Tips, ervaringen & aanraders #6

Dat begrijp ik en dat moet zeker niet. Dan denk ik inderdaad zo consequent mogelijk zijn erin. Mijn dochter krijgt overdag geen speen meer. Mijn vriend had m laatst bij het afdrogen eventjes gegeven omdat ze overstuur was en daarna direct weer drama, steeds speen vragen en driftbui erom. Dus daarin zijn we echt strikt, geen speen overdag. Alleen bij het slapen.

2 likes

Ja tuurlijk maar normaal zijn er geen echt medische problemen. MƔƔr dat weet je natuurlijk nooit zeker en dat maakt me wel geregeld onzeker.
Maar ben wel al heel geregeld naar de huisarts/ kinderarts geweest

2 likes

Slaaptekort is hartstikke ondergeschat. Dacht altijd dat ik wel wist wat moe zijn was maar nee. Dat weet ik nu pas.

Mocht je weer gaan willen slaaptrainen doe het dan op een moment dat je er mentaal ook klaar voor bent. Desnoods even inplannen dat je voor die tijd wat kan bijslapen. Want t kan inderdaad heel zwaar zijn. Ik moet t eigenlijk ook weer gaan doen maar kies er even bewust voor het niet te doen, want moe en druk. We hadden hem goed getraind en toen werd hij ziek, namen we hem weer in bed en toen dacht hij: heee deze ruimte kan ik weer pakken :partying_face:.

Heb wel geleerd dat consequent zijn echt het beste werkt. En dat is natuurlijk ook logisch want dan weten ze waar ze op terug kunnen vallen. (Maar dit is juist het meest lastige onderdeel)

Succes!

4 likes

Letterlijk hier net hetzelfde.
En ik denk dat ik nu liever weer doorpak. Want door te wachten slaapt ze steeds slechter en dan heeftbdat ook een effect op mij.
Dus nu even tanden bijten en dan hopelijk wat meer slapen.

2 likes

Hmm in onze omgeving weinig mensen die graag een nachtje oppassen en zeker niet meerdere nachten :grimacing:. Maar hopelijk na nu even doorbijten terug slaap.

En sorry voor al mijn aparte berichtjes. Op mijn gsm ben ik hier niet zo handig

Ja klopt, ik las te snel over de 1e zin zie ik!

2 likes

Je hebt het al een keer gekund, deze keer gaat ook lukken! Succes! :muscle:

1 like

Ja mijn zoontje had een afbouwende gewicht (lengte groei ging wel goed) rond zijn 1,5 jaar tot aan z’n 2,5 jaar. Hij had vaak last van diarree. We dachten eerst pech met virussen van de opvang. Maar op gegeven moment via CB toch naar de kinderarts gestuurd omdat hij zo mager werd. Na veel uitzoeken bleek hij inderdaad lactose intolerantie te hebben en bloedarmoede (door al dat diarree werd ijzer niet goed opgenomen). We zijn toen op advies van kinderarts volledig overgestapt op soja. In eerste instantie alles van Alpro, melk en toetjes. Zijn gewicht en groei verbeterde toen. Nu is hij 5 en krijgt hij wel weer normaal zuivel en gaat redelijk goed.

1 like

Hoi! Ik ben zelf lactose intolerant en kwam daar als tiener pas na jaren buikpijn en klachten achter. Ik denk dat mijn dochter het ook is. Je zou met de grote dingen kunnen beginnen, lactose vrije melk en yoghurt. En dingen zoals boter. Jumbo is de beste supermarkt om te shoppen die hebben gewoon in de koeling merken zoals Lactofree en zelfs jumbo huismerk lactose vrij. Maar ook ah (vooral online) en picnic hebben genoeg keuze. Als het goed is zie je dan al veel verbetering en als ze last blijft hebben kan je altijd volledig elimineren. De lastigste categorie is dan snacks / koekjes, alleen harde NL kaas (suikers van koolhydraten moet 0 zijn), en dingen die voorverpakt zijn zoals sauzen, kant en klaar maaltijden, etc. Lactose is echter niet zoals notenallergie, iedereen heeft een bepaalde grens dat hij lactose kan verwerken. Een beetje is daarom vaak niet erg, als het maar niet veel kleine beetjes zijn.

Ik kan nog veel meer vertellen maar voel vrij een dm te sturen! Ik/wij eten nu zo’n 9 jaar lactosevrij en het is nu een soort tweede natuur.

Edit: ik zou trouwens nooit alle zuivel ineens schrappen zonder een alternatief aan te bieden. Kindjes hebben zuivel echt nodig maar er zijn genoeg lactosevrije varianten of alternatieven zoals soja.

Tegen ons werd door de kinderarts gezegd dat, omdat onze dochter geen huiduitslag krijgt, ze nu nog niet kunnen testen of elimineren. Diarree en vermoedde buikpijn is te weinig om goed allergieƫn uit te kunnen sluiten. Ze is nu 2 en we kunnen daar pas over paar jaar mee aan de slag als ze zelf kan aangeven dat ze bijv buikpijn heeft.

