Tips, ervaringen & aanraders #6

Wat is er voor bewijs dat osteopathie schadelijk is?

1 like

Osteopathie op zichzelf is niet schadelijk, maar iedereen kan zozeer osteopaat noemen toch?
Als ze kan manipuleren aan bv een babynekje gaat dat niet altijd goed.

1 like

Ik heb me er toen in verdiept, als je zoekt op pubmed vind je bijvoorbeeld deze: [Death of an infant following 'craniosacral' manipulation of the neck and spine] - PubMed

2 likes

Dus meer dat er onkundigen zijn die zich ostheopaat noemen. Dat lijkt ook te spelen in het voorbeeld van @Krekel , wat vreselijk.

Ik dacht inderdaad dat er bedoeld werd dat heel ostheopatie gevaarlijk was!

1 like

En @Dr.Watson Klopt idd, ik wist dat ook en ben ook op die manier begonnen bij L (dus niet ‘s avonds nog laten plassen) maar bij ons leverde dat juist frustratie op.
Kind wilde zelf zonder luier ‘s nachts maar als we haar niet op de wc zetten dan plaste ze in bed omdat ze de signalen nog niet goed voelde. Dan was ze heel verdrietig dat het niet gelukt was.
Toen zijn we haar wel op de wc gaan zetten voordat wij naar bed gingen en plaste ze niet meer in bed, sliep ze door en werd de volgende ochtend droog en blij wakker. De ongelukjes die we gehad hebben zijn echt op 1 hand te tellen en te linken aan drukke dag/laat naar bed.
Het is echt uitproberen, voor L werkte dit het beste dus hebben we het bij I ook op die manier aangepakt.

3 likes

Wij gebruiken die van bobike go voor beiden. R. is nu 15 maanden en net over op een maat groter. Ze droeg tot voor kort maat xxs en nu maat xs. Xxs paste op zich nog wel, maar werd klein en K. was uit maat xs gegroeid dus we hebben doorgeschoven. R. heeft altijd een hele gemiddelde hoofdomtrek gehad voor haar leeftijd en K. een grote, dus verwacht eigenlijk wel dat R. langer met xs gaat doen dan K. (K. wordt in juli 3)

1 like

Hahhah ik herken het, had ooit een collega die lichaamswerker was. Die deed dat ook tijdens de behandelingen. Heel apart ja.

1 like

Ik herken het ook wel van mensen die werken met hun handen/energie. Op die manier laten zij dan weer los wat ze weghalen / voelen bij de ander zeg maar. Een osteopaat werkt vaak ook heel erg met de handen, dus het zou voor mij niet meteen een alarmsignaal zijn.

@Discopony denk dat het zeker bij kleine kinderen / baby’s belangrijk is je erin te verdiepen waar je heen gaat, omdat het geen beschermde titel is. Het wordt wel eens afgedaan als “baat het niet dan schaadt het niet”, en dat is dus als je de verkeerde treft niet altijd waar. Ik zou dan bv aan verloskundige vragen of zij iemand aan kunnen raden voor kleine baby’s en rondvragen naar ervaringen.

3 likes

De stokke tripp trapp is vaak 10%. Hoger heb ik het nog niet gezien. En het loont om in een fysieke winkel nu te kijken. Ik heb een leuke lama muziekmobiel gekocht die uit het assortiment gaat. Ipv 40 euro was hij al afgeprijs naar 25 en met de korting hoefde ik maar 19 euro te betalen😁

1 like

Ik zou idd via je VK of huisarts eens vragen. Wij hebben vanuit het ziekenhuis een aangeraden gekregen en op het CB werken ze ook met een eigen fysiotherapeut en osteopaat samen.

2 likes

Wij hebben er een van Decathlon. Wel echt het kleinste maatje dat ze hebben volgens mij

2 likes

Mocht iemand nog leuk speelgoed zoeken voor een kindje van 1. Mijn dochter heeft dit gekregen en is er echt heel blij mee, de diertjes heeft ze ook en die vindt ze ook super leuk!

7 likes

Wij laten haar ook nog even plassen voor dat wij gaan slapen, anders red ze het niet tot de volgende ochtend. Ze wil zelf echt geen luier meer aan. Wij hebben trouwens ook geen extra dekbed, die is meestal ook niet nat eigenlijk. Molton is wel een must.

1 like

Chico liteway kan helemaal plat. Zou daar naar kijken en net een dikke zitje wat comfortabel aanvoelt.

2 likes

Wij hebben eentje van scoot and ride want die gingen 't kleinste, ze heeft een vrij klein hoofd :sweat_smile:

Zou er denk ik als je kan voor naar een fietsenwinkel oid gaan zodat je kan passen!

1 like

Ik zeg ook de Bobike Go. Zijn ook leuke kleurtjes :slight_smile:

2 likes

Thanks! Ik hoor deze tip zo vaak, ga ‘t denk ik ook kopen voor m’n zoontje na z’n verjaardag (als hij ‘t dan niet gekregen heeft).

Welke vind jij leuker? Deze of de diertjes?

1 like

Ja die van mij liet tijdend de behandeling echt bizar veel scheten :scream:
We gingen er ook heen vanwege buikkramp en had wel het idee dat de behandeling hielp, alleen was het van korte duur. En ik bedacht mij daarna ook wat die vrouw nou precies fysiek deed. Want op zich was mn zoon wel ontspannen en die overtollige lucht kwijt, maar ik vond het idee dat zij met haar handen dat lichaampje aan het bedienen was ook vreemd.

Bij mn 2e dacht ik gewoon even die 3 maanden doorkomen en dan zijn we van die krampen af

1 like

Onze baby van 6mnd gaat tot op heden mee op de arm onder de douche en dan halverwege op schoot aangezien het best zwaar is. Nu wil ik m eigenlijk in het badje doen maar dat ie wel ondersteund kan zitt n (wat hij zelf nog niet kan) want liggen in zo’n ding wat in t badje kan wilt hij denk ik echt niet. Bestaat daar iets voor ?

En wil alvast een kussen voor in de baby set voor de trip trap bestellen maar niet de hoofdprijs betalen :sweat_smile: hebben jullie goede ervaringen bij kleine webshops en zo ja welke?

3 likes

Ja, zo’n badring? Maar weet niet of dat in een badje past. Ik legde ze ook wel gewoon op de douchevloer op een hydrofiele doek.

4 likes