Tips, ervaringen & aanraders #7

Het verschilt per maatschappij wel hoe breed de stoelen zijn. Volgens mij stellen ze vrijwel allemaal dezelfde voorwaarden, maar er zijn heel weinig stoeltjes die passen. Ik heb dat ook een keer uitgezocht toen wij met KLM vlogen en heb toen maar mn verlies gepakt. Kregen toen wel stoelen op de voorste rij, met veel beenruimte en zo’n baby bak, terwijl mn zoon toen 11 maanden was en allang niet meer in de bak paste

Inmiddels de co sleeper en het ledikant bekleed met een molton, hoeslaken, hydrofiel, laken en dekentje. En nu vraag ik me af: hoor je in de kinderwagenbak ook iets van bekleding te doen? Een dekentje straks lijkt me sowieso fijn, maar moet ik daar ook helemaal molton/hoeslaken enzo in doen?

2 likes

Ik doe een hoeslaken om dat matrasje en dan een hydrofiel, bij ongelukjes/spuug/veel kwijl kun je die dan gewoon wassen. Onze kinderwagenbak heeft een ovaal matrasje maar een standaard wieghoeslakentje past daar prima omheen.

2 likes

Wat @suikerklontje zegt is een optie. Zo heeft de kraamzorg het ons ook geleerd.
Ik vond later zo’n berenpak wel fijn. Zit een fijne cappuchon op en is lekker warm

2 likes

Thanks, ook @Suikerklontje en @Feather voor de tips.

Ga er een hoeslakentje en hydrofiel in doen. Berenpakje hebben we ook, dat was echt mijn grooooote wens al voor ik zwanger was hahaha. Heerlijk zo’n levend knuffelbeertje straks.

6 likes

Ik heb hier een aankleedkussenhoes en hydrofiele doek voor gebruikt. Ging prima :+1:t2:

2 likes

L. wordt 3 komende maand. Wij geven een fiets en een poppenhuis. Hebben jullie nog cadeau tips die we aan de familie kunnen vragen?

1 like

Wij hadden wat buitenspeelgoed gevraagd voor haar verjaardag, maar dat was eind juni dus werd meteen goed gebruikt. Waterpistool, hoepel, skippybal.
Verder knutselspullen, ik vind sommige kant en klare van SES super chill, hoef ik niet zelf na te denken over wat te maken en welke spullen ervoor nodig zijn.

Ook hamertje tik is leuk of een grote klei set. Die staat nu bij ons boven, voor als het straks slechter weer wordt ze weer iets nieuws heeft om mee te spelen

1 like

Deze kreeg K. voor haar verjaardag en is ook een grote hit: Ariko Montessori Reken Balans Spel Aap - Leren Rekenen - Interactief Speelgoed -... | bol.com je moet het cijfer en aantal aapjes gelijk hebben zodat hij in balans is. Er zitten ook kaartjes bij met rekensommen (nog te moeilijk), maar ook kaartjes met het getal en dan het aantal aapjes erbij getekend en zo kan ze er zelf ook mee aan de slag en door het bijbehorende getal erbij te zoeken op basis van hoe het eruit ziet en dan het aantal aapjes te tellen herkent ze nu de getallen ook steeds beter.

Andere hits die me zo te binnen schieten: schoolbord van IKEA, nieuwe regenlaarzen, kleiset. En altijd fijn: spullen die opgaan. Kleurboeken, knutselspullen, waterverf, stickers.

En eventueel voor bij de fiets een mandje, poppenzitje voor achterop of een slot. Dat laatste missen wij dus nog en nu wil ze af en toe zelf naar het dorp fietsen (is niet zo heel ver), maar vind dat niet heel chill om dan een winkel in te gaan en die fiets daar te laten staan. Dus dat moeten wij eigenlijk deze week ff regelen.

3 likes

Wat goed dat je het snel hebt opgemerkt!
Wij zagen het bij mn dochter pas rond 3,5 maand, ook cb had het niet herkend… Wrs had ze een scheurtje in de spier opgelopen tijdens de bevalling, deed het pijn en bij het herstel wordt die spier dan korter en dikker.

