Tips, ervaringen & aanraders #7

Geen probleem, heel lief dat je even wilde kijken!
Heb hem net gelijk besteld op Vinted. Ik hoop dat de verkoper het snel opstuurt, dan heb ik straks een dolgelukkig kind.

2 likes

Ik heb een ingenuity, weet niet of je dat bedoelt? Lijkt op een bumbo seat maar kun je vastbinden. Gebruiken hem heel veel. Mijn baby kan nog niet in kinderstoel en hiermee kan ze bij ons aan tafel.

1 like

Oef! We hebben inmiddels op beide locaties van mijn bericht hierboven een rondleiding gehad en ik twijfel nu heel erg. Niet zozeer over de onrustige start als ons kind tijdelijk op twee verschillende locaties (zit, maar over het verschil tussen die locaties.

belachelijk luxeprobleem

Locatie A is eerder 45 dan 30 minuten lopen :smiling_face_with_tear: maar onderdeel van een grote, commerciële organisatie en daardoor lijkt het allemaal wat beter georganiseerd (protocollen, dagindeling, workshops, rondleiding misschien ook wat meer professioneel). Deze locatie voelde ondanks de grotere schaal huiselijk en vertrouwd aan. Locatie B is tien minuten lopen en onderdeel van een stichting waarvan ik de uitgangspunten heel goed vind, het pedagogisch plan van de locatie vind ik top en het is een gemengde opvang (zowel qua kinderen als qua medewerkers) ipv vooral wit. Maar ik vond de gang van zaken tijdens de rondleiding allemaal wat laconieker overkomen en een ouder die we voor de rondleiding spraken zei dat hij de hygiëne niet zo goed vond. De medewerkers waren overwegend heel lief en geïnteresseerd, naar onze baby, één van de vaste PM-ers leek me echt leuk en ze hebben een fijne tuin en een supertoffe knutselhoek.

Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar locatie A maar daar halen we ons zooooveel gedoe mee op de hals qua logistiek…

Tot hij voorop de fiets kan wel :grimacing: dus dat is nog wel een maand of zes-acht (hij start met vier maanden). Mijn man wil dit wel op zich nemen maar zoals @Ovenschaal zegt kost het echt veel meer tijd per dag. Dat merkten we ook al met de rondleiding (even op en neer versus een half dagdeel bezig). En protocollen zijn inderdaad minder belangrijk dan aandacht en plezier maken! Locatie B gaf me alleen een beetje het gevoel dat ze maar wat aanmodderen of zo. Het is zo’n grote beslissing (en tegelijkertijd bizar dat we die überhaupt moeten nemen in de huidige opvangsituatie), maar ik ben ook goed in te veel over dingen nadenken.

Mijn man deelt trouwens het gevoel van aanmodderen bij locatie B maar is verder positief over beide en neigt nu naar locatie B.

1 like

Ik zou je gevoel volgen. Modderen ze echt aan of is het een idee. Misschien kan extra gesprek helpen? Zou goed overwegen, je zit er toch vaak veel jaren aan vast. Of je moet nog switchen.

Wij hadden geen keus en opvang zit op 10 minuten autorijden van huis en 20 van werk.
Als ik ze wegbreng of haal in spitstijd ben ik zo lang onderweg steeds en fiets is niet sneller. School wordt hopelijk wel in de buurt.

1 like

Ik heb ervaring met een grote opvang (landelijke organisatie) en na verhuizing een kleinschalige opvang (stichting) waarbij die laatste ook wat minder volgens vaste protocollen ed werkt.
Het verschilt natuurlijk per plek, maar mijn ervaring is dat de grote organisatie het mooi doet lijken, maar je er in praktijk weinig van terug ziet. Ook de leuke workshops ed heb ik in anderhalf tijd nooit teruggezien. Mijn ervaring bij de kleinschalige opvang is dat alles veel gemoedelijker gaat. Ruilen en extra dagen gaat bijvoorbeeld veel makkelijker. Vieringen als Sint er Kerst werden door de hele opvang gedaan, ook als het je opvangdag niet was mocht je kind hier voor terugkomen. Dat mocht bij de eerste opvang niet, daar hielden ze veel meer vast aan vaste dagen en had je gewoon pech als je op de dag van een feestelijke activiteit geen opvang had.
Voor mij zou locatie echt uitmaken, 3 uur per dag (2x anderhalf uur) vind ik echt heel veel tijd.

4 likes

Misschien even een poll doen om de meningen te peilen?

Ik zou ook voor locatie B gaan, vanwege de reistijd, omdat ik me eerder thuis voel bij kleinere stichtingen dan bij grote commerciële organisaties, en diversere mensen vind ik ook belangrijk.

