Tips, ervaringen & aanraders #6

Heeft iemand ervaring met dit boek? Mijn kind is bijna 1,5 jaar en ik merk dat we steeds vaker in situaties terecht komen waarin ik afvraag hoe we het beste kunnen handelen als ouder. Ben op zoek naar een boek met praktische voorbeelden en tips. Mocht iemand een aanrader hebben hoor ik het graag!

Wij hebben heel erg getwijfeld tussen de urban arrow en de lovens. Uiteindelijk zijn we voor de laatste gegaan maar volgens de verkoper waren het beide hele goede bakfietsen. De prijs hield mij eerst tegen maar hij is het zo waard! We pakken veel minder de auto en het is zo gezellig samen op de bakfiets. Ik vind de accesoires wel heel duur. Huif kregen wij erbij maar de maxi cosi drager was bijvoorbeeld ook €150, nog duurder dan de maxi cosi zelf :sob:.

1 like

Ja we hebben hier in de stad dan wel een fietsenwinkel die urban arrow en bakfiets.nl verkoopt dus dan vind ik dat wel prettig met je onderhoud. Maar misschien ook maar eens een afspraak voor een testrit op de Dolly maken. Maar bij Dolly moet je toch ook je bagagedrager enz erbij kopen? Wel een nadeel dat al die accessoires ook nog zo duur zijn.

2 likes

De bagagedrager zit er gewoon bij. De regenhuif kregen we gratis bij een actie (en een jaar gratis verzekering :slight_smile: ) maar die gebruiken wij vrij weinig nu we nog de Maxicosi gebruiken.

De Maxicosi houder is het enige wat we extra moesten kopen, en die is helaas wel vrij prijzig. Dat is dan wel een voordeel van de UA, Marktplaats staat vol met de accessoires :slight_smile:

2 likes

Ja de regenhuif zoden wij ook gratis krijgen. Op de site van Dolly staat de bagagedrager wel als accessoire, maar dat is misschien een andere bagagedrager dan.

Hoe doen jullie dat als je samen met je partner op pad gaat? Wij hebben geen elektrische gewone fiets, trapt degene die niet op de bakfiets zit zich dan verloren? @Ketel

Nee je hebt gelijk over de bagagedrager. Dat is dan recent want wij hebben 'm in december gekocht. Vind ik echt wel matig hoor, dat je op zo’n prijzig product het er nog bij moet kopen.

Maar ik denk dat er sowieso een nieuwer model frame is, want bij ons zit de accu nog in de bagagedrager verwerkt, op de modellen op de site zie ik niet waar ze de accu nu weggewerkt hebben :slight_smile:

(Misschien verklaart dat de ‘actie’ destijds, dat ze nog van wat oude type frames af moesten. Anyway, ik ben er nog steeds superblij mee :slight_smile: )

Ik heb in mijn omgeving al veel positieve dingen gehoord over Mild Ouderschap van Nina Mouton. Zelf nog niet gelezen want kind nog niet geboren, maar ik volg haar wel al heel lang op Instagram.
Ik durf wel niet te zeggen of het boek echt praktische voorbeelden bevat.

2 likes

Niet wat je wil horen maar duurde bij mijn zoontje echt bijna wel tot 3/4 jaar, waarvan het buiten bij zandbak ofzo al wel wat beter ging. Ook intens jaloers op makkelijk zelf spelende kindjes altijd, hij heeft nog steeds niet dat ie zich echt elke dag een tijd kan vermaken, hoewel de basisschool en wat leren lezen wel helpt (hem met een stapel boeken neerzetten doet soms wonderen om zelf spelen te prikkelen).

5 likes

M. is bijna 6 maanden en krijgt nog 5 flessen van 180+6.
Nu krijgt ze ook 2x per dag groente en fruit.
Ik wil inmiddels wel een fles er af hebben. Ben bang dat ze wel heel veel krijgt zo. Maar weet niet hoe ik het aan moet pakken. Schema van ons ziet er zo uit.

6.00 fles (dit is doordeweeks omdat we niet later kunnen ivm werk.
10.00 fles + fruit
14.00 fles
17.30 groente
18.00 fles + naar bed rond half 7. Langer rekken lukt niet ze is dan moe.
01.30 fles (we proberen deze al naar voren te halen)

Willen jullie eens meedenken? Alle tips zijn welkom

1 like

Wat gebeurt er als je om 10.00 alleen fruit geeft en bv een klein papje erbij?

2 likes

Het is wel echt geluk hebben ook hoor. Hier hetzzelfde en S is bijna 3

2 likes

Hoeveel geven jullie per fles? Wellicht de hoeveelheden per fles wat uitbreiden en dan 1-2 flessen minder geven. En is het een idee om tussen de ‘lunch’ en het ‘ avond eten’ nog iets van een snack te geven? Wellicht verzadigd dit ook!

6.00 fles
10.00 fruit
12.30 fles evt met wat pap erbij
15.00 een ‘snackje’ in de vorm van fruit/groente of misschien wil je al iets van een brood/ korstje geven? 17.30 groente
18.00 fles + naar bed

1 like

Wat wij hebben gedaan is halve flessen aanbieden.

