Tips, ervaringen & aanraders #6

We zijn begonnen aan de hapjes :heart_eyes: Maar daar hoort ook fatsoenlijk servies enzo bij haha. Ik koop nog van die kleinere dikke lepels zodat ze zelf ook kan ‘eten’ maar wat is nou fijn qua kommetjes, bordjes, bekers, vakjesborden?
We willen geprakte hapjes over een tijdje gaan combineren met rapley methode en dus hele stukken aanbieden of zelf van de lepel happen. Voor nu dat servies nog niet echt nodig natuurlijk, maar gezien ik toch al lepels ga bestellen, bestel ik liever meteen zoveel mogelijk mee. Maar zie door de bomen het bos niet meer.

2 likes

Ik ben niet per se fan van Zara, maar zij hebben wel heel veel leuk siliconen kinderservies. Leuke kleuren, verschillende maten vakjes en niet duur. Het kan ook in vaatwasser en magnetron, dus ideaal. Heb een tijdje geleden ook een leuk siliconen vakjesbord (in de vorm van een apenkop :smiling_face_with_three_hearts:) bij de kwantum gekocht, maar weet niet of die standaard in het assortiment zitten.

4 likes

Wij hebben wat bakjes van Mushie en done by deer die we erg fijn vinden. Maar mijn tip is vooral, koop niet te veel van tevoren. Wij hebben ook bordjes bijvoorbeeld, maar nu ze hele stukken krijgt, leggen we het eten op haar blad van de stokke stoel haha. Dan heb je ook geen gedoe met bordjes die opgepakt worden en het eten overal valt enzo.

2 likes

Wibra en zeeman hebben leuk siliconen spul wat in magnetron en vaatwasser kan! In leuke kleurtjes ook nog eens

1 like

Dat ook ja! Ik vind dat echt wel een dingetje inderdaad.

Maar vind ‘t vooral heeel sneu voor die kleintjes die het duidelijk niet naar hun zin hebben (de hele dag en niet even 10 minuutjes) en toch dag in dag uit naar zo’n klasje gebracht worden. Wacht dan nog even een jaartje tot ze wat ouder zijn.

1 like

Liewood! Mooi siliconen servies wat ook in de vaatwasser en magnetron mag. Met vakjes en leuke dieren vormen.

1 like

Sorry dat ik het zeg maar rapley methode is juist dat je vanaf begin af aan het eten in stukken aanbiedt aan je kind en pas begint bij 6 maanden met vaste voeding.
Je kind later pas stukjes geven als het al hapjes gewend is, is geen rapley maar gewoon je kind stukjes aanbieden.
Is natuurlijk niks mis mee om het om die manier te doen!!

Verder geen advies of iets want wij leggen eten rechtstreeks op de tray. Scheelt afwas en spullen in huis :joy:

2 likes

Ja weet ik! Maar kies bewust niet voor de volledige rapley methode vanwege introduceren van allergenen. Maar wil als het kan qua goed zitten ect, wel zoveel mogelijk de regels/werkwijze van Rapley aanhouden. Weet niet goed hoe ik het dan moet noemen :joy:

En dan hoop ik ook minder afwas te hebben ja haha, dan is een bordje niet per se nodig haha. Geef je je kindje dan ook eten via een lepel die je dan al voor ‘laadt’? Met producten waarbij vasthouden niet kan? Want daar zie ik een beetje wisselende theorieën over.

1 like

Aardappelpuree of diepvriesspinazie gekookt bijvoorbeeld doe ik op een lepel die ik vast blijf houden en die trekt zij dan naar haar mond.
Je kunt dat ook met de handen laten eten, net als yoghurt enzo maar ik zie dat niet echt zitten.

Als ze eenmaal echt graag het op wil eten misschien wel maar nu wordt het dan alleen maar spelen. Speelbehoefte is groter dan honger haha. Meestal als ze een paar hapjes van de lepel heeft gehad laat ik haar wel verder rommelen/spelen/oefenen omdat ik wil voorkomen dat ik haar overvoed door die lepel elke keer vol te laden. Dan kan ze verder met haar handjes en de lepel oefenen!
Dit werkt wel goed voor ons maarja elk kind is anders natuurlijk

Edit: ja al die namen en methodes zijn lastig. Ik ben ook helemaal niet het type voor een strak beleid dus we doen ook maar wat eigenlijk. Wel het kleintjesboek gelezen voor een beetje een kader maar ik hou me er niet echt aan.

