Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik heb ook een nuna leaf, maar m’n dochter is nu 6mnd en ze gaat er nu helemaal rechtop in zitten … doet jouw kindje dat ook? Ik heb hem gekocht met het idee dat ze er lang in kan zitten, maar nu is het gewoon super gevaarlijk want ze kan het klittenband ook los trekken … duur ding voor 6 mnd haha

2 likes

Ik had 'm 2ehands maar hier ook veel gebruikt bij de eerste en nu de tweede :ok_hand:

1 like

Nu het toch over kinderopvang gaat, ben ik benieuwd hoe het bij anderen geregeld is qua ruilbeleid? Bij ons is het ruilen binnen 2 weken mits er plek is (zowel vakantie als ziekte). In de zomervakantie is er een uitzondering dat er onbeperkt geruild mag worden wanneer je het voor juni aangeeft.
Nu gaan wij pas in september op vakantie en wordt er aangegeven dat ruilen dan niet kan ivm personeelstekort. Ik heb best begrip voor de tekorten maar 1200 euro door de gootsteen vind ik wat te ver gaan. Ik ben nu dus in discussie met het management haha

Wij mogen 5x per jaar een dag ruilen, indien plek. Rest is gewoon ‘weggegooid’. Dus ze gaat ook wel eens als wij vrij hebben. Mijn man en ik hebben bijv 3 weken vakantie waarvan we 2 weg gaan, in de laatste week gaat ze dan gewoon 2 dagen naar de opvang.

Wij mogen 4 dagen per jaar ruilen, dus ja…in de vakantie of bij ziekte betalen we helaas veel voor niks. Daarnaast blijkt er in de praktijk eigenlijk nooit een plekje voor haar voor een ruil….

Volgens mij is bij ons hetzelfde ruilbeleid.
Het is bij onze opvang ook meer bedoeld als een ruiloptie voor een ‘acuut probleem’. Bijvoorbeeld een begrafenis oid waarbij je geen kinderen kan mee nemen.
Ik heb überhaupt nooit geprobeerd om een ruildag in te zetten want de kans dat ze 2 extra kinderen tegelijk kunnen opvangen lijkt me vrij gering op dit moment.
En ja je betaalt gewoon voor de hele maand, ook als ze ivm vakantie niet gaan. Volgens mij is dat overal zo, behalve misschien bij gastouders of als je een flexibel contract hebt ofzo.

Mijn zoontje is nu 15 maanden, zit ongeveer een jaar op de opvang en heeft 1x kunnen ruilen omdat het een periode van een maandje denk ongeveer vrij gegeven was. Daarvoor niet mogelijk ivm Corona / personeelstekort en nu ook weer niet meer.
Heb denk nog zo’n 10–15 dagen open staan?

Hier kun je ook ruilen met vakanties maar ook binnen twee weken inderdaad maar ik probeer het al niet meer want het kan toch nooit. Ik vind het niet erg en juist wel logisch dat je die dagen niet onbeperkt kan gebruiken.

3 likes

Hier zijn ze heel chill met ruilen. Binnen 3 maanden en in principe onbeperkt mits plek. Als je zelf een beetje flexibel bent met de dagen lukt het eigenlijk altijd wel. We hebben nu ook wel een hele lieve locatiemanager die het regelt en maar een kind. Dat scheelt denk ik ook wel.

1 like

Sinds corona is ruilen bijna niet meer te doen bij ons. Eerst vanwege dat ze de planning steeds maar net rond kregen door quarantaine/ziek personeel en nu zitten de groepen gewoon alle dagen vol. Een dag ruilen kan, op voorwaarde dat er die dag nog plek is op de groep natuurlijk. En dat is dus lastig. Vakantie heb je bij ons nooit mogen ruilen, staat ook in het contract. Wij hebben wel eens voor een lang weekend de maandag dan geruild met een woensdag of vrijdag in dezelfde week, eigenlijk niet de bedoeling maar daar doen ze als er plek is niet moeilijk over. Maar als wij 2 weken weg gaan, kunnen we die dagen niet later inhalen. Wat ik ook wel snap want dat zijn 3 dagen x2 weken x2 kinderen. Sowieso met 2 kinderen is een ruildag me nog nooit gelukt, maar toen was het ook al corona enzo.

