Tips, ervaringen & aanraders #6

Hoeveel geven jullie per fles? Wellicht de hoeveelheden per fles wat uitbreiden en dan 1-2 flessen minder geven. En is het een idee om tussen de ‘lunch’ en het ‘ avond eten’ nog iets van een snack te geven? Wellicht verzadigd dit ook!

6.00 fles
10.00 fruit
12.30 fles evt met wat pap erbij
15.00 een ‘snackje’ in de vorm van fruit/groente of misschien wil je al iets van een brood/ korstje geven? 17.30 groente
18.00 fles + naar bed

1 like

Wat wij hebben gedaan is halve flessen aanbieden.

Ons schema:
06:30/07:00 ochtendfles is nog een hele fles 180 ml.
10:00 halve fles 90 ml + fruit
13:30/14:00 halve fles 90 ml + groentehap / geprakte maaltijd
16:30 halve fles 90 ml
17:30/18:00 boterham + evt nog appelmoes
Om 19:00 uur naar bed
22:00 hele fles 180 ml

Je kan al proberen om de wakkertijd waarin je fruit / groente geeft, een halve fles ipv hele fles te geven. Misschien gaat ze dan ook nog iets meer eten zodat ze in elk geval geen honger heeft. En dan heb je op die manier al een fles eruit.
De laatste fles hebben wij steeds een half uur eerder gegeven omdat we merkten dat ze wel een lange ruk konden maken. Misschien is jouw kindje daar ook aan toe, maar is een kwestie van proberen en gewenning ook.

4 likes

@broodrooster @Uprooted @appa & @June88

Super bedankt voor jullie tips. Ik kan hier echt wat mee. Liep er even vast mee.
We proberen inderdaad de nachtfles steeds een half uur te vervroegen dat ze die uiteindelijk rond 22 uur krijgt.

Ze krijgt nu best wat groente maar daarna gaat die fles er ook zo in. Denk dat ze even wat meer tijd nodig heeft dat de hersenen het signaal ‘joeee je bent vol’ doorgeven oid

2 likes

Ik kan even wat slaap-tips gebruiken. Elke dag bij het slaapje van 19-23 is het feest (huilen). Ze toont wel slaapsignalen.(6 maanden nu)
Vaak slaapt ze uiteindelijk pas om 21 u (tot 23/00en dan krijgt ze nog de nachtvoeding, waarna ze rond 04 uur weer wakker is en weer wil drinken).
Ze krijgt om 19u een fles van 190ml en heeft daarna nog zuigbehoefte (wil mijn wang opzuigen) maar een speen wil ze dan weer niet. Ik heb haar zojuist wat water gegeven, was ook geen succes.
Ik weet niet of het verlatingsangst is, maar we zijn 1.5 uur bezig haar in slaap te krijgen. Ze huilt trouwens ook als we op een stoel ernaast zitten. Soms halen we haar uit haar kamer en zodra je weer terugloopt begint ze al.
Wat we nu proberen is iedere 5 minuten om en om(ik en m’n vriend) maar even troosten en wiegen en weer terugleggen.

1 like

Wij hebben de Babboe curve, tweedehands.
Ik wilde graag een waar 4 kids in passen (of 2 en maxicosi), dus kwam al snel op een 3 wieler uit. Vond dat met zware en veel bewegende kinderen ook veel stabieler (wij hebben ook onze cliëntjes er in: denk 9 jaar en continue heen en weer bewegen en schudden. Wel heel ritmisch though haha)

Ik heb niet op veel andere fietsen gereden. Alleen deze en de gewone Babboe big, bij vrienden van ons. En de Dolly ooit op vakantie, maar das dus een twee wieler dus die viel af voor ons

3 likes

Thanks voor je reactie! Wij willen zelf wel echt een 2 wieler, omdat er gezegd wordt dat dat juist stabieler is. Bij een driewieler heb je meer kantel gevaar. Wij wonen in een stad met veel hobbelige wegen, de fietsenwinkel adviseerde dan ook een 2 wieler.

1 like

Is het recent dat ze zo lang er over doet om in slaap te vallen, of heeft ze dit al een hele tijd?

Ik weet niet of je iets aan deze tip hebt, maar misschien kun je proberen om haar wat eerder naar bed te brengen. Wellicht is ze bij deze bedtijd zo moe/oververmoeid dat ze helemaal over de toeren raakt en dan is het heel lastig om haar te laten slapen.
Wij hebben een hele tijd de bedtijd naar 18:00 uur gezet, omdat het anders echt drama was. Is wel een race tegen de klok op werkdagen, maar hielp ontzettend veel. En tegenwoordig liggen ze om 19:00 echt in bed.

Het kan ook zijn dat je het slaapritme overdag misschien iets moet aanpassen. Hoeveel slaapt ze in totaal overdag, de tijd en lengte van het ochtend/middag/laatste dutje etc… kan heel veel invloed hebben op hoe makkelijk ze in slaap vallen s avonds.
Wij houden sinds 6 maanden ongeveer het volgende aan:
ochtenddutje 30 minuten
middagdut 2 uur
laatste dutje is een powernap 15-30 minuten
Wakkertijd van 2-2,5 uur.

