Tips, ervaringen & aanraders #6

Is idd ook wat kort door de bocht, misschien id afschalen is makkelijker dan opschalen een betere omschrijving;)

Maar stel nou, ik besluit op dag 2 dat ik wil dat ze alleen nog even in de ochtend de controles komt doen. En zeg breng morgen maar gewoon de afgesproken uren in rekening dan lijkt dat me toch gene probleem? Als je aan het eind vd week gewoon ondertekend. Verzekering zal er vast minder blij mee zijn en strict zal het niet de bedoeling zijn, maar gebaseerd op onze eigen ervaringen van 2x eerder kan ik me niet voorstellen dat zon kraamzorg dan zegt ik zou morgen 6u komen, dus kom ook 6u. Terwijl je ondertussen naar buiten wordt gekeken. (Verder uitgaande van normale situatie waarbij er geen extra zorgen etc zijn he).

Dat van die starttijd kan ik me trouwens goed voorstellen. En als je daarna niet nog een ander gezin hebt lijkt het mijzelf ook prettiger bv van 9-12 of 13-16 te werken dan van 11-14. Dan is je dag zo gebroken meteen.

1 like

Als ze je aan die 24uurs regel houden qua afmelden/afschalen kan het dus zijn dat je vanaf dag 2 nog 3 uur zorg krijgt als je dat wil, maar dat je dan wel die dag 2 moet ā€œbetalenā€ voor 6 uur. Met betalen bedoel ik dat we dat declareren. En dat is dan alleen die dag 2 want dat is binnen 24 uur, en vanaf dag 3 neem je dan 3 uur af en declareren we dat.

En als jij dan zegt prima ik betaal die ene dag 6 uur maar je hoeft maar 3 uur te komen, ja dat is aan jou dan verder!

Hopelijk leg ik het beetje duidelijk uit :joy:

Overigens zijn ze niet altijd streng met die regel hoor. Net als met de tandarts denk ik. Soms zijn ze heel streng en moet je betalen voor je afspraak als je die kort van tevoren afzegt en soms doen ze niet zo moeilijk.

3 likes

Je kan ook een zelfstandige kraamhulp inhuren. Dan kan je van te voren al uitgebreid kennis te maken en heb je misschien minder het gevoel dat je een complete vreemde in huis haalt.

Ik weet niet of je misschien thuis wilt bevallen, maar dan heb je sowieso kraamhulp nodig. Je verloskundige en je kraamhulp begeleiden dan samen je bevalling.

Ik had bij beide echt niet zonder gekund. Beide bevallingen behoorlijk wat schade opgelopen dus controle van hechtingen door de kraamhulp was belangrijk. Daarnaast gaf ik borstvoeding en was begeleiding op dat vlak ook erg welkom. En niet te vergeten dat ze de groei van de baby ook goed in de gaten houden en of de baby bv. te geel eruit ziet etc.

2 likes

Ik moet in het ziekenhuis bevallen, ik weet niet of ik daarna lang moet blijven of niet. Kijken naar een zelfstandige kraamzorg is een goed idee. Dank je!

1 like

Wow ik lees hele andere kraamhulp verhalen dan mijn eigen! Wel NL dus dat verschilt vast. Ik had een traumatische bevalling en hele moeilijke kraamweek. Wilde graag meer uren maar helaas bij intake zeiden ze al dat het Max 4 uur per dag zou zijn omdat het zo druk was (Q4 2019) en ze 2 gezinnen per dag hadden. De eerste was een hele lieve vrouw die ook echt hielp met alle nieuwe dingen leren en ontlasten van mij en partner. Helaas zat haar dienst er na een paar dagen op en kregen we de laatste drie dagen een vrouw van oude stempel. Zelfde organisatie maar sprak alles tegen. Alles wat we geleerd hadden van die eerste hulp was niet goed, we deden het verkeerd, zuchten, steunen, direct overnemen als we het niet snel genoeg deden. Blij dat ze weg was.

Overigens bleef ik 24 uur in het ziekenhuis vanwege een medische bevalling (1 nachtje) en daarna dus kraamhulp thuis.

Welke luiers zijn ook al weer goed tegen doorlekken van plas in de nacht?
We hebben normaal altijd de Woezel en Pip luiers maar die doen het snachts niet meer.

Baby dry Pampers luierbroekjes! Hier hetzelfde probleem met de Etos luiers. Overdag zijn ze prima maar voor de nacht krijgt ie zo een…

1 like

Baby dry vond ik idd fijn toen ze snachts gingen doorlekken. En een maatje groter is ook nog de moeite waard om te proberen, wij zijn bijna altijd eerder dan het aantal aangegeven kilo’s overgestapt op maat groter ivm snel doorlekken.

1 like

Kruidvat luierbroekjes werken hier perfect voor de hele nacht!