Nu het zomervakantie is, is het wel echt rustiger. Er is nu bv 1 groep ipv 2 open maar gisteren waren er 6 kindjes totaal. Dus dan zou ruilen wel kunnen.

Voor corona ging het wel makkelijker. ook de mazzel dat onze kinderen op de drukte dagen gaan dus als ik dan op woensdag op vrijdag moest werken kon ik meestal wel met een dag ruilen. Maar dat was ook maar 1 kind, scheelt ook al.

1 like

Deze berichten geven weinig moed haha. Ik hoop dat ik enige flexibiliteit kan krijgen voor september, ik vind het ook niet nodig om alle dagen van de vakantie te ruilen, maar het zou fijn zijn als ze bijv 2 dagen extra kunnen komen. Al is het maar in oktober ofzo.

Fijn dat het bij jou zo flexibel is @Willy !

1 like

Mijn opvang is mega chill qua ruilen of extra dagen. Als ik vandaag vraag of hij morgen extra kan komen is dat geen probleem. Maar ben me er wel van bewust dat wij veel geluk hebben.

2 likes

Ik heb geen opvang maar een gastouder. Als mijn kind niet komt dan betaal ik gewoon door, tenzij opvang natuurlijk uitvalt doordat zij afwezig is. Ze is 4 a 5 weken per jaar zelf op vakantie, die geeft ze in november al door. Ik vind het wel jammer want zij is dus hoogseizoen op vakantie en wij willen laagseizoen weg, en dan betalen we dus wel gewoon door.
Oh extra komen is trouwens wel te bespreken.

1 like

Ja onze opvang is in de bouwvak 2 weken dicht, vind dat ook wel jammer want wij gaan nu nog liever in voor/najaar weg zolang we niet van schoolvakanties afhankelijk zijn en het kost je dan toch 2 weken vakantie. Maar het personeel wil natuurlijk ook vrij en op die manier kunnen ze allemaal in de zomervakantie een periode vrij zijn (aant hebben zelf bv schoolgaande kinderen). Denk dat dat het nadeel is aan kleine organisatie, bij ons zijn er 6 leidsters ofzo.

1 like

Ik vraag ook altijd wel bewust ruildagen aan in schoolvakanties bijvoorbeeld dan weet ik dat er meer plek is. Mijn schoonouders passen in principe om de week op maar zijn in de maanden juli augustus op vakantie. Ik heb dat bijna volledig kunnen oplossen met ruildagen. :yellow_heart:

Ik ben nog op zoek naar een handige tip voor zwemmen wellicht dat 1 van jullie mij kan helpen. Ik ben op zoek naar een zwemvest/ zwembandje voor mijn dochtertje van 1 van 11 kilo. Ze zwemt altijd met een UV shirt aan maar ik kwam er vanochtend achter dat van die zwembandjes aldoor afglijden. Het was wel de juiste maat overigens en dus niet te groot. We hebben vanochtend zo’n puddlejumper kunnen passen van een ander kindje en die was weer te groot! Het UV pakje is wel echt noodzakelijk want we gaan begin september 3 weken naar het Caribisch gebied. Ben ik dan echt veroordeeld tot zo’n duur zwemvest van Liewood die er wel in de juiste maat is? Of heeft iemand anders nog een goed idee?

1 like

En bij de decathlon?

Zoiets:
https://www.decathlon.nl/p/zwemvest-kind-schuim-blauw-rood-15-30kg/_/R-p-14344?channable=02893b736b756964003833383530a8&mc=8307793&gclid=Cj0KCQjwrs2XBhDjARIsAHVymmTtJXINLuSJmh0Q-leiMKvNla69hQDcEHY_Jr8Zw9ABU_BzxKohVQIaAm46EALw_wcB

Volgens mij vallen de puddle jumpers van hen ook kleiner.

1 like

Nee dat laatste is helaas niet zo. Mijn kinderen van net 12 kilo zwemmen (haha) er in.

Maar Decathlon heeft wel zwembandjes die bekleed zijn met stof, misschien hebben die meer grip op stof?

3 likes

@Jip wij hebben indd stoffen bandjes van decathlon en die blijven goed zitten op hun UV badpak met lange mouwen

1 like

Wat zijn nu écht goede tips bij krampjes? Ik heb sab simplex (heb het nog niet durven proberen), is dat wat? Of zijn andere middeltjes of acties handiger? Ik slik zelf probiotica.

1 like