wij er toen met zân 15-en waren. Kinderen konden lekker buiten spelen en ik zat aan een picknicktafel chips te eten we kregen trouwens een appje met de uitnodiging heel mooi op de computer in elkaar gezet
Ja wij en zou het zo weer doen (hahaha hypothetisch dan)! Wij hadden een speeltuin afgehuurd waar je binnen een klein barretje had. Dat hadden we bemand met 2 tieners die drankjes inschonken (zoon van een vriend en zijn vriendinnetje). We hadden koffie en thee met chocolaatjes met muisjes en daarna flink wat flessen bubbels en broodjes van een cateringbedrijf. Alles bij elkaar duurde het geloof ik van 11.00 tot 14.00 en dat was ruim voldoende.
Ok het kostte een paar honderd euro maar er is behalve ouders en goede vrienden niemand thuis op bezoek geweest (in het zkh onze broers en zussen al) en ik vond dat zo heerlijk!
We hadden op het geboortekaartje staan âin plaats van kraamvisite nodigen we jullie uit voor ons kraamfeest bladieblaâ.
Deze week bij een opvang wezen kijken (nog niet eens eerste trimester door, maar die wachttijdenâŠ). Ik vond het heel intens allemaal, haha.
Maar ff een vraag: ik vond het best wel stinken bij sommige groepen, echt zoân schoonmaaklucht gemixt met ontlasting ofzo. Is dat normaal? Het deed me daardoor ook denken aan de sfeer in een bejaardentehuis. Als het er allemaal bijhoort met al die koters, prima hoor, maar het verraste me toch ofzo. Misschien ook omdat het een wat ouder pand was, dus de uitstraling in algemene zin.
Verder vond ik het buitenspeelgedeelte ook niet zo denderend, veel tegels. Leidsters vond ik wel allemaal lief overkomen!
Gaan nog bij twee andere kijken komende tijd
O ja bedankt voor het delen van je overwegingen! Klinkt als een hele fijne plek waar jullie uiteindelijk dan terecht zijn gekomen!
Nja ff laten bezinken en dan inderdaad goed vergelijken met de andere twee
Misschien hadden ze net een luieremmer openstaan, haha? Hoort eigenlijk niet zo te stinken. Ze doen natuurlijk wel elke dag dweilen enzo, maar dat is op het eind. Verder denk ik ook wel afhankelijk van welke doekjes ze gebruiken.
Net als @Calypso gekozen voor een iets grotere organisatie. Deze heeft meerdere locaties in de buurt. Geeft meer kans op plaatsing. En als er uitval is bij onze locatie komt de leidster van locatie B erbij.
Ook verticale groei. Ondanks grote stad dicht bij het park en bij een kinderboerderij. Het is erg lekker fit opvang. Dagelijks vers eten. Geen potjes. Maar echt ruimte om dagen te wisselen is er niet vw persoonstekort. Daarbij echt persoonlijk aandacht. Toen ze geboren was, hebben ze zelf een poster met haar naam opgeplakt. Met toets en bellen ernaast (zoon zit daar op bso). Bij wendageb heel lief haar steeds overgenomen etc.
Omgaan met personeelstekorten
Mogelijkgeden vegetarisch veganistisch eten
Wat voor activiteiten doen ze op de groep
Pedagogisch beleid
Horizontale en verticale groepen
Contact tussen kdv en ouder, updates kind
^
Dit waren de vragen die wij gesteld hebben bij de opvang en de gastouder. Ik vond vooral die activiteiten belangrijk. Ik wilde dat ze veel buiten kwamen en dat was bij beide zo, maar de gastouder vertelde veel beter en vollediger wat ze deed en bij de opvang was het gewoon ja we gaan naar buiten en soms zingen we liedjes. Ze deden vast wel meer maar nouja ik was niet zo overtuigd van het antwoord.
Ik zou nu ook nog vragen of ze het hele jaar open zijn of ook periodes met kerst of zomer dicht.
Bij pedagogisch beleid denk ik trouwens aan hoe benader je de kinderen, hoe ziet het eetmoment eruit, hoe ga je om met vervelend gedrag, etc.
Ik vond het ook heel raar dit allemaal te bespreken over een kind dat nog in mân buik groeide. We waren 13 maanden voor ze er uiteindelijk heen gaat al daar. Maar ik voel me wel daardoor echt heel zeker in mân keuze en heb er nu al zin in dat ze straks (januari) naar de gastouder gaat.
Vond onze oudste in het begin ook altijd typisch ruiken en deed haar dan het liefste meteen wassen. Echt ff wennen.
Slim om er meerdere te bekijken. De eerste waar wij zijn wezen kijken kwamen we ook met een mwah gevoel vandaan, prima maar niet dolenthousiast. Die 2 waar we daarna zijn gaan kijken waren we wel mega enthousiast. Uiteindelijk voor een kleinere organisatie gegaan (ze hebben 2 groepen), eigenaresse staat ook zelf op de groepen en echt blij met de keuze. Korte lijntjes als er iets is etc. Maar keuze vooral op gevoel gebaseerd, het was de laatste opvang waar we gingen kijken en het dichtste bij, de andere waar we enthousiast over waren, zouden we altijd per se met de auto moeten. Oh en er was plek ook niet onbelangrijk, bij onze opvang krijg je na inschrijving meteen een plaatsingsvoorstel en weet je dus vanaf wanneer er welke dagen plek is en ben je daar na tekenen plaatsingsvoorstel ook van verzekerd. Super fijn.
Die van ons ruikt vooral altijd heel erg sterk naar goedkoop parfum van de leidsters
Verder stinkt het binnen nooit eigenlijk? Maar ze zijn ook eigenlijk altijd buiten als het droog is. Vind ik ook belangrijk en hebben we het ook op uitgezocht. Een andere opvang was ook een optie maar die hebben maar een heel klein pleintje als buitenspeelplek.
Ik had allemaal gedachtes toen ik bij 8 weken zwangerschap in die kinderopvangen stond te kijken, maar uiteindelijk zijn alle principes rechtstreeks het raam uit nu blijkt dat ze allemaal een aannamestop hebben. Alles met iets meer pedagogische visie dan een hondenkennel gaan we mee akkoord