Tips, ervaringen & aanraders #6

Oh Richard Scarry is zo’n jeugdsentiment! Ga ik ook voor mijn kinderen kopen :slight_smile:

4 likes

Overkant in Riel heeft een grote buitenspeeltuin en een leuk terras.

Camping Breehees in Goirle kun je super leuk eten met speeltuin en er zijn dieren. Mag je ook op als je niet op de camping zit.

Wandelbos in Tilburg heeft een leuke speeltuin.

De oliemeulen in Tilburg, reptielen en spinnen voor de liefhebber.

Spoorpark in Tilburg zit een klein watertje waar kinderen in kunnen spelen.

Natuurmuseum in Tilburg heeft oa een kikker collectie wat heel leuk is.

3 likes

Ah wat een leuke tips allemaal voor de boeken! Bedankt allemaal! Ik ga ze eens opzoeken, zit een hoop leuks bij.

1 like

Mijn zoontje is een slechte eter, elke ochtend is het weer zoeken naar wat hij wel eet dus we proberen vanalles. Hier zit in de roulatie: een zakje knijpfruit yoghurt/fruit, pap/havermout, brood en crackers.

Bedankt voor jullie tips! @Taartje @Huismus @simsalabim

2 likes

Ik heb een hechtingvraag… Ik heb nu ong een week last van mn hechting (ik ben ingeknipt). Het doet geen pijn, maar het voelde wat gek. Nu heb ik eergisteren gekeken en het stukje knip bij mijn vagina is opengegaan. Het is niet ontstoken o.i.d. maar het is rood (je ziet de binnenkant van mijn huid, zeg maar) en je ziet duidelijk een inhammetje opzij. Ik heb de vk gebeld maar die maakt zich geen zorgen en zegt dat ze er nu niks aan kunnen doen. Ik moet gewoon even opletten dat het niet ontstoken is. Iemand hier een soortgelijke ervaring? En is dat inderdaad goed gekomen? Ik heb wel eens gehoord dat je zulke dingen niet moet laten sudderen, want voor je het weet is er onherstelbare schade. Maar ik wil mezelf ook niet gek laten maken.
Daarnaast heb ik ong even lang dat mn schaamlippen gek voelen als ik lang heb gestaan. Net of slapen ze. Een beetje een prikkelend en vol gevoel. Zou dat met die hechting te maken hebben? Iemand hetzelfde gehad en ging het weer over?

Hoe lang geleden ben je bevallen?

Bij mij is de knip ook een beetje gaan wijken (open staan) voor het goed genas, maar dat is al in de eerste week geweest. Heb er nu verder ook geen last meer van.

4 weken geleden. De rest van de knip lijkt mooi geheeld.

Hier ook wel flink last gehad van de knip. Nu 2 jaar geleden en weer helemaal goed, ter geruststelling. Ik kreeg van de verloskundige advies om elke dag even te weken in de Badedas. Heb zelf geen bad maar had nog wel die Po die je kreeg van de thuiszorg. Die met warmwater en badedas op de wcbril en dan daar 10 minuten op zitten. :laughing:

Mijn dochtertje is 4 weken. Ze heeft nu een beetje een verstopte neus. Voorheen sliep ze best goed, vaak na de fles was ze knock out en kon je haar, na even dieper in slaap komen in je arm, in nestje of (soms) wieg leggen en sliep ze zo een paar uur. Als je haar nog wakker neerlegt gaat ze heel soms slapen maar vaak niet, en gaat dan huilen, en vaak hard krijsen. We pakten haar dan altijd op en gingen wiegen en sussen tot ze weer in slaap viel in je armen, daar bleef ze dan slapen of we legden haar weg.

Nu is ze gister en vandaag erg onrustig en als ze slaapt wordt ze vaak wakker, ik denk vanwege haar verstopte neus. Je kan haar dan soms wel met hard Sssttt-sussen weer in slaap krijgen zonder haar op te pakken (dat probeerden we vandaag voor het eerst) maar ze wordt dan al snel weer wakker en dan weer sssssst etc etc. Ze wordt dus vaak wakker. Als ze in je arm ligt te slapen slaapt ze rustiger en langer.
Maar je leest wel dat ze in hun eigen bedje moeten slapen en moeten leren zelf in slaap te vallen vanuit wakkere stand.
Vinden jullie dat je je kindje zo jong nog gewoon lekker in je arm/draagzak etc kan laten slapen, of raden jullie wel echt aan dat ze wakker in bed gelegd wordt en leert zelf in slaap te vallen. Ze gaat namelijk niet gewoon huilen maar echt krijsen, en houdt niet op tot ze opgepakt wordt. Dus kan haar ook moeilijk “even laten huilen”.

