Ja dat AD artikel viel me ook mee haha. Maar snap het wel hoor, dat je dan denkt: ik heb er ook geen zin in.
Het is inderdaad wel belangrijk om te blijven aanbieden. Uit wetenschap blijkt dat na 10 tot 15 keer proeven kinderen een smaak (weer) gaan accepteren. Maar dat is mooi gezegd natuurlijk, maar in de praktijk nog niet zo gemakkelijk ;).
Maar wel aanbieden & niet aandringen is volgens mij wel een goeie tactiek.
Disclaimer: ik klink nu als expert haha maar dat komt voort uit mijn studie en werk haha. Als mijn dochtertje (nu 13m) begint, ben ik zelf denk ik net zo wanhopig haha. Alle kennis ten spijt.
Ik vind het ook best lastig, dochter is al 5 en zeurt nog steeds over het avondeten dat ze het niet lust (terwijl ze het nog niet heeft geproefd🙄) heb echt geen zin in negativiteit…
Ik zeg daarom; je mag het denken, ik hoef het niet te weten, het is soms ook niet mijn/papa’s lievelingseten…
Haar vader en ik willen beide dat ze iig proeft, maar hij gaat dan nog langer door met; anders word je niet sterk etc. En dat helpt gewoon niet…
Wat wel hier bij dochter heeft geholpen is vaak op bezoek en daar eten bij oma, vrienden, familie dan zie ik haar ook echt iets proeven en dat ik datzelfde gerecht thuis ook kan maken…
Oh en wat ik jammer vind is dat ik hierdoor ook minder vaak nieuwe gerechten uitprobeer, dat zou ik toch meer moeten doen…
In het artikel hebben ze ook over mee laten met wat de pot schaft, dit proberen we, maar we iets wel redelijk experimenteel voor kinderen denk ik… dat vind ik echt lastig! Vaak proberen we ze wel elementen mee te laten eten, maar helemaal voelt niet haalbaar.
Heb je daar misschien ook tips voor???
Hoe oud zijn je kinderen? Want in principe mogen ze vanaf een bepaalde leeftijd alles eten dus dan kun je het hooguit minder pittig maken o.i.d. maar verder kun je gewoon hetzelfde geven.
Ik geef altijd alles wat wij eten, maar soms wel wat minder. De structuur van spinazie vindt m’n dochter lastig, maar dan geef ik haar maar twee blaadjes zodat ze er wel mee in aanraking komt.
Ze zijn 1 en 3! Twee gezellige peuterpubers aan tafel .
Ik denk dat het bij ons ook wel is dat we het gewoon consequent moeten gaan doen… opvoeden is niet altijd easy
Ja precies!! Ik denk ook dan kunnen ze elementen kiezen die ze wel lekker vinden. We leggen er daan altijd minstens 1 ding bij dat ze wel lusten.
Ik vond de periode van een maand of 9 tot 1,5 niet zo leuk. Ik heb niet zoveel last van gebroken nachten, dat handle ik wel. Alleen gebroken dagen. Die slaapjes. En dan weer huilen om tandjes. Steeds vastgehouden willen worden of vermaakt worden. Je legt ze dan niet meer even in de wandelwagen zodat ze na 5 minuten wandelen in slaap vallen. Ik vond de periode echt wel meer als ‘overleven’ voelen dan de baby periode. Nu had ik ook makkelijke baby’s en vrij temperamentvolle dreumessen / peuters en kleuter dus wellicht ligt het daaraan.
Wat ik wél weet is dat een partner die je helpt echt alles is én toegeven aan het feit dat het gewoon zwaar / kut / anders dan je dacht is gewoon oké is. Dat mag en mag je ook uitspreken. En als dat betekent dat je dan zegt tegen je partner: ik MOET nu even weg en je een half uur op de WC gaat chillen / een rondje stad in je eentje loopt. En dat dat dan kan en goed is.
Oh en het leukste ( want dat was je vraag ).
Ik geniet heel erg juist van de fase vanaf 1,5. Dan worden ze echt een eigen persoontje. Het loopt gewoon met je mee, kan op een gegeven moment gewoon duidelijk maken wat ze wil. Mijn kleuter vind ik ook fantastisch alleen begint die me nu wat te brutaal te worden.
Ik vond de newbornfase echt vreselijk, pas toen ze een week of 10 waren vond ik het leuk en wat makkelijker worden. En daarna is het op en af. Er zijn periodes dat het heel leuk is en periodes dat het zwaar is. Ook nu mijn oudste twee 7 en 5 zijn zijn.er periodes dat het wat minder leuk is. Nu bijv bijna kerstvakantie en de oudste is heel erg druk en de ander huilt om alles en dan tel ik ook de uren tot bedtijd af
Wat jij beschrijft heb ik juist al vanaf het begin, dat steeds vasthouden en vermaken en van slaapje naar slaapje en maar hopen dat het lukt, haast geen minuut voor jezelf. Maar mijn baby was dus helemaal niet makkelijk. Ben benieuwd hoe ik dan die periode van 9 mnd tot 1,5 ga beleven.
