Tips, ervaringen & aanraders #6

Mijn bijna driejarige (nee grapje ze is nog mijn baby) doet dit sinds kort ook bij bepaalde woorden. Volgens mijn moeder deed ik dat ook als kind en ging dat vanzelf weer over.

3 likes

Ja N heeft dat een tijdje geleden ook gehad, ze was toen iets jonger (2,5). Is met 1-2 maanden vanzelf over gegaan. Denk dat er een ontwikkeling gaande was in haar koppie waardoor ze sneller wilde dan haar mond kon ofzo.
We hebben er niks over gezegd tegen haar, ook niets over rustig praten, omdat we er zelf geen nadruk op wilden leggen waardoor ze zich er bewust van zou worden.

1 like

@poesch & @Loowny thanks, wel fijn dat anderen er ook ervaring mee hebben.
Ik zeg alleen dat ze rustig mag uitpraten en dat ik wacht tot ze klaar is met praten. Verder wil ik er ook niet te veel nadruk op leggen indd.

We gaan het zien, ik moet morgen voor de oudste naar een logopedist, dus ik kan bij haar misschien nog wel even navragen

1 like

K. is ongeveer even oud en merk ook laatste week ongeveer dat die veel wil vertellen, dan te snel gaat en dan juist onverstaanbaar wordt. Die gaat juist mompelen/dingen inslikken. Dus niet precies hetzelfde, maar wel dus ff anders dan eerst. Kan haar soms gewoon ook echt niet meer verstaan. Bv kikker, sticker of stiek (elastiek) kon ze eerder prima duidelijk uitspreken en nu klinkt het dus alle drie hetzelfde.

Ik probeer haar dan te stimuleren om rustig te praten idd en iets harder te praten.

Even een random tip tussendoor die ik net van de tandarts kreeg: K. heeft nu ook waterpokken in haar mond en de tandarts zei je zou van det spul voor de tandjes kunnen proberen. Nog niet getest, maar ik dacht echt wow hoezo hebben we hier niet aan gedacht het ligt notabene nog op ons nachtkastje omdat bij R. ook de een naar de ander doorkomt. Dus wie weet heeft iemand anders er ook wat aan.

3 likes

Ah thanks, die tip komt precies op juiste moment. Zag echt net de plekjes bij m’n zoontje in z’n mond. Daar heeft ie (tot nu toe🤞🏻) het meeste last van.

1 like

Aah zo sneu :frowning: Die plekken in de mond zijn echt het ergste he… het ging hier de afgelopen dagen best redelijk, maar sinds het ook in haar mond zit pffff. Ellende. Dus hopelijk helpt dit straks bij haar en bij hem ook!

2 likes

Ja, dat heeft J. (net 3) ook de laatste tijd, volgens mij is het omdat hij dan graag uit enthousiasme dan iets wil vertellen alleen in zijn hoofd gaat het sneller dan uit zijn mond. Ik merk het ook met mensen aanspreken; dan is mijn moeder net binnen en zegt ie “deze tekening heb ik gemaakt MAMA” (ipv oma) en ook tussen mijn vriend en mij dat hij dan met mijn vriend een vliegtuig in de lucht ziet en mij wil zeggen “daar zagen wij een vliegtuig PAPA” (ipv mama)

edit: omdat de woorden papa en mama zijn krijgt hij het dus wel goed uitgesproken, maar wisselt hij het om omdat zijn hoofd nog in de papa of mama modus staat haha

3 likes

Wat is een goede babyfoon met camera die je op lange afstand kunt gebruiken? Wij wonen achteraf en zijn 's avonds en in het weekend vaak (even) in een ander gebouw op het erf.

Dat kan met deze in ieder geval niet! Echt heel slecht bereik. Zelfs in huis al :joy:

Ik beschouw mijzelf echt niet als overbezorgd, maar denk niet dat ik het zou aandurven om mijn kind op een gemeenschappelijke plek achter te laten om dan in mijn huis een paar verdiepingen hoger te zijn. Is dit echt gangbaar in Denemarken?