3 likes

Ik zou ook even bespreken wat het voor jou betekent als je man jullie altijd brengt en haalt. Dat is natuurlijk superfijn met zoveel reistijd, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou indirect ook iets extra’s gaat kosten, bijv. elke dag koken omdat dat anders te laat wordt, of meer andere taken on het huishouden omdat hij al drie uur kwijt is met kind halen en brengen.

3 likes

Ik zou niet eens gekeken hebben bij A vanwege de reistijd, maar ben dan ook erg van het waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken

3 likes

Sowieso B. Dichtbij is 1,5 per dag van je leven.1,5 uur slaap minder. 1,5 uur tijd voor jezelf minder. Daar ga je echt hard van balen. Kleine organisatie is echt veel fijner. Ik zou ook eens vragen hoe lang leidsters werken bij de organisatie. Bij kleine organisaties zie je meestal wat minder wisselingen en dat is echt goud tegenwoordig.

1. Lijstitem
2 likes

Iemand ervaring met een kind dat weigert naar de wc te gaan als hij moet plassen? Ik wordt echt gek van meermaals per dag de discussie. Hij kan z’n plas prima ophouden. Hij is al meer dan een jaar poepzindelijk. Geeft goed aan als hij moet poepen en gaat dan ook zonder morren maar plassen is letterlijk gezeik. We zetten nu om de 1,5 uur de wekker en dan moet hij gaan. Dan is het steeds weer discussie, ik hoef niet, ik wil niet. ik wil boven/beneden/potje. nee toch wc. Die auto mee. Ik wil dat boekje of toch die andere. Ga gewoon en je bent in 10 seconde klaar. Als we wachten tot hij het zelf aangeeft plast hij in z’n broek want dat doet hij gewoon niet.
Stickers en speelgoed beloven hebben we al geprobeerd. Werkt niet, het boeit hem niet.

2 likes

45 minuten reistijd enkele reis vind ik echt heel veel. Dat is dus sowieso 1,5 uur per dag maar eigenlijk meer want je moet vanuit daar ook weer naar je (werk)locatie voor die dag. Een opvang vlakbij huis is echt heel fijn. Als er iets is ben je vanuit daar zo weer thuis (bv kind ziek ophalen en dan nog 45 minuten reistijd) en qua reistijd naar werklocatie zal het minimaal schelen als het vlakbij huis is.

Over verschil kleine opvang vs grote partij: Wij zitten bij een kleinschalige opvang (2 groepen, eigenaresse staat zelf ook op de groep) en echt heel erg blij mee. Lijnen zijn kort, iedereen kent elkaar en dingen hoeven niet via een hoofdkantoor aangevraagd te worden maar gewoon even een mailtje naar de eigenaresse of met haar bespreken als je haar toch ziet. Je merkt ook echt dat de pm’ers betrokken zijn bij de organisatie, toen het met corona allemaal lastig was met bezetting zijn ze nooit dicht geweest omdat iedereen stapje extra zette, wat extra uren maakte etc.

In ons dorp zit ook een grote organisatie en alhoewel iedere organisatie anders zal zijn, is het daar alleen maar drama qua regeldingen (wat ik van vrienden hoor, wij hebben best veel vrienden die de kinderen daar hebben). Maand van tevoren te horen krijgen dat je kind toch niet geplaatst kan worden, groepen regelmatig dicht, iedere aanvraag voor iets anders dan hoe het standaard is moet via hoofdkantoor en gaat heel star. Pm’ers zijn verder leuk met de kinderen, maar meer het eromheen bedoel ik dus. Kunnen de pm’ers ook weinig aan doen natuurlijk. Ik houd juist van dat gemoedelijke (en natuurlijk zijn er bij ons ook gewoon regels die in het contract staan). En dan scheelt het bij ons ook nog aanzienlijk in het tarief, waarbij de grote organisatie stukken duurder is.

Uiteindelijk moet iedere in Nederland goedgekeurde opvang zich aan dezelfde regels houden omtrent veiligheid, hoeveelheid kindjes, hygiëne etc. Mbt die opmerking over hygiene zou je de ggd-rapporten er eens op na kunnen slaan. Die zijn gewoon openbaar en daarin staat ook verbeterpunten als die er zijn en bv of de verbeterpunten van eerdere jaren opgepakt zijn.

