Tips, ervaringen & aanraders #7

Onze opvang is van 7:30 tot 18:30 open terwijl de andere hier van 7:00 tot 18:00 open zijn. Daarnaast kun je hier je eigen eten meegeven wat de kinderen dan opgewarmd krijgen rond 17:00. Geen hangry kind ophalen en dan als een dolle eten moeten fixen maakt mijn leven zo fijn. Die 18:30 scheelt ook zoveel file stress.

2 likes

Ook heel vaak gedaan haha. Kon gelukkig wel.

1 like

Nog een tip. Niet alleen vaste leidsters maar ook hoeveel per hoeveel kinderen. En hoe ze omgaan met stagiaires. Na dat nieuwsbericht over die stagiaire die filmpjes had gemaakt ging het hier er over. Ik las toen veel verschillende invullingen van het vier ogen beleid (wat mij tot toen onbekend was).

Hahaha ja ik ook :joy: en in die rondleiding van 10 minuten kun je ook niet echt uithalen hoe ze omgaan met de kindjes oid.

6 likes

Ik heb hier 4 keuzes qua opvang(ketens), maar slechts van 1 NIET teruggehoord dat ze geen nieuwe kinderen aannemen. Dus ja, ben allang blij als er straks ĂŒberhaupt iets is.

3 likes

Omgaan met personeelstekorten
Mogelijkgeden vegetarisch veganistisch eten
Wat voor activiteiten doen ze op de groep
Pedagogisch beleid
Horizontale en verticale groepen
Contact tussen kdv en ouder, updates kind

Dit waren mijn vragen! Uiteindelijk gaat het om gevoel. Maar de andere opvang kon ook helemaal niet goed vertellen wat voor activiteiten ze doen. Ja naar buiten gaan en liedjes zingen. Maar niets duidelijks.
Denk trouwens dat ze daar ook goed gezeten had hoor. Maar die had trouwens ook pas plek 22 maanden nadat we langs geweest waren.

1 like

Bij ons was eigenlijk de enige eis dat ik vroeg kon brengen (tussen 06.00-06.30) + flexibel indelen en dat kan bij 1 opvang in de buurt dus was de keuze zo gemaakt :grin:

2 likes

Ik ben niet eens wezen kijken :flushed:
Contact per mail en telefoon was fijn, ligging goed, biologisch eten en gebouw met veel licht/ramen. Had er een goed gevoel bij, dat klopte ook gelukkig.

2 likes

Bij de eerste stonden wij tijdens die rondleidingen een beetje schaapachtig te kijken. Toen we gingen verhuizen had ik wel wat meer gerichte vragen, alleen was dat in Corona tijd, dus sfeer proeven was er niet bij.

Dingen als pedagogische visie zijn leuk, maar de vraag is in hoeverre daar in de praktijk écht iets mee gebeurd. En de opvang kan ook overgekocht worden door een keten wat daar ook weer invloed op kan hebben.

Nabijheid en goed gevoel waren voor ons het belangrijkste. Maar ‘goed gevoel’ is ook maar subjectief en een momentopname.

Wij waren over onze opvang hardstikke tevreden maar ik sprak ook iemand die na de rondleiding haar kind er echt nooit zou willen inschrijven.

Ik heb trouwens wel de ggd-inspectierapporten bekeken. Dat is misschien nog wel een tip.

Wij hebben ook geen rondleiding gehad. We hebben hem aangemeld bij vijf verschillende kdv’s en die het eerste plek had was lekker dichtbij dus we waren allang blij met plek. Ben nu ook heel blij met de opvang, we zijn verhuisd maar zijn bij dezelfde organisatie gebleven.

Dit heb ik ook een beetje met scholen, ik denk dat de meeste wel goed zijn eigenlijk. Tenzij ze echt slecht zijn, maar dat zie je wel snel in de rapporten zoals jij ook benoemd.

2 likes

Haha, tenten / hutten zijn hier ook populair.
En ze gaat de godganse dag op vakantie: beer in een rugzak, een plastic tas vol boeken en een emmer met van alles en nog wat (beker, tandenborstel, zaklamp, duploschaapje, leeg kuipje smeerkees, wat ze maar tegen komt). En dan drie meter verderop gaat ze alles weer uitpakken om vervolgens na twee tellen te zeggen: ‘hier is het saai, Beer, we gaan’ en alles weer in te pakken.
Volgens mij heb je helemaal geen cadeau nodig op deze leeftijd met al die fantasie :grin:

18 likes

Misschien een tafeltent? Of een linnenrek waar dan doeken ect overheen kunnen, zelf vroeger veel gedaan!

2 likes

Ik heb er eentje verkocht (van een kennis) voor 3 euro met de zin: niet ergonomisch, eventueel wel leuk voor een pop. Kreeg toen een koper met een paar kinderen die echt niet overweg. Kon met een andere draagzak en deze graag wilde hebben.
Daarnaast worden ze ook wel ingezameld voor vluchtelingen in andere landen.

Bij onze vorige opvang werden kinderen snel voor de tv gezet, iets wat we zelf absoluut niet doen/willen. Ook nog iets om mee te nemen als je dat ook belangrijk vindt.

En wat ik zelf een fijne vond was de samenstelling van de leidsters, zijn ze wat ouder, is de groep al lang samen (zegt wat over een werkgever en sfeer vind ik).

Bij onze vorige opvang was de gemiddelde leeftijd 20 denk ik en ging er van een groepje van 10 elke maand wel iemand weg. Onze huidige werken de meesten al jaren en zijn dus ook al iets ouder.

We zijn toen ze 8 maanden was gewisseld van opvang. Puur omdat ik deze opvang daarvoor ook al wilde (agrarische opvang) maar toen niet mogelijk was vanwege werktijden. En daarvoor waren we helemaal niet ontevreden over de oude opvang maar als we nu kijken hoe anders alles is
 wat een verschil. Zo blij met de keuze, ondanks dat het 15 min rijden is (ipv 1 minuut fietsen) duurder en niet flexibel.

2 likes

Mijn jongste heeft een vrij hoge wreef, waardoor schoenen niet passen omdat ze niet goed dicht kunnen omdat het te krap is. Ben hier al met meerdere schoenen tegen aan gelopen. Hebben jullie misschien tips voor schoen merken met een hoge wreef?

Mijn zoontje heeft dit ook.
Ik ben tot nu toe geslaagd bij bunnies, develab en shoesme.
(Overigens wel allemaal aangemeten bij een kinderspeciaalzaak, dus durf niet te zeggen of dit voor al hun schoenen zo is)

1 like

De inzamelings acties van Because we Carry wilde ik inderdaad ook noemen. De afgelopen jaren was er in het voorjaar een inzamelingsactie. Daar werd zelfs specifiek om de draagzakken van BabyBjörn gevraagd omdat die zonder uitleg in te zetten zijn en ergonomisch is op die momenten even ondergeschikt.

2 likes

Theo de Tijger van Affenzahn hebben wij. Je kan aan de tong trekken, dan zit er een plastic inschuif vakje op en daar hebben wij dan een foto van onze zoon in gedaan.

Je hebt allerlei diertjes met hetzelfde idee en ook nog een maatje groter.

Affenzahn children’s backpack for 1-3 years in kindergarten https://amzn.eu/d/9RK0J8e

4 likes

Gaven jullie iets aan de opvang bij afscheid van je kind omdat ze naar school gaan? Zo ja, wat? Ik zat te denken aan iets van een boek ofzo, en wat lekkers voor de leidsters.

1 like