Wij hebben de kinderfysio gebeld en via de HA de verwijziging geregeld, maar CB kan ook de verwijzing afgegeven. Wij hebben oefeningen gekregen om een aantal x per dag uit te voeren voor 5-10 minuten lang. Dan moest ze bijv op de rug liggen en ik moest haar nek de andere kant op duwen… zou het zeker niet doen zonder advies en begeleiding omdat het er wel zielig uitziet, mn man durfde het niet te doen haha…
Het hielp wel, maar de houding kwam terug bij het afbouwen en dat vonden wij best lastig…
Toen 3 sessies osteopaat ingepland en sindsdien is de voorkeurshouding definitief verdwenen.

1 like

@Pop.deluxe ik zag dat de aer wel een, in verhouding met andere buggies, kort zit vlak heeft. Jouw kindje heeft daar geen hinder aan ondervonden ?

@Nefertiti wij gaan w.s wel een overstap krijgen, dat zou voor jou de enige reden zijn om de buggy mee te nemen in het vliegtuig? En onze zoon is, als we gaan dan bijna 13 maanden, is dan een autostoel verplicht op de lange vluchten ?

@Ovenschaal ja da weet ik eigenlijk nog niet. Ik vind het ergens zonde om mn huidige wagen nauwelijks meer te gaan gebruiken, daar zit hij ook wel mooier in dan in zo’n opklapding. Maar t bespaard wel ruimte in de auto en zo’n opklapding neem je misschien ook wel makkelijker mee op de fiets?

En wb die autostoeltjes meenemen in het vliegtuig. Ik snap echt niet zo goed dat bij bepaalde maatschappijen dit verplicht is maar de stoeltjes over t algemeen niet gangbaar/geaccepteerd genoeg zijn voor het vliegtuig.

Nee hoor autostoeltje was niet verplicht maar 24 uur in een vliegtuig zitten met een kind van 14/15 maanden op schoot vond ik echt onmogelijk haha. Er zaten mensen in het vliegtuig die het wel deden dus het kan wel, maar ik vond het fijn af en toe rust te hebben, samen te kunnen eten, zelf te kunnen slapen, etc.

En wij hadden dus geen buggy in het vliegtuig, dus tijdens de overstap in de draagzak. Dat was prima te doen maar wel een beetje irritant, omdat hij toen al 13 kilo was. En hij sliep beter in een buggy dan in een draagzak toen, en we wilden graag dat hij ging slapen. Maar echt onmogelijk vond ik het niet. En sommige vliegvelden hebben buggy’s om te lenen!

Wij hebben de buggy nu standaard in de auto en dat vind ik wel heel handig. Als we vanuit huis gaan wandelen nemen we nog de grote wandelwagen mee.

Conclusie is dus dat ik een buggy wel handig vind maar niet 400+ euro uit zou geven aan een buggy speciaal voor het vliegtuig. Als je dat geld wel ervoor over hebt, dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.

2 likes

Naast de tips die al gegeven zijn zou je als je er wat voor voelt ook een Ostheopaat eens mee kunnen laten kijken. Die heeft hier goed geholpen bij de voorkeurshouding.

1 like

Mijn dochter had dit ook. Bij haar zat er iets niet lekker in haar nek (waarschijnlijk door mijn lange bevalling). We zijn rond de 2 maanden gestart met kinderfysio en zij verwees ons ook door naar manuele therapie. De manueel therapeut zorgde ervoor dat die blokkade wegging en van de fysio kregen we oefeningen en tips hoe we haar het beste vast konden houden en op konden pakken.

Wij mochten de fles niet meer geven terwijl ze in onze armen lag (eigenlijk was het beter om haar helemaal niet meer zo op de arm vast te houden, deden we ook niet meer), want in die houding overstrekte ze telkens naar achteren. Mijn man legde onze dochter dan op zijn benen terwijl hij op de bank zat en gaf zo de fles, maar mijn benen zijn daar te kort voor haha. Ik had een hoes om het voedingskussen gedaan en daar legde ik haar op, en dan voor mij op de poef terwijl ik op de bank zat. En zo gaf ik dan de fles. Zo kon ze niet meer overstrekken!

Verder had de fysio een houding hoe we haar het beste vast konden houden en moesten we haar draaiend oppakken, en nog wat kleine oefeningen.

