Tips, ervaringen & aanraders #7

Alleen als je het zelf leuk vindt of gezellig met familie / de buurt oid. Ik sla met onze bijna tweejarige mooi nog een jaartje over!

Verder voortbordurend op sinterklaas:
Hij heeft wel een pietenpet, we zingen liedjes en kijken soms het Sinterklaasjournaal. En elke week een keertje schoen zetten :smiling_face_with_three_hearts:
Ik hoop een gezellig sinterklaasfeest voor hem te kunnen neerzetten zonder al te veel stress en spanning. Vond het zelf als kind altijd een ingewikkelde maar ook erg leuke tijd.

2 likes

Ik vind de tripp trapp ook echt een aanrader en ze gaan heel lang mee. Wij hebben voor de oudste de oude van mijn halfzusje, die is in 2006 geboren en die stoel is circa 10jr gebruikt. Was aan een verfbeurt toe, maar gaat nu alweer 3,5 jaar intensief mee. Je merkt echt dat het wel betere kwaliteit is vind ik. Heb bv ook een ikeahack learning tower en die op dezelfde manier geverfd (zelfde merk en manier) als de tripp trapp. De learningtower is de verf na 2,5 jaar dagelijks gebruik aan een opfrisbeurt toe, de tripp trapp van de oudste ziet er nog hartstikke goed uit. Stoel voor nr 2 en 3 dus ook via marktplaats gekocht. Het zijn echt stoepen die meegroeien en lang mee gaan. Maar kan me voorstellen dat het ook 2e hands een som geld is. Zou zo’n newbornset ook niet meer kopen met 4 maanden, want vanaf maand of 6 kunnen ze erin zitten meestal en ook 2e hands nog aardig aan de prijs. Maar die kun je op diverse plekken huren voor €10,- per maand oid.

Lidl heeft deze stoel, vergelijkbaar concept maar iets betaalbaarder (dacht dat ze eerst goedkoper waren maar zie nu alleen deze prijs staan) roba 2-in-1 kinderstoel Born Up Zickzack | LIDL . Of dat jarenlang mee gaat? Geen idee. Mijn zusje heeft hem en het is een prima stoel verder.

3 likes

Mocht je de tripp trap wel een beetje overwegen dan is er bij van Asten nu een aanbieding met een gratis nieuwborn set. Scheelt toch weer iets.

4 likes

@Pijnappel @Duif Duidelijk! Trip Trap, dus! Ik heb inderdaad ook een site gevonden met gebruikte modellen. Bedankt!

3 likes

Ik heb deze, bevalt prima.
Is onder de 6 maanden nog wel wat te groot, maar die tijd is toch zo voorbij en echt lang zitten ze er ook niet in.

3 likes

Ja klinkt allemaal zo heftig hè. Wij gaan nu ook weer 6 maanden afwachten maar denk dat wij het zelfde gaan krijgen dat ze het gewoon steeds willen checken.

2 likes

Zijn er hier moeders waarvan het kind/de kinderen naar een voorschool gaat/gaan? We gaan over twee weken met E. bij een school kijken en zij bieden ook voorschool aan vanaf 2.5 jaar. Ik vraag me af of het echt een meerwaarde heeft.

@Anna88 jouw zoontje ging toch naar een voorschool?

2 likes

Van wat ik begrijp heeft deze school een kdv, voorschool en dan dus basisschool. Het precieze verschil tussen kdv en voorschool is me nog niet helemaal duidelijk. Ga dat sowieso vragen tijdens de rondleiding maar dacht vraag hier eens of er mensen zijn met ervaring!

2 likes

Mijn kleine kiwi gaat sinds 2 weekjes naar de voorschoolse opvang/peuterspeelzaal, hiervoor naar de kdv. Dit is dan wel met (onnodige) VVE indicatie. Ik zie zeker wel verschil in die 2 weken dat hij daarheen gaat, zowel praktisch als dingen die hij na die 2 weken ‘opeens’ kan.

