Tips, ervaringen & aanraders #7

Gaven jullie bij slaapregressie wel weer nachtvoeding terwijl je kindje dat eerst niet meer deed?
Hier nu de 4 maanden slaapregressie en ze sliep eigenlijk al weken nachten van 11 uur (ja zoveel geluk hiermee) dus ze kan zo lang zonder drinken. Gister nacht 1x wakker om 2 uur en voeding gegeven, vannacht 2x wakker om 2 en 6 uur en ook voedingen gegeven. Ik dacht er niet bij na dat het slaapregressie was, maar meer van oh ze heeft ineens weer honger. Maar de symptomen van overdag komen ook overeen.
Naja iig, je leest ook wel dat je nu niet dingen moet doen die dan slechte slaapassociaties kunnen worden. Dus dat we dan weer aan nachtvoedingen vastzitten ofzo? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ja want dan is er op dat moment weer behoefte aan. En vaak is een voeding de manier om allemaal weer zsm te slapen (bij ons wel tenminste). De oudste heeft haar hele eerste jaar afwisselend fases gehad van doorslapen en weer om nachtvoedingen vragen.

6 likes

Ik heb het wel gedaan, omdat het de enige manier was om haar stil te krijgen. Maar niet gelijk als ze wakker werd, liet haar eerst, heel soms viel ze terug in slaap. Als ik merkte dat dat niks werd, ging ik troosten maar laten liggen, ritueeltje opnieuw toedekken, knuffeltje, muziekje. En als dat niet hielp, eruit, op schoot troosten en dan ging ze happen dus gaf ik de borst.
Mijn man kreeg haar vaak ook niet stil dus dan kwam ik alsnog met mn troef de borst.

En heel eerlijk, als ik al moe was en dag erna moest werken, gaf ik gelijk voeding want wilde zsm slapen.

Wij zijn er nu net doorheen en ze slaapt nu heel wisselend, terwijl ze daarvoor eigenlijk altijd doorsliep.

Nu is het de ene nacht 4x wakker en de andere nacht slaapt ze door. Geen peil op te trekken.

7 likes

Je kindje heeft er behoefte aan dus vind het altijd zo raar dat dat dan slechte slaapassociaties genoemd worden (net als wiegen, handje vasthouden etc). Laat je niet gek maken hoor. Ja, je kunt er even aan vastzitten weer maar het gaat ook echt weer over, weet ik uit ervaring. Maar vanaf 4/6 maanden ontwikkelen en groeien ze zo snel.

Ik merk bij mijn zoontje van 9 maanden ook dat hij bij verschillende personen verschillende slaapassociaties heeft namelijk. Ik houd bijv zn handje vast en dan valt hij zo in slaap. Mijn vriend gaat er alleen naastliggen. En op de opvang weer andere slaapassociaties en daar slaapt hij ook. Wij helpen hem iig wel elk slaapje omdat het snelste en fijnste manier is om hem te laten slapen. Hij krijgt ook nog nachtfles.

Ze veranderen ook in de loop van tijd. Je zit er echt niet aan vast en je kunt het ook weer afbouwen.

13 likes

Ah duidelijk :grin: Vind het ook niet erg hoor maar ik dacht als ze normaal gesproken zonder eten kan
 maar ze slaapt indd gelijk weer verder na de fles en drinkt hem helemaal op dus ze zal het indd wel nodig hebben.

4 likes

Nachtvoedingen komen en gaan. Gewoon geven dus. Hier was het bij de oudste 2 rond de 1,5 wel klaar met nachtflessen, en daarvoor fases dat ze wel en niet doorsliepen.

2 likes

Wat een goeie lijst! Toevallig hebben we idd vandaag een enorme doos (ze kreeg van m’n broertje een soort wipwap cadeau :sweat_smile:) omgebouwd als hut.
Maar ik kan hier zeker weer mee vooruit!

@Gelatelli ooh knutselspullen is ook een goed idee. Ze is sinds een week of 2 helemaal gefascineerd door mijn pennen :joy: en toevallig vandaag op de opvang ‘gekleurd’. Ik moet er gewoon aan wennen dat ze ineens zoveel kan. Ik ga eens even shoppen haha

2 likes

Vtech toettoet auto’s en dan de grote variant vind mijn dochter (1) leuk.

