Tips, ervaringen & aanraders #6

Voor zover ik weet mag dat gewoon, het is gekookt. Wij namen bij L altijd een thermosfles warm en koud mee naar boven om flesjes te maken.

1 like

Ik wil mn kind tweetalig opvoeden, ben zelf ook zo opgevoed. Dus heb onlangs aan mn moeder gevraagd hoe/wat - maar die hadden daar niet echt een bepaalde methode voor maar vertelde wel waar ik tegen aan liep. Lang verhaal kort, de taal die we thuis spraken is toen ik klein was altijd beter geweest (kreeg t meer mee). Qua spreken liep ik voor de basisschool al best gelijk op, op de basisschool heeft mijn Nederlandse taal extra aandacht gehad omdat ik dat niet heel snel / vanzelf oppakte. Dus beide talen kwamen wel, maar de ene ook sneller dan de andere.

Samenvatting

Thuis (en ouders - die konden voor mijn 3e ook niet echt NL) Engels & opvang/school Nederlands. Mijn Engels ging dus rapper dan Nederlands en dat is uiteindelijk gewoon bijgetrokken en sprak ik ook gewoon ik bepaalde situaties. Met ongeveer 3 jaar begon ik voor mn ouders “gesprekjes” te vertalen & zijn ze zelf maar de taal gaan leren. Qua begrip etc was dat dus best goed.

Net de basisschool zijn er blijkbaar ook momenten geweest dat ik in het Engels iets aan de juf vroeg. Maar verder was alles prima, zeker omdat andere kindjes gewoon de taal spreken. Waar ik mn (of nouja mn moeder vooral met mij) wel heel erg tegenaan liep was in groep 3/4 als je begint met spelling en taal dingetjes - dat ik daar al sneller in ‘achter liep’. (Mijn Nederlands was altijd beperkt tot praten/luisteren, allerlei peuter leer dingen deed ik in het Engels). Zij heeft daar dus veel met mij op geoefend (half uurtje per dag ofzo), tot ik weer bij liep. Overigens was ik later juist goed in taal, want had alles volgens de “regeltjes” geleerd en niet van huis uit nog een beetje plat Brabants.

Overigens denk ik nu ook situatie afhankelijk, als het meer over mezelf gaat dan is het nog altijd Engels. Terwijl 90% van mijn leven denk ik via Nederlandse taal gaat. Ik kan zelfs nu nog als ik erg met mezelf bezig ben, of juist net wakker ook ineens in t Engels op mn man reageren.

3 likes

Wij zitten in een soortgelijke situatie. Mijn zoontje (3) gaat naar een Friestalige kinderopvang (2,5 dagen). Thuis spreken Nederlands al lees ik af en toe wel Frysk voor. Wij merkten aan zijn taalontwikkeling dat hij wat langzamer gaat en dat zijn antwoorden meestal Nederlands waren tot een paar weken geleden. Hij begint.nu meer Fries te gebruiken tegen mensen die Fries tegen hem spreken. Ook gebruikt hij nu Fries en Nederlands door elkaar als hij het Nederlandse of Friese woord niet kent.

Edit; ik bedacht mij net dat er in de provincie best veel onderzoek wordt gedaan naar twee talige opvoeding. We hebben regelmatig folders gekregen zoals deze.

https://www.sfbo.nl/taalgroeimeter/index.php?p=meertaligeopvoeding&taal=nl

https://www.fryske-akademy.nl/nl/onderzoek/undersykstemas/meertaligheid-en-taal-leren/

4 likes

Ik dacht dat dit juist werd afgeraden omdat warm kraanwater meer metalen kan bevatten.