Je mag me wel een privé berichtje sturen, of bij vraag van meerdere wil ik wel wat uitgebreidere reactie typen vanavond.

1 like

Ik heb mij laten vertellen dat het niet noodzakelijk is, maar vooral echt wordt aangeraden bij kinderen die wat achter lopen in de ontwikkeling. Zijn overigens niet mijn woorden, dit is wat het CB mij verteld heeft. Bijvoorbeeld voor kinderen die moeite hebben met sociale contacten, bepaalde vaardigheden of bijvoorbeeld taal.
EDIT: sorry echt totaal geen antwoord op je vraag zie ik nu, tijd voor mij om te slapen :face_with_spiral_eyes::sweat_smile:

En @Ishq ik zou het alleen doen als je het zelf wilt, en als je het bijvoorbeeld leuk vind om inderdaad foto’s te maken oid. Wij zijn met 1,5 wel geweest, maar ook alleen maar omdat mijn vriend DJ-piet was. Ze is nu 2,5 en dit jaar gaan we niet. Ze heeft er totaal geen omkijken naar.

2 likes

Oh hm hij loopt juist best wel voor qua ontwikkeling. Nouja ik zie wel wat ze zeggen bij de rondleiding. @Kiwi thanks! Als ik nog vragen heb stuur ik je een pb.

1 like

Ja joh! En het kan natuurlijk ook nooit kwaad om het wel gewoon te doen.

1 like

Gaat je zoontje al naar een kdv? Dan is het eigenlijk niet echt nodig, helemaal als hij ook nog eens voorloopt in de ontwikkeling. De meeste peutergroepen werken, VVE of niet, sowieso wel themagericht.

Mijn zoontje is met 3 naar de voorschool gegaan, was altijd bij oma of bij ons, en vind dat voor hem wel echt een verrijking. Hij is wel enorm talig, dus in dat opzicht niet nodig, maar sociaal-emotioneel haalt hij er wel veel uit.
Hij gaat straks ook naar school in hetzelfde gebouw.

Edit: oja en in amsterdam krijg je ook soms voorrang op plekje basisschool als je kind op de bijbehorende voorschool heeft gezeten, dat was bij ons ook zo.

Hij gaat twee dagen per week naar het kdv en daar werken ze inderdaad ook themagericht. Wat je zegt over voorrang voor op een plekje is nog wel een reële mogelijkheid. Dit is de enige montessori school in de buurt dus je moet al best vroeg inschrijven als je een plekje wil. Thanks ik ga eens navragen hoe hun beleid daarin is!

Ah verkeerd geklikt ja!

1 like

Mijn dochter ook en heb er daarom ook voor gekozen om het niet te doen. Hier moet je ook per se 16u per week afnemen en ik werk onregelmatig dus zou ik daarnaast nog andere kdv uren moeten afnemen en dat vond ik teveel voor haar. En daarnaast stuk duurder ook.

Als je toch een rondleiding gaat doen is het is misschien wel interessant om te vragen hoe de samenwerking is met de school die in het gebouw zit (ik werk zelf op een basisschool als juf in groep 1-2). Wij hebben op school ook een peuterschool in het gebouw en het is zo fijn dat de kinderen het gebouw en de leerkrachten van groep 1-2 al kennen. Wij spelen bijvoorbeeld samen buiten, stemmen thema’s met elkaar af, lezen bij elkaar voor, laten de kinderen op bezoek komen in de klas etc.

Op deze manier leren de kinderen ons kennen en wij hen en is de overstap een stuk kleiner. Ik vind het wat dat betreft echt een meerwaarde!

2 likes

Oh goeie dankjewel! Ga ik zeker vragen.

Weet iemand of er wel eens kortingscodes of acties zijn op een dagje centerparks? Ik wil zo graag eens zwemmen bij de Eemhof maar de toegang voor 2 volwassenen en een kind onder de 2 is 52 euro… dat wordt me echt te gortig.
De ah uitjes zegels kun je er helaas niet voor gebruiken.

3 likes