Tips, ervaringen & aanraders #6

Oke rietjesbeker kan idd ook! Ik zie het nog niet voor me dat ze snapt hoe ze die moet gebruiken. Ging dat bij jullie snel goed? Ik dacht makkelijk een tuitbeker omdat dat dat nog kan sturen zegmaar. En het zuigen moet ze zelf doen.

Tuitbeker is slechter voor ontwikkeling kaak. Ik had ook een 360 beker. Kost even oefenen.

2 likes

Wij hebben altijd gewoon open bekers gebruikt (met een klein bodempje) en de munchkin 360gr, daar drink je volgens hetzelfde principe als een open beker uit alleen net wat minder geknoei. Op de opvang bieden ze vanaf 6 maanden ook water in een open beker aan bij ons, dus dat zou je ook nog even kunnen vragen als er een opvang is hoe ze het daar doen.

Onze oudste kon heel lang niet uit een rietje drinken, ook niet als we het al voor haar vulden etc. Snapte ze gewoon niet. De tweede snapte het vrijwel meteen.

Als je voor een rietjesbeker wilt gaan zijn die van munchkin ook fijn, daar komt namelijk ook wat uit als ze ze op de kop houden doordat de onderkant van het rietje verzwaard is en dus mee beweegt.

3 likes

Haha mijne ook :joy: dacht echt dat het aan mij lag ofzo

3 likes

En als open beker is de beker van Ikea heel fijn. Wordt verkocht als tuitbeker, maar die tuit gooi je gewoon weg (wat hierboven ook wordt genoemd) en dan heb je een fijn formaat beker met handgrepen. Je kan als ouder in het begin helpen met doseren, kleine beetjes water of lauwe thee erin en lekker oefenen :slight_smile:

3 likes

https://www.instagram.com/reel/CdlnuqNlQCB/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Mijn dochter snapte rietjes ook een hele tijd niet, maar met de pipette methode uit dit filmpje snapte ze het ineens. Ik had een rietjes beker van Avent en van Munchkin. Die van Avent had ze eerder door dan die van Munchkin.

4 likes

Het is hier vast al eerder over gegaan, maar met hoeveel maanden gingen jullie kindjes voor het eerst op het potje? En hoelang daarna duurde het voor ze (in ieder geval overdag) zindelijk waren?

Ik heb gewacht tot ze zelf goed kon aangeven te moeten plassen en poepen en een beetje op gevoel, heel toevallig begin deze week gestart (want ook vakantie), ze wordt volgende maand 3. Kan wellicht eerder, maar ze is al overdag zindelijk. Verder geen een of andere training gedaan. Samen ondergoed gekocht en die overdag aangedaan.

3 likes

We hebben nooit potje gedaan maar meteen op de wc met brilverkleiner. Hij had pas rond z’n 3e jaar er interesse in en was ongeveer tegelijk met z’n leeftijdsgenoten op de opvang. Hij was toen al wel gauw 24/7 zindelijk geworden (denk rond 3,5 jaar). Hij had toen luierbroekjes en in het proces naar zindelijk toe goedkope onderbroekjes.

1 like

De methode die ik volgde (heb tijdje terug ook over gepost) van Big Little Feelings, adviseerde een potje. Omdat het voor het poepen een meer natuurlijke houding nabootst (gehurkt) dan van die bungelende beentjes op de wc. Je kunt natuurlijk ook een krukje gebruiken. Ons toilet is echter best hoog en de meeste opstapjes van Ikea etc blijven te laag.

1 like

Wij oefenen ook met een open beker en we laten hem zelf oefenen met de 360 beker. We halen dan het rubber eraf, zodat het water er makkelijker uit komt. Zodra hij het onder de knie heeft, doen we hem er weer op.

1 like

Nu het hier toch over potjes gaat… Ik doe met mijn baby aan elimination communication. Een tijdje geleden werd het hier ook besproken, toen was ik nog zwanger. Ik vond het fascinerend en besloot het gewoon eens te proberen. De eerste keer dat ik mijn dochter na het slaapje boven een potje hing, deed ze gelijk een plasje. Inmiddels gebruik ik ongeveer 3 luiers per dag (zolang ze droog blijven, verwissel ik ze niet) en “vang” ik soms wel 10 plasjes per dag. Ik heb nu nog verlof, dus heb er de tijd voor. Wilde het hier toch eens vertellen, want ik heb er echt lol in haha. Ze is 10 weken trouwens.

