Tips, ervaringen & aanraders #6

10 jaar geleden niet gedaan. Zag er geen reden toe, ik ging nogal bleu de (onverwachte) zwangerschap in en dacht niet na over enig gevaar. Ook echos was ik nooit bang voor, had gewoon geen idee wat er allemaal mis kon zijn.
Kind bleek wel zwaar autistisch en verstandelijk beperkt maar dat hadden we natuurlijk niet kunnen weten.
Bij deze zwangerschap gingen we bewust voor een 2e om ook “normaal” ouderschap te ervaren dus ja hard gezegd zouden wij liever geen 2e kind met beperkingen erbij willen dus daarom nu wel de nipt. Ook ben ik nu 38.

6 likes

Ook die echo’s zijn niet verplicht hé. Ik denk dat er nog best een groep is die helemaal geen medische echo’s laat doen.

1 like

Ja, ik denk 99% wel, maar ook daarin zijn wel uitzonderingen.

2 likes

Nee wij ook niet.
Meerdere (beetje elkaar aanvullende) redenen. We zouden de zwangerschap niet afgebroken hebben. De kans dat een kindje met 13 of 18 levend geboren wordt is sowieso al klein, als ik het goed begrepen heb (en correct me if I’m wrong), wordt bij deze 2 afwijkingen ook altijd op echo’s wel eea gezien. We hadden ook niet het idee dat we ons zouden kunnen voorbereiden op het eventuele verlies dan? Eerder dan wanneer je het na de 20 wkn echo zou weten zegmaar. Ik krijg het moeilijk verwoord, maar voor ons zou dat geen keuzes veranderd hebben.

Met betrekking tot down zie ik / zien we, in mijn/ons werk zo intens veel verschillen. De downer die gewoon leert schrijven en rekenen en gelukkig is, maar ook de downer die nooit leert praten en afhankelijk is van de mensen om hem heen. Maar ook de downers die vmbo doen en de downers die nooit zullen lopen en sondevoeding afhankelijk is. Het spectrum is ZO groot, dat we totaal niet het idee hadden dat als we hoorden: uw kind heeft down, we enig idee hadden waar we ons op zouden voorbereiden. Want down is zo uiteenlopend…

Met dat in ons achterhoofd niet gedaan.
De enige reden om het wel te doen, zou nu dat zijn met die nevenbedingen oid? Iets te veel pech in de familie de laatste maanden/jaar om zo iets niet mee te nemen.

Wat ik wel belangrijk ‘voordeel’ vond is dat je bij de NIPT test ook een optie hebt om nevenbevindingen bij de moeder te checken. Zo kunnen ze bv. zien of je bepaalde types kanker hebt. Ik denk dat een groot deel hier wel het verhaal van Lara by Lara kent.

2 likes

Wij hebben beide keren niet gedaan. Niet ivm geld, dat is geen probleem.
Ik had zoiets van, brengt alleen maar stress. Kind kan bijvoorbeeld zwaar psychische problemen hebben en dat weet je ook niet.
Kind met down is ook welkom en met die andere haalt het vaak niet.
Anders zien we wel bij 20weken echo dat wat afwijkt en nu bij dus ook bij 13 weken echo. Beide keren meten ze de nekplooi.
En daarbij had/ heb ik extra echo’s ivm suiker en sowieso ivm gewicht.

Speelt ook mee dat ik 29 en 31 ben/was met zwanger zijn en man maar paar jaar ouder.

Je moet doen wat goed voor jullie voelt.

2 likes

Ik heb een nipt zonder nevenbevindingen gedaan omdat mijn man zoiets had van als er iets uit komt dan halen we het weg. Terwijl voor mij down nog bespreekbaar was (de andere 2 niet). Ik dacht dat nevenbevindingen hem te veel ruis zou geven en daar had ik geen zin in. Best egoïstisch van me, maargoed.
We hadden het er vorige week over van wat nou als ze bijvoorbeeld nonverbaal autistisch is (zijn collega heeft dat) en hij zei nu van ja ik zou dan nog steeds de wereld van haar houden.
En ik weet dat dat niet uit de testen naar voren zou komen, maar ik sta wel nog steeds achter de keuze die ik gemaakt heb.

Dit is exceem toch? Iemand tips hiervoor? Kan het door voeding komen?

1 like

Ja, ik ga nog even naar de huisarts. Helaas deze week vakantie en dicht. Bedankt voor je tip!
@cauchi hij is 6 mei 3 maanden. Had eerder inderdaad ook baby acne. Afgelopen weken lijkt het meer exceem. Tenminste zei vpk van CB ook.

2 likes

Ik zoek wat ervaringen.
Mijn dochter is 7,5 maanden en ik twijfel of zij niet enorm veel slaapt en maar kort wakker kan zijn tussen haar dutjes. Ze is sinds een dikke week wel aan het kruipen. Is dit een normaal verloop van de dag voor een baby van ongeveer haar leeftijd?
Haar dag ziet er als volgt uit:
6u30 wakker, fles en spelen
8u30 dut
10u00 wakker, groentenpap 200-220 gr en spelen
12u00 middagdut
14u00-14u30 wakker, fruit 200 gr en spelen
16u30 dut
17u15 wakker, wat brood tijdens ons avondeten
18u45 fles
19u30 in bed voor de nacht

1 like

Als ze snachts ook goed slaapt zou ik niks veranderen hoor. De switch van 3 naar 2 slaapjes is pas rond 8/9 maanden

2 likes

Mijn kindjes zijn ook 7.5 maand en zijn ook 2-2.5 uur wakker tussen de dutjes door. Beetje vergelijkbaar dagschema als bij jou, volgens mij is dat ook heel gemiddeld :relaxed:

2 likes

Ze slaapt meestal haar nachten gewoon door inderdaad. Dat laatste wist ik niet. Goed om te weten!
Heb pas midden juni weer een afspraak met haar bij Kind&Gezin (België) en dat leek me nog wat lang om ermee te blijven zitten…
Dankjewel voor je snelle reply!

Die zijn inderdaad een aanrader! We hebben er eentje met citroentjes, vorig jaar in de zomer veel plezier van gehad, ook als we ergens heen gingen

1 like

Oh wat fijn om die bevestiging te hebben! Dankjewel! :blush:

1 like

Wij gaan op vakantie en we willen graag een buggy huren die mee kan als handbagage omdat we onze wagen niet in het ruim willen. Heeft iemand ervaring met tiny library?

Haha, ik wilde ze ook komen tippen. Wij hebben de onze al 2 jaar en echt superfijn!

1 like

Ik stond ermee in m’n handen en toen zag ik twee verschillende picknickkleed en vakantieplaid… toen wist ik het niet meer. Ga van de week toch nog maar even terug en kijken wat het verschil is.
Ze hebben nu ook van die grote knijpers, waarmee je makkelijk doeken e.d. kunt vastmaken (tentje spelen!).

M’n baby heeft het ook gehad. Was baby acne icm eczeem. Ik heb flink vaseline gesmeerd. Daar is het volledig mee weg gegaan. Helaas paar dagen wat onvoorzichtig geweest eh nu heeft ze weer een rood wangetje.

1 like

Je omschrijft echt precies onze nachten, ook 6 maanden oud.
Hij had nooit moeite met inslapen. Ik merk het nu sinds anderhalve week. Ik denk dat het echt zoveel veranderingen in z’n leventje zijn, meer vast voedsel meer bewegen meer meekrijgen.
Ik hoop wel dat het snel ophoudt :smiling_face_with_tear:

1 like