Tips, ervaringen & aanraders #7

Wait, gaat het sneeuwen?

1 like

Ik laat denk ik qua moeilijkheid een ander geluid horen. Wij hebben het eerste jaar een super makkelijke baby gehad. Daar waren we ons bewust van, sliep goed, at goed, huilde weinig. Heel chill.

Ze is nu 20 maanden en is de laatste weken enorm aan het peuter puberen. Snap dat het opvoeden begonnen is maar vind dit de meest lastige fase tot nu toe. Er is vrij veel strijd en dat is niks aan. Voel me er ook schuldig om want ben ook 30 wk zwanger en wordt steeds minder mobiel. Even een stukje fietsen/wandelen/naar de speeltuin zit er dus niet in. Alles is een fase he, hopelijk zijn we er hier snel doorheen.

2 likes

Ik vond 2 jaar echt de moeilijkste leeftijd. Mijn zoon kon nog niet goed praten en dus ook niet goed duidelijk maken wat hij wilde. Hij werd dan boos en ging slaan, knijpen en bijten. Dit deed hij toen ook bij andere kinderen wat ik het ergste vond. Met 2.5 was dit gelukkig over.

3 likes

Ja volgens mij zijn die altijd duur.
Maar ik heb ook vaak kleine kinderen in een wasmand in de slee gezien. Goedkoop alternatief :stuck_out_tongue_winking_eye: en dan kunnen ze zich vasthouden aan de zijkanten van de wasmand hahaha

3 likes

Wie heeft er tips voor leuke voorleesboekem voor m’n dochtertje van 2?
Ze komt nu elke dag met hetzelfde Sinterklaas boek aan en ben er wel klaar mee :nerd_face:

Beer moet nodig poepen is momenteel groot favoriet bij onze net 2-jarige. Kan hem inmiddels dromen. Gelukkig begint ze nu weer af te wisselen met Twee vechtende eekhoorntjes. Sowieso de boeken van Rachel Bright, hebben een mooie boodschap en prachtige illustraties (die vd eekhoorntjes gaat bv over dat je door samen te werken meer bereikt dan door te vechten/elkaar tegen te werken).

Ik zou wel een kindje lusten vinden ze beiden ook erg leuk. Net als de vierkante boekjes van Nijntje (die van 6,95) die zijn vanaf jong al leuk en die van 3,5 is er ook nog dol op.

3 likes

Dit zou ik precies hebben kunnen schrijven. Vond het echt niet leuk die eerste periode. Mijn dochter is nu 10 maanden en dit moment vindt ik voor het eerst een rustige/leuke periode.

2 likes

Deze zijn favoriet bij mijn dochter van 2,5:

• bobbi boekjes
  • de leeuw en de muis
  • de neehoorn
  • coco kan het
  • Kikker boekjes
1 like

Nu in de winter zijn ze duur, volgens mij kun je zo’n houten slee ook heel goed op marktplaats kopen in andere seizoenen. Ze gaan decennia mee, heel duurzaam inderdaad

1 like

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Het lijkt mij ook prettig om weer met iets anders bezig te zijn dan de baby.
Ik geniet heel erg ook van mijn verlof. Had van te voren wel het idee om verl te wandelen. Dat doe ik sowieso graag. Helaas heb ik geen wandel kind. Het lukt alleen om de baby in diepe slaap in de kinderwagen te leggen, anders loop ik de hele route met een huilend kind. Iemand nog tips? Gebruik ik de draagzak, is het net of ik een wurm in een dwangbuis stop. Dat zijn dan wel verwachtingen die je bij moet stellen.

En ik denk dat het alleen maar goed is dat je erkend dat het niet altijd even leuk is. Het is ook niet niks natuurlijk de verantwoordelijkheid en zorgen voor een kind.

3 likes

Ik vind de boekjes van Chris Haughton heel leuk! Ook om zelf voor te lezen haha.