Wat ik hier lees herken ik wel.

Citaat
Vaak wordt een baby die huilt opgepakt, getroost en gedragen. Hij wordt in dat geval vaak weer alert, kijkt helder rond en/of lacht naar u en u denkt dat uw baby nog niet moe is. Het tegendeel is echter waar. Baby’s kunnen op deze manier overactief gedrag aanleren. Ze blijven dan wakker en zijn continu bezig nieuwe prikkels te verwerken. Omdat de vermoeidheid niet wordt verholpen, kost het ze moeite in slaap te vallen als ze vervolgens wel op bed gelegd worden. Daardoor gaan ze huilen, korter slapen, vallen ze tijdens de volgende voeding in slaap en drinken ze hun buikje niet vol genoeg. Het gevolg daarvan is weer dat ze eerder honger hebben en sneller gaan huilen. Zo belandt u in een vicieuze cirkel van veel korte slaapjes en bovenmatig huilen.
(…)
Jengelen en druk doen is vaak ook een duidelijk teken van moe worden. Als u hem op dat moment niet op bed legt, dan raakt hij over de eerste vermoeidheid heen en wordt hij extra alert en wakker. Als hij dan na een poosje weer gaat jengelen en u hem dan in bed legt, is hij eigenlijk te moe om zelf in slaap te kunnen komen. Het bijzondere is dat een vermoeide baby ook vaak weer snel wakker wordt. Dat klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar in de praktijk blijkt dat een uitgeruste baby beter slaapt dan een oververmoeide baby.

Soms werd ze indd wel oververmoeid denk ik omdat we haar weer oppakten uit bed, ze is dan heel druk en gaat “zoeken” en handje sabbelen terwijl ze net gegeten heeft, en gewoon geen 1 houding om vast gehouden te worden is goed, jengelen etc en gaat niet meer makkelijk slapen. Je moet haar dan echt wiegen en met haar lopen tot ze slaapt. Valt niet zelf in slaap want is te moe.
Ik weet wel dat het normaal is dat newborns graag op ouders slapen, en in slaap gewiegd worden en ik zelf vind dat niet erg maar je leest die dingen zoals in die folder van isala dat je kind beter in bed in slaap kan vallen anders zit je met de gebakken peren later dat je kind nooit zelf leert slapen.
Wat is jullie ervaring/mening?
Vooral nu ze verkouden is knuffel ik haar gewoon in slaap maar ik vraag het ook meer voor gewoon in het algemeen omdat ze dus sowieso lastig in haar bed in slaap valt.

Gewoon oppakken en zoveel mogelijk geborgenheid geven dat je kunt. Ik ken echt heel weinig mensen waarbij de baby al zo jong zelf kon inslapen. 4 weken is echt nog super klein.

Positief verhaal. M’n baby is nu bijna 7mnd. Eerste maanden heeft ze zowat op ons geleefd.veel moeten wiegen. Korte slaap cycli, maar nu slaapt zij meestal zelf in …

7 likes

4 weken is echt nog jong :pleading_face: het is niet gek dat ze dat nog niet zo goed zelf kan en al helemaal niet als ze verkouden is. Ik heb mijn baby 3 maanden zo’n beetje elk slaapje gedragen. S’avonds op mij en samen naar bed en sliep dan wel even in de cosleeper maar vaak weer bij mij in de armen. Heel intensief maar opeens kon hij wel zelf in slaap vallen. Dus dat komt mi wel vanzelf. Laten huilen heb ik sowieso nooit gekund maar dat is heel persoonlijk.

3 likes

Gewoon lekker bij je pakken en troosten. Ze is nog zo jong, dat zelf in slaap vallen komt nog wel. Als ze bij jullie lekker slaapt of in de draagzak zou ik dat zeker doen.

3 likes

Ja! Negeer die ouderwetse ziekenhuisfolders! Bij mij ging het rond 3 maanden ineens wel gewoon in de co-sleeper, zonder trainen. En nu achteraf wilde ik dat ik meer van haar nabijheid had genoten.

7 likes

@Ovenschaal ja wat je zegt dat weet ik ook, ik vind dat zelf ook, maar je leest toch zulke dingen dat het “beter is om “… en dat ga je toch twijfelen van moeten we niet toch….

@Broodrooster je hebt gelijk, lijkt me ook dat zulke jonge babies nog niet zomaar weten hoe ze in slaap moeten komen. Fijn om te lezen dat jullie dochter nu goed in slaap komt.