1 like

Even dubbelpost. Heb sinds vandaag achterzitje van bobike op mijn fiets. Eentje die je vast draait met een klem op je bagagedrager (en een riem om je stuurpen). Misschien overdenk ik, maar woon in de randstad. Jatten mensen die zitjes niet van je fiets? Het voor zitje had een slot (yepp) maar deze bobike voor achter is steviger. Maar dus slechts erop en eraf met een riempje en klem. Als iemand tip heeft? Ergens een tiewrap vastmaken aan fiets en zitje? :sweat_smile:

1 like

Ik weet niet hoe het achterop is maar met het zitje voorop heb ik een snowboardslot gebruikt zodat die moet worden doorgeknipt om het zitje eraf te halen. Mijn fiets staat 's nachts niet op straat, voor overdag lijkt het me genoeg.

Zoiets.

Maar tiewrapje zal ook wel werken, ik vond het belangrijk dat ik hem los kon maken.

2 likes

Ik woon redelijk centraal in Rotterdam en heb altijd een polisport zitje achterop gehad met een klem en die fiets stond jaren buiten. Nooit wat mee gebeurd. En zie ook altijd heel veel fietsen met zitjes staan. In NL is het volgens mij niet zoā€˜n ding om die zitjes te jatten. Misschien wel de yepp ja omdat die populair en duur is?

1 like

@Rockstar Zo verschrikkelijk zwaar! Wat een ellende.

Zomaar een gedachten gang. Ze wil troost en de flessen geven dat. Maar kan het zijn dat ze dan weer na 2 uren wakker wordt omdat ze moet plassen? En dat ze nu op een leeftijd zit dat ze niet slapend kan plassen of dat ze in ieder geval wakker van wordt en vervolgens realiseert dat jij er niet bent. Je wordt zelf tenslotte ook wakker als je blaas mega vol zit.

Ik weet nog wel dat bij ons het slapen ook een drama was rond die leeftijd en dat die ellende vrij lang duurde. Ook niet wat je wilt horen.

1 like

Als je eerder al slaaptraining met succes hebt gedaan is de kans ook groot dat je kindje het veel sneller weer oppakt!
Even doorbijten. Wij hebben hier hetzelfde omdat m’n zoontje ziek was geweest toch weer wiegen en vasthouden. Paar dagen geleden dacht ik dit gaat weer de verkeerde kant op. 1x een uur naast z’n bed gezeten en niet toegegeven en sindsdien gaat ie weer zonder problemen slapen.

3 likes

Goed om te weten! Heb nu dus achter bobike dus ben er dan iets geruster op dat niemand hem zo meeneemt :slight_smile:

1 like

Het lijkt inderdaad iets sneller te pakken. Dus ik heb wel goede hoop.
@Timeless hmmm dat zou wel kunnen, ze is wel overdag niet echt bewust bezig met plassen ofzo. Het is niet dat ze dit al echt beseft.
@Qwerty123 ik had de tip gekregen van de slaapcoach om nog min. 1 fles te geven en dan die inderdaad per 30 ml af te bouwen. maar bij het afbouwen was ik nog niet gekomen.
Vannacht trouwens wel okƩ. Ze sliep rond 19 u. En ze heeft af en toe wel wat gehuild maar niet echt lang of dat ik moest tussen komen. En om 02 wel echt ontroostbaar en dan 1 fles gegeven en dan sliep ze wel tot 06u30!
Dus voor ons is dat eigenlijk wel een goede nacht.
Echt bedankt iedereen voor het meedenken en het meeleven!
Doet echt deugd! Want ik denk dat de mensen in mijn omgeving het geklaag soms beu zijn en ook niet zo goed snappen welke invloed het heeft.

9 likes

Ja ik weet dat de hoeveelheid melk echt te veel is. Die 3 flessen waren ook iets vrij eenmalig waardoor ik besefte wow dit gaaat hier terug volledig de verkeerde kant op.
Maar in haar andere slechte nachten dronk ze ook wel 2 flessen van 150 + een avond en ochtendfles dusja dat is ook gewoon te veel voor die leeftijd.
White noise was inderdaad ook een tip van de slaapcoach maar ik merkte in het begin niet veel verschil. En omdat het zo omslachtig was met ipad etc ben ik er snel mee gestopt.
Mss eens kijken voor een handiger systeem

2 likes

Zoals hierboven ook gezegd: Numsy is echt een aanrader! Mijn zoontje slaapt er ook heerlijk mee.

2 likes

Haha jup, mijn man heeft vanochtend om half 4 met R. beneden gezeten en ze heeft een boterham en bak yoghurt gegeten :joy:

Pap hier nog steeds geen succes trouwens, zelfs niet jouw magische pap voor E. haha. 30ml drinkt ze er max van mehhh.

4 likes

en @Solsikke Hoe lang laat je de witte ruis dan spelen? De ganse nacht of bv 90 minuten?
En welke versie van numsy raden jullie aan? Want ik zie er verschillende.

@Ovenschaal ja we hebben een tijdje pap gegeven 's avonds en dat ging wel goed. Moeten we eigenlijk weer mee starten.
Ze eet ook echt super traag dus een boterham ’ snachts zou wat tijd kosten maar is op zich wel een goeie tip.