Bij mijn eerste had ik niet zo’n goede ervaring met de kraamzorg…Geen klik en ze praatte vooral veel over zichzelf in plaats van dat ze hielp met bijv. opstarten van borstvoeding. Ik wil nu wel weer kraamzorg, maar heb gekozen voor een ZZP’er, zodat ik weet wie er komt. We hebben al kennis gemaakt en volgens mij is ze lief en zorgzaam, dus dat stelt me gerust dat het nu anders zal gaan.

1 like

Ik vond kraamzorg niet prettig, vond het een enorme inbreuk op onze eerste dagen alleen als nieuw gezin. De hele tijd een vreemde in mijn huis, ik vond het niks. Dat lag niet aan de kraamhulp want zij was echt prima, lag aan ons.
Ik heb het afgeschaald na 1 dag, maar moest toen wel verplicht halve dagen afnemen. Ze kwam dan elke dag van 8-12, alsnog superirritant want om 8 uur sliepen wij (en baby) nog. Maar nee, vroeg uit de veren want de kraamhulp stond voor de deur!
Mijn vriend vond het echt bloedirritant (hij komt niet uit NL en het fenomeen kraamhulp was hem onbekend), geloof dat hij nog nooit zo vaak boodschappen is gaan doen als tijdens die dagen. Ik vond het zelf ook niet fijn dat ik kraamvisite had en dat zij dan alles mee kon luisteren.
Alles bij elkaar zou ik het een volgende keer niet weer doen (nog afgezien van het feit dat het in het land waar ik nu woon niet bestaat).

Kanttekeningen bij mijn verhaal:

• Mijn vriend was fulltime thuis in de kraamweek
  • Mijn bevalling ging vlot, ik kon eigenlijk direct alles weer en baby was makkelijk
  • Gaf geen borstvoeding
  • We woonden in een klein appartement, geen mogelijkheid om je even af te zonderen op een andere verdieping ofzo
2 likes

Wij hadden een prettige kraamhulp, maar vond het alsnog wel intens om in deze periode een vreemde in huis te hebben. Het was wel iemand die we onze huissleutel toevertrouwden, dus ze kon zichzelf ā€˜s ochtends binnenlaten en vast een was draaien, administratie doen etc terwijl wij nog in bed lagen (vaak wel al wakker van iemand in huis, maar fijn dat je er in ieder geval niet uit hoeft).

Wel ook hier: makkelijke bevalling, makkelijke baby, huis met verdieping zodat we ons konden afzonderen.

Vond het vooral superfijn dat we geen ontbijt en lunch hoefden te maken en dat ze de baby ā€˜s middags altijd even mee naar beneden nam, zodat partner en ik een ongestoorde middagdut konden doen. Edit: dat laatste kun je ook een vriend/familie vragen om te doen natuurlijk, hebben we de eerste weken toen kraamzorg er niet meer was ook regelmatig gedaan.

2 likes

20% korting bij Ziloen!

3 likes

Ssssjt waarom zeg je dat nou :sob:

1 like

Even melden mijn dochtertje heeft vorige nacht geslapen tot 6u :partying_face::partying_face::partying_face:. De 2e x in haar leven een nachtje doorslapen ( ze is nu 17maanden).
Hopelijk is het een voorbode van veel meer zo’n nachten :crossed_fingers::crossed_fingers:.
Nog bedankt voor alle tips/ medeleven

Over kraamhulp hier is het systeem helemaal anders (4u/week voor 3 maanden, je blijft meestal ook wel 3 dagen in ziekenhuis). Maar ik voelde me ook wel altijd wat ongemakkelijk met de kraamhulp maar was ook heel bljj met de zorg en het huishouden dat ze deed.

30 likes

Ik heb pas kraamzorg gehad, maar achteraf had ze er net zo goed niet kunnen zijn. Ze heeft niks gedaan in huis, enkel wat controles van de baby en mij elke dag, de rest van de tijd zat ze gewoon op dezelfde plek. Na een halve week heb ik d’r maar elke x na een uur ofzo weggestuurd. Vond dat echt prima. Denk dat ze totaal max 16u is geweest in 8 dagen tijd, waarvan dus het langst de eerste 2/3 dagen.

Wat fijn! Wat was nou uiteindelijk hetgeen dat hierbij heeft geholpen?

We hebben een vliegvakantie geboekt over 3 maanden (baby is dan 6 maanden). Wat zijn jullie buggy tips?

De ā€˜eisen’ goed inklapbaar, robuust genoeg om een vliegreis te overleven en de mogelijkheid om in een ā€˜ligstand’ te doen dat ze er ook in kan slapen.

3 likes

Chico liteway. Paraplumodel dus mag altijd mee tot aan de gate, kan goed plat en heeft een hele grote kap, wat zeker als het wat zonniger is erg fijn is. En prima prijs, ook regelmatig in aanbieding.

1 like

Ik heb een joolz geo2, heel fijn ding, maar eigenlijk niet om mee te slepen.

@Suikerklontje @Konijntje thanks! Ik ga die 2 even opzoeken!