Tips, ervaringen & aanraders #6

Die van ons plast al sinds half november op de wc en wil ook nog steeds alleen maar poepen in een luier en ook alleen als mijn vriend en/of ik erbij zijn (althans, niet ergens anders). Is ook net 3. Dus helaas geen tips, wij hopen dat hij vanzelf wel een keer gaat

1 like

Bij ons duurt dit dus al een jaar… ze is overdag en 's nachts zindelijk, heeft nooit ongelukjes, maar weigert om op de wc te poepen. Als ze moet zegt ze het en dan doen we een luier om, en nadat ze gepoept heeft gaat de onderbroek weer aan.
Ik weet ook niet hoe ik het kan veranderen, bij het consultatiebureau hier zeiden ze vooral niet forceren, blijven aanbieden dat het op de wc kan en het komt vanzelf. Dus ik wacht af en hoop er het beste van.

1 like

En als je de luier in / op het potje legt? Ik heb wel eens gehoord dat sommige kindjes poelen op wc/potje eng vinden (ookal plassen ze er al lang op) en dan wordt dit volgens mij wel eens getipt als tussenstap.

Ja we hebben ook in het begin last gehad van poep om de broek en dat vond hij meer dan prima. Toen zijn we toch even terug gegaan naar luier om en paar weken later met beloning opnieuw geprobeerd en toen ging het opeens wel goed. Denk deels dat hij het niet goed aanvoelde en deels motivatie nodig had.

Onze dochter van circa een half jaar heeft diarree. Begon met vrij forse hoeveelheden ontlasting maar is nu soms echt waterdun.

We zijn nu al zeker drie (of 4?) nachten haar 's nachts aan het verschonen. Inclusief slaapzak en beddengoed. Soms meerdere keren.

Vannacht hadden we een constructie met een grotere maat luier eroverheen, maar dat mocht niet baten.

Overdag is ze wel vrolijk en drinkt ze haar flessen redelijk tot goed. We zijn wel weer terug op een nachtvoeding. Omdat ze daar behoefte aan lijkt te hebben maar ook omdat het me voor het vocht wel fijn lijkt.

Ga met de huisarts bellen want dit duurt me wel iets lang. Heb probiotica besteld hoewel ik daar maar matig in geloof. Iemand eenzelfde situatie gehad of praktische tips?

(Over ons slaaptekort ga ik het nog niet eens hebben :sob: )

Potje heeft ze altijd geweigerd, ze gaat op de wc op een verkleiner. Ik vraag heel vaak of ze op de wc wil zitten met de luier om, maar dat wil ze ook niet. Ik kan wel eens proberen of ze het wil met een luier los in de wc (evt ook nog met een om)!

Deel van het probleem hier is denk ik ook dat ze staand poept, ze kan/wil het niet als ze zit (ook niet met de voeten op een krukje)

Ach zo sneu voor jaar (en jullie). Ik herken het, mijn dochter had dit in februari, ze was toen ook 6m. Overdag best goed te pas, dronk ook wel goed, 2 a 3 keer per dag diarree. 's nachts 4-5 keer diarree, inderdaad niet te houden met extra luiers, we moesten elke keer direct verschonen. Niet erg hoopvol sorry, het duurde bij ons 2 weken :smiling_face_with_tear: ik heb de huisarts en het CB gebeld, zij dachten allebei aan het rotavirus. Maar omdat ze goed dronk en niet uitgedroogd leek is ze niet gezien. Echt tips heb ik helaas niet, we hebben ORS gehaald maar uiteindelijk niet hoeven geven. Toen het over was schoot het bij ons door in obstipatie, dat schijnt normaal te zijn na een periode van diarree.

1 like

Misschien overdag proberen een banaan aan te bieden? Kijken of het iets verstoppend werkt. Verder ORS. En uitzieken ben ik bang. Beterschap!

2 likes

Hier precies hetzelfde! Wij hebben het zindelijk maken doorgepakt op Curaçao met potje, maar eenmaal thuis wilde hij alleen op de wc met brilverkleiner. En poepen dus ook alleen staand. Hij heeft het wel eens zittend geprobeerd (“ik ga persen”) maar dan lukte het gewoon niet binnen 10 seconden en dan was hij er alweer klaar mee. En met luier neemt ie nogal de tijd

3 likes

We hebben met het zindelijk maken heel lui gewacht tot ze het zelf aangaf, nooit iets van training gedaan. En ik heb ergens nog steeds de hoop dat het met poepen ook vanzelf goed komt. Maar het duurt nu wel lang… Gelukkig poept ze eigenlijk alleen als ze thuis is, dus op school of onderweg is het geen probleem (eigenlijk is dat natuurlijk ook niet goed, ze houdt het rustig uren op)

2 likes

Ruikt het ook anders? Tandjes misschien?

Ik heb dit zelf tot een jaar of 5 gehad. Haha, mijn moeder heeft er ook nooit iets mee gedaan en kwam vanzelf goed!

1 like

Ha, ik ben op zoek naar tips voor zindelijkheidstraining. Wanneer zijn jullie hiermee gestart en hoe pak je dit aan? Het liefst zou ik iets van een stappenplan volgen, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het beste werkt. Mijn dochter is net twee geworden en wilde er ergens het komende half jaar mee starten. Ze toont zelf nog niet veel interesse, maar geeft wel goed aan wanneer ze verschoond wil worden

Ik begin altijd met op vaste momenten op de wc/potje zoals met verschonen.

Sommige beginnen met luier uit en ongelukjes dweilen tot ze het door hebben.

Elk uur op t potje, of elke half uur.

Met of zonder beloning.

