Tips, ervaringen & aanraders #6

zijn er mensen met ervaring van het niet doen van de NIPT test en wat was daarvoor jullie reden? ik twijfel zelf enorm dus vandaar benieuwd

1 like

Wanneer verschoon je hem/haar snachts? Ik heb gemerkt dat ik onze dochter niet ‘zomaar’ moet verschonen, dan slaapt ze daarna niet meer. Ik verschoon haar als ze toch wakker begint te worden omdat ze honger heeft. Dan slaapt ze daarna na de voeding meestal prima door.

1 like

Ik heb ook een driewieler en iedereen begint over kantelgevaar maar dat valt in praktijk echt mee hoor. Een tweewieler rijd zeker fijner. Ik heb ze beide getest
Je moet alleen met je driewieler niet schuin een oprit op of af rijden, verder zijn hobbels en aflopende wegen voor mij geen enkel probleem.

1 like

Ik heb nooit de NIPT gedaan. Kind was hoe dan ook welkom.

1 like

Wij hebben hem ook niet gedaan. Het zou voor ons niets veranderen, en na een medisch traject was elk kind welkom. Daarnaast voelde het voor ons ethisch niet goed. Maae iedereen moet daar zijn eigen keuze in kunnen maken.

Als ze wakker/onrustig wordt omdat ze honger heeft. Meestal is dat rond een uur of 3/half 4.
We verschonen haar eerst (met licht van de overloop dus niet fel voor haar) en daarna drinken en boeren.

Wat zou je doen met een slechte uitslag? Voor ons zouden 2 vd 3 syndromen waar ze op testen waarschijnlijk (je weet het natuurlijk pas zeker als je daadwerkelijk in de situatie komt) reden zijn tot afbreken. Zou dat voor jullie ook zo zijn of niet? Zo niet, haalt dat al veel meerwaarde van testen weg. Of zou je het prettig vinden het wel te weten en je “voor te kunnen bereiden”. Het is natuurlijk ook geen 100% garantie dat het er niet is als er niks uit de test komt.

3 likes

Een nipt test doe je natuurlijk niet alleen met de intentie om een zwanger af te breken bij een negatieve uitslag, maar OOK om eventueel voor te bereiden op een kindje met een afwijking. Soms resulteert dat in extra echo’s en extra controles. Mentale steun krijgen etc.

31 likes

Wij hebben de NIPT test ook niet gedaan. Ik neigde er in 1e instantie naar om het wel te doen, maar mijn vriend vond het direct niet nodig. Uiteindelijk samen besloten het niet te doen. Voor zo ver je dat kunt weten als je niet in de situatie zit, dachten wij dat we de zwangerschap hoe dan ook wilden doorzetten. Zoals @Broodrooster zegt hoeft dat natuurlijk niet direct te betekenen dat je de test ook niet doet, maar ik dacht zelf dat ik mij dan met name enorm druk zou gaan maken en/of (misschien onbewust) een afstand zou bewaren tot het kindje. Daarom besloten de test niet te doen.

2 likes

Heb jij er nog veel last van gehad? Op dat moment zat ik er niet zo mee, maar sinds achteraf het besef kwam van hoeveel impact haar slechte werk op mij en m’n baby heeft gehad, zit ik er best mee. Vooral omdat ik me nu realiseer dat ik gewoon live borstvoeding had kunnen geven als zij daar aandacht voor had gehad en ons erbij had geholpen. Voel me daardoor ook weer schuldig richting m’n baby. En ik kan normaliter best goed relativeren, maar op dit moment heb ik daar best wat moeite mee :sob:

1 like

Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor iemand, of dat ik misschien gewoon een beetje dom ben. Het eerste trimester van mijn eerste zwangerschap is net achter de rug en ineens slaat de onzekerheid toe.

Ik heb me voor de zwangerschap veel ingelezen over het zwanger zijn en begin me ineens af te vragen hoe je eigenlijk alles leert over wanneer de baby er eenmaal is. Hoe weet je nou eigenlijk hoeveel een baby moet drinken en wanneer? Hoe weet je hoeveel ‘slaapjes’ je baby moet doen en wanneer hij voor het eerst een stukje brood mag eten? Ik heb nog een stapel boeken klaarliggen en leer het ongetwijfeld ruim op tijd, maar vraag me plots af hoe iedereen dat eigenlijk weet en doet?

4 likes

Niet sarcastisch: je moederinstinct neemt het na de bevalling over en dat gaat echt vanzelf! Je neemt gewoon overal wat op: een stukje van de kraamzorg, een stukje uit de boeken die je leest, een stukje van dit forum, van zwangerschapssites, van familie/vrienden etc. En als je baby er eenmaal is dan denk je de eerste week van waaaaah help, maar dat komt echt goed! Nouja er zijn forummers die dit vast mooier kunnen verwoorden!

7 likes

Eens met wat hierboven al gezegd is, en soms “doe je maar wat”, met het idee dat dat is wat je baby nodig heeft.

Ik zit er nu zelf middenin, 2e kindje is nu bijna 7 wk. Soms probeer ik bijvoorbeeld met de kennis uit boeken met moeite baby te laten slapen in z’n eigen bed, andere keer maar gewoon in de kinderwagen of box, zolang hij maar slaapt, en ik met dochter iets kan doen. Je komt er vanzelf achter wat werkt voor jullie!

1 like

Zo herkenbaar die twijfel! Zoals al gezegd werd, de Kraamzorg helpt je op weg (en als ze niet chill is/niet goed voor je zorgt echt een andere vragen!) en het cb zie je ook vaak. Die eerste week leer je zoooveel! Wij hadden allebei nog nooit een luier verschoond bijvoorbeeld tot onze baby er was. Na een paar keer doen draai je je hand er niet meer voor om. En de baby will show you the way, ze laten merken wat ze wel en niet fijn vinden, of ze moe zijn of honger hebben etc. Je groeit daar dus echt in mee is mijn ervaring. Plus een beetje meelezen met dit topic helpt ook om slimme trucjes te leren of te weten wat je te wachten staat.

5 likes

Heel herkenbaar hoor, bij mij hielp het op paniekmomenten om te denken dat mijn moeder en oma een hoop kinderen hebben groot gebracht zonder ooit iets te lezen of bewust erover te leren. Die hebben het ook gedaan met hun moederinstinct en info uit de omgeving. En nu hebben we het voordeel van Google voor als je snel iets wilt weten. Ook als je ergens niet bij stil staat, weet de info jou wel te vinden merk ik (baby is nu 2,5 maand), bijv. via de oei ik groei app en de 24baby app.

2 likes

Combinatietest doen ze in Nederland toch sowieso niet als er geen risicofactoren zijn? Nekplooi meten ze wel bij de 13 & 20 weken echo standaard (of deden ze trouwens bij mij wel)

Nee alleen medische echo met 20 weken bij mijn eerste 2 zwangerschappen.
En deze zwangerschap dan ook de medische 13 weken echo.

Jep, alleen 20 weken echo.

1 like

No worries!
Je leert je kindje vanzelf kennen en na een tijdje weet je precies wat ze nodig hebben.

1 like

Wasbare luier kan helpen, maar als je daar niet voor open staat kan je ook een overbroekje (van wasbare luiers) over een wegwerpluier heen doen. Daar zit veel elastiek in, dus zorgt ervoor dat alles binnen blijft en niet doorlekt

1 like