Tips, ervaringen & aanraders #7

Mijn kind is toegelaten voor 2 basisscholen. De ene is Jenaplan en de andere is Dalton. Iemand ervaring met beide? We vinden het een lastige keuze. Qua locatie maakt het niet uit.

2 likes

Ik zoek fijne veterlaarsjes of schoentjes, beetje hip. Want onze meid is al flink aan de wandel alleen alle schoentjes worden uitgetrokken of vallen gewoon uit omdat ze nog niet achter dat hielbot blijven zitten zeg maar.
Welke schoentjes hebben jullie?

1 like

Mijn neefje stopte juist met hoofdbonken toen hij van een ledikant naar een peuterbed ging.

Mijn ervaring is dat de visie van een school natuurlijk wel iets uitkomt (bijvoorbeeld verschil Vrije school en Dalton) maar dat verschillen onderling misschien wel groter zijn. Dalton is vooral gericht op zelfstandigheid en Jenaplan ook wel maar ook op persoonlijke ontwikkeling. Maar dat is algemeen, zou vooral naar andere dingen kijken en naar welke school het best lijkt te matchen bij jullie als gezin /waar heb je de prettigste indruk van.

3 likes

Wat zijn jullie adviezen met overgeven bij babies? Thuisarts heb ik uiteraard al bekeken.

Mijn baby heeft vannacht voor het eerst overgegeven. Dronk klein flesje en in bed spugen. En paar keer daarna als ik haar teruglegde weer. Na tijdje rondgelopen en gewiegd viel ze in slaap en heeft ze paar uur geslapen. Toen wakker met honger. Klein flesje gedronken maar na half uur toch weer uitgespuugd. Zo zielig zeg :cry: (en vermoeiend, ligt ook een volle wasmachine te wachten)

Moet ik nu gewoon elk uur wat aan blijven bieden of langer ertussen? Ze is voor alsnog wel gewoon vrolijk, alleen wat witjes. Geen koorts, we dunne ontlasting.

1 like

Ik heb op een jenaplan basisschool gezeten en een dalton middelbare school.
Ik vind de jenaplan visie echt heeel goed! Werken met stamgroepen, projecten, etc…
Als je het idee hebt dat de school de missie echt naleeft dan zou ik zeker voor jenaplan kiezen.
Maargoed dat is m’n persoonlijke mening.

1 like

Ik zou proberen of wat water wel binnen blijft en dan daarna pas weer wat melk proberen. Voor mijn gevoel gaat het hier vaak sneller mis met melk. Wel echt sneu, hopelijk knapt ze snel op!

1 like

Doe nu elke 5 minuten een lepeltje water.
Moet ik al met ors starten of kan ik even aankijken of het water goed gaat? Moet dat eerst nog even gaan halen dan.

In plaats van ORS zou je ook appelsap kunnen geven. Dat heb ik toen geleerd van verpleegkundige in het ziekenhuis. Drinken ze soms ook wat sneller.

Blijf verder goed luiers tellen en eventueel hoeveel tijd tussen plas luiers inzit.

Beetje drinken blijven aanbieden.

Sterkte.

4 likes

Ik heb zelf nog nooit ors hoeven geven, dus daar heb ik geen ervaring mee. Er staat ook een stukje over op thuisarts.

“Geef ORS als uw kind waterdunne ontlasting heeft. Ook als uw kind veel overgeeft, kunt u ORS geven. Er komt altijd wel iets binnen.
Sommige kinderen vinden ORS vies. Als het niet lukt met ORS, geef uw kind dan iets anders te drinken of een waterijsje. Het belangrijkste is dat er vocht binnen komt.”

Dat zou ik aanhouden en idd de luiers goed in de gaten houden. Ik heb weleens de melk wat verdund, omdat het dan wat minder zwaar op de maag lag.

1 like

Hoe oud is je kindje? Ik vond dat heel naar toen ze overgaf. Wat wij hebben gedaan is wat kleinere flesjes met steeds een paar slokjes geven en dan een paar minuten pauze en dan weer 20-max 40ml, totdat het flesje leeg was. Ik heb wel gelijk ook wat ORS gegeven voor de melk (ook weer met kleine beetjes via de fles), maar mijn baby was heel jong en dan is er sneller kans op uitdroging. Ohja, toen ze een paar keer haar melk had overgegeven heb ik eerst de ors in kleine beetjes gegeven totdat ik zag dat ze dat binnenhield. En toen pas weer melk gaan aanbieden. Laatste edit: en veel rechtop laten zitten, dus ze zat veel in de wipstoel toen.