Ik vind het wel heel troostend om nu alle verhalen te lezen.
Zouden jullie foto’s van jullie speelhoek willen posten?
Ik ben een beetje opzoek naar inspiratie en als iemand wat ideeën heeft.
Momenteel ziet het er bij ons zo uit.
Daarnaast begint dus de bank. Let verder niet op alle zooi op de kastjes want dat wil ik dus ook uit het zicht gaan opbergen. Verder vind ik het gewoon nog niet zo een gezellig leuk hoekje. Dus zat nog te denken aan een speeltent.
Wij hebben verder een standaard nieuwbouw woning indeling dus gewoon 1 grote open ruimte met open keuken.
Ja, ik wil die tunnels nu ook in de trappenkast zetten en dat stepje bijvoorbeeld, zodra hij ermee naar buiten kan gaan blijft die buiten staan .
Als ik straks beetje heb opgeruimd dan zal ik ook een foto maken (het is nu extreem rommelig omdat we een paar dagen geen zin/tijd hadden om beetje netjes bij te houden ) Onze halve woonkamer is speelhoek momenteel
Ik probeer ook veel dingen in de trapkast op te bergen en dan wissel ik af in wat ik er uit haal. Maar sommige grote dingen zoals ballenbak, wobbel en glijbaan of klimdriehoek staan wel altijd gewoon in het zicht. Die zijn te groot voor de trapkast
Ooit komt er wel weer een tijd dat het geen speelparadijs meer is in de woonkamer hahaha.
Ik denk idd wat @Dr.Watson en @Ovenschaal zeggen dat elementen al helemaal goed is.
Ik doe hetzelfde. Soms bereid ik een paar stukjes groenten helemaal los voor dr als het echt nog onhandig of iets is, dan rooster is ze in de oven bv. Of ik vis het er halverwege de maaltijd uit (bv voordat er nog heftige kruiden of pittig iets op gaan). Of maak er los nog iets bij (al helemaal als je weet dat ze dat wel eten). Ik heb vaak wat dingen in de diepvries die makkelijk erbij kunnen: (vega) vissticks, diepvries groenten, aardappel variaties.
En je kan ze dan evt ook nog los serveren wat jullie zelf eten? Dat er steeds bij aanbieden en zo stap voor stap introduceren? Dan krijgen kinderen iig wel de kans om mee te proeven en zo langzaamaan mee te gaan eten.
Zou je niet te druk om maken over met de pot mee eten. Dat is soms gewoon best lastig of niet helemaal geschikt. Misschien alleen voor waken dat je niet altijd 2 maaltijden apart staat te bereiden.
Thanks!!
Het is eerlijk gezegd vooral mijn vriend die zich er druk om maakt. Hij kookt bij ons altijd en doet steeds enorm zijn best om iets te maken wat ze lekker vinden. Eindstand is dan dat hij dus wel 2 maaltijden maakt, zij amper eten en hij gefrustreerd is .
Goede voornemen is in ieder geval meer samen eten!
Dat lampje hangt sinds gister dus dat snoer moet nog weggewerkt worden
En er moeten nog meer bakken in die kast maar de ikea is best ver weg voor ons haha
Oja en aan de andere kant van de kamer staat een grote Ivar kast waar we alle knutsel- en kleurboeken e.d. in hebben gestopt + een hele berg op zolder
Dit is puur waar ze soort van actief kan spelen haha
Even voor het idee, maar die witte kast van de ikea vind ik dus helemaal niks, momenteel is mijn vader zelf wat aan het maken voor ons. Normaal staat de tafel tegen de muur aan, maar daar staat nu de kerstboom.
Ik zit te denken om de Dubatti smart te kopen en zag dat jullie, @Lichtknopje @Oprah @Handtas, deze hadden. Zijn jullie nog steeds zo enthousiast?
Ik heb hem, heeft voor en nadelen
Nadelen: ik vind de zit wat ondiep en kukelt snel om als je er een tas aanhebt.
Voordelen: klapt makkelijk in, goed te tillen en opbergen en rijdt heel licht.
Ja zelfde voor- en nadelen als @Lichtknopje eigenlijk. Ik ben nog steeds tevreden, heb hem nu 9 maanden ongeveer. Ik heb lichte bekleding gedaan en had achteraf misschien beter donker kunnen doen ivm vlekken. Ik vind hem erg fijn, maar moet wel zeggen dat ik 0 ervaring heb met andere wagens en hij is behoorlijk aan de prijs.