Tips, ervaringen & aanraders #6

Ons zoontje had er met 10 weken ook nog zoveel last van, vooral snachts… we zijn toen op Kruidvat Extra Care overgestapt en dat werkte meteen. Probiotica gaven we al, hielp wel iets maar bleef last houden.

1 like

Ja ongeveer week 8/10 met een piek en met een week of 16-18 is het weg.

Hij is bijna een maand :sweat_smile:

1 like

Piek ligt bij 6-8 weken en wordt dan minder. Gemiddeld genomen. Dus hopelijk merken jullie snel verschil. Gebruik je verder mineraalwater of kraanwater? Dat kan ook verlichting geven. Pittenzak erbij.

2 likes

Voel me even een beetje een slechte moeder maar ik heb mn baby weer ingebakerd. Dat hadden we helemaal afgebouwd maar ze is ziek/sprongetje/lastig en ze slaapt zo slecht.

Heb dr net ingebakerd in haar nestje gelegd op de bank en nu slaapt ze al 2 uur en dat had ze echt nodig.

5 likes

Inderdaad sinds paar dagen mineraalwater, wordt echt even erdoorheen dus. Ik was al helemaal vergeten hoe het was, mijn dochter had het ook.

1 like

wij gebruikten infacol; maar achteraf gezien denk ik dat ik vaak dacht dat ze krampjes had maar dat ze eigenlijk gewoon oververmoeid/overprikkeld was.

4 likes

Ik ben momenteel 30 weken zwanger van de tweede en begin steeds meer te denken aan de bevalling en kraamtijd. Onze oudste heeft eerst op de NICU en daarna op de Neonatologie gelegen, van een echte kraamtijd is dus geen sprake geweest. Allereerst hopen we dat deze bevalling rustiger verloopt en we als gezin thuis kunnen genieten van de kraamperiode. En daar denk ik nu over na… kraamzorg… ik wil dat eigenlijk niet. Ik wil samen zijn met ons gezin, geen vreemde in huis. Zijn hier meer ouders geweest die geen kraamzorg hebben gehad? Of zijn dit de hormonen en denk ik er na de bevalling anders over?

4 likes

Daar probeer ik ook op te letten inderdaad. Maar het lijken echt krampjes, laat ook veel windjes erbij.

Ik woon niet in Nl maar zou het volgende keer niet meer nemen. In België blijf je meestal wel enkele dagen in het ziekenhuis. De kraamzorg die je hier extra kan aanvragen (niet standaard) zou ik niet meer nemen. Moest echt taken verzinnen voor haar om te doen. Enige fijne was even lekker lang douchen en dat zij dan op de baby lette.
Er komt wel een verloskundige regelmatig langs die de baby even snel checkt. Dat vond ik wel nuttig maar duurde maar een kwartiertje ofzo. Haar kon je ook vragen stellen of bellen als er iets was.
Ik denk dat je je gevoel moet volgen.

1 like

Hier ook lang getwijfeld maar vandaag (week 33( het toch maar aangevraagd, ik had nog net een plekje.

Ik volg wat @Classique zegt, hier ook in België, en vorige keer ook niet echt nodig gehad. Maar ik begin toch weer te twijfelen. Wat gaat het geven met twee kinderen? Baby 1 was een makkelijke baby, maar wat als baby 2 een veel moeilijkere baby is (huilbaby, ziek,…)? Wat als ik het toch niet aankan? Dat soort dingen.

Uiteindelijk kan ik het altijd nog afzeggen, maar ik merk dat ik heel hard bezig ben met een soort vangnet op te bouwen voor als mijn roze wolk plots toch eerder een donderwolk blijkt. Maar dat is misschien gewoon de doemdenker in mij die overal op voorbereid wil zijn, want eigenlijk ga ik er wel van uit dat ik weer op een (licht) roze wolk terechtkom.

4 likes

Hier is baby 2 dus totaal niet makkelijk. Baby 1 was echt makkelijk. Ben heel blij goede kraamzorg te hebben gehad.

2 likes

Wel dezelfde gedachtes als jij, maar toch kraamzorg genomen. Had zeker zonder gekund maar het was toch achteraf minder erg dan ik dacht en ook een hele lieve fijne vrouw.

