Tips, ervaringen & aanraders #6

Vanaf 1,5 zoiets. Vaak is er er een baby/peuter gedeelte. Als je baby beetje kan kruipen/klimmen is het denk ik al wel een aanrader.

2 likes

Een wonderprachtig dier of Ik wou dat ik een vogel was. Geen verhalen, maar mooie gedichten voor iedere dag.

1 like

Ohja, die tweede heb ik al! Eerste niet, ga ik even naar kijken, leuk!

2 likes

Volgens mij is hij ook nog niet zo heel lang uit :relaxed:

Wij gaan binnenkort ook langs, kind is ook net twee. In ons dorp zijn maar drie basisscholen: 2 christelijke en een openbare Daltonschool. Wil zelf liever niet christelijk, maar Dalton twijfel ik ook over. Goed om overal even te kijken dus, maar wel gek dat het nu al moet.

2 likes

Bij ons is het woensdag om 12.30 en vrijdag is bij ons een volle schooldag tot 14.30. Maar gelukkig hebben we 4 dagen BSO (behalve op woensdag) want anders zouden mijn man en ik het ook nooit redden. Succes met de keuze!

Edit ohja ze verwachten van mij als ouders niet zoveel.
We hebben een app waarin de juf per week aangeeft of we bv extra schoenen of kleding moeten meegeven. Met keretontbijt een keer wat voor 3 kids moeten maken (elk kind neemt iets mee voor 3 andere kids uit de klas). En een keer bv een familiefoto mee zodat juf kan uitleggen war familieleden zijn om het wat meer levendig te maken. Kleine dingetjes.

@Printemps waarom perse montessori? Gewoon een vraag uit interesse. Ik ken niemand in m’n buurt die op de montessori heeft gezeten of z’n kinderen daar bewust naar toe stuurt. Dichtbijgelegen montessori is bij ons ook echt een wijk verderop waar een lange wachtlijst is. ( of Dalton ) Wat ik vaak hoor is meer zelfstandigheid, maar bv de juf van m’n zoontje vertelde dat ze haar klas heeft opgedeeld in groepjes: zelfstandige kinderen, kinderen die wat meer ondersteuning nodig hebben (dat wordt uiteraard niet zo genoemd 
) en Onderwijst ze dan op dat niveau. M’n zoontje zit bv in de zelfstandige groepje en die maken de opdrachten op hun eigen manier en op hun eigen tempo. Dit vorm van onderwijs is sab gedurende hele schooltijd.

3 likes

Ik heb via bol een plastic glijbaan voor in de tuin gekocht, waar ook een tuinslang op aangesloten kan worden. Was geloof ik 28 euro en is hier wel een hitje

2 likes

Hoe vond hij de overgang naar een middelbare school? Hier heb je alleen van die klassieke middelbare scholen, waar ik zelf op zat.

Ene kant denk ik, overgang is misschien juist makkelijker ivm zelfstandig zijn, andere kant dat klassikale misschien weer niet.

Ik hoop dat in najaar weer open dag komt, deze week kunnen we niet langs gaan en we hopen eigenlijk hier niet meer te wonen, als ze 4 is. Maar moeten in december wel voorkeur opgeven.

1 like

Door iemand haar antwoord hier vroeg ik me opeens af: Het is toch niet de bedoeling dat je je kind meeneemt naar zo’n gesprek? Ik ging er zelf vanuit van niet, want dat lijkt me niet erg relaxed met zo’n in je oor kwetterend kind op schoot :sweat_smile:

1 like

Nog een (ongevraagde) tip: kijk ook of je kindje hiervoor geschikt is. Is hij/zij nu al leergierig? Want ze hebben best veel vrijheid, maar niet ieder kindje kan hier goed mee omgaan. (Mijn kind zal denk ik alles uitstellen, want zo ben ik ook haha)

2 likes

Wij hadden ons kind niet meegenomen nee. Als hij erbij is lijkt het ook alsof ik een paar hersencellen minder heb en kan dan veel slechter dingen onthouden of vragen haha.