2 likes

Maar ja in Scandinavische landen liggen de kindjes ook buiten het restaurant in de kinderwagen terwijl binnen de ouders aan het eten zijn. Ik zou dat ook echt niet durven.

4 likes

Wij gebruiken de app Babyfoon 3g. Kost je 5 eurie maar is top! Dus als je een telefoon / ipad en internet hebt zou ik daarvoor gaan. En anders geen tip sorry

2 likes

@Pheline wle een kanttekening hierbij is dat de meeste telefoons in het donker niet zo’n zichtbare camera hebben, en het privacy deel niet altijd goed is (mensen kunnen zo’n systeem in hacken, maar kom daar over deze app niks over tegen).
Verder geen tips.

Wat zijn fijne, betaalbare, zachte hydrofieldoeken? Alle doeken die ik heb zijn een beetje stug. En wil wat zachtere voor na het wassen vh kind.
Heb al wel die badhanddoek van @Ovenschaal gekocht en heb van die handdoeken met een driehoek. Maargoed dit wil ik dus nog.

2 likes

De hydrofieldoeken van little dutch. Nu niet goedkoop, in de aanbieding wel. Ik heb toen 6 grote en 8 kleine gekocht maar ik wou dat ik er meer had gekocht want ze zijn echt favoriet.
De grote 120x120 waren destijds van €25 naar €7,80 afgeprijsd. Dus de aanbieding in de gaten houden is het wel waard.

Maar die zijn zooo zacht. Echt een aanrader. Het enige nadeel vind ik dat ze soms wat vervormen in de was. De ene keer kan ik ze perfect opvouwen en de andere keer zijn ze helemaal scheef.

7 likes

Ik vind de xxl hydrofiele doeken van de action heel zacht. Daar heb ik er twee van.

En voor de rest heb ik ook alleen maar stugge :joy: moet ook eerlijk zeggen dat ik 30 van die dingen in mn huis heb en ik gebruik ze eigenlijk nooit. Behalve die twee van de action om af te drogen.

4 likes

Ooh top volgens mij heb ik die van de action in een of andere nesteldrang bevlieging gekocht :’).

Het lijkt me best chill als je kind dat oké vindt.
Ik geef onmiddellijk toe dat ik een steekje jaloezie voel haha.

Onze oudste vind het bekende kdv met Nederlands sprekende juffen al de hel op aarde. Denk dat die volledig getraumatiseerd is na een uur bij vreemden in een andere taal hahaha. Dan Klimt ie gewoon weer terug de baarmoeder in om zeker te weten dat we niet meer bij hem weggaan daarna denk ik :rofl::rofl::rofl:

De jongste zie ik het nog wel succesvol doen hihi.
Als het kan zou ik zeggen: doen doen doen! :sunglasses::raised_hands:t3:

Edit: dit bedacht ik me laatst ook toen ik een peuter van 3 in zo’n ski lesje zag op Instagram of Facebook. Dat dat toch niet voor elke peuter is weggelegd? Zo’n bijzonder exemplaar hebben we nou ook weer niet toch :smiling_face_with_tear:

Ski lessen is altijd vanaf 3 toch :joy: ik verheug me heel erg op dat moment namelijk

2 likes

Haha ik heb geen idee ik heb nog nooit op ski’s gestaan :rofl:
Zal per kind verschillen denk ik hoor! Maar mijn huidige 3 jarige zou gewoon uren hysterisch huilen en de hele ochtend huilen dat hij er NIET heen wil. Haha

Deze van de IKEA blijven heel soepel en zacht en na het wassen.

En deze grote van de Hema is echt heel zacht en dik. Bijna een soort deken. Ik gebruik hem altijd na het badje. Volgens mij hebben ze hem ook nog in een andere kleur.

3 likes