Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik ga als het niet anders kan wel op de logeerkamer slapen met het ledikant naast me. Scheelt toch weer nachtrust en is ook wel gezellig nog.

Als ik naar beneden ga moet ik ook wel geregeld heen en weer. Maar meestal slaapt mijn baby tegen 20u en dan het eerste half uur ook wat onrustig. dan kijk ik nog 1/1,5 uur wat op mijn telefoon op bed en dan maak ik me klaar voor de nacht. Maarja, dat is ook niet per se heel gezellig voor je relatie. Ik ben alleen meestal te moe en vind het dan wel lekker om rustig op bed te liggen en dan eventueel ook snel speen terug te doen.

2 likes

Tja, het is even wat het is! We kunnen nu eenmaal niet alle ballen hoog houden. Er past geen ledikantje op jullie kamer?

4 likes

“Maar hoe dan?” vind ik zelf een heel fijn boek om het gesprek aan te gaan met kinderen!

Klinkt als een goed plan! Wat maar goed voelt/werkt :blush:

1 like

Voorleesboeken:
Mama kwijt
Sttt we hebben een plan
De grote rode bus
Ik wil een leeuw
De gruffalo
Gewoon zoals je bent
Er zit een beer op mijn stoel
Coco kan het
Samen hie
Sttt de tijger slaapt
Hé, wie zit er op de wc
De grote vijf
De leeuw in de muis

3 likes

Misschien baby floaten.
Het is wel een bon maar om wat te doen met de baby.
Wipstoeltje (of bijdrage)
Wikkeldoek
Wiegdeken
Zo’n spiraal met speeltjes voor box/ maxicosy/kinderwagen
Boxzak om speeltjes in te bewaren
Baby ziet boekjes

2 likes

Uitbreidset voor de babyfoon?

1 like

Nou, nog een vraag hoor. Heb me suf gegoogled maar kan niks vinden. Wij wonen in een tochtig huis en hebben noodgedwongen de verwarming aan op de slaapkamer. Het is daar nu zo’n 16 of 17 graden. Mijn dochter had het eerst (?) best snel koud 's nachts. Overdag is ze juist vaak warm. Naast haar kleren heeft ze een winterlaapzak aan, een dun lakentje, een fleece-deken en evt nog 1 of 2 wollen dekentjes. Het tocht dus nog wel en ik ben eigenlijk niet zo van de fleece, maar omdat ze onrustig sliep van de kou toch maar gedaan. Nu voelt ze 's nachts regelmatig koel en klam aan (ook nek). Eerder voelde ze gewoon comfortabel warm aan. Onder de dekens is het ook niet heel warm. Ze slaapt ook wat onrustig, maar dat kan ook komen doordat de speen uit is bijv. Context: dochter groeide eerst niet geweldig en begint nu wat groter/voller te worden. Mijn vraag: Zou het koele/klamme ook kunnen komen doordat ze het (nu) eigenlijk te warm heeft? Iemand die daar ervaring mee heeft? Anders bel ik van de week het cb even.

Edit: Ik temp niet elke nacht, maar de keren dat ik dat wel deed was ze rond de 36.5.

Ja, ik vind het ook best veel! TOG-waarden en zo heb ik allemaal gevonden en daar zit ze inderdaad ver boven. Eerst vond ik dat oke, want elk kind is anders. Maar dat klamme zit me niet lekker. Ik lees ook wel dat klamte (?) een teken kan zijn van het te warm hebben, maar de een bedoelt met klam koel/vochtig en de ander enkel vochtig. Dus wordt van het gegoogle nog niet veel wijzer van helaas!

2 likes

Misschien kan je toch een keer als ze slaapt even in haar slaapzak voelen of ze daar bezweet is, in nekje is niet altijd heel duidelijk te voelen wat zich daar binnen afspeelt.

En als ze wakker wordt en je doet haar slaapzak uit, voel je dan dat ze erg nat of heet is? Ik neem dat altijd gewoon als leidraad van oh ze had het warm, of oh ze heeft koude benen, volgende nacht even een broek aan ofzo.

Hier slaapt baby trouwens alleen in romper met korte mouw, geen broek, en winterslaapzak 3,5 tog van hema. En het is 19 graden snachts. Dan voel ze gewoon normaal aan als ze wakker wordt, niet te koud of warm. Lijkt me met 16/17 graden dat kleding+ winterslaapzak +zoveel dekens wel echt een beetje veel is?

3 likes

Je kunt ook met een kruikje werken ipv zoveel lagen? Dat werkt hier vaak beter. Als ik zelf naar bed ga wissel ik de kruik voor een warme.