2 likes

Deze was groot favoriet bij ons thuis, hebben we van 2 t/m 4 echt heel veel uit voorgelezen: Het grote voorleesboek voor rond de 3 jaar, Jet Boeke | 9789021676524 | Boeken | bol.com

Kikker vonden ze ook heel leuk. Maar we hebben ook heel veel op repeat gelezen inderdaad. Ik kan het ā€˜verkleedfeest’ verhaal uit de grote voorleesboek ook dromen :crazy_face:

2 likes

Oef herkenbaar. Alleen hier eet hij ook geen komkommer ofz. Brood en fruit gaat prima. Avondeten is een ramp. Hij lust zelfs geen friet. Pasta en rijst drie happen. Pannenkoeken en pizza goed. Is ook 3,5 en geen idee wat ik er mee moet.
Als baby at hij echt alles. En ik geloof niet zo dat dit een fase is want het duurt al zooo lang.

Klinkt precies als die van ons. Ik probeer er maar geen strijd van te maken, maar op sommige momenten frustreert het wel heel erg en is dat moeilijk. Zelf was ik ook geen makkelijke eter en dat is later helemaal goedgekomen (heb zelfs pas na m’n 20e veel leren eten) dus daar hou ik me maar aan vast…

Geen tip, wel herkenning. Ik had ook zo’n beeld dat ik uuuuuren ging wandelen met hem in mijn verlof. Niks van gekomen. Het was lente/zomer en supermooi weer en ik zat hele dagen binnen.
Nu kan het gelukkig wel en kijkt ie zijn ogen uit Ʃn valt zelfs in slaap. Dat had ik niet durven bedenken met 3 maanden. Hou vol! Het wordt echt beter en je bent echt niet alleen!

3 likes

Hebben jullie tips hoe om te gaan met nachtmerries en nachtangsten? Mijn dochter is nu 3 en de afgelopen week is het elke nacht een drama. Ontroostbaar, zweten, draaien, gillen, zo overstuur dat ze niet kan praten.

Wil haar zo graag helpen. Misschien iets wat we juist kunnen doen voor het slapen gaan?

Mijn baby hield de eerste maanden ook niet van wandelen, dat was alleen maar huilen. Maar dat ging langzaam over en nu is ze dol op wandelen. Slapen doet ze niet, maar ze vindt het heerljjk om alles te bekijken en huilen doet ze nooit meer.
Draagzak vond ze ook helemaal niets, maar heb het laatst nog een paar keer geprobeerd en nu vindt ze het wel leuk eigenljjk. Alleen is ze nu ruim 9 kilo dus mij een beetje te zwaar :sweat_smile:

Dus geef niet op, het kan echt nog veranderen.

3 likes

Ik val denk ik in het herhaling maar dit is echt echt echt een fase in bijna alle gevallen. Alleen duurt ie vaak best lang en dat frustreert enorm natuurlijk. Ik heb hier al eens een keer linkjes over gedeeld: https://www.forumfeminarum.nl/t/wat-je-even-kwijt-wil-zw-k-19/30417/2436?u=growcookeatrepeat en Tips, ervaringen & aanraders #7 - #562 door growcookeatrepeat

Je zou kunnen proberen af en toe je avondeten tijdens de lunch te kunnen serveren. We leggen vaak de druk op het avondeten qua groenten ect terwijl kinderen dan al helemaal moe zijn van opvang/school ect.
Betrekken bij het klaarmaken van het eten kan ook helpen (al is dat soms logistiek natuurlijk lastig).
Bij die linkjes naar andere topics zitten ook goeie tips trouwens, dus zal ze niet allemaal herhalen, maar je bent zeker niet alleen en het komt ooit komt het goed :slight_smile:

5 likes

Met onze dochter ga ik regelmatig naar de bieb! Daar kan ze dan zelf haar boekjes uitkiezen en hebben wij een beetje afgewisseling in het voorlezen. Boeken die we o.a. thuis hebben en het altijd goed doen: Coco kan het, Moppereend, Dikkie Dik, Bobbi boekjes, We hebben er een geitje bij, Zoekboek van Anna.

2 likes

Ah mag ik het linkje naar dat artikel?

1 like