@Sproetjes ja laten huilen doe ik ook niet hoor, ook omdat ze dus zo hard krijst, maar ik las ergens dat als ze rustig huilen je het even aan kan kijken. Maar zij huilt nooit rustig, altijd gelijk strandje krijs. :sweat_smile:
Mooi dat je zoontje goed in slaap valt nu!

@morange @Huismus jullie hebben ook gewoon gelijk en ik weet het ook maar ga soms twijfelen en lees te veel internet :grimacing:
Ik geniet ook zelf ook van het bij me houden en dat ze lekker op me slaapt. Alleen omdat ze dus ook soms “oververmoeid” gedrag vertoont dacht ik dat ligt eraan dat ze niet in bed slaapt en wij haar eruit halen.

5 likes

Eens met hierboven! Lekker bij je houden! Ze wil gewoon bij jou zijn, nog maar net op deze wereld, lekker veilig bij mama.

Ik heb laatst een onderzoek gelezen ((What really happens when babies are left to cry it out? - BBC Future) over zelf leren slapen en slaaptraining. Conclusie was dat kindjes die de nacht doorslapen evenveel wakker zijn als de andere kindjes, maar dat ze niet meer gaan huilen. Zolang jij het aan kan om af en toe (of vaker) snachts wakker te zijn om haar te knuffelen is er geen enkel probleem. Onderzoek stelde juist de vraag waarom huilen de doorslapende kindjes niet? Ze suggereerde dat het wellicht kwam omdat ze geleerd hebben dat als zij huilen ze toch niet opgepakt worden…

Het is een lang artikel maar ik vond het erg fijn om te lezen!

Also, er komt een tijd dat ze niet meer bij je in slaap vallen, en die komt veel te snel!! Dus enjoy!!

4 likes

Over het slapen sluit ik me bij de rest aan. Wij hebben het rond 6 weken een weekje geprobeerd maar zijn daarna weer dr gewoon op ons in slaap gaan laten vallen want dat was voor iedereen fijner.

Over het verstopte neusje

Ik kan deze combinatie enorm aanraden, wij doen het echt een paar x per dag als ze enigszins snotterig klinkt. We doen 1 ml zoutoplossing verdeeld over dr 2 neusgaten (terwijl ze op d’r rug of zij ligt) en daarna uitzuigen.
Voor die zoutoplossing gebruiken wij een spuitje, maar denk dat die ampullen ook prima werken. Alleen wat moeilijker doseren.
Toen ze laatst echt flink aan het snotteren was deed ik het echt bij iedere schone luier. Het helpt echt heel goed. (het kapje wassen we af of wisselen we 1 x per dag)

6 likes

Snotzuigen🤸‍♀️ de redder van elke ouder

5 likes

Ik hoefde niet eens op je link te klikken, door het stukje tekst dat je quote wist ik precies waar dit vandaan komt. Ik kwam deze tekst tegen na de geboorte van mijn eerste dochter en achteraf ben ik hierdoor onnodig ‘bang’ gemaakt. Zeker dat stukje over slapend wegleggen wat eindigt met hel en verdoemenis.

Laat je alsjeblieft niet teveel van je stuk brengen door deze tekst.

5 likes

Ja! 100% mee eens! Het is zó normaal dat kinderen wakker worden en hun ouders roepen en zich er van vergewissen dat ze in de buurt zijn! Onderzoek wijst uit dat jonge baby’s vanaf al verwachtingen opbouwen van de wereld om hen heen en wat anderen voor hun kunnen betekenen. Weten dat er altijd iemand voor je is zijn fijne verwachtingen om veilig en ontspannen mee te kunnen gaan slapen.

Laat je echt niet teveel van de wijs brengen door adviezen uit het stenen tijdperk, alhoewel ik denk dat ouders toen hun baby juist lekker veel bij zich hielden, dus misschien zijn het juist adviezen uit het te westerse en moderne tijdperk.

Ik zocht net wat op over veranderingen in het slaappatroon bij 7 maanden (nadat ik voor de zoveelste keer naar boven kon voor een aai over de bol) en ik las op een welbekende website over slaapcoaching “…Tijdens slaapregressies zijn veel ouders geneigd om opeens hun kindje weer te gaan helpen bij het in slaap vallen…” gevolgd door de hel en verdoemenis die zullen volgen als je je kind verpest door ‘m te helpen. Jongens jongens, het is een baby, een sociaal competent wezentje en geen halve wilde die we zo snel mogelijk afgericht moeten hebben door er elke maand een nieuwe excelsheet op los te laten.

TLDR: volg je moedergevoel.

15 likes