Kan paracetamol wat helpen bij waterpokken? Lees op internet vooral voor de koorts, maar die heeft ze niet. Ze slaapt alleen zĂł slecht al heel de avond, steeds huilend wakker van paar plekken op haar zij waar ze in haar slaap toch aan heeft gezeten. Zit zichzelf zo in de weg,

Kan het natuurlijk proberen maar sinaspril of kauwding wil ze niet, dus het wordt een zetpil en dat wordt ook nogal een heftige strijd. Dus we zoeken even de moed die strijd aan te gaan met haar :sweat_smile:

1 like

Ze slaapt nu weer (tegen mn man aan op de bank hem helemaal vasthoudend zo lief :pleading_face:), maar denk als ze straks weer wakker wordt we de strijd maar even aan gaan. Het zou echt uitmate k-u-t zijn als ze morgen niet naar de opvang kan (heb daar vrijdag al overlegd en zolang ze er niet ziek van is mag ze komen). Heb zo’n drukke werkweek, ook nog ziekenhuisafspraken voor mezelf en die nipt opnieuw. Kom eigenlijk al uren tekort. En mn man kan ook opvangen natuurlijk, maar die heeft ook drukke week dus we hebben al afgestemd dat ik maandag doe en hij dinsdag (omdat ik dinsdag heel de dag bij klant op locatie zit). Naja hopelijk voelt ze zich morgen gewoon goed, want wil haar ook niet wegbrengen als ze zo ellendig is. Vandaag ging het overdag echt prima, maar een nacht zo beroerd slapen als ze vanavond (en afgelopen nachten waren ook niet echt top) doet helpt natuurlijk ook niet voor hoe je je voelt.

Ondertussen heeft R. nog nergens last van, jammer want die zal dan wel nu pas besmet zijn ipv op opvang en het dus krijgen als K. er weer vanaf is :sweat_smile:

1 like

Deze podcast is misschien ook leuk, @Ovenschaal (en andere ouders die meertalig opvoeden): https://kletsheadspodcast.nl/

6 likes

Doen wij wel (as we speak drinkt ze dat ook). Anders zou je denk ik mineraalwater moeten gebruiken

Lang verhaal over meertaligheid

Hier een viertalig kind, en het ging inderdaad niet gelijk op. Ze begon met Nederlands hoewel we toen in Frankrijk woonden, ik was meestal thuis met haar dus dat hoorde ze het meest. Mijn vriend praat altijd Frans met haar. Toen ze 2 was zijn we naar Zweden verhuisd en toen ze hier naar de opvang ging sprak ze uiteraard geen woord Zweeds, maar dat leerde ze vrij snel. Je hoort nu geen verschil tussen haar en Zweedse kinderen van haar leeftijd. Mijn vriend en ik spreken onderling Engels en hoewel we dat dus nooit rechtstreeks tegen haar spreken verstaat ze alles. Ik kwam er laatst (bij Engelse vrienden) achter dat ze het ook spreekt.
Ik denk dat het heel normaal is dat het niet gelijk op gaat, haar Frans is bijvoorbeeld nog steeds niet top voor haar leeftijd. We gaan binnenkort weer naar familie daar en dan hoop ik dat het weer even een boost krijgt. We spreken nu af en toe als gezin bij het avondeten Frans, ik wilde dat nooit want ik wil niet dat ze mijn fouten in het Frans over neemt, maar ik merk dat het wel helpt.
Ik zet thuis wel vaak Zweedse liedjes op, lees ook wel eens in het Zweeds als we boeken uit de bieb hebben maar dat is echt heel beperkt. Ze kan het ook veel beter op school leren.

Het Deens komt wel en als jullie daar blijven wordt het zelfs waarschijnlijk de sterkste taal. Ik merk nu al dat bepaalde Zweedse woorden het winnen van het Nederlands en ook dat ze Nederlandse werkwoorden op zn Zweeds vervoegt. Dat trekt hopelijk wel weer bij.

Als je meer over de taalontwikkeling van meertalige kinderen wil weten dan kan ik je de podcast Kletsheads van harte aanbevelen. Is van een taalonderzoeker van de universiteit Nijmegen, ik heb er veel van geleerd

9 likes

Haha ik zie dit nu pas, deze is top inderdaad!

4 likes

Pohhh ik hoop het, want vannacht was wel echt een dieptepunt! R. werd ook wakker om half 1 en ze hielden elkaar ook nog eens wakker steeds. Lag de een te slapen, begon de ander te huilen en werd de ander weer wakker (ook als ze allebei op eigen kamer lagen). Heb denk ik 2u geslapen :pensive: ze heeft inmiddels ook 2 waterpokken op der tong dus eet nu ook amper wat
 en zit alleen maar te kermen, maarja wat wil je na zo’n nacht.