Er zijn wel boeken die je kan lezen;
Zindelijk maken is kinderspel

Er is ook een zindelijkheidsbox

Ik heb niet echt HET plan gevonden want wat voor 1 kond wel werkt, werkt voor een anders kind niet. Vind het 1 van de lastigste dingen aan het ‘opvoeden’ want boos worden is dan weer niet de bedoeling.

1 like

Net 2 is nog wel jong, zeker als ze nog geen interesse toont zou ik nog even wachten. Je kunt al wel een potje kopen en neerzetten zodat ze ermee kan spelen.

2 likes

Wij hebben eerst gewacht tot hij (J.) zelf interesse toonde in het potje/de wc, dat kwam rond 2.5. Toen heeft ie af en toe op het potje geplast, maar wij pakten niet door.
Uiteindelijk gingen we op vakantie naar Curaçao toen hij 2 jaar en 8 maanden was en toen hebben we de Zindelijkheidsbox meegenomen. Uiteindelijk hebben we alleen de theorie uit het boekje vrij strikt gevolgd en toegepast en de rest van die box niet gebruikt (heb die box later ook gewoon verkocht).

Omdat wij dus niet echt een idee of plan hadden, hebben wij de Zindelijkheidsbox besteld en dat gevolgd.

1 like

Onze kleine mag wat meer prikkels hebben qua speeltjes zei de babyfysio.
Ze heeft nu vooral dingen om naar te kijken zoals boekjes, knuffels etc.
Ze vinden geluiden en lichtjes heel leuk.
Ik heb het koetje boe bal maar dat vind ik wat te hard, en pakt nog niet makkelijk vast. De manhattan toy vind ze niet zo interessant
Wie heeft het ideale tip voor een speeltje voor haar? Mag flink rammelen/ geluid maken ofzo, bijvoorbeeld bij het schudden. Pluspunten als het ook nog geschikt is om op de buik mee te spelen.

3 likes

Mijn kinderen waren allebei zindelijk rond de 3 jaar en daarnaast heb ik veel met kinderen gewerkt rond die leeftijd. Ik geef altijd als advies om rond de zomerperiode te beginnen met de zindelijkheidstraining, dat is namelijk de perfecte tijd om lekker met je blote billen door de tuin heen te lopen en een potje neer te zetten om zo drempelloos te kunnen oefenen. Er zijn natuurlijk tal van adviezen, het sticker systeem, het samen kopen van ‘grote meisjes of jongens onderbroeken’ etc etc. Maar ervaring heeft mij geleerd dat het echt heel erg afhankelijk van het kind is, zie je dat er interesse komt, bijvoorbeeld omdat vriendjes of een grote broer/zus al naar het toilet/het potje gaan, dan is dat een goed moment om door te pakken. Sommige kinderen hebben dit al vrij snel, andere kinderen moet je vlak voor de basisschool nog zover krijgen om het zo maar even te zeggen. Wat vooral belangrijk is, is dat het spelenderwijs gaat. Neem ze al vanaf jongs af aan mee naar de wc, laat ze zien wat jij daar doet etc. Zet ze op (vaste momenten) op het potje, laat de pop of knuffels er op gaan. Mijn kinderen vonden het zelf op een gegeven moment ook heel vervelend om zo’n vieze natte luier om hun billen te hebben en toen hun vriendjes op het potje gingen, wilden zij dat ook.

Nog een laatste toevoeging: mijn ene kind ging echt gelijk op de wc, die moest helemaal niets van een potje hebben. Zo zie je dus maar weer, elk kind ‘werkt’ anders.

Voor de zindelijkheid ‘s nachts maakte ik ze nog even wakker voor een plas als ik zelf ging slapen.

1 like

Grijpt ze al voor zich als ze op de buik ligt? Dan is zoiets heel leuk Magic Touch Drums™ Wooden Musical Toy | 800803 | Hape Toys heeft niet veel aanraking nodig om geluid te maken en het geluid is niet zo achterlijk hard.

Wij hebben van Nobodinoz van die speelvormen, zijn wel duur maar zowel R. (inmiddels 17 maanden) als K. (Ruim 2,5) vinden die leuk. Zijn zacht, wegen niks en in sommige zitten van die kraak dingen, belletjes etc. Mijn nichtje vond die ook erg leuk toen ze bij ons was (was rond de 9-10 maanden toen maar speelde nog weinig op haar buik). K. gooit er nu vooral mee, in mandjes mikken etc. Maar doordat ze zacht zijn kan dat.

Je hebt ook van die tummy time acitivity dingen waar dan van alles aan zit waar ze mee kunnen spelen als ze op de buik liggen, die zijn meestal ook van stof.

Oh en de jungle gym activity gyn van Fisher’s Price is hier bij ieder kind leuk (FISHER PRICE RAINFOREST Speeldeken | pinkorblue.nl , ook goed 2e hands te vinden en dat kleed en de speeltjes kunnen gewoon in de wasmachine). Hysterisch ding, maar echt een succes. Alle speeltjes zijn er ook af te halen en op het kleed zelf zitten bv ook knisperdingen en labeltjes voor als ze op de buik liggen (en ook weer lusjes om speeltjes aan te maken) en nog niet goed dingen boven zich kunnen pakken in die houding. Mijn nichtje heeft daarin ook leren rollen, omdat ze dan ging grijpen naar dingen aan de bogen.

Edit ohja deze heb ik laatst toegevoegd aan een lijtje voor de buikbaby, vriendin was daar erg enthousiast over. Kan helemaal los en al die segmenten rammelen ook weer etc Lilliputiens Spel rol - Jack the Lion | pinkorblue.nl

1 like

Hier ook. Wij hebben nooit potjes gehad. Direct brilverkleiner met krukje en daarna een dubbele wc bril, echt ideaal.

2 likes