Tips, ervaringen & aanraders #7

Lets talk about poop! :poop:

Mijn oudste zoontje is 3 (sinds een maand) en nog niet zindelijk. Probleem is niet zozeer dat hij het niet aanvoelt/ niet kan, want dat gaat allemaal best goed, maar hij wil zelf gewoon vaak nog een luier aan. Mensen die hier ervaring mee hebben?

Is het dan nog geen tijd of is dit iets wat we toch even moeten volhouden?

2 likes

Ik voelde de basisschool in mijn nek hijgen, de juf van de voorschool die mopperde en toch gekozen voor m’n zoontje volgen in z’n behoeftes. Droeg toen luierbroekjes, ging wel eens op potje of wc maar wilde ook nog luier om. Hij zei altijd “ik ben zindelijk als ik 4 word”, en inderdaad week er voor zonder issues en ongelukjes helemaal zonder luier. Heb tussendoor toch teveel pogingen gedaan, maar had het beter wat meer los kunnen laten, want dat werkte voor hem gewoon niet goed. Voor mij persoonlijk maakte het niet uit als ie nog wat langer ermee rondliep, maar die druk van buitenaf vond ik wel lastig.

Als het alleen om poep gaat: geloof dat veel kindjes lang de behoefte voelen dit nog even in een luier te doen.

6 likes

Wat doen jullie met slaapzakken voor het tussenseizoen? Ik heb ze nu van lodger 0,5 TOG maar kom verder alleen 2,5-3 TOG tegen maar dat lijkt me weer zo warm?

1 like

Fijn die herkenning!! Jongetjes zijn vaak langzamer hiermee schijnt. Ik heb ook vooral dat ik zelf denk oooh zo fijn geen luiers (andere kant: steeds mee naar de wc) en ander kindje op de opvang van nog geen 3 die al zindelijk is haha…

Misschien moet ik het ook een beetje loslaten :grin:.

Mijn buurvrouw vertelde dat haar zoon pas met 7 snachts zindelijk was. Toen dacht ik wel even oei!

3 likes

Hmmm ik weet niet precies wat ik allemaal heb liggen aan tog waarden, maar als de dikke nog te warm is de dunne slaapzak met een lekkere pyjama! Eventueel een wollen van bijv dilling :blush:

2 likes

Heeft iemand tips over hoe je de kraag van (dreumes)kleding echt goed schoon krijgt? Onze dochter kwijlt de laatste tijd best veel door de doorkomende kiezen. Bij de opvang doen ze vaak voor het slapen haar kwijlslab af waardoor veel kleding zo’n vies geel boordje krijgt omdat ze dan de rest van de dag er niks voor heeft. Op de foto is te zien hoe het er nu uitziet… schaam me gewoon een beetje dat dit me zelf niet lukt :sweat_smile:.

Wat ik al heb geprobeerd naast normaal wassen: weken in groene zeep, insmeren met groene zeep, inspuiten met ossengalzeep, laten drogen in de felle zon.

Samenvatting

1 like

Dit is een rompertje toch? Heel rigoureus is in chloor weken en dan wassen. Maar kan me voorstellen dat je dag misschien niet wil.
Maar ik had ook 1 kwijlkind en heb t toen maar geaccepteerd. Het zijn nu poetslappen geworden

2 likes

Je zou nog een papje van baksoda kunnen proberen met water. Dan ophangen in de zon met het papje erop en dan mee in de was.

3 likes

Ja vind ik ook lastig nu. Denk dat ik zelf eerst die 0,5 ga gebruiken met een shirtje met lange mouwen eronder

1 like

Ik gebruik ook 0.5 tog, maar wat met romper en langere kleding. Maar altijd een struggle, die slaaplaagjes

1 like

Dasty vlekkenspray (roze) en dan gewoon mee in de was, of een nachtje weken in de biotex en dan meewassen

2 likes

Tip voor geldbesparing: de verwachting is dat wegwerpluiers ook snel in prijs omhoog zullen gaan vanwege stijging van alle kosten ( bron: Energy saving tips: economic ways to wash and dry reusable nappies – LittleLamb ). Als je dus wegwerp gebruikt dan zou ik aanraden nu in te kopen voor grotere maten. Gesloten verpakkingen kan je van kruidvat eigen merk ook ruilen.
Een nog duurzamere tip is wasbare luiers (tweedehands kopen evt). Als je daar vragen over hebt hier op het forum zitten genoeg mensen die dat doen. Maar dacht ook ja dat is niet voor iedereen haalbaar, en dan is nu, als je 't aan kan qua kosten en ruimte, breed inslaan voor meerdere maten denk ik best een goed idee.

11 likes

Ik bedenk net dat wij geen luiertas hebben. Waar moet ik op letten als ik er 1 koop? Ik denk sowieso niet dat het belangrijk is dat ie veel vakjes heeft, liever 1 groot en 1 klein vak denk ik? En dat er een verschoonmatje in zit.

1 like

Ik heb een fijne rugzak genomen en die gebruiken wij. Krijgen er best positieve reacties op omdat het veel fijner zit dan een schoudertas of zo’n speciale luierrugzak.
Matje heb ik los gekocht, net zoals een luieretui (die vind ik wel heel handig).

Kleding, verzorgingsartikelej en hydrofieldoeken heb ik allemaal in aparte etuitjes of ziplock zakjes zitten die ik nog had liggen.

3 likes

Wij gebruiken gewoon een tas die voorhanden is haha… hebben altijd wel een rugzak klaarliggen! Ik hoor in ieder geval dat de tassen met 1 groot vak (zoals studio noos) niet heel handig zijn.

1 like

Ik heb zo’n klassieke luiertas met zo’n grote flap. Wel een paar vakjes voor twee flesjes en wat andere dingen en dat vind ik zelf genoeg. Je moet vooral even kijken of je wagen iets heeft om een tas aan te hangen (joolz heeft volgens mij van die haakjes) mijn wagen had dat bijvoorbeeld niet.

1 like

Wij hebben een rugzak met gespjes voor om de stang. Vind ik wel handig. Tas heeft ook 1000 vakken, maar die gebruik ik amper. Nu ze groter is pak ik vaker een gewone tas. Dus heb er ook niet echt lang gebruik van gemaakt. Dus een tas die langer te gebruiken is (ook voor andere dingen) zou ik aanraden.

1 like

Ik heb een luieretui met matje van Lässig die ik los meeneem of in de tas gooi die op dat moment handig is.
Reservekleding doe ik in een wetbag want daar kan de vuile kleding ook direct weer in en dat kan thuis zo de wasmachine in.

3 likes

Wij hebben een Fjallraven kanken als luiertas. Ideaal, in het laptopvak schuiven we een verschoonmatje, luiers en doekjes, en aan de zijkanten ruimte voor flessen. Kan je zowel op je rug dragen als aan de kinderwagen door het hengseltje wat je dicht kan klikken.

6 likes

+1 voor een luier-etui van Lassig (hoewel andere merken vast ook prima zijn).

Wij hebben destijds deze ( Lässig 4Family Casual verschoningsmatje Dotted offwhite | bol.com ) gevraagd als kraamkado en ook bij dochter 2 nog steeds heel blij mee.

Verder gewoon een tas die past bij de gelegenheid. Voor een kort tripjes naar de kinderboerderij om de hoek gooi ik vaak alleen de luieretui in de bagagemand, scheelt een grote luiertas meezeulen.

2 likes