Maar ik denk dat de meeste oefeningen heel persoonsgebonden zijn, het ligt maar net aan waar het probleem precies zit. Wij zijn uiteindelijk vanaf 2 maanden tot ongeveer 6 maanden denk ik met fysio bezig geweest. Niet iedere week hoor, zat op den duur steeds langer tussen.

Mijn tip is dus echt de kinderfysio inschakelen! Over het algemeen komen ze bij baby’s aan huis dus dat is makkelijk.

1 like

Ik heb lang getwijfeld of ik hier op deze plek advies over wilde vragen of niet, maar toch besloten het te doen omdat ze er nu echt last van krijgt. Ik zet het even in een samenvatting vanwege het onderwerp (zindelijk worden icm poepproblemen), dus als je daar niet op zit te wachten open de samenvatting vooral niet.

Samenvatting

Onze jongste is qua plassen thuis overdag zo goed als zindelijk. Wij hebben dat totaal niet actief gestimuleerd, want ze is net 20 maanden en de baby wordt bijna geboren dus niet helemaal het moment qua timing en ook energie. Het komt echt vanuit haarzelf, wat super fijn is maar nu ook voor wat problemen zorgt. Sinds een paar maanden doet ze af en toe een plas op het potje na of voor het douchen bv, omdat ze haar zus kopieert. Nu zijn we 2,5 week veel thuis geweest met ze en het was natuurlijk heerlijk weer dus met een paar dagen trok ze zelf constant haar luier en broek uit om op het potje te gaan plassen (hebben ivm wc onhandig tov achtertuin buiten potje staan voor grote zus) en het liefste loopt ze heel de dag zonder luier rond. Dat ging heel goed, 9 vd 10 keer keurig op het potje en gezien we toch 90% vd dag buiten waren hadden we zoiets van prima. Plus als we wel weer een luier en broek aandeden had ze die binnen de kortste keren weer uit.

Maar er is natuurlijk meer dan alleen plassen. Waar ze wel al een tijd duidelijk aangeeft nadat ze heeft gepoept, deed ze dat niet op het potje. Ik had zelf het idee dat ze het nog niet goed aanvoelt dat ze moet poepen (wat niet gek is qua leeftijd) want ze heeft bv een paar keer in de tuin gepoept ip hele random plekken (terwijl ze op de trap van een glijbaan staat of op de schommel ofzo). Ze komt het daarna wel meteen duidelijk aangeven dus.

Maar nu sinds een week lijkt ze het iets beter door te hebben. Ze komt dan zelf aangeven ojee poepen luier! Nou prima doen we een luier aan en de eerste dagen poepte ze dan ook binnen 10 minuten in de luier. Maar als je haar dan bv op het potje zette (met of zonder luier) was het paniek. Alleen nu heeft ze al 4 of 5 dagen niet gepoept en er echt last van. Gisteren heeft ze 2 keer een heel klein ongelukje gehad, echt een konijnenkeuteltje en dan is het onee poep! Maar als je haar dan op de wc/potje zet perst ze 1x en is het daarna paniek “luier aan! Luier aan!”. Maar ook dan perst ze 1x en zegt ze poep daan, alleen dat heeft ze dan niet. Inmiddels klaagt ze ook over buikpijn. Normaal poept ze 2-3x per dag…

Is er iemand die dit herkent en wat werkte bij jullie? Ze is natuurlijk ook nog hartstikke jong en hoeft van ons niet nu zindelijk te worden, maar dit is wel lastig. Ik hoop ergens dat als ze vanaf morgen weer naar de opvang gaat ze daar niet constant alles uit gaat trekken en het dan wel gewoon doet en ze dan ervan af is en het daarna weer goed gaat…

Ze drinkt iig meer dan genoeg en heb vrijdag ook weer dingen als pruimen en kiwi gehaald. Misschien vanmiddag nog even roosvicee laxo bij halen.

1 like

Wij hebben een te grote buggy om mee in de vlieger te nemen maar elke overstap was de buggy aan de gate. Na 10 max 14”5 min wachten meestal. We vinden dat dan ook geen probleem.

