Whow, gaat het zo snel al? Ik zag indd dat die vloeibare neurofen overal uitverkocht was en dat is de enige die mn kind wel wil, dus toen ik hem vorige week bij Kruidvat zag, heb ik m gelijk meegenomen.
Vorige week zag ik online bij Kruidvat en Plein ook nog wel beschikbaar.
Hebben jullie aanraders qua boeken over zwangerschap/geboorte? Ik ben nu 8 weken zwanger en merk dat ik een beetje verdwaal in alle info / to do’s / tips op internet.
Dus vroeg me af of jullie tijdens je zwangerschap een goed (leuk) boek hebben gelezen waarvan je dacht: daar heb ik echt wat aan gehad!
Mijn baby van 4 weken heeft echt al sinds zijn geboorte last van hele vieze oogjes. Ik denk niet dat hij er erge last van heeft maar ik vind het wel sneu, zijn oogjes zitten zo’n beetje elke tien minuten helemaal dichtgeplakt van de vuiligheid en als hij wat langer heeft geslapen kan hij ze niet eens zelf openen. Ik doe er zeer regelmatig een druppeltje moedermelk in en masseer de binnenste ooghoeken maar het lijkt allemaal niet echt te helpen. Volgens de verpleegkundige van het CB zijn er wel zalfjes via de huisarts te krijgen maar helpen die niet echt en is het vooral uitzitten. Iemand ervaring met zalfjes of een andere tip?
Gefeliciteerd, wat mooi! Ik vond een boek voor vaders ook heel handig voor mezelf: aanpakken voor aanstaande vaders. To the point, niet ellenlang en behandelt de belangrijkste punten.
Maar terugkijkend had ik er meer aan gehad als ik wat meer had gelezen over de kraamtijd, wat je van een baby kan verwachten en hoe in grote lijnen slapen, voeden, spelen etc gaat. Die periode is nog zoveel langer, vreemder en intenser en daarnaast heb je dan eigenlijk helemaal geen energie om dat allemaal te lezen.
Ik heb veel gehad aan Het nieuwe borstvoedingsboek van Stefan Kleintjes en Gonneke van Veldhuizen voor info over voeden. Verder vond ik Positief over bevallen van Milli Hill naar het einde van de zwangerschap toe fijn om te lezen, vooral om te beseffen dat je in vrijwel elk bevallingsscenario ook nog zelf keuzes kunt maken. Tijdens de kraamtijd heb ik Slaap! van Susanne Willekes gelezen. Zoals hierboven ook al werd gezegd, had ik achteraf gezien al tijdens de zwangerschap meer willen lezen over slaap etc.
Yes ik ben ook alles afgegaan maar eigenlijk wist ik al dat het zinloos was toen ze bij de Etos zei dat het voor onbepaalde tijd niet leverbaar is. Ik had al geprobeerd zo’n tablet op te lossen in water, maar dan werkte niet echt. Vermalen en door de yoghurt ga ik proberen vandaag!
@Ovenschaal ik wist ook niet dat de tekorten al zo erg waren. Slim dat je nog even in hebt gekocht. Als ze het niet lust kan ik het altijd nog verpatsen met deze schaarste
@Suikerklontje ik hoop dat het niet nodig is maar dankje voor de tip!
Mijn dochter had dat ook toen ze baby was. Ik ben er regelmatig voor naar de dokter gegaan omdat ze het zo vaak had maar die zeiden steeds dat het in het eerste jaar heel normaal was, en dat als het dan nog aanhoud ik wel weer moet komen. Een keer heb ik wel druppels gekregen omdat het echt niet meer houdbaar was, dat werkte wel goed. Maar tussentijds vooral goed schoon houden met afgekoeld gekookt water of afgekoelde kamillethee.
Onzin lijkt me een ongelukkig woordkeuze. Als je baby 24/7 op je ligt en slaapt en veel huilt dan gaat lezen wel erg lastig. Het is net als veel een kwestie van geluk of pech denk ik. Ik heb al 8 maanden nauwelijks iets gelezen helaas.
Bij beide kinderen kwam 's nachts vanzelf. Wel een tijd nadat ze overdag zindelijk waren, maar dat waren ze al heel vroeg en ik vond het verder geen probleem om ze 's nachts nog een luierbroekje te laten dragen.
Allebei waren ze ineens 's ochtends droog. Dat enorm geprezen en nog een tijdje wel een luier om maar met de insteek dat die droog zou blijven en dat ook benoemd/besproken met ze.
Paar keer nog een klein plasje er in maar toen het echt dagenlang goed ging, zonder luier geprobeerd. En bij beide ging het toen meteen goed.
Mijn dochter laat ik nog plassen als ik zelf ga slapen (til haar dan slapend op de wc), mijn zoon heeft dat niet nodig. Maar als je kindje er geen problemen mee heeft zou je dat nog als tussenoplossing kunnen proberen (mijn zoon wordt helemaal panisch als je hem uit bed haalt of wakker maakt dus bij hem is dat geen optie).
Haha geeft niet! Super fijn dat je zo meedenkt. Ik ga binnenkort maar even langs Babypark om even wat uit te proberen.
