Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik denk dat het systeem misschien niet voor je werkt.
Je kan oa: een pakket lenen via wasbare luiers op reis (Facebookgroep). Ik heb nu zelf een pakket geleend van ze en kan daardoor verschillende systemen testen.

Je kan ook via diverse webshops een systeem huren (vaak geen wachttijd, wel duurder). Ik weet dat nappys dit biedt maar er zijn er nog wel meer.
Je kan een pasconsult boeken, dat is gratis en oa via nappys. Zij leggen je dan van alles uit over de diverse systemen.
En ik zit zelf ook in de Facebookgroep wasbare luiers en daar zitten ook veel ervaringsdeskundigen en kan je veel informatie vinden.

2 likes

Geen tips. Maar hier ook heftige buien, sinds deze week. Niks helpt, behalve uit laten razen. Ze krijst echt makkelijk 30/45 minuten als ze geen snoepje krijgt of haar pyama aan moet doen, van alles kan triggeren. Ze is nog herstellende van een flinke keelontsteking, dus ze gaat soms kokhalzen van het krijsen. Echt geen idee, nooit eerder zoveel boosheid gezien. Ook al 2 keer een meltdown in een winkel. Inclusief blikken van afkeurde mensen :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Ik wil graag een adventskalender maken voor mijn neefjes van 2,5 en 5.
Heeft iemand tips? Ik heb zelf al bedacht om een set van Duplo en Lego te kopen en die te verdelen, klei, stickers, autootjes, boekje, speelgoed voor in bad

3 likes

Ooh pff vermoeiend he! Hier is ze ook ziek geweest, dus ik hoop dat t daar nog mee te maken heeft… En ik ga nu ook minder makkelijk met haar naar de winkel of andere openbare plekken, uit angst voor een driftbuišŸ¤·šŸ¼ā€ā™€ļø

Ik ben tevreden over 2 delige luiers. Ik heb eerst een probeerset gehuurd met allemaal verschillende systemen. Dat zou ik ook aanraden.

@Fietje dit zou ik inderdaad ook aanraden. Heb zelf ook een pakket geleend via de FB groep wasbare luiers op reis, en wist daarna heel goed wat voor ons werkte en wat niet.
Wij gebruiken nu een tweedelig systeem. Als basis luier hebben wij totsbots en petit lulu luiers, met daaroverheen een overbroekje van little lamb of de mother ease air flow. Dit werkt fantastisch. We gebruiken ook wasbare billen doekjes. Vind het fijn dat we zoveel afval besparen en dat onze volgende baby deze luiers ook weer aan kan.
En het is inderdaad heel normaal dat de luiers vochtig blijven. Kindjes in wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk omdat ze het voelen wanneer ze geplast hebben.

3 likes

@Velvetbetty Ik heb het hier weleens met de opvang over gehad. Zij gaven aan dat ze het veel vaker zien dat kinderen nadat ze ziek zijn geweest meer driftig zijn of hun kont tegen de krib gooien. Vaak als ze ziek zijn mogen ze wat meer en worden de grenzen wat verschoven (meer tv, eten en drinken waar ze zin in hebben, dat soort dingen). Als het beter gaat en je gaat weer je normale routine in is dat voor sommige kinderen even wennen en zeker als ze 2 zijn kunnen ze daar dan zo op reageren. Ik herken het ook van mijn dochter (helaas :sweat_smile:). Veel geduld en consistent zijn, dan gaat het uiteindelijk ooit weer een keer beter :crossed_fingers:t3:

3 likes

Ja ik hoorde ook wel enthousiasme over milovia maar heb het nooit zo begrepen. Sowieso niet van overbroekjes + inleggers. Bij ons ging het er altijd naast. Misschien als je kindje weinig plast handig?? Ik heb zelf gewoon direct tweedelig gekocht en ik heb nog nooit iemand daar negatief over gehoord eigenlijk. Dat werkt gewoon goed. Enige nadeel is dat je twee keer een luier moet omdoen ipv een keer. Droogtijd is een stuk langer maar ja dat is logisch. Het neemt veel meer vocht op.
Ervaar jij een wasbare hype ja? Ik ken helaas maar 2 andere gezinnen die wasbaar gebruiken. Terwijl het zoveel afval en geld scheelt.

2 likes

Uit laten razen maar 100% de grens vasthouden
Niet eens een klein beetje mee geven, anders ben je helemaal de sjaak

Dus inderdaad: bij gaan zitten, zeggen ik snap dat je graag de wc voor me wil doortrekken maar dat heb ik nu zelf gedaan en daar baal je van (helaas een echt voorbeeld), dat mag.