Hopelijk biedt de opvang haar juist wat afleiding zo :crossed_fingers:t3:

Toen ze trouwens doorhad dat wij echt serieus waren over die zetpil koos ze eieren voor haar geld en besloot ze toch sinaspril te willen. Koste haar wat moeite (vanwege de smaam) maar ze heeft het wel genomen. Niet dat er daarna beter werd geslapen :sweat_smile:

Nacht viel mee. Paar keer wakker geworden en 1x door luier gelekt.
Ze was net vrolijk en geen koorts of verkouden. Ook wakker geworden met schone ogen. At ook weer dus gaan kdv proberen. Mocht niet werken haal ik haar op.

Ze zat wel weer, ik wil niet naar school. Laatste tijd vaak. Maar als je haar ophaalt is alles goed en heeft ze heel leuk gehad.

Heeft iemand hier ervaring mee? Raak echt een beetje wanhopig van de hoeveelheid ziek zijn van de kinderen. Nu is de oudste weer aan het hoesten nadat ze een kleine week beter is geweest. Daarvoor had ze een longonstontsteking met antibiotica kuur.

Wij proberen wel meertalig op te voeden, mijn man spreekt nog een taal die hij vanuit huis heeft meegekregen, die spreek ik niet dus dat maakt het soms we lastig, waardoor hij ook sneller op Nederlands over gaat. Dit is een uitstervende taal en ik zou het super leuk vinden als mijn kinderen de taal kunnen spreken. Voor nu verstaan ze wel veel dingen, maar praten doen ze helemaal niet. Tegen mijn schoonfamilie praten ze ook in het NL terug.

Als oudste 4 jaar is gaat hij wel op Arabische les dus ben hee benieuwd hoe hij dat verder gaat oppakken. Hij kijkt wel eens filmpjes in het Arabisch en kan wel al tellen en kleuren benoemen.

Sommige dingen zijn wel grappig mijn man zei bijvoorbeeld van het weekend Shoekran (dankjewel) toen vroeg ik aan mijn zoon wat betekent dat? Zegt hij sokken aan hahahaha.

4 likes

Wij hadden op Gran Canaria wel wat animatie voor jonge kinderen maar mijn eigen kids vonden het op die leeftijd nog niet leuk.

Waren dat dingen waar je zelf als ouder ook bij bleef trouwens? Want ik zoek eigenlijk iets waar ik m’n kind een uurtje zou kunnen achterlaten bijvoorbeeld, dus meer een creche-achtig, zodat je als ouders ook even wat zelf kunt doen.

2 likes

Uhja goeie vraag. Ik weet het eigenlijk niet. Sorry, ik kan je dan verder niet helpen.

2 likes

Heeft iemand ervaring met een kindje van bijna 3 dat opeens gaat stotteren. Ze praat echt al heel goed voor haar leeftijd, maar sinds een week blijven sommige woorden heel erg hangen. “Ooo-oo-oook” en “eee-eeee-erg” zijn vooral de woorden waar ze op vastloopt. En op “ik”. Dat woord gebruikt ze nogal vaak, dus misschien dat het daarom ook zo opvalt dat ze nu vastloopt ermee. Zou het komen doordat ze te snel wilt (oudere zus heeft ze), dat ze bang is dat als ze niet snel genoeg iets zegt dat ze dan “te laat” is? Ik probeer haar nu te stimuleren om rustig te praten en ik laat haar ook rustig uitpraten, maar misschien heeft iemand hier ervaring?

Ja laatst poste iemand hier een resort waar je je baby ook in de nacht kon laten overnachten, mits je dan zelf op het resort bleef. Was van 0 tot 4 jaar iig! Kan het alleen ook niet terugvinden zo snel :rofl:

1 like

Mijn oudste had dit ook rond die leeftijd, was na een paar weken weer over. Weinig aandacht aan besteed verder, gewoon uit laten praten als het gebeurde. Gebeurde vooral als hij heel graag iets wilde vertellen

1 like