@loveydovey Ik sluit me aan bij wat @Camelia zegt. Ik was ook zo bezig met de zwangerschap en bevalling, maar als ik nu terug kijk had ik er veel meer aan gehad om te lezen over het gedeelte na de bevalling tot ongeveer 1 jaar. Ik heb zelf ook het boek Slaap wat anderen aanraden. Dat gaat niet alleen over slapen, maar geeft veel info over vanalles in het 1e jaar.
Ik vond dat borstvoedingsboek zo verschrikkelijk, dat heeft me echt regelmatig tot tranen gebracht in m’n kraamtijd. Feitelijk is de informatie correct, maar de toon is zo vreselijk ‘borstvoeding is het beste en gaat altijd supermakkelijk en helemaal natuurlijk en is het walhalla voor elke moeder en als het niet goed gaat ben je een mislukking van de natuur’
Lag ik daar ‘s nachts te huilen omdat m’n kind m’n tepels inmiddels tot bloedens toe kapot had gezogen uit zuigbehoefte, maar geen speen durven te geven want Stefan Kleintjes zei dat dat alleen mocht als je kind minstens 6 jaar borstgevoed is en volledige maaltijden eet en de maan goed staat en dan ook nog alleen voor 23 seconden aan 1 stuk want anders wilde je baby alleen nog maar een speen en nooit meer jou.
Uiteindelijk dat boek het raam uit geflikkerd (ok, niet letterlijk) en toen is het helemaal goed gekomen met de borstvoeding.
Eens over die toon. Ik heb het boek tijdens mijn zwangerschap gelezen om een goede basis qua kennis over borstvoeding te hebben. Bij mij ging de borstvoeding ook niet bepaald vanzelf, maar in die tijd heb ik het boek weinig geraadpleegd en me laten adviseren door eerst de kraamverzorgster en later een lactatiekundige. In de maanden daarna (toen het eenmaal soepel verliep) heb ik nog wel regelmatig even teruggekeken in het boek om wat dingetjes te checken, maar kon ik prima langs die toon lezen.
Dankje, we kunnen het eens proberen. Het is vooral dat hij elke ochtend in zijn luier gepoept heeft, vraag me af of hij dat dan zou doen. Ik vind het ook prima die luier maar was meer benieuwd of dit vanzelf gaat.
Vond deze ook fijn! Had Mama’en van de bieb geleend, wel leuk om door te bladeren maar soms ook een beetje te, en te pseudo-wetenschappelijk. Verder vond ik Vrije Geboorte ook wel interessant. Zelfde ergenissen, maar wel goed om te lezen dat je echt veel keuzes hebt als je gaat bevallen.
Overigens begon ik pas met lezen over de bevalling veel later, neem je tijd, je mag het echt rustig op je af laten komen allemaal! Vond in het begin zo’n app als Zwangerschap+ wel genoeg, kleine beetjes informatie precies voor het moment waar je dan bent in je zwangerschap.
Ik heb veel gehad aan Veilig Bevallen en Veilig door de kraamtijd van Beatrijs Smulders. Ook Vrije Geboorte vond ik fijn (sommige dingen te alternatief, maar het grootste deel vind ik prettig). Ze gaven mij erg veel vertrouwen in de bevalling. Maar ben ze zelf wel pas later gaan lezen, met 8 weken was dat nog zo ver weg.
Mama’en vond ik ook niet zo fijn. Er staat imo te veel in, en is bij sommige onderwerpen daardoor echt te onvolledig voor mij
Hier ook vanzelf! Ineens dacht ik huh ze doet al een week geen plas 's nachts. Toen heb ik aan haar gevraagd of ze zonder luier wilde slapen en dat wilde ze. Ze was toen nog net geen drie en wordt nu vier maar de ongelukjes zijn op een hand te tellen.
Ik zou lekker je kind volgen hierin, als hij nog poept en plast 's nachts zou ik het niet gaan forceren
Ik heb geen boeken gelezen, alleen een boek over slaap (die van Susan Willekens geloof ik) toen ze ongeveer 10 maanden was. En toen een soort slaaptraining zonder huilen gedaan, die voor geen meter hielp. Het is ook zonder trainen allemaal goed gekomen uiteindelijk.
Ik had Oei ik groei gekregen maar daar kan ik al helemaal niks mee, alsof alle baby’s een soort van voorgeprogrammeerd zijn om op dezelfde momenten hetzelfde te kunnen en doen. Mijn grootste ergernis was dan ook mensen die het als een soort bijbel beschouwden en dingen tegen me zeiden als ‘oh ja, dat is de x-weken sprong!’
Hebben jullie tips voor het afbouwen van de fles? A drinkt nu overdag om 6u 180, 10u 150, 14u 150, 18u 180 en 's nachts nog 90. Hij krijgt een fruithapje 's ochtends en brood in de middag en in de avond warme hap. Best veel eten lijkt me maar ik krijg die flessen niet afgebouwd. Vooral de nacht vind ik lastig omdat ie soms niet meer in slaap te krijgen is zonder fles.
Ik vond de melkfabriek wel een fijn boek over borstvoeding, zonder veroordelend te zijn.