16 likes

Onze oudste had al wel rond 2,5 interesse, maar vond het potje 10x niks. Ook met brilverkleiner en een opstapje gewerkt. Uiteindelijk met de geboorte van onze jongste was hij nagenoeg zindelijk met poepen en rond zijn 3e wel met plassen overdag. Rond 3,5 ook ‘s nachts.

Wij hebben eerst de sticker methode toegepast, maar uiteindelijk interesseerde hij zich daar niet zo voor en deed het op zijn eigen tempo!

1 like

Toen hij ruim 2,5 was hebben we tijdens een week vakantie zijn luier uitgedaan. Dat begon wel met drama en eerst heeft hij 3x in z’n broek geplast (dat vond hij zelf heel erg). En toen ging hij steeds kleine plasjes op het potje doen. Wij super enthousiast reageren en hij mocht een sticker opplakken.
Het eind van de week was hij zindelijk! Daarna nog af en toe een ongelukje gehad maar dat was op een hand te tellen.

Volgens mij is het wel vaak zo dat hoe vroeger je begint hoe langer het duurt. Naarmate ze ouder worden kun je er makkelijker over communiceren natuurlijk. Ik ga het bij de tweede iig weer zo doen.

Edit: Ohja potje hebben we maar twee dagen gebruikt, en toen hup naar de wc. Ik vond het schoonmaken te veel gedoe.

4 likes

Snapte mijn dochter meteen eigenlijk. 360 graden beker nog steeds niet :joy:

Open beker vind ik zelf teveel gedoe maar oefenen we wel in bad

2 likes

Toevallig dat het gaat over zindelijkheid. Kwam hier om te vragen hoe jullie dat hebben aangepakt haha. Wij hebben ook een brilverkleiner en opstapje gekocht en gewoon de luier uit gedaan (alleen als we thuis zijn). Hiervoor had ie al wel een tijd een potje waar hij dan voor het slapen een plasje op deed maar verder niks.
Hij heeft nog best veel ongelukjes en poepen wil hij absoluut niet op de wc,dan vraagt hij om een luier. Dus wil er wel wat meer structuur in gaan brengen en miss toch met een methode gaan werken of stickersysteem. Hij kan wel goed aangeven dat hij moet poepen en plassen dus denk dat hij er wel aan toe is (hij is 3 jaar en 3 maanden).

3 likes

Ik ga morgen eens proberen hoe die van mij op een rietjesbeker reageert. De 360 beker is hard oefenen. Hij snapt natuurlijk wel hoe hij er heel hard mee op het dienblad van zijn stoel kan slaan :sweat_smile:

4 likes

Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en wilt nu sinds een week weer af en toe op de wc zitten. Soms komt plasje, soms ook niet. Dan ziet ze het als een spelletje.

Heb nu een stickerkaart gemaakt. Bij 5 x plassen een kadootje en bij 5x poepen een skateboard. Dat wilt ze namelijk heeel graag. Ben benieuwd of het werkt.

We hebben nu alleen bril verkleiner en krukje alleen het is hier een hoge wc dus beentjes bundelen alsnog. Potje is in de verhuizing verdwenen.

Ja en die dingen zijn keihard :joy: gaat ook te makkelijk met die handvaten eraan

1 like

Wij zijn begonnen met ze voor en na slaapjes op het potje te zetten toen ze iets ouder dan 2 jaar waren. Dat ging al vrij snel goed. Elke keer een sticker plakken ook ter motivatie en een klein cadeautje bij 10 stickers.

Toen ze 2 jaar en 4 maanden waren gingen we op vakantie naar zo’n all inclusive hotel en hebben we 2 weken lang doorgepakt: geen luiers meer overdag, ze regelmatig op de wc zetten en potjes mee. Toen we terugkwamen ook hier thuis en op de opvang geen luiers meer en toen was het eigenlijk al gepiept. Eerste tijd nog wel wat ongelukjes maar het is me enorm meegevallen. Had ook echt niet verwacht dat mijn zoon net zo snel zindelijk zou zijn als zijn tweelingzus maar hij ging mee in haar fanatisme :slight_smile:

We hebben toen nog een tijd thuis zo’n trapje met brilverkleiner gehad zodat ze zelf op de wc konden klimmen maar inmiddels kunnen ze daar ook zonder.

1 like