Ons schema:
06:30/07:00 ochtendfles is nog een hele fles 180 ml.
10:00 halve fles 90 ml + fruit
13:30/14:00 halve fles 90 ml + groentehap / geprakte maaltijd
16:30 halve fles 90 ml
17:30/18:00 boterham + evt nog appelmoes
Om 19:00 uur naar bed
22:00 hele fles 180 ml

Je kan al proberen om de wakkertijd waarin je fruit / groente geeft, een halve fles ipv hele fles te geven. Misschien gaat ze dan ook nog iets meer eten zodat ze in elk geval geen honger heeft. En dan heb je op die manier al een fles eruit.
De laatste fles hebben wij steeds een half uur eerder gegeven omdat we merkten dat ze wel een lange ruk konden maken. Misschien is jouw kindje daar ook aan toe, maar is een kwestie van proberen en gewenning ook.

4 likes

@broodrooster @Uprooted @appa & @June88

Super bedankt voor jullie tips. Ik kan hier echt wat mee. Liep er even vast mee.
We proberen inderdaad de nachtfles steeds een half uur te vervroegen dat ze die uiteindelijk rond 22 uur krijgt.

Ze krijgt nu best wat groente maar daarna gaat die fles er ook zo in. Denk dat ze even wat meer tijd nodig heeft dat de hersenen het signaal ‘joeee je bent vol’ doorgeven oid

2 likes

Ik kan even wat slaap-tips gebruiken. Elke dag bij het slaapje van 19-23 is het feest (huilen). Ze toont wel slaapsignalen.(6 maanden nu)
Vaak slaapt ze uiteindelijk pas om 21 u (tot 23/00en dan krijgt ze nog de nachtvoeding, waarna ze rond 04 uur weer wakker is en weer wil drinken).
Ze krijgt om 19u een fles van 190ml en heeft daarna nog zuigbehoefte (wil mijn wang opzuigen) maar een speen wil ze dan weer niet. Ik heb haar zojuist wat water gegeven, was ook geen succes.
Ik weet niet of het verlatingsangst is, maar we zijn 1.5 uur bezig haar in slaap te krijgen. Ze huilt trouwens ook als we op een stoel ernaast zitten. Soms halen we haar uit haar kamer en zodra je weer terugloopt begint ze al.
Wat we nu proberen is iedere 5 minuten om en om(ik en m’n vriend) maar even troosten en wiegen en weer terugleggen.

1 like

Wij hebben de Babboe curve, tweedehands.
Ik wilde graag een waar 4 kids in passen (of 2 en maxicosi), dus kwam al snel op een 3 wieler uit. Vond dat met zware en veel bewegende kinderen ook veel stabieler (wij hebben ook onze cliëntjes er in: denk 9 jaar en continue heen en weer bewegen en schudden. Wel heel ritmisch though haha)

Ik heb niet op veel andere fietsen gereden. Alleen deze en de gewone Babboe big, bij vrienden van ons. En de Dolly ooit op vakantie, maar das dus een twee wieler dus die viel af voor ons

3 likes

Thanks voor je reactie! Wij willen zelf wel echt een 2 wieler, omdat er gezegd wordt dat dat juist stabieler is. Bij een driewieler heb je meer kantel gevaar. Wij wonen in een stad met veel hobbelige wegen, de fietsenwinkel adviseerde dan ook een 2 wieler.

1 like

Is het recent dat ze zo lang er over doet om in slaap te vallen, of heeft ze dit al een hele tijd?

Ik weet niet of je iets aan deze tip hebt, maar misschien kun je proberen om haar wat eerder naar bed te brengen. Wellicht is ze bij deze bedtijd zo moe/oververmoeid dat ze helemaal over de toeren raakt en dan is het heel lastig om haar te laten slapen.
Wij hebben een hele tijd de bedtijd naar 18:00 uur gezet, omdat het anders echt drama was. Is wel een race tegen de klok op werkdagen, maar hielp ontzettend veel. En tegenwoordig liggen ze om 19:00 echt in bed.

Het kan ook zijn dat je het slaapritme overdag misschien iets moet aanpassen. Hoeveel slaapt ze in totaal overdag, de tijd en lengte van het ochtend/middag/laatste dutje etc… kan heel veel invloed hebben op hoe makkelijk ze in slaap vallen s avonds.
Wij houden sinds 6 maanden ongeveer het volgende aan:
ochtenddutje 30 minuten
middagdut 2 uur
laatste dutje is een powernap 15-30 minuten
Wakkertijd van 2-2,5 uur.

2 likes

Thanks, ik vind het lastig inschatten (dacht dat het al langer zo was van de moeheid haha) maar mijn vriend zegt de laatste paar dagen/een week. Ik denk nu tandjes. Ik heb net nogmaals gevoeld en twijfel erover. (er was een soort spulletje/geneesmiddel voor geloof ik dat aangeraden werd?) wat was dat?
Inmiddels nog even aan de borst gehangen en nu slaapt ze eindelijk. (2,5 uur mee bezig geweest) :sweat_smile:
Tijd voor wijn.

Thanks! Ik vind het soms wat lastig om te bepalen of het pijn is en er maar een zetpil in te doen op voorhand zeg maar, heb een beetje meegekregen vanuit thuis dat dat ‘troep’ is. Nu ik me dit van de tandjes besef, ga ik morgen even temperaturen als het weer zo gaat, bij verhoging erbij zal ik dat sneller doen.
Ze trekt ook telkens aan mijn haar en is echt gefrustreerd. Ik heb ook nog zo’n bijtring die je in de koelkast kunt leggen, dus ga dat morgen ook eens proberen. Door de dag heen merken we weinig, eigenlijk alleen bij het slaapje van 7(meestal 9) uur.
Soms lastig om te raden wat het is als je bezig bent met troosten etc, dan besef je pas later wat het kan zijn als je weer even uit de situatie bent ofzo.

1 like