2 likes

Zijn dat deze ook? Of die dikkere?

Ah ja, zo dacht ik het ook te doen ja. En hangt natuurlijk ook af van wat je kindje wil. Ze hapte bij ons superfanatiek dr eerste oefenhapjes van de lepel af, alsof ze het al maanden deed. Ook meteen naar de lepel grijpen en in dr mond doen.

Ja haha, ik dus ook niet. Ga doen wat goed voelt en goed gaat. Ik heb het boek van Eet als een expert gekocht, de mini variant. Die is net uit en gaat over alles qua eten van 0 tot 2. Beschrijven beide methodes, vond ik zelf heel fijn. Zij geven ook aan dat combineren heel goed kan, dus zo doende.
Boek is sowieso een aanrader voor mensen die wetenschappelijke achtergrond info over voeding bij kindjes willen. Van fles/borstvoeding, starten met eten en uiteindelijk ‘mee eten’. Maar gaat dus niet over een specifieke methode.

3 likes

Mijn baby wordt waarschijnlijk begin mei geboren, ik heb alleen een dun jasje voor hem. Moet ik nog een dik teddy jasje kopen of zal het genoeg zijn? Zo moeilijk inschatten! Heb wel een voetenzak in de maxi cosi en in de wandelwagen.

Het ligt ook echt aan de temperatuur en dan ook weer aan de baby. Helemaal in het begin kom je er met een mutsje en dekentje wel, zeker voor de rit naar huis eventueel als je niet thuis bevalt. Mocht je baby zich dan moeilijk op temperatuur kunnen houden heb je zo iets bij gekocht. En anders zolang een extra dekentje/lakentje (formaat wieg of zon grote wikkeldoek zijn ook echt prima voor in de wagen bij die kleintjes).

3 likes

Die van de Hema die nu 2+1 zijn zijn echt super fijn!

1 like

Heb je een wikkeldeken? Die kan je ook prima gebruiken als het te koud blijkt. Kan je altijd tzt nog een extra jasje kopen als je dat wil. Ik vond een wikkeldeken echt top in de kinderwagen en maxi cosi. Geen gezeik met die armpjes die je door mouwtjes moet wurmen, etc.

4 likes

Als je ook een voetenzak hebt lijkt dat mij genoeg! Daar zitten ze zo goed al in verpakt als ze zo klein zijn

2 likes

Yesss ik heb een wikkeldeken!

Bedankt voor de andere reacties, dan laat ik het even zo. Kan idd altijd nog bij kopen!

3 likes

Ik had een teddy jasje in maat 50, maar dat was echt de grootste miskoop van de hele babyuitzet :smiling_face_with_tear: Wat een ellende om zo’n pasgeboren frummel daar in te krijgen. 1x geprobeerd en daarna achterin de kast verdwenen. Lekker gebruik maken van dekens!

5 likes

M’n dochter is nu zindelijk qua plassen en dat gaat super goed. Alleen vertikt ze het om te poepen op de wc of het potje. Ze heeft geen luier sinds vrijdag en heeft donderdag voor het laatst gepoept en vandaag dus twee keer in dr onderbroek. Ze vind dat ook niet echt heel erg ofzo. Ik zie zo goed dat ze dan moet poepen maar ze doet er alles aan om het in te houden. Ze is 3 jaar trouwens. Tips?

Ja mag vanaf 3 jaar indd! Onze 2,5 jarige is afgelopen wintersport wel al gestart, want die had er heel veel plezier in en het lukte haar ook goed.

De oudste vond het moeilijker, vooral het feit dat wij dan niet continu naast haar stonden, want mijn schoonmoeder en ik waren continu in de les-‘weide’, dus konden haar hele tijd zien en aanmoedigen.

2 likes