2 likes

Thanks, ik vind het lastig inschatten (dacht dat het al langer zo was van de moeheid haha) maar mijn vriend zegt de laatste paar dagen/een week. Ik denk nu tandjes. Ik heb net nogmaals gevoeld en twijfel erover. (er was een soort spulletje/geneesmiddel voor geloof ik dat aangeraden werd?) wat was dat?
Inmiddels nog even aan de borst gehangen en nu slaapt ze eindelijk. (2,5 uur mee bezig geweest) :sweat_smile:
Tijd voor wijn.

Thanks! Ik vind het soms wat lastig om te bepalen of het pijn is en er maar een zetpil in te doen op voorhand zeg maar, heb een beetje meegekregen vanuit thuis dat dat ‘troep’ is. Nu ik me dit van de tandjes besef, ga ik morgen even temperaturen als het weer zo gaat, bij verhoging erbij zal ik dat sneller doen.
Ze trekt ook telkens aan mijn haar en is echt gefrustreerd. Ik heb ook nog zo’n bijtring die je in de koelkast kunt leggen, dus ga dat morgen ook eens proberen. Door de dag heen merken we weinig, eigenlijk alleen bij het slaapje van 7(meestal 9) uur.
Soms lastig om te raden wat het is als je bezig bent met troosten etc, dan besef je pas later wat het kan zijn als je weer even uit de situatie bent ofzo.

1 like

Haha ja die moet wel doortrappen. Onze oudste vindt het leuker op de gewone fiets dus meestal fietst m’n man op de gewone fiets met de oudste in het voorzitje. Ik fiets dan met de baby in de bakfiets. Nou fietst m’n man ook graag op z’n racefiets en mountainbike dus hij vindt het niet erg maar ik ben blij dat ik altijd op de bakfiets zit!

Wat betreft stabiliteit dacht ik ook dat een driewieler fijner was maar pas toen we gingen testen (is hier in de buurt een groot fiets test centrum) kwam ik erachter dat ik een 2 wieler veel fijner vond. In bochten, stoepjes op en op hobbelig terrein kantel je veel minder snel. Het voordeel van een driewieler is wel dat je bij een stoplicht niet het evenwicht hoeft te houden, hoewel het me tot nu toe is meegevallen. Ook nog een goeie om op te letten is hoeveel kinderen erin kunnen. Ik ons model kan voorin een extra bankje, dat kan niet in elke bakfiets.

We hebben ook de carqon getest, die is iets goedkoper dan de arrow en was ook erg fijn!

1 like

Onze baby was laatst wat avonden aan het spoken, en een keer zelfs al in de avond. Huilen, huilen. Wilde de fles wel (maar is het dan honger of troost?) maar bleef vervolgens huilen. Is het dan oververmoeidheid of toch pijn. Uiteindelijk toch maar die avond en de avond erop een zetpil gegeven.

Enkele dagen later komt de aap uit de mouw, ik zag opeens een loopoor. Had het arme schaapje toch pijn door oorontsteking. Zo blij dat we toch die zetpillen gegeven hadden. :sweat_smile:

6 likes

Wij geven F. (4.5 maand) nu ook 5 flessen van180+6, maar willen ook van die late avond fles af. Nu was mijn plan de flessen op te hogen naar 210+7 en dan 4 ipv 5. Alleen is F. 2 weken geleden ineens begonnen met halve flessen drinken, dus 9 van de 10 keer drinkt ze niet eens volledig 180+5.

1 like

@Mexi het was geen succes haha. :grimacing: Alles was nat. Maar ik heb het idee dat we de luier niet strak genoeg hadden gedaan of het komt omdat ze op haar buik slaapt.

En als je de luier andersom aandoet? Hier gingen we met name voor de nachten vaak al veel eerder over op een grotere maat trouwens dan de indicatie op de verpakking. Overdag dan nog de oude maat op maken en daarna volledig over.

2 likes

Wij laten onze baby ook slapen met een baby dry-luier (bij ons thuis heten ze nachtluiers haha) maar ook daar redt ze het niet de hele nacht op hoor. Ze poept niet meer snachts maar plast wel veel blijkbaar. Ze slaapt van 6-6 of van7-7 en ik verschoon haar meestal rond 1/2 uur snachts nog een keer. Daarna krijgt ze nog een voeding en dan slaapt ze meestal gewoon weer door

2 likes

Zo doen wij het ook idd! Ze redt het gewoon niet met 1 luier. En zolang we eerst verschonen en daarna voeden slaapt ze eigenlijk heel makkelijk weer in.

2 likes

Je kan ook de maxi cosi houders in bruikleen krijgen van Dolly. ik heb ook een Dolly en ben heel blij met de fiets en de service.

1 like

Dan ga ik dat vannacht eens testen! Het zou zo fijn zijn omdat het altijd lastig is om haar weer in slaap te krijgen.

2 likes

Dat is goede service zeg! Ze zijn ook zo duur terwijl je ze eigenlijk maar een jaartje gebruikt.

Mijn oudste is zes en kan /wil nog steeds niet alleen spelen en die andere twee doen het wel.
Ik heb op een gegeven moment duidelijk gwmaakt dat mama ook soms andere dingen moet doen en ze toch even alleen iets moet gaan doen.

1 like