Tips, ervaringen & aanraders #7

Zijn ze waarschijnlijk allang vergeten. Ik had veel te veel kleding in 56 bij de oudste , zou ze nooit passen zij zijn altijd met 68 begonnen. Man en schoonzus droegen op de foto’s nou niet hele oversized kleding hoor. Oh en het waren perfecte kinderen die nooit huilden, altijd luisterden, meteen doorsliepen en al helemaal geen blauwe plekken of schrammen hadden. Mijn man zelf is alweer vergeten hoe intense kutperiode met slapen we bij ee oudste rond de 11 maanden ofzo hebben gehad, terwijl ik ruim 2 jaar later nog de adrenaline voel van toen als ik eraan terug denk, Kortom, je vergeet een hoop en laat je niet gek maken door hun commentaar :kissing_heart:

Desalniettemin is het natuurlijk super kut als ze zo doet, maar neem het jezelf niet kwalijk. Het gebeurt bijna iedere ouder. En inderdaad met de autostoel heb je ook niet altijd de tijd er op de voor haar juiste manier op te reageren.

Edit: Zie nu je laatste reactie @Velvetbetty , ik zou het even laten. Dat werkt bij onze middelste het beste. Geen aandacht, gedrag negeren. Voelt mega tegenstrijdig, maar met aandacht maken we het erger. Als ze iets gevaarlijks doet of bv met dingen gaat gooien / drinken omkiepen grijpen we uiteraard in maar dan tillen we haar op, zonder woorden en kijken haar niet aan en zetten haar op een andere plek. Sinds we dat consequent doen is het minder heftig en minder vaak. Bij onze oudste werkt juist benoemen wat er gebeurt en woorden aan de emoties geven.

9 likes

Dank je wel voor je reactie. Ik heb haar laten razen. Ben op ooghoogte gaan zitten en toen vloog ze me om de nek :pleading_face:
Maar weigerde alsnog de pyama, het plassen en het tandenpoetsen. En viel gelijk in slaap! Vanochtend wilde ze ook al niet aankleden, morgen dus gelijk al klaar :joy:

5 likes

Aah dat is zo herkenbaar, op een gegeven moment is ze er hier ook klaar mee en dan komt ze ons ook altijd heel hard knuffelen. Blijven idd ook in de buurt.

Wel handig idd dat ze al is aangekleed voor morgen, positief bekijken idd :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik zit nu zelf met de middelste op de bank btw. Naar bed gaan was hier ook een succes en ze werd op een bepaald punt zo hysterisch dat ze begon te spugen :sweat_smile: dus even eieren voor ons geld gekozen en der op de bank voor de tv gezet. Zo een nieuwe poging.

2 likes

Ja ik vond het ook heel lief! Ik was ergens mijn oudste wegbrengen en het was best druk. Ze wilde mij ook allemaal helpen.

1 like

Mijn dochter heeft meer driftbuien of is meer overstuur wanneer ze overprikkeld en heel moe is. Op dat moment lukt bijvoorbeeld tandenpoetsen niet. Kan het zijn dat ze vandaag extra moe was?
Verder is het normaal hoor. Die kleintjes kunnen nog niet goed met al die emoties omgaan.

1 like

Kleine spoedvraag :frowning: Onze baby is vrijdag twee weken oud. Familie wil langskomen met extra familie uit het buitenland, die alleen op dat moment kunnen. Wij vinden vier volwassenen tegelijk nog te druk (deze mensen zijn ook echt heel druk, en de niet-uit-het-buitenland-familie is al op bezoek geweest). We hebben aangegeven liever niet vier mensen tegelijk te willen ontvangen, omdat het allemaal nog vers is en de nasleep van de bevalling heftig. We stelden voor dat ze apart van elkaar langs zouden komen, maar dat kan niet omdat vrijdagmiddag de enige optie is (dan zijn ze samen onderweg naar een andere activiteit), en ze willen elkaar niet afwisselen (logisch want dat is ook niet leuk).

Ik ben op zoek naar een compromis en dacht met z’n allen wandelen met de baby in de wagen, maar dat vindt mijn man te karig, die denkt dat we ze maar gewoon moeten laten komen. Hebben jullie goede ideeën?

1 like

Als het voor jou niet goed voelt moet je het niet doen! Je weet duidelijk onder welke voorwaarden je het wel wil, laat je gasten dan maar puzzelen hoor.

6 likes

Jouw man is niet net bevallen toch? Ik zou lekker mijn zin doorduwen en gaan wandelen. Let op jezelf en volg je gevoel!