8 likes

Er is weer een goede aanbieding voor Etos billendoekjes!

1 like

Oh wat leuk zeg! Ik heb alle cadeau voor de feestdagen al in huis, maar anders ging deze zeker op het lijstje! Zal hem sowieso bewaren voor als A oud genoeg is.

2 likes

Oh dat klinkt heel leuk. Is dat toevallig een soort klimboog? We zijn daar namelijk aan het kijken voor onze kleine maar er zijn zoveel verschillende soorten. Heb je er misschien een foto van?

1 like

Mijn vriend belt net dat m’n dochter weigert de auto in te gaan. Ze krijst de hele parkeerplaats bij elkaar bij het KDV en verzet zich fysiek.Complete meltdown om niets. Dit deed ze laatst ook al bij m’n schoonouders.ineens omslaan en alles bij elkaar krijsen en alles weigeren. Ik denk dat dit een nasleep is van het ziek zijn en misschien ook een beetje door het moeten innemen van medicijnen onder dwang. Ik ben echt bang dat we haar een trauma hebben aangedaan met die medicijnen en het doorzetten daarvan. Zou ik me zorgen moeten maken en hulp inschakelen of is dit gewoon peuter pubertijd?

2 likes

Ik zou me niet direct zorgen maken, mijn dochter vertoont weleens soortgelijk gedrag zonder zo ziek te zijn geweest. Wel rot he, je voelt je zo machteloos dan en soms voel ik me ook stom omdat ik een 2,5 jarige niet aan kan. Maar die driftbuien kunnen zo heftig zijn.

2 likes

Ik sluit mij aan bij @anon37686689 .
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar hier was de auto nooit een probleem en ineens was het ook echt paniek en drama als we de auto in moesten. Zo plots als het begon was het ook weer over. Ik denk dat het gewoon toeval is dat zo tegelijk is.

2 likes

Ik weet niet hoe oud ze is? Maar mijn 2,5 jarige is precies zo. Vandaag toevallig nog zij lag al krijsend op de grond, omdat ze niet mee wilde en ik had een baby in de maxicosi was maximaal aan het zweten. Gelukkig allemaal lieve vrouwen die zeiden dat het herkenbaar was.

3 likes

Mijn oudste begon met vier maanden 's nachts ook ineens weer te huilen, toen hebben we hem twee weken lang 's nachts een fles gegeven maar ik had daar niet per se een goed gevoel bij.
Dus toen hebben we hem 10 minuten laten huilen waarna hij ging slapen en daarna heeft hij elke nacht weer rustig geslapen.

Uiteindelijk moet je natuurlijk gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt. Ik heb gewoon echt een goede nachtrust nodig dus dan ben ik daar wat strenger in

1 like

Thanks allemaal. Het is zo heftig, want het enige wat we kunnen doen is uitrazen. Maar als ze fysiek tegenwerkt en niet in de stoel te zetten is, dan is het geduld bij ons echt op. Ik kreeg ook al een preek van mijn schoonouders; dit is niet gezond. Ze blijft maar slapen als ze hier is, dat gesleep van hot naar her is niet goed voor haar. Dit kan echt niet hoor, wij hebben dit nog nooit mee gemaakt ook niet bij onze kinderen. Ja als het aan hun ligt, stop ik met werken ofzo :face_with_raised_eyebrow: hun eigen kinderen hebben jarenlang in therapie gezeten door hun opvoeding.

4 likes

Ugh hoe vaak ik mijn (schoon)ouders wel niet heb horen zeggen dat hun kinderen zoiets noooit deden :roll_eyes:

Sterkte er mee, hier een peuter die ineens compleet hysterisch wordt van liften.

5 likes

Hier bij alle2 de kids nog meegemaakt. En het stomme is dat je bij zoiets als in de autostoel moeten soms geen tijd hebt om uit te laten razen. Dus dan was het soms echt met duwen in de autostoel vast zetten.
Maar dus duidelijk dat het vrij normaal is. Daarom niet minder irritant

3 likes

Ja, zij is alleen zo eigenwijs en sterk, dat we haar niet vast krijgen.

Inmiddels staat ze te krijsen dat ze geen pyama aan wil, niet wil tandenpoetsen en ook niet wil slapen. Ze zit nu alleen op haar kamer. Dan ook maar even laten? Of door zetten?