@Willy hier een tijd geleden weer regelmatig ongelukjes na al een tijd zindelijk zijn omdat ze haar spel niet wilde onderbreken. Zag je gewoon dat ze moest maar toch ontkennen en dan te laat zijn. We hadden al een soort “pauze” geintroduceerd: we zetten het spel op pauze, je zusje wacht ook met verder spelen (wil maar wat graag mee naar de wc om te kijken gelukkig haha) dus alles is zo nog precies hetzelfde, maar ook dat werkte niet altijd. Dan nog zeggen ik hoef niet en dan wel gaan zitten (onder lichte dwang) maar plassen ho maar. Nu hebben we nav een tip die ik hier op het forum las de probeerplas geintroduceerd en dat werkt vaak wel! We gaan een probeerplas doen zeggen we dan. Ook bv als we de deur uit willen en ze zegt niet te hoeven, weet dat 9 vd 10 keer na 5 minuten in de auto ze dan ineens wel moet.

2 likes

Ik ben het met jou eens. Onze dochter zit bij een grote organisatie KDV en bij de rondleiding lieten ze van alles zien wat ik heel goed vond (eigen buitenspeeltuin, buitenbedjes, veel variatie in eten). In realiteit is mijn dochter slechts 2 of 3x buiten geweest; ze blijven voornamelijk op de groep omdat ze niet te veel kindjes willen mengen ivm ziektes etc. En buiten heeft ze nog nooit geslapen. De variatie in eten is volgens mij tussen een peer en een banaan.

@Geranium ik zou dus ook voor B gaan. Sowieso is het best een aanslag om nog veel te reizen naast je werkdag. Ik heb zelf het KDV op 5 min lopen, maar zit 1.5 uur per dag in de auto voor werk. Op mijn werkdagen zie ik mijn dochter, met geluk, 1.5 uur. En dan moet er ook nog gekookt worden.

3 likes

@Geranium ik heb weinig aanvullingen op de rest, maar staat er niet toevallig zo’n Cargaroo in jullie buurt? Ik zie op onze opvang iemand die altijd met de Cargaroo komt, dus die huurt hem dan telkens voor een uurtje ofzo. Ons kind zat op de fiets met acht/negen maanden trouwens, en hij was geen vroege zitter.

3 likes

@Geranium Wij hebben ook gekozen voor een kleine opvang. Hier worden inderdaad alle beloftes nagekomen (buiten slapen, veel buiten spelen) en ze gaan ook geregeld op uitjes naar de stallen of boerderijen aan de overkant.
Ik hoor dit soort dingen veel minder bij vriendinnen die de kinderen bij de grote organisaties hebben.
Maar zoals hiervoor genoemd kan je niet nogmaals in gesprek om aan te geven waar de twijfels zitten?

Qua reistijd wil ik je ook meegeven dat dit je avondroutine heel erg in de weg kan gaan zitten. Je houdt dan denk ik weinig knuffeltijd over tussen thuiskomen en bedtijd.

4 likes

In… totaal?
Wij zitten bij partou, en hier zijn ze echt weer of geen weer elke dag 2x (even, bij slechter weer) buiten. En ze sliepen beide altijd in een buitenbedje haha.
Ze verzorgen kippen en de konijnen, gaan elke week naar het bos en in de zomer jaar het strandje enzo.

3 likes

Thanks! Ook @Suikerklontje en @KJuffie , ik heb ook die roodbruine met giraffen besteld van Happybear en eentje van Lässig, even vergelijken. Wel fijn dat die van Happybear verstelbaar is qua maat.

1 like

Ja, in totaal. In de zomer zijn ze wel een paar keer buiten geweest maar mijn dochter kroop/liep toen nog niet. Die kindjes lieten ze binnen. Ik verwacht dat ze deze lente wel vaker naar buiten zal gaan omdat ze inmiddels rondrent. Een uitje heeft ze sowieso nog nooit gehad.

Ik wou toevallig wel deze week navraag doen hoe dat in de volgende groep (2-4 jarigen) is.

Desalniettemin vind mijn dochtertje het helemaal geweldig daar. Ze wel nu al niet mee naar huis als ik haar ga ophalen.

Dat ligt hier niet aan de schoenen maar volgens mij door de verandering van omgeving. Ze loopt binnen goed op schoenen maar buiten word ze dan een beetje onzeker en wil ze sneller gaan kruipen

1 like

Mijn zoon ging als baby ook vrij weinig naar buiten. Vanaf de dreumes groep (14 maanden) wel op zn minst elke dag. Toen hij eenmaal zelf liep (11 maanden) lieten ze hem al regelmatig mee gaan met de dreumessen. Plein ligt ook wel ver van de babygroep en er liggen altijd wel weer babys te slapen of die moeten weer eten dus ik snap op zich wel dat het in de praktijk vaak gewoon niet lukt. Maar vond dat toen ook wel stom omdat ze bij de rondleiding vertelde dat ze elke dag naar buiten gaan. Buitenbedjes hebben ze ook maar ze mogen er geen babyfoon bij zetten(???) heel vreemd.