15 likes

Als het niet anders ‘kan’ en je wilt echt een compromis, zou je er zelf eventjes bij kunnen zitten en daarna met de baby naar de slaapkamer om te voeden/slapen/zoiets?
Mijn baby kon de drukke schoonfamilie echt niet aan en begon zelf direct te gillen wanneer de meute binnen kwam. Dan kon ik na haar even kort te showen, excuserend naar boven, wat ik zelf stiekem ook prettiger vond.
Ik zou zelf vasthouden aan niet allemaal tegelijkertijd. Dan is dat maar minder leuk voor hen, daar draait het even niet om.

4 likes

Alleen de mensen uit het buitenland laten komen en de anderen weer op een ander moment/dag? (aangezien ze al geweest zijn).

2 likes

Ooh dan kan je je zo machteloos voelen he als niets lijkt te werken. Bij ons werkt meestal om gewoon het te negeren en hem een keuze te geven/vraag stellen over iets compleet anders. Of vragen of hij wil helpen met iets. Hij helpt graag. Vb hij wou geen pyjama aan en wou zijn gewone kleren niet uit daarnet , ik vroeg of hij mee de maan wou zoeken buiten (hij is geobsedeerd door de maan en wil die altijd bekijken) en daardoor begon hij over de maan te babbelen en kon ik snel zijn kleren wisselen voor pyjama… mijn zoontje is wel wat jonger dus misschien werkt dit niet voor iets oudere kids maar ik geef het maar mee. :kissing_heart:

4 likes

@Memento_mori @Zitzak @Ohappyday @Orchid @Sproetjes dank voor jullie snelle reacties! Heel fijn dat hier meteen mensen meedenken :heart:

@Sproetjes wat jij voorstelde was ook mijn idee, maar omdat ze samen onderweg zijn naar een activiteit werkt dat voor hen niet. Anderzijds is dat natuurlijk niet per se een probleem dat wij moeten oplossen.

Het gaat om familie van mijn man, en hij wil hen niet schofferen/teleurstellen, wat ik begrijp. Tegelijkertijd vind ik het wel belangrijk om grenzen aan te geven (maar ik vind dat ook lastig, omdat ik ook graag iedereen te vriend wil houden (heel haalbaar ;)).

4 likes

Alleen de familie uit het buitenland laten komen, gaat de familie die al is geweest maar even een uurtje iets anders doen in de buurt.

Of inderdaad wandelen (pas wel op je eigen grens daarmee qua afstand) of anders van te voren heel duidelijk afbakenen qua tijd: jullie mogen langs komen van x tot x.

3 likes

Ja, dit. Even koffie drinken in de stad ofzoiets.

2 likes

Dan gaan die andere mensen even lekker winkelen of een bakkie doen ergens en kan de buitenlandse familie naar jullie. Inderdaad niet jullie probleem!

6 likes

Inderdaad niet jouw probleem. Jij bent degene die net een kind ter wereld heeft gebracht. En dat het voor hun niet uitkomt is jammer maar helaas. Zij moeten (vond ik) daarin een oplossing bedenken en niet jullie. Alhoewel wandelen wellicht een goed idee is, maar let dan inderdaad wel op jezelf.
Ik ben hier heel standvastig in geweest. Je moet hierin echt je eigen grenzen bewaken.

Zo had ik ruzie met een familielid omdat ik ruim van tevoren had aangegeven niet mee te gaan naar een familieweekend(16man), omdat die 2 weken na mijn uitgerekende datum zou zijn. “Er Is gEnOeG oPpAs”.

7 likes

Ik heb nagenoeg dezelfde situatie gehad. Heb inderdaad gezegd dat de twee familieleden uit het buitenland een uurtje welkom waren en de rest later maar eens kwam. Dat ging goed. Ze hebben het ook maar te accepteren. Jullie baby is geen attractie en jullie eigen grenzen zijn ook belangrijk om goed voor jullie baby te kunnen zorgen.

5 likes

Hebben jullie een tip wat betreft baby en kattenbrokjes? :smile: baby is van de kattenbrokjes aan t snacken. Wij hebben helaas geen andere ruimte waar de kat kan eten en geen hoekjes die we kunnen afsluiten met een hekje of deur oid.

3 likes

Eens met de rest. Ik heb dit met de kids van mijn zus gehad. Vond het heel leuk als ze een paar dagen na de bevalling langs kwamen, maar alle 3 de kinderen mee vond ik echt even te heftig (bevalling was bij ons pittig geweest met flink bloedverlies en haar kinderen zijn lief maar druk). Dus heeft ze er 1tje meegenomen en een week later zijn ze met z’n allen gekomen. Is voor iedereen gezelliger.

3 likes

hogerop zetten? kan je kat op een tafeltje springen en dan eten? doen katten dat??

1 like