Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik ben aan het denken om een learning tower aan te schaffen maar ben nog in twijfel omdat zoiets een heel gevaarte in onze (redelijk kleine) keuken is.

Mijn dochter is 16 maanden en in de keuken wil ze alleen maar op het aanrecht kijken (dus hangt aan onze benen).

Wie van jullie heeft er een en wat is jullie ervaring?

1 like

Wij inmiddels 2,5 jaar (sinds eerste verjaardag oudste) en wordt meerdere keren per dag gebruikt sindsdien.

Mijn kind van 15 maanden heeft er sinds kort eentje en moest er eerst aan wennen maar is nu fan.

Mijn kinderen vinden het heel erg leuk. Sinds ze steving kunnen staan, heb ik ze er in gezet. Ze willen alles mee maken en staan er nu (met 15 maanden) meerdere keren per dag in.
We hebben de ette tette step n sit, die kun je ook omklappen tot een tafel + stoeltje.
Ze vinden het echt leuker dan in de tripp trapp stoel erbij zitten, omdat ze zo toch meer zien.

1 like

@appa @roeptoeter @suikerklontje staat de learning tower bij jullie niet te veel in de weg aan het aanrecht? Geen idee natuurlijk of het vergelijkbaar is met onze keuken.

2 likes

wij hebben gewoon een krukje… maar wij hebben ook geen babyfoon of speciaal kinderbestek/servies dus misschien dat wij het allemaal te simpel zien

11 likes

Hier ook alleen het ikea trapje. Al sinds een jaar klimt hij er zelf op en af. Misschien een keer er af gedonderd. Leert hij ook weer van. Geen blijvende schade.

3 likes

Ik laat de toren niet altijd aan het aanrecht staan, schuif het na gebruik meestal aan de kant. We hebben maar aan 1 muur aanrecht, en vrij weinig werk oppervlakte. Alleen een stukje tussen wasbak en fornuis, waar ik werkruimte heb om te snijden enzo. Ik zet de kinderen meestal bij de wasbak aan het aanrecht haha.
En dan als we klaar zijn dan schuif ik de toren tegen de muur. Dan staat het mij niet in de weg.

Het neemt ongeveer de ruimte in van een stoel, dus als je wil visualiseren hoeveel ruimte het in neemt, dan kun je een stoel als stand-in gebruiken. Is ook zonde als het uiteindelijk gigantisch in de weg staat.

1 like

Wij hebben het Ikea BEKVÄM opstapje zonder frame eromheen. Dat neemt in de keuken net zoveel ruimte in als een learning tower maar grote voordeel is dat ik het opstapje zelf ook kan gebruiken. Iets wat ik regelmatig doe want onze keuken heeft kastruimte tot het plafond.

Ik heb de inhoud van de kastjes omgegooid zodat er 1 onderkastje is waar ik tijdens het koken niet veel bij hoef. Voor dat kastje staat het opstapje en wordt verschoven naar de gootsteen voor handen wassen maar dan staat het me wel in de weg dus snel weer terug.

3 likes

Ik heb er een en vind hem inderdaad best groot en in de weg staan vaak. Hij is ook best lomp dus ik ga hem denk ik weer weg doen. Mijn kind staat nu toch meestal op haar tripp trapp stoel als ze meehelpt aan het aanrecht dus het is ook niet nodig, had inderdaad beter een krukje ofzo kunnen kopen, staat toch minder in de weg in een kleinere keuken.

1 like

Ik twijfel er ook nog steeds over. Denk dat wij uiteindelijk een krukje of stoel aanschuiven. We hebben best wat ruimte, maar het idd wel weer een groot ding erbij.
Ik zet dr nu weleens op het aanrecht erbij. Maar ik sta meestal aan de eiland kant en daar is het aanrecht iets dieper (zeg maar 1,5 kastje). Maar weet dat m’n moeder dat ook weleens met dr doet, op een aanrecht langs de muur. Misschien een tussenoplossing :wink:

2 likes

Van deze learning tower kun je ook een glijbaan maken… zou deze zelf wel willen, glijbaan weet ik in ieder geval zeker van dat het een hit is.

7 likes

Heeft iemand een idee wat ‘watervrij’ zijn inhoud?

Vandaag eerste zwemles gehad (bijna 5) en kind heeft de hele les van oor tot oor gelachen. Durfde er in te springen, zelfs zonder bandjes 2 keer en kopje onder zonder tranen. Toch bestempelde de leerkracht het als ‘ hij is nog niet watervrij’. Ik dacht: kan ik dit dan zelf nog oefenen?
Er was weinig ruimte voor even sparren want de lessen gingen achter elkaar door.

Ik dacht dat het juist betekent dat een kind niet bang is in het water en met hoofd onder water durft te gaan. Dus ik kan die opmerking niet echt plaatsen in de situatie die je schetst :sweat_smile: lijkt me dat je kind wel watervrij is, als hij plezier heeft en niet bang is :woman_shrugging:

4 likes

Ik zou dat wat jij omschrijft watervrij noemen maar in zwemlestermen is het blijkbaar nog wat meer dan dat:

Zoals ik het daar lees leren ze dat bij zwemles.

4 likes

En @Yzile @Loes @Willy vanaf welke leeftijd lieten jullie je kind dan daarop klimmen?

1 like

Mwah vind het wel meevallen, hij staat bij ons aan de zijkant en met koken slepen ze hem naar het fornuis. Wij zetten hem weleens tegen de verwarming aan, dan staatie minder in de loop maar 9 vd 10 keer aan het aanrecht daar aan de zijkant of aan het eiland. Wij hebben wel een ruime keuken, dat scheelt wellicht. Ik zal straks even een foto maken hoe het bij ons meestal staat en hoeveel ruimte je dan nog hebt.

1 like

Nou dan is het ook niet gek als een kind na de 1e zwemles nog niet watervrij is, zoals volgens die omschrijving :sweat_smile:
Beetje vreemd dat een zwemleraar dat benoemt eigenlijk. Lijken me dan inderdaad dingen die je juist bij de zwemles leert.

5 likes

Ja wanneer hij het kon. Denk maand of 11 toen kon hij ook lopen.

2 likes

Het ligt er een beetje aan wat voor zwemles je hebt. Wij hebben voor ons kind gekozen voor een turbopakket, dan zijn de zwemlessen langer en hebben ze eerder het diploma. Maar daarvoor moest ie wel voorstemmen en watervrij zijn, omdat dat watervrij zijn werd overgeslagen bij de turbo cursus. Normaal gesproken zijn de eerste lessen het watervrij maken en spelen ze veel in het water. Watervrij was bij ons dus niet alleen onder water durven en springen enzo, maar ook de manier waarop ze zich in het water bewegen (gebruik van armen bijvoorbeeld).

Edit: ik lees nu pas die omschrijving van watervrij. Zo ging het wel bij ons maar dat drijven is dan wel met hulpmiddelen (zo’n buis) en het opduiken is vanaf sta hoogte, dus kopje onder en meteen al iets vinden en pakken.

@Uprooted ik zou gewoon contact opnemen met de zwemschool/het zwembad
als ik jou was, is niet zo heel gek hoor. Je moet toch ergens terecht kunnen met je vragen lijkt mij

2 likes