En vooral even met de huisartsassistente overleggen! Gaf ons ook veel rust.

2 likes

Bedankt!

Baby is ruim 8 maanden.
Fles weigert ze, ook toen ze water wel binnenhield. Maar lepeltjes water en lepeltjes met water verdunde appelsap houdt ze binnen en drinkt ze graag. Zo toch wel 40ml vocht in een uur binnen gekregen. Had haar idd ook al vooral rechtop gehouden. Al was de laatste spuugsessie ook rechtop.

Ze slaapt nu. Daarna ga ik wel weer eerst wat water proberen en als dat goed gaat melk, eventueel met lepeltje als ze fles nog niet wil.
Zat iig wel plas in de luier en ze is nog gewoon zichzelf (al komt er een boventand door, dus ze is sowieso al wat hangerig)

Wat een stress als er weer wat onbekends gebeurt met je kleintje. :sweat_smile::pleading_face:

1 like

Klinkt goed in mijn lekenoren! 8 maanden is in die zin wel fijn, omdat ze ook al droge crackers etc kunnen eten eventueel om de maag wat rust te geven. Beterschap!

2 likes

Wat is een fijne cosleeper voor een hoog bed? Of überhaupt een fijne cosleeper die makkelijk te verhogen is door bijvoorbeeld latjes eronder te zetten. Ons bed is zonder klossen al 75 centimeter hoog (bovenkant matras).

Maar er is ook zoveel keuze en ik vind het lastig kiezen wat nou goed is. Vorige keer hadden we er een van Petit Amelie maar die vond ik wat stroef open te maken.

1 like

Chicco next to me

5 likes

Deze :slight_smile: kan behoorlijk hoog

3 likes

Snuzpod inderdaad! Weet even zo niet hoe hoog onze boxspring is, wel rond de 75/80cm geloof ik en de snuzpod sluit daar goed bij aan. Vind het ook fijn dat die gewoon compact is en niet zo lomp, plus dat stukje wat je omlaag doet is van een soort stof dus heel makkelijk omlaag en omhoog te ritsen als de baby eenmaal slaapt. Het wiegen ook ideaal, regelmatig even vanuit mijn bed even gewiegd omdat hij wakker werd in de nacht zonder eruit te hoeven of te gaan zitten.

Ik ben in juli uitgerekend met onze eerste baby. Voel me eindelijk zeker genoeg om langzaamaan naar kleertjes te kijken. Ik heb alleen geen idee wat je een newborn aandoet in de zomer? Is dit bijvoorbeeld te overdreven warm?

2 likes

Ligt er aan hoe warm het is en of je baby een beetje temperatuur kan houden. Mijn baby is geboren in juli midden in hittegolf en was meer dan 4kg, bleef goed op temperatuur. Heb even foto’s teruggekeken en de eerste paar dagen lag ze in boxpakjes in het ziekenhuis in de airco, en na paar dagen kwamen we thuis en daar (in overleg met kraamzorg) vaak alleen maar in een spaghettiband of korte mouw romper, soms met kort broekje voor de look maar vaak niet eens een broek hehe. Als het dan avond werd of wat lagere temperatuur werd dan in een dun boxpakje ofzo. Ligt echt aan van alles, en vaak liggen ze ook nog wel onder een dekentje als je ze ergens neerlegt. Heb hier ook weleens gelezen dat baby met meerdere lagen kleding en muts op lag ook al was het warm dus ja. :woman_shrugging:
ik zou iig niet teveel van die warme pakjes halen. Maar meer denken in lagen. Dus rompertje korte mouw en dan vestje erover en dun broekje ofzo.

2 likes

Thanks voor je reactie! Ja zo lastig inschatten, ik hou het maar op wat luchtigere pakjes (die op de foto is volgens mij van een dikke stof) en rompertjes

2 likes