Tips, ervaringen & aanraders #6

Ja bestellen via veloretti zelf is drama (kregen fietsbel tot 2x toe vol met krassen ook toegestuurd en fiets levering zou 8-12 weken duren…), geen aanrader! Via bol.com kregen we de fiets binnen 2 dagen geleverd :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Zooo herkenbaar!! Ik krijg ook meteen gekolfde voeding van m’n zus zodat ik snel kan beginnen met laten wennen aan het flesje.
Ik neig zelf naar een flesje van medela kopen want ik wil daar ook m’n kolf van en dan matcht alles meteen.

1 like

Ik wil niet de betweter zijn of dingen afraden (want uiteraard moet je doen wat je zelf wilt), maarrrr ze raden je wel aan om de baby eerst aan de borst goed te laten wennen (dit kost ze namelijk best wat energie in het begin) en dat je pas na een paar weken het beste kan beginnen met oefenen met fles (eerste 6 weken zuigen ze toch nog overal op, vaak daarna gaan ze weigeren als ze het niet kennen). Als ze al vanaf paar dagen oud ook de fles krijgen (waar de melk makkelijker uitkomt dan uit een borst), dan kan het zijn dat ze de borst gaan weigeren omdat het daar te moeizaam of langzaam uit komt.

(Bij baby nr 3 heb ik bijv steeds met een haakaa wat (lekkende) melk uit m’n borst opgevangen en dat in een flesje met vitamine druppels. Elke dag, vanaf week 3 of 4, en hij drinkt nu fantastisch uit de fles)

5 likes

Oh dit was wat de lactatiekundige bij m’n zus aanraadde! Bij het borstvoedingsconsult dat ik volgde zeiden ze vanaf week 5 de fles dagelijks aanbieden.
Edit: ik wilde vanaf week 2 ofzo flesje bijgeven mits borst goed gaat.

1 like

Oh echt! Ik moet zeggen dat ik in de borstvoedingsfacebook (met ook lactatiekundigen) vaker lees dat je beter even kan wachten. Maar ik heb er zelf niet voor gestudeerd, dus misschien zit ik hier onwaarheden te verkondigen. Wilde alleen een kleine heads up geven!

En wat betreft merk fles, hier drinkt hij top uit de lansinoh fles. Met mijn eerste baby heb ik ongeveer alle merken flesjes gekocht, en zij dronk toen ook alleen uit Lansinoh :sweat_smile:

1 like

Oh ja ik denk nu ook dat 't best specifiek op de situatie van m’n zus kan zijn! Omdat zij dus heel makkelijk borstvoeding geeft, kindje zonder problemen dronk en d’r 1e ook geen fles wilde. De 2e dus in tweede instantie ook niet. Maar toen moest die met 7 weken 2 dagen naar opa’s en oma’s dus toen had ze geen keuze en is ze gelukkig weer uit de fles gaan drinken.
Ik heb trouwens nog een jaar via kraamzorg een belservice met lactatiekundigen, dus bij twijfel ga ik die gewoon bellen!

Ik zou dit doen!
Wij zijn random met een flesje van Difrax begonnen omdat die toen in de aanbieding was en die pakte ze toevallig gelijk, maar je weet 't maar nooit of dat zo gaat zijn! En wat @Spaties ook zegt, je bent meestal zo bij de Etos of Kruidvat om 3 andere soorten te kunnen kopen als het nodig is.

2 likes

Hier idem dito: mijn oudste dronk ook geen andere flesjes dan Lansiloh en merkte bij mn jongste dat zij deze speen ook beter pakte dan Dr Brown

1 like

Wij hebben deze en is een grote hit. Ook leuk dat hij er aan kan tekenen bijv als je hem openklapt. Vind ik wel een meerwaarde.
M’n kind loopt heeeel instabiel nog (jouwe loopt geloof ik al een tijd), maar klimt hier in en uit zonder problemen.
Heb hem ook bij deze site besteld, want hier was hij het goedkoopst. Had hem binnen 2 dagen in huis, ondanks dat hij uit vanuit België komt.

4 likes

Ohhh zo, ja natuurlijk

2 likes

Ik heb zelf een flesje van Avent uit de Prenatal box, een Difrax flesje gekocht en een proefverpakking met 3x kunstvoedingen van Nutrilon. Als er meer of iets anders bijgekocht moet worden doe ik dat tzt wel. Bij die starterspakketten zit je toch meteen met meerdere van één merk, die misschien niet gaan bevallen. Ook heb ik een Philips Avent handkolf gekregen, volgens mijn zus heel fijn om wat teveel aan druk te kunnen afkolven zonder meteen een elektrische, dure nodig te hebben.