1 like

Heb ik inderdaad geprobeerd, maar ik merkte geen verschil in onrust/semi-wakker worden. Op dit moment is het dan (naast niks doen) óf nog warmer toedekken want haar nekje is koud (wordt ze klammig) óf juist minder (heeft ze het mogelijk koud). Beide opties merkte ik niet echt verschil, maar ik zit niet te wachten op warmtestuwing o.i.d. Laatst had ze het 's nachts echt te koud en was ze helemaal slap, apatisch en klam. Dat was best eng. Voor welk risico kies ik dan? Ik lees hier en daar dat (sommige) babies hoe dan ook 's nachts een lagere temp krijgen, maar dat is vooral op fora. Daarom ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen hier of wat het cb hierover zegt.

Edit: rugje en borst zijn ook koel/niet bijzonder warm. Zodra ze 's ochtend van bed komt warmt ze wel snel op.

@Croky Dat voelt ook een beetje klam/koel. Maar niet mega bezweet of zo. Maar dus niet echt koud/warm.

@Perzik O, dat is wel een goede om ook nog even te proberen. Dan kleed ik haar kouder en houd ik de kruik achter de hand.

Misschien is mijn baby gewoon wat typisch qua warmtehuishouding 's nachts. Dat zou ook helemaal niet erg zijn, maar ik ben dus wat zoekende of ik nu wat anders kan doen. En kom er nog niet helemaal uit met wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

36.5 is toch niet heel laag? Sommige mensen hebben nou eenmaal een lagere lichaamstemperatuur dan anders
Ik zou eerder bang zijn voor te warm dan te koud

Edit: wat bedoel je zelf met klam? Want ik snap het niet zo goed, het lijkt alsof je je zelf tegenspreekt. ‘Dat voelt ook een beetje klam/koel, maar niet mega bezweet’ Als een baby zweet, dan heeft het het warm toch? Dus te veel lagen …

1 like

Nee, dat is inderdaad zo. Maar ook niet heel warm. Dus waarom is ze dan vochtig?

Nou ja, bedankt voor het meedenken zover! Ik ga haar vanavond denk ik maar minder warm toedekken en een kruik achter de hand houden. Ben benieuwd :blush:

Hier is het vaak 15 graden en heb pyjama + sokjes en slaapzak 3,5 tog, maar komt omdat dekentjes verder niet blijven liggen (schopt baby eraf) ? Hoe doen anderen dat :sweat_smile:

3 likes

Klam is in mijn beleving koel en iets vochtig. Ze voelt koel aan, maar ook vochtig. Ik snap je verwarring wel, want die voel ik dus ook.

Hier hetzelfde. Dekentje blijft wel liggen maar eigk is wollen of fleece pyjama en die slaapzak genoeg hebben we gemerkt. Zolang de kamer niet onder de 14 graden komt. Ze slaapt wel tussen ons in dus makkelijk te checken.
Als ik 't echt te koud vind doe ik ofwel romper met daaroverheen een onesie ofwel de verwarming aan met in de woonkamer heel klein draaien. (dit doen we relatief vaak maar ik vind het zelf echt niet chill, snachts in zo’n warme slaapkamer wakker schrikken).

2 likes

Wollen pyjamapakje was hier ook de oplossing en afhankelijk van de temperatuur een lange of korte mouwen romper. Nooit een zweterig of koud kind.

Ik ben weer verdwaald in de wereld van autostoeltjes, help! Wij hebben een 2e auto(tje) aan moeten schaffen ivm werk, waar nu dus ook een nieuwe autostoel in moet. Maar de kinderen zullen alleen in deze auto zitten bij het ophalen bij de gastouder (5min) of mn ouders (10min), dus we willen voor een goedkope variant gaan (tips?). Mijn dochter is 2.5 en de baby bijna 4 maand, die zit nog in de maxi-cosi.

Ik hoopte dat de baby straks in de stoel van de oudste kon (groep 1) en dat de oudste dan door kan naar een groep 2 stoel, maar volgens mij is ze daar nog te jong voor? Wat betekent dat we dus 3 nieuwe stoelen aan moeten schaffen, allemaal groep 1?! Ik hoop dat dit niet klopt, dus iemand help me!

(Oja en de stoelen overzetten kan niet, want mijn vriend en ik hebben beide een auto nodig, verschillende werktijden waardoor éen iemand moet brengen en de ander halen)

1 like

Je kunt ook stoelen van diverse groepen kopen. Zelfs 0/1/2/3. Maar 1/2 of 1/2/3 zie ik ook vaak. Ik heb georiënteerd op 1/2/3 maar dat is wel wat aan de prijs vaak. Van Prenatal hebben ze wel een redelijk goedkope.

2 likes