Heb het idee dat net als je denkt dat je het niet meer trekt na een paar dagen, dat het dan ineens minder wordt

3 likes

Haha shit, nu baal ik dat ik niet gelijk een tweedelig systeem heb gekocht :sweat_smile:
Naja ik ga het eerst nog even een kans geven en dan kan ik altijd nog zo’n pakket via facebook huren. Bedankt voor alle tips!!

Oke dan nog een ander dingetje. Mijn zoontje van 4 maanden krijgt fulltime borstvoeding. Ik heb nu twee keer een flesje afgekolfde melk aangevuld met een kleeein beetje nutrilon (maar dan ook echt 30 mililiter). Allebei de keren heeft hij twee uur na die fles echt alles ondergekotst. Bij mijn dochter kon ik dit altijd gewoon zonder problemen doen. Hebben meer mensen deze ervaring bij het overstappen naar kunstvoeding? Ik wil nog een tijd borstvoeding geven, maar op een gegeven moment is het wel eens handig om wat nutrilon te kunnen geven… gewoon volhouden zodat hij kan wennen? Hypoallergeen geven?

Haha ja hier ook gehad :sweat_smile::sweat_smile:

3 likes

Ik ben wel fan van het milovia systeem maar wat minder van de milovia overbroekjes. Dat was destijds best wel een hype waar k ook in ben getrapt, leuke printjes en ze zijn heel soepel maar de waterdichte laag is daardoor ook kwetsbaar. Aangezien milovia al een paar jaar failliet is zullen dit niet de nieuwste overbroekjes zijn. Ik ben bij de oudste overgestapt naar bumgenius flip, zelfde idee maar betere overbroekjes.

Als de basis inleggers niet meer voldoende zijn combineer ik ze met een goede bamboe/hennep booster. Ik weet niet welke inleggers je er precies bij hebt zitten maar de milovia inleggers zijn van microvezel, dat neemt snel vocht op maar laat vocht ook weer los. Hennep/bamboe neemt vocht traag op maar houden vocht goed vast dus met die twee samen heb je het beste van beide.

Milovia is wel echt een dagluier, de overbroekjes zijn te smal om voldoende absorptie in te stoppen voor een hele nacht.

2 likes

Wat leuk!! Hier willen ze beide heeeel graaaag ook gamen. En T kan inmiddels een beeetje Mario karten (vindt ie zelf), maar dit is echt super leuk zo te zien!

2 likes

Maar echt hoor. Op dit moment ligt ze dus boven in bed nog steeds wakker, te kletsen en lachen en dat mondt dan vanzelf uit op krijsen. Ben de afgelopen 2 uur al 3 x teruggegaan, aangezien ze haar broer ook wakker houdt met het gekrijs.

Heb zojuist maar als laatste redmiddel zetpil gegeven hehe

Overigens denk ik ook dat ze hongerig is, maar ze is momenteel ook zo lastig met eten en flessen, dus krijg er ook niet veel in

1 like

Vraagje: ons zoontje is ziek, heeft al 3 dagen 39graden koorts. Lijkt sinds vanavond een beetje op te knappen, maar nu heeft hij a.s woensdag een afspraak op het bureau voor de 14maanden vaccinatie. Mijn gevoel zegt me deze afspraak te verzetten omdat hij mogelijk ook ziek zal worden van deze prikjes…
Wat zouden jullie doen? :sweat:

Mijn dochter heeft geen last gehad van de prik bij 14 maanden, dus als je zoontje zich woensdag gewoon weer okƩ voelt zou ik gewoon gaan.

2 likes

Oke, bedankt allebei!

1 like

Oh wat een goede tip! Hier loopt ze regelmatig met de switch rond, maar dan kan ze alleen youtube kijkenšŸ˜‚. Ik zie verschillende staan, maar deze is nu met korting. Is dit de goede? Dan is het zeker een goede tip! Ach, en anders voor dat geld maakt het ook niet uit.

1 like

Hebben jullie tips voor goede wantjes voor kinderen van 1,5-2 jaar ongeveer?
Ik vind de kwaliteit van bijvoorbeeld Hema toch vaak tegenvallen met dat stilzitten in de wagen, dan komen z’n handen er toch koud uit.

Ben benieuwd welke jullie hebben!

3 likes

Herken het ook, mijn dochter is zo vroeg wakker. Ze is net 11 maanden, ben echt gesloopt. Hopelijk snel weer over.

1 like