Tips, ervaringen & aanraders #7

Mijn baby heeft ineens heel erge luieruitslag. Las hier de tip van miconazol. Kan ik gewoon die van Kruidvat kopen, MICONAZOLNITRAAT 20MG/?

Zinkzalf gebruik ik al, ga haar vandaag ook lekker paar keer laten luchten (deed ik eigenlijk ook al wel) en wat vaker luier wisselen. En ga iig nu ook alvast maar overstappen naar maat 4, want 3 ben ik het laatste pak aan het opmaken, maar die is wel wat krap.
Voel me zo schuldig, terwijl ik niets anders dan anders doe en het er ineens was, maar toch :smiling_face_with_tear:

Bij mijn dochter werd het met de drogist erger. Kreeg toen 1 met hormonen erbij. Dat werkte echt direct.
Ik voelde me ook zo bezwaard :frowning:

1 like

Ik mis speelgoed rondom dieren! Koe van Holztiger is hier al jaren populair :slight_smile:

1 like

Dan gaat via de huisarts dan neem ik aan?

1 like

Ja. Ik kon zonder langs gaan met Y het al ophalen.

2 likes

Arme baby! Hier werkt de kruidvat variant prima. Kreeg de tip om eerst die crème te smeren en daarna nog een laagje zinkzalf. Vorige week had E. hier ook erge last van maar het is in 2/3 dagen vrijwel verdwenen.

3 likes

Dokter even gebeld, ze gaan overleggen en mag straks terugbellen. Als het goed is net op tijd voor de apotheek sluit als het nodig is.
En anders loop ik even door naar Kruidvat.

1 like

Wij gebruiken altijd die van kruidvat huismerk.
Toen het laatst weer ineens zo erg was hebben we ook barrière spray geprobeerd. Dat werkte hier ook echt goed, om even een extra beschermingslaag om de billen heen te hebben. Dan deed ik eerst miconazol en daarna die spray (wordt gebruikt bij incontinentie materiaal, maarja dat is luier gewoon ook).
Toen het wat was afgenomen deed ik miconazol en daarna zinkzalf (gewoon basic zinkzalf van kruidvat zonder parfum enzo).

Als de uitslag is weg getrokken dan is het wel goed om nog een week door te blijven smeren met miconazol. Anders heb je kans dat het toch niet helemaal weg is en weer terug komt. Kan ook een aantal dagen duren voordat je echt effect ziet.

3 likes

Dank voor je advies @appa
Huisarts zei idd miconazol en dat ik het het beste bij de drogist kon halen. Maar geen advies over hoe vaak en hoe lang smeren, alleen meteen bellen als het niet snel beter gaat. Helemaal vergeten te vragen en terugbellen is weer 15min in de wacht :roll_eyes:
Ga zo meteen smeren.

1 like

Twee keer per dag, niet alleen op de uitslag maar ook een beetje eromheen, en dan als het niet meer zichtbaar is nog een week blijven smeren.

Succes!

4 likes

Ons kindje van 1 heeft rode plekjes /blaasjes rond mond. Ik twijfel of het hand mond voet ziekte is. Of krentenbaard. Weet iemand het verschil daartussen? Ze heeft het niet in haar mond. Wel ook wat plekjes op handen. Op de opvang heerst die ziekte er schijnbaar.

Morgen even bellen met de huisarts maar wie weet wordt ik hier al wijzer, kan online niet goed vinden wat het verschil is

3 likes

Voelt ze zich verder ook niet zo lekker?
Volgens thuisarts is krentenbaard meestal alleen die plekjes rond de mond en verder zijn ze niet ziek, en bij hvm ziekte ook algemeen ziek zijn (koorts, verkouden, algehele malaise) icm blaasjes/vlekjes in mond/handen/voeten.
Precies zo was het bij mijn dochter eigenlijk ook toen ze krentenbaard had (plekjes rond de mond, verder niks) en later ook hvm ziekte (eerst wat ziekjes en daarna vlekjes).

Bij krentenbaard zijn de plekjes vaak ook wat nattig en uiteindelijk komt er dan een korstje. Mijn dochter had dat ook alleen rond haar mond.
Bij hvm ziekte vond ik het echt kleine blaasjes, die juist ook op de handen zaten.

1 like

Hebben jullie tips voor het voorlezen als een kind zelf begint met lezen?
Het lezen wordt steeds onderbroken door: “wat staat hier? Waar staat ‘dit woord?” Etc. Heel onhandig want de focus is er totaal niet waar dat eerder prima ging.

1 like

Misschien om beurten lezen? Dus eventueel jij de ene bladzijde en de andere bladzijde zelf lezen. Ik doe zelf met mijn dochtertje dat ik eerst lees, en zij daarna mag “lezen”. Maar zij is 2,5 dus echt lezen kan je dat niet noemen, maar het werkt hier wel! Als ik klaar ben met lezen zegt ze “nu mag ik!”

Nee was afgelopen week al niet lekker, zwaar verkouden, en hoest nog steeds. Ook nog wat snotterig.
Ik had zelf (toevallig?) van de week ook last van aften en verkoudheidje, zou misschien hetzelfde virus kunnen zijn.
Denk dus eerder indd de hvm. Ik houd het even goed in de gaten. Ze slaapt in ieder geval lekker en eet ook gewoon goed, heb het idee dat het niet in haar mondje zit.

2 likes

Mijn dochter heeft dit toevallig ook. Kdv denkt hvm ziekte, omdat ze wat uitslag en kleine blaasjes rond/in haar mond had en op haar handen. En blijkbaar zagen ze daar ook dat het achterin haar gehemelte vuurrood was.

Wij dachten dat ze gewoon ziek was laatst en dat ze nu in een soort sprong zit en daardoor slecht at en flessen slecht dronk en we hadden totaal niet gedacht aan hvm ziekte, maar nu snappen we haar gedrag wel beter haha

1 like

Je hebt samen lees boekjes!Bijv deze: Bekijk Kleuters samenleesboek - het boek van kip op: Kleuters samenleesboek - het boek van kip, Maria van Eeden | 9789027673978 | Boeken | bol.com

Maar hebben ze ook bij de bieb. Deze lees ik met T, dan kan hij mee doen want die wil ook heul graag lezen. En is super trots dat 3 letterwoordjes hem dan nu dus ZELF lukken. Zo schattig

En avi start natuurlijk!

1 like

Ja die samenlees-boekjes hebben we ook al een paar keer geleend, maar ik vind het vooral vervelend als ik weer eens Jip en Janneke of Coco kan het ofzo wil lezen.
Ik zeg soms ook wel even: nu is mama aan het lezen, maar dat helpt vaak maar kort.

Denk dat dit er gewoon bij hoort nu. Je kind wil heel graag leren en hoewel het soms irritant is dat je niet even een boek door is het ook fijn dat je kind zo gemotiveerd is om te lezen. Het leren lezen kan behoorlijk snel gaan dus wie weet ga je hier snel doorheen.
Mijn dochter kon een jaar geleden net lezen, en nu gaat ze hele donald duck boekjes door en hoef ik niet meer voor te lezen :smiling_face_with_tear:

8 likes

Ja dat denk ik ook! Een half jaar geleden kende ie misschien 10 letters, nu het hele alfabet en leest dus 3 letter woordjes… wil niet weten hoe snel dat gaat als je het zou stimuleren! Wel een heel leuke ontwikkeling :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes