Tips, ervaringen & aanraders #7

We hebben nu de Joie i-spin 360. Daar zou de baby straks al wel in kunnen, maar dat betekent dus dat we voor de oudste ook weer nieuwe stoelen moeten en dan opnieuw groep 1 zouden moeten kopen. Maar ik ga eens ff kijken naar die 1/2/3 stoelen!

Ik denk eigenlijk dat ze snachts toch zweet. En dan koelt ze weer af door al het zweten en naarmate het ochtend wordt… maar ze is dan nog wel vochtig. Want ik denk echt niet dat ze zomaar nat wordt van kou? En ik denk niet dat ze het echt koud heeft in zoveel lagen. Haar lichaam kan niet luchten en ademen onder al dat spul denk ik.
Maar ja geen idee verder, dat moet je denk ik toch eens testen als ze nog slaapt snachts, effe een hand in de slaapzak en voelen of het heet en nat is.

2 likes

Bij ons is het ook 15 graden 's nachts. Wat ik doe is vooral gericht op dat de tocht niet bij haar in haar bed komt. Dus aan de buitenkant van de co-sleeper een deken ophangen (waar ze niet bij kan natuurlijk), en dikke gordijnen die ik goed in de hoeken van de muur fixeer. Verder draagt ze hier een romper, pyjamaatje van katoen en een winterslaapzak, en verder geen deken. Ik zou misschien ook eens een wolken romper of pyjamaatje proberen?

1 like

Ja, dat is wel een logische redenatie! Ze is gedurende de nacht ook niet warm, maar misschien is dat dan vlak na bedtijd al gebeurd of zo. Thanks!

1 like

Alles wat jij doet, doe ik ook al haha. Heb de zichtbare kieren ook gekit bijvoorbeeld. Ik heb geen deken over het bedje hangen maar zelf iets genaaid wat ik door de spijlen heb gedaan, zeg maar. Maar toch is er tocht. Ik heb een wollen slaapzak geprobeerd, maar dat maakte niet veel verschil. Ze draagt verder ook regelmatig wollen kleren. Ik ga denk ik een paar nachten minder toedekken en een kruik achter de hand houden, zodat ze snel weer op kan warmen mocht het nodig zijn.

Omdat ze wat een valse start had waren veel dingen anders dan anders, maar nu gaat het stukken beter. Daardoor moet ik weer wat dingen terug aanpassen en dat is soms best omschakelen :sweat_smile: Vooral dat ze nu meer kan hebben, kennelijk. Superbedankt voor het meedenken allemaal!

6 likes

@Kusjessoldaat @Nefertiti en @Keroppi nog bedankt voor jullie reacties op mijn opvangvraag! Heel goed punt dat heel veel baby’s naar opvang en verschillende opa’s en oma’s gaan, zo had ik er nog niet naar gekeken. We gaan nog een rondleiding doen, maar als locatie B ons aanspreekt gaan we beginnen met combineren en daarna helemaal naar locatie B.

@Kusjessoldaat hij is ongeveer vier maanden als hij naar de opvang gaat. Wel goed om te horen dat jouw kind het naar opa gaan niet zo chill vindt, dat dat ook gewoon nog kan (ik heb het idee dat opvang door opa’s en oma’s altijd leuk gevonden wordt, haha).

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met houten messen voor kinderen, zoals deze?

Ik heb wat reviews gelezen van mensen die het niks vinden, maar ik weet niet wat zij ervan verwachtten. Mijn dochter is net 3 en ik verwacht niet dat ze er alles mee kan snijden, maar het zou leuk zijn als brood, fruit en bijvoorbeeld paprika of tomaat wel lukt?

Ik weet dat er ook plastic messen zijn die meer op een gewoon mes lijken, maar daarmee moet je zagen en het lijkt me juist zo handig dat dat hiermee nog niet hoeft, want dat gaat haar nog niet lukken.

Niet met dit mes, wel met die winkel en super lieve eigenaresse en fijne producten.

1 like

Wij hebben deze en ze moet er niks van weten, ik denk omdat het ook niet op een mes lijkt
Ze wil 100x liever het mes uit de kinderset (zo bot als wat) om mee te snijden en smeren in zoverre dat gaat

3 likes

Bedankt voor de reacties!
@Kultakala Het lijkt me juist handig als ze kan duwen ipv zagen, vandaar.

@Fishing Ik heb meer goede verhalen gehoord over de webshop, dat is in ieder geval fijn om te weten! Ik kende het zelf niet maar is altijd prettig als je weet dat iets betrouwbaar is.

@Gelatelli Kijk dit brengt me wel aan het twijfelen, goed punt! Dit zal niet voor ieder kind zijn maar ik kan me helemaal voorstellen dat mijn dochter dat ook zou zeggen. En daar zit je dan met je mes van 20 euro. Ik denk er toch nog even over na, of ik niet misschien voor een ander model moet gaan.

M’n baby gaat morgen voor het eerst naar de opvang en ik ben totaal niet voorbereid. Ik heb geen tas voor haar ( gewoon niet aan gedacht) dus krijgt ze een opvouwtasje mee. Met kleertjes, flesje en morgen proberen voldoende te kolven (weet al dat dat niet lukt). Mis ik dan wat?

Ze zeiden dat ik een voorraad bevroren borstvoeding mee moet nemen en in een koeltas de voeding van de dag zelf. Nu gaat ze drie uurtjes. Dan kan ik toch sochtends kolven en zo meenemen? Hoeft toch niet gekoeld omdat het zoveel uur goed is? Ga toch ineens twijfelen.

Ja, op kamertemperatuur is het 6-8 uur goed (verschillende richtlijnen). En ach, een tas is een tas toch? Goede tip om daar wat extra’s in de vriezer te peggen. Ik moet ook nog even vooruit kolfen voor een voorraadje.

De onze gaat volgende week voor het eerst, niet eerst wennen, maar wel vrijdag een gesprek over de prakische zaken. Ik vind 't maar spannend.

3 likes

Slaapzakje?

En qua bv is het vooral handig om komende tijd wat kleine porties bv daar in de vriezer te hebben, zodat als er te weinig is ze dat kunnen pakken. Vergeet niet de melk te labelen met naam en kolf datum, dat is verplicht vanuit de ggd. Eventueel kan je nog een knuffel of doek meegeven die naar jou ruikt?

Ik heb een koeltasje in zijn rugzak omdat ze dat vanuit de opvang inderdaad heel graag willen, ik geloof zelf niet zo dat er nou heel veel met die melk gebeurt in die 10 minuten van koelkast tot koelkast, zeker niet met dit weer. Plak wel even een sticker met naam op het flesje (ik doe altijd schilderstape), bij ons hebben alle borstvoedingskindjes dezelfde Medela-flesjes en ze mogen geen voeding geven waarvan ze niet zeker weten of het bij dat kindje hoort.
De bevroren voorraad kan ook later nog een keer, als ze nu alleen even gaat wennen kun je haar ook zo ophalen als ze het echt voor elkaar krijgen om haar allereerste voeding over de vloer te gooien.
Bij ons hebben ze een eigen laatje, daar kan de reservekleding in. Moet je nog zelf spenen, luiers, flesjes, slaapzak meegeven of krijgt ze dat van daar?
Ik heb de nacht vooraf een knuffeltje bij ons in bed gelegd en met hem meegegeven, geen idee of dat echt helpt, maar dan had hij in ieder geval iets dat vertrouwd zou ruiken.

Heb je al een plan om iets voor jezelf te doen? Ik ging de eerste wendag op de bank zitten en barstte direct in huilen uit omdat ik hem zo miste (:joy:), dag erna langs werk gereden om even bij te kletsen, dat was veel beter te doen :stuck_out_tongue:

5 likes

Haha, herkenbaar!
Ik had een heel plan met lekker ontbijten en in bad ontspannen, maar ik liep echt als een gekooide tijger rond in huis omdat ik gewoon niet wist wat ik ineens moest zonder baby en ik niet kon zien hoe het met haar ging.

7 likes

Ik vind het ook ontzettend spannend. We zijn vorige week langs geweest en ze reageerde al goed op de medewerkers. Maar dit is ook direct de eerste keer weg van mij/ons. Ze heeft ook nooit eerst gelogeerd of iets. Succes volgende week met jouw kleintje.

@merel, hoe heb jij je voorraad opgebouwd? Ik kolf amper een voeding. M’n man en ik willen ergens even kunnen lunchen in de buurt. Zodat als ze bellen we wel direct er zijn. Dus eigenlijk is ons plan om bijna voor de deur te wachten tot we haar mogen ophalen.

@zonderslaap, ze hebben daar slaapzakjes. Ze krijgt er een van hen die zij dan standaard mag gebruiken. Knuffeltje is nog wel een goeie!

2 likes

Ik heb zelf een voorraadje opgebouwd tijdens het voeden met een haakaa opvangschaal op de andere borst. Nakolven na de ochtendvoeding kan ook, 's ochtends heb je vaak het meeste melk.

4 likes

Je vroeg het niet aan mij maar, ik vond het wel fijn om te lezen (volgens mij op lalecheleague website) dat je eigenlijk geen echte voorraad nodig hebt. Je moet natuurlijk wel melk hebben voor de eerste dag opvang en een klein beetje reserve (voor als het een keer sneuvelt oid) maar verder is het eigenlijk niet nodig…

Wat betreft opbouwen: je kan bijv af en toe na de ochtendvoeding kolven, je hebt dan vaak wat vollere borsten, dus blijft er wat over.

Mijn 2e kindje dronk amper uit de fles, dus daar bouwde ik snel een te grote voorraad op. Mijn andere zoontje dronk juist veel meer dan in kolfde dus dat was lastig…

Veel succes vast morgen! Spannende en gekke dag!

1 like

Ik heb dus het idee dat ik wel echt moet opbouwen. Als ik kolf dan heb ik met 10 min beide borsten hooguit 50-70 ml. M’n kind is 5 maanden en drinkt wel meer dan dat.

Ja het kan hoor! Kolven is anders dan live voeding en hoeft zeker ook niet zelfde opbrengst te geven!

Ik had op mijn oude werk een collega die dezelfde periode als ik kolfde, en ik zag altijd mega flessen vol melk staan. Echt huilen als er bij mij veel minder uitkwam (niet dat je blij wordt met overproductie denk ik!).

Is die 50-70 als je kolft na een voeding of als vervanging? Bijv 3 uur na de vorige voeding