3 likes

Geen gekke vragen hoor, ik had precies hetzelfde. Maar uiteindelijk alles pas aangeschaft toen ik bevallen was.
Mijn plan was, als ik in de kraamweek had moeten bijvoeden, om eerst met de hand te kolven. Zonde als die kleine beetjes colostrum in de kolf blijven plakken. En daarna is een kolf zó gehuurd of gekocht. En tegenwoordig is de Kruidvat hiero elke dag open tot 20.00, dus als de nood aan de man was, hadden we in een ommezien kunstvoeding en een fles in huis gehad.
Toen de borstvoeding liep, heb ik een avent handkolf + flesje gekocht, daarmee zijn we na 4 weken gaan oefenen. Omdat mijn dochter nogal gulzig drinkt, zijn we overgestapt op Dr Browns. Ik zou ook niet vooraf al allerlei flessen in huis halen. Mocht je kindje gaan flesweigeren (wat vaak een motorisch probleem is als de zuigreflex uitdooft, ze weten dan simpelweg niet meer wat ze met die fles aanmoeten), dan blijkt vaak dat de fles die uiteindelijk wel gaat “werken” al in huis was :slight_smile:.

4 likes

Ridder zonder billen
Prins zonder billen
Prinsesje zonder stank
Leeuw en de muis
De spin die veel scheetjes laat
‘Een boek’

2 likes

Mama kwijt
Hé, wie zit er op de wc?
Hallo hallo wie brult daar zo?
We hebben er een geitje bij

1 like

Ik vind wel dat de trybike snel roest. Weet niet of dat bij de veloretti anders is.

@anon3219017

• Dierentuinabbonement
  • Microstrep
  • Trampoline
3 likes

Wat @Unquestionable zegt is wel waar. Ze adviseren een paar weken (6 geloof ik) te wachten omdat drinken uit de borst een andere techniek heeft dan uit een fles.

4 likes

dames, ik ben ten einde raad…
mijn pluszoon van 7 zit hele dagen met zijn vingers in en rond zijn mond en bijt op zijn nagels
gevolg: vaak aften, korstjes, ontstekingen in en rond zijn mondje

onze laatste noodoplossing is hem zo’n anti-nagelbijt nagellak aan te doen, echt vreselijk gore smaak. dit heeft letterlijk 2 dagen geholpen en nu is hij de smaak gewoon (naar eigen zeggen)
boyyyy :woozy_face: wat kunnen we nog meer doen? ik sta op het punt het op te geven tbh, voel me echt failed

1 like

Kun je hier via school of CB/huisarts iets mee misschien? Ik duimde vroeger (bijna 30 jaar geleden, dus ik vrees vreselijk gedateerd deze info), en ik had dan op school iemand waar ik af en toe langs ging waardoor ik uiteindelijk van het duimen af raakte. Ik weet niet meer wat ze deed, maar wel dat ik een stickerboekje had gekregen en iedere dag dat ik niet had geduimd, of ieder dagdeel ofzo, mocht ik dan een sticker plakken. Misschien was het een logopediste? (@Fredje heb jij misschien een idee of een pro-tips?) Ik weet niet of het zijn spraak in de weg zit maar misschien heeft een logopediste wel tips om van zo’n gewoonte bij de mond af te komen?

In de huidige staat van het onderwijs zou ik trouwens niet verwachten dat je deze hulp via school krijgt, maar wie weet op welk idee mijn ervaring je weer brengt dus ik deel het toch maar.

4 likes

Vingers afplakken met van dat leukopor? Vriendin van mij heeft t haar zoon zo ‘afgeleerd’

1 like

Misschien iets anders aanbieden om de gewoonte af te leren? Bijvoorbeeld een bijtketting of iets om zijn handen bezig te houden?
Verder heel vaak hem erop wijzen (hij merkt het wellicht niets eens meer dat hij het doet?), vragen of school ook oplet? Op mijn werk hebben we ook wat kinderen die bijvoorbeeld steeds met hun handen in hun broek zitten, of constant aan hun lippen likken waardoor ze een knalrode schrale mond hebben, daar proberen we ook steeds weer iets van te zeggen. Werkt voor de een beter dan de ander overigens.

4 likes