Tips, ervaringen & aanraders #7

Dat weet ik van maar eigenlijk nooit bij stilgestaan als we met de auto gaan haha.
Even kijken hoe makkelijk het gaat

1 like

Vraagje aan alle mensen die meerdere kinderen hebben en regelmatig samen slapen. Hoe gaat/ging dat met een newborn erbij? Onze dochter (2,5) slaapt naar onze voorkeur wel in haar kamer maar realiteit is dat ze zo’n 60% van de tijd 's nachts bij ons belandt. Soms een week niet, dan weer langere tijd wel. Dat hebben we eigenlijk altijd zo gedaan omdat ze als ze 's nachts wakker wordt meteen heel verdrietig is en lastig te troosten in haar eigen bed of kamer. Bij ons slaapt ze ongeveer 7 van de 10 keer meteen door maar ze is ook soms even wakker, meestal niet met erg veel geluid maar soms wel. Hoe gaat dat met een newborn? Ben echt bang dat ze elkaar wakker gaan houden of maken. Baby zal voorlopig in een cosleeper in onze kamer slapen, peuter slaapt als ze bij ons is tussen ons in, ons bed is 1.80 breed.

1 like

Ouder kind tussen jullie in, baby in co-sleeper of als die ook in bed slaapt aan jou buitenkant (wij hebben een bedhekje). Oudste wordt er eigen nooit wakker van, middelste ligt momenteel weer veel bij ons en wordt dan soms wakker als hij onrustig wordt voor een voeding maar dan hangt ze over mij heen, aait hem een keer en gaat weer slapen. Is geen peil op te trekken trouwens, soms huilt hij hard en slaapt ze er door en soms van klein geluidje al wakker.

1 like

Niet de meest romantische oplossing en misschien geen optie. Maar voor ons de optie met meeste slaap. Mijn vriend sliep op de logeerkamer voor een tijdje en zorgde dan voor onze dochter als het nodig was en zij kon dan bij hem slapen als het nodig was. En ik met de baby op een andere kamer.

6 likes

@Suikerklontje @Sproetjes @Printemps thanks! En was dat dan b.v. de eerste week ook al zo of sliep de oudste toen niet thuis? Enige nadeel is dat kind erg beweeglijk is 's nachts waardoor ik me vaak in de ongemakkelijkste houdingen bevind of opgevouwen aan het voeteneind wakker word. Lijkt me zeker met de lichamelijke ongemakken na een bevalling niet ideaal. :smiling_face_with_tear:

Ik overweeg een familiebed als @Fishing aan te schaffen haha

3 likes

Ik heb een hele domme vraag denk ik :sweat_smile: hoelang duurt het voordat een kind gaat lopen? En dan bedoel ik van eerste stapjes tot buiten lopen. Mijn dochter heeft in de zomer de eerste stappen los gezet en nu ruim 3 maanden later loopt ze af en toe binnen en op de opvang, maar dit gaat nog best wel wankel en het grootste gedeelte doet ze nog kruipend.

Gaat dit proces bij meer kinderen op deze manier? Maak me verder absoluut geen zorgen, maar ben gewoon nieuwsgierig.

1 like

Hier sliep onze dochter ineens die week door :sweat_smile: (de dag dat m’n zoontje werd geboren) maar werd daarna wel een keertje ziek en dan wil ze vaak wel bij ons slapen. Maar het is inderdaad wel fijn dat jij na de bevalling ook goed kan liggen / slapen denk ik.

Hier was ze wel gewoon thuis eerste weken.

4 likes

Eigenlijk vanaf het begin af aan zo, maar in de kraamweek heeft mijn man wel meer moeite gedaan dan anders om ze in hun eigen bed te houden. Bij de kraamweek vd 2e ging dat goed, die accepteerde papa snachts en als hij op haar kamer erbij was was het goed. De middelste daarentegen bij de kraamweek (of naja vooral de weken erna, begon geloof ik vanaf week 2)… echt gillen op een manier dat we haar nog nooit hadden zien doen dat papa er was en niet mama. En dan was alles en iedereen wakker. Ik dacht blijf bij der tot ik klaar ben met voeden, anders ziet ze dat mama alleen maar met baby bezig is en daarna kan ik haar aandacht geven. Maar dat maakte het alleen maar erger. Ook dat mn man dan met der in het logeerbed ging liggen werkte bij haar niet :clown_face: maar onze oudste vond dat wel prima, dus zou dan misschien kijken naar een oplossing als extra matras op haar kamer of partner en oudste samen in logeerbed. En zo’n bedhekje is ook ideaal voor jezelf, je kunt veel dichter naar de rand liggen en toch comfortabel liggen/niet het gevoel hebben uit bed te vallen. Ik zou ook nu de meiden ouder zijn en tussen ons in slapen ipv aan mijn buitenkant niet zonder kunnen iig. Alle kinderen is wel krap. Wij hebben ook al overwogen een deel bij te bouwen (mijn man heeft onze bedombouw zelf gemaakt) en een extra matras te kopen haha.