2 likes

Ik zou haar een tijdje zonder potje in een luier laten poepen. Mijn dochter heeft meer dan een jaar in een luier gepoept, ze was qua plassen helemaal zindelijk (ook 's nachts). Dat gaf ze zelf aan en eigenlijk is dat zonder ongelukjes verlopen. Poepen op de wc (of potje) vond ze echter heel erg eng. Ze heeft daarom heel lang in een luier gepoept, ze kwam dan zeggen dat ze moest poepen, dan deden we een luier om en ging ze in de badkamer staan om te poepen. Daar eigenlijk geen probleem van gemaakt tot ze zelf aangaf dat ze het op de wc wilde doen.
Ik merkte ook dat zodra we er iets van druk achter zetten, ze direct helemaal niet meer ging. En een geconstipeerd kind vond ik erger dan een kind wat nog in een luier poept dus dan maar altijd een luier in de tas voor het geval ze moest poepen.

Het is uiteindelijk vanzelf over gegaan, op een dag zei ze ‘ik kan wel op de wc nu’ en dat was dat.

1 like
Samenvatting zindelijkheid en ontlasting

Wij hebben doorgepakt met zindelijkheid toen wij op vakantie waren op Curaçao. Mijn zoontje was toen 2.5 jaar. Dit was vorig jaar oktober.

Uiteindelijk plaste hij vrij snel op het potje en na thuiskomst op de wc. Sindsdien overdag zonder luier.

Maar wij merkten dus ook dat hij niet wilde poepen op het potje/de wc en dus het ging inhouden, tot echt buikpijn aan toe. In het begin waren wij wat streng en kreeg hij alleen een luier met slapen (smiddags en savonds/snachts). Maar ik zag dat hij het echt lastig had, ook overdag zn poep terug willen drukken, remsporen, rode billen etc. Dus toen ben ik hem wel een luier gaan geven als hij erom vroeg, als hij moest poepen.

Inmiddels heeft hij een poep ritme waarbij hij vlak voor slapengaan savonds poept. Dan krijgt hij een luier, gaat ie poepen en daarna schone luier en naar bed. Toevallig gisteravond niet gepoept, dus ik vroeg net aan hem of hij toch niet moet en of hij een luier wil en dat gaan inmiddels goed.

Ik zet er nu ook geen druk meer achter. Het komt hopelijk vanzelf wel. Probeer hem soms met luier aan op de wc te laten zitten, als soort tussenstap. Maar tot nu toe blijft het bij de luier.

Hoe langer we bezig zijn en hoe ouder hij wordt, hoe beter hij het begrijpt en ik merk dat hij het toch op zijn eigen tempo en manier doet. Wij zetten er geen druk meer achter, want dat werkt averechts.

@simsalabim @Koda @Pop.deluxe dank voor jullie ervaringen! We gaan proberen er de druk er helemaal af te halen, dus zelf ook niet meer beginnen over dat ze dat op wc/potje kan doen en als ze erom vraagt meteen luier aan en verder niks. Denk sowieso dat ze wel een terugval krijgt als de baby er straks is (zal geen 3 weken meer duren) dus we gaan het zien.

@Koda ze heeft nogal een eigen wil. En is inmiddels behendig genoeg om haar eigen kleding en luier uit te trekken. Dus als wij haar aankleden heeft ze thuis binnen 5 minuten alles weer uit (als we alleen een luier aandoen vaak al binnen 1 minuut haha). Dus dat is heel de dag strijd voeren en daar heb ik weinig zin in. Heb ook al luierbroekjes geprobeerd ipv gewone omdat ze die makkelijker zelf aan/uit kan doen en dat meer op een onderbroek lijkt zoals haar grotd zus, maar ook die trekt ze thuis vooral uit. Buiten de deur gaat dat gelukkig wel goed.

Mn man is nu met ze op pad, is in het dorp van alles te doen dus hopelijk afleiding & tijd lang die luier aan dat het dan toch komt. En anders idd ff overleggen met huisarts of ze tijdelijk iets kan krijgen dat de verstopping weg is.

3 likes

Nog een tip voor rustig leuk kinderprogramma: sarah en eend op npo plus. Vind het zelf ook leuk haha.

3 likes