2 likes

Ik dacht voordat ik bevallen was ook dat ik geen kraamzorg wilde. Was wel van de eerste.
Maar toen ze er helemaal was vond ik ‘t zó meevallen. Je moet wel geluk hebben natuurlijk, maar wij hadden zo’n fijne, lieve, relaxe vrouw.
Ik hou ook helemaal niet van vreemden in m’n huis, maar dit is me 100% meegevallen en vond ‘t echt genieten zo vertroeteld worden maar daarnaast ook met rust gelaten worden. Goede balans!

2 likes

Ik vond mijn kraamweek thuis (eerst 4 dagen in zkh) de meest bijzondere week van mijn leven. We hadden een fantastische kraamzorg en ik had haar (en alles wat ze ons uit handen nam) echt niet willen missen.

Juist als het niet je eerste kind is lijkt het me ook fijn, omdat er dan meer aandacht is voor je andere kind, ofwel doordat de kraamzorg je ontlast ofwel doordat ze wat kan spelen met je oudste als het klikt

6 likes

@Ovenschaal @Mexi @Classique @Cauchi @MtMeru @Karl_Lagerfeld @fullmoon @Zitzak

Zoveel reacties al, bedankt! Verschillende ervaringen en overwegingen, geeft weer stof tot nadenken.

3 likes

Dan komt dit op de VK neer en die hebben er eigenlijk de tijd/het budget niet voor (ze krijgen vaste bedragen per zwangere voor dat soort dingen voor van alles zeg maar en dus bv ook voor de kraamperiode een standaard bedrag en dat is eigenlijk al niet veel. Heb een VKpratijk als klant dus hoor van die eigenaresse wel eens verhalen over hoe dat met de verzekering gaat en hoeveel ze stiekem toch extra doen wat ze niet kunnen declareren). Die komen dan niet ineens dagelijks langs, maar wel iets vaker. Ook afhankelijk van of er bv hechtingen zijn, of er risico voor iets is etc.

@Planten ik zou het sowieso aanvragen. Dan kun je korter van te voren of na de bevalling nog besluiten hoe en wat. Kraamzorg komt bij een niet-medische bevalling vaak ook helpen. Dan hoeft je partner zich daar niet mee bezig te houden (dingen aangeven, schoonmaken etc). Alhoewel sommige het ook juist fijn vinden wat te doen te hebben. Maar als je geen kraamzorg aanvraagt en straks toch wil, is dat lastiger. Afschalen/afzeggen kan altijd toch :wink:

1 like

Iedereen zegt altijd afschalen kan altijd en dat zou ook eigenlijk zo moeten zijn maar mijn kraamverzorgster liet zich echt lastig naar huis sturen vond ik :joy:

Wij wilde bv de laatste dag dat ze niet om 09:00 zou komen maar om 11:00 en dat was echt helemaal moeilijk

2 likes

Dat zijn waarschijnlijk de afspraken binnen de organisatie. Wij hebben bv de afspraak dat we gedurende de week tussen 8 en 9 starten, zodat je eventueel een tweede gezin smiddags erbij kan doen als het ineens druk is oid.

Daarnaast is afschalen kan altijd ook wel wat kort door de bocht, vaak moet je 24u van tevoren aangeven dat je minder zorg wil afnemen. Dus stel dat je na 1 dag denkt ik wil toch niet, of ik wil minder uren, kan het zijn dat je voor die dag erna wel de volle uren moet afnemen.

Maar dit zou ook uitgelegd moeten worden bij de intake en staat ook in de zorgovereenkomst dacht ik!

3 likes

Ik heb bij alle drie gewoon aangevraagd, want je weet nooit hoe je bevalling gaat. De eerste was ik heel snel klaar om het alleen te doen en ging ze na een paar uur naar huis.
Bij de tweede was ik zo erg uitgescheurd omdat hij met hoofd en arm tegelijk kwam (als een soort superman) dat ik na een week nog niet kon zitten en was ik blij dat er iemand was die wat deed.
Bij de derde ging het wel weer snel goed en is ze ook eerder weggegaan.