Ik zou er zelf niet voor kiezen om de oudste als de baby is geboren en jullie gewoon thuis zijn uit logeren te doen in de kraamweek. Kan een beetje voelen van nu is er een baby, die eist al alle aandacht op en moet ik ook nog eens weg. Zou dat pas weer doen als ze gewend is en jullie als gezin van 4 een balans hebben gevonden.

Ik heb trouwens ook wel eens het idee dat ze het prima aanvoelen. Onze middelste kan nogal bewegen of tegen de ochtend als ze een keer wakker wordt gaan klooien in ons bed, maar als de baby ook in bed ligt eigenlijk niet. Ook niet als die pas later dan haar in bed is beland.

2 likes

Volgens mij is dit wel normaal. Sommige kindjes (die van mij) zijn bijvoorbeeld echt van ‘als ik het niet goed kan doe ik het niet’, waardoor hij vanaf z’n eerste keer los na twee weken al gewoon liep. Maar ik ken ook kindjes die alles proberen waardoor het echte lopen wel een tijdje op zich liet wachten.

Scheelt er ook aan hoe oud ze is. Want die van mij liep met 16/17 maanden. Terwijl soms kindjes van 9 maanden al eerste stapjes zetten.

1 like

Ik vraag me af hoe doen mensen het tijdens de bevalling als je al een kind hebt. Stel je wil thuis bevallen maar je hebt geen vangnet in de buurt. Vraag je dan meerdere mensen voor optie om het kind op te halen?

Muur bij de commode is voorzien van afwasbare verf en er hangt een lange spiegel maar in de praktijk wordt er vaker beneden op de eettafel verschoont :slight_smile: Gelukkig geen poepongelukjes tot op de muur gehad.

1 like

oudste (4j) kruipt tussen ons in en baby ligt in de cosleeper of in ieder geval aan de kant van de cosleeper.
De oudste heeft een 1persoons bed dus ons back-up plan was dat man dan bij de oudste in bed kruipt maar dat is de afgelopen maanden nog maar 1x voorgekomen.

kan lang duren hoor!
wij zijn rondjes om het huis gaan lopen met deze joekel:

daar kon ze wel heel goed mee oefenen

1 like

Oja leeftijd is wel handig te vermelden inderdaad. Ze was 12m met de eerste stapjes, inmiddels 15m. Interessant dat het bij jullie andersom ging! Vind het zoiets wonderlijks dat het zo kan verschillen per kind.

@Gelatelli oja met de loopauto buiten is ook een goeie. Op zich wil het nu gewoon laten gaan en kijken wat ze zelf doet, maar als ze een beetje extra steun buiten fijn vindt kunnen we dat wel eens proberen.

1 like

Hier 9 maanden met eerste stapjes los en met 12/13 echt standaard lopen (dus ook zonder hand van ons vasthouden en buiten de deur lopend op pad) Duurde dus ook wel even.

Ik las dacht ik ooit dat 3/4 maanden tussen eerste stapjes en echt lopen heel normaal was.

3 likes

Ik heb ze 2ehands gekocht, marktplaats / vinted in de gaten houden en de kringloop.

Voor thuis heb ik 3 dezelfde van Lindam en voor bij opa en oma heb ik 2 dezelfde en 1 andere, maar die weten nog niet zeker hoeveel ze er op willen hangen.

Ik wilde eerst van die klemhekjes, maar dat gaat hier helemaal niet, omdat de muur niet vlak is (we hebben van dat ouderwetse boerenstucwerk wat extreem grof is). En goed op de breedte letten, hier was de standaardmaat te smal dus allemaal verstelbare aangeschaft.

Ik merkte in de winkel niet heel veel verschil, tegenwoordig zijn ze allemaal wel makkelijk in gebruik.

4 likes

Ik denk dat we dit gaan doen want ik krijg het niet uit zijn hoofd. Hij wilde een plastic plaat ophangen alsof we in een slagerij zijn. :roll_eyes:

3 likes

Hahahaha zo extreem ver poepen de meeste kindjes gelukkig niet als ze op de commode liggen.
Verpleegkundige in het ziekenhuis vertelde ons wel dat ze mee maakte dat een baby met zo veel kracht poepte dat het vanuit het bedje zo op het whiteboard een meter verder terecht kwam :joy: maar dat zijn toch de uitzonderingen denk ik en eigenlijk ook alleen als ze echt nog zo mini zijn.

1 like

Deze hebben wij. Kwam goed uit de test en je kunt hem heel breed maken. Wij hebben ze in het zwart.

2 likes

Vind dit ook spannend! Ik wil/mag niet thuis bevallen maar dichtstbijzijnde oppas is hier ook minstens 3 kwartier rijden. Ik duim heel erg dat de bevalling begint als m’n kind op de opvang is haha, en in het ergste geval (als het heel snel lijkt te gaan) denk ik dat ik haar meeneem naar het ziekenhuis en daar laat ophalen.

5 likes