Wij hebben overal continurooster maar op alle scholen in ons dorp zijn groep 1 tm 8 zowel op woensdag al vrijdagmiddag vrij :sweat_smile:

Bij ons werd er juist gevraagd of hij mee kwam. Zijn bij 3 scholen wezen kijken en bij alle 3 de scholen gaven ze dat aan, ook om te zien hoe hij zich daar voelt. Had van tevoren niet gedacht dat ik dat handig vond, maar we konden zo wel mooi peilen hoe hij een school vond. Merkten bij 1 school ook echt dat ie zich niet op z’n gemak voelde, ookal was dat de school waar z’n neefjes al opzaten (en die heeft ie daar ook gezien).

2 likes

Waar twijfel je over bij Dalton? Ik ben zelf leerkracht op een Daltonschool namelijk. En hoewel Dalton soms per school heel anders is ingericht/vormgegeven, kan ik misschien ergens toelichting bij geven oid :blush:

1 like

Ik had m meegenomen! Hij kreeg een bak speelgoed mocht naast de directrice zitten en heb m niet gehoord. Ze hadden juist ook veel aandacht voor hem. Het gaat er toch om hoe je kind zich voelt op school? En wat je kind ervan vind? Je kind moet er zoveel jaar daar doorbrengen.

Omdat ik het lastig vind in te schatten of mijn kind er geschikt voor is, wat @Pythagoras zei. Hoe weet ik dat nu bij zo’n jong kind? Daarnaast staat de school niet zo goed aangeschreven, maar dat heeft niet met het type onderwijs te maken.

@anon50301661: we wonen hier nu drie weken. We vinden het alledrie heerlijk! Met zulke dingen als scholen is er wel weinig keuze (en met sport, horeca, etc), maar dat is ook wel lekker overzichtelijk :sweat_smile:

3 likes

Ja dat snap ik, is zo lastig he. Wij zijn nu dus voor K. bezig, maar idealiter willen we alledrie naar dezelfde school. Bij ons in het dorp is 1 school die heel dicht bij vrije school in de buurt komt qua aanbod en zijn daar voor K. erg enthousiast over, denk dat zij het daar heel goed zou doen. Maar als ik dan naar R. kijk en wat een andere aanpak die nodig heeft op veel gebieden gok ik dat die het daar minder goed zou doen. Maarja, dat kan ook nog bijdraain want nog zo jong.

We hebben nu een school op het oog die er tussenin zit qua onderwijssoort en waarvan we denken dat zowel K. als R. er beter krijgen wat bij ze past. Plus waar we de sfeer heel erg fijn vonden, dus gaan daar volgende week nog keer kijken samen met K. (bij ons zijn afgelopen weken op alle scholen informatieavonden geweest en kun je dan evt nog een rondleiding doen onder lestijd), als we dan nog twijfelen ook nog maar keer langs die andere school.

@Keroppi bij ons werd meteen gezegd dat we beiden kinderen mee mochten nemen naar de rondleiding want “het is ook belangrijk hoe zij zich voelen”

Zo trots, K. heeft vannacht zonder luier geslapen! Beetje noodgedwongen, want ze had zoveel roodheid en pijn gisteren. Om 6u werd ze hysterisch wakker, dus wij er samen naar toe met de verwachting dat alles nat zou zijn. Alleen haar broek was een heeeel klein beetje nat. Hopelijk gaat dit haar in ieder geval iets verlichting geven tot we eindelijk in het ziekenhuis terecht kunnen.

@Cauchi even informeren, wellicht valt het mee.
Bij ons kun je pas inschrijven in het voorjaar voor het schooljaar dat je kind 4 wordt. En kan ook Ă©cht niet eerder. Geen “schaduwwachtlijsten” of wat dan ook want je het een inschrijfcode nodig die je dus per brief ontvangt als het zover is.

6 likes

Zalando lounge heeft vandaag mamma in spe kleding in de aanbieding. Dr Denim, River Island lijn etc.

4 likes

Jawel. Wij hebben S toen 3x meegenomen. En hij kreeg alle 3 de keren een kleinigheidje van de directeur en was hij daarmee bezig. Hij mocht ook gewoon rondrennen in z’n kamer, vond hij geen probleem. Gaf me wel een goede indruk over hem als directeur.

1 like

Haha weet niet waar je woont maar in sommige wijken moet je al voor het geboorte je kind ergens inschrijven :sweat_smile: