Tips, ervaringen & aanraders #7

Ik zou jullie advies goed kunnen gebruiken. Weet me ff geen raad.

Summary

Mijn buurvrouw en ik zijn ongeveer een maand na elkaar uitgerekend. Zij is nu bezig met het regelen van kinderdagverblijf en schrok van de kosten. Ze vertelde me dat zij en haar vriend niet minder kunnen werken anders kunnen ze hun hypotheek niet betalen, maar ze kunnen de kosten van kdv niet aan.

Nu stelde ze voor dat zij en ik een ieder 1 dag op elkaars baby’s gaan letten…of samen een nanny regelen voor 1 dag. Ter info: zij hebben geen familie in NL.

De eerste optie lijkt mij zwaar, plus de verantwoordelijkheid voor andermans baby erbij vind ik ook niet prettig. Maar stel ik overweeg het, wat is jullie advies? Is het zwaar? Zouden jullie passen of zegt je ervaring dat het te doen moet zijn?

Wat betreft de tweede optie, en geldt eigenlijk ook voor optie 1, ik heb mogelijk pas veel later dan haar kdv nodig ivm vakantie (scheelt 2 maanden met haar). Maar door hun situatie voel ik me wat bezwaard iets met hun situatie te moeten doen.

Ik vind dit zo’n lastige situatie. Eigenlijk zit ik hier niet op te wachten. Wil geen extra zorgen aan mijn hoofd. Maar ze zijn mijn buren. Ik kan ze niet bepaald vermijden als ik “nee” zeg. Aan de andere kant wens ik hun geen problemen toe.

Denk ik te moeilijk? Ik hoor graag jullie kijk hierop.

Lang verhaal kort: buurvrouw stelt voor dat een ieder van ons 1 dag pw op elkaars baby’s (beide baby’s tegelijk) gaan letten, want ze kan kdv niet volledig bekostigen. We gaan ong 1 maand na elkaar bevallen.

2 likes

Gezamenlijk een nanny zou het overwegen waard kunnen zijn maar is misschien erg vrijblijvend, wat als diegene ziek wordt etc. Zij kunnen die 9 weken ouderschapsverlof
Inzetten tot jij ook opvang nodig hebt, maar het is nogal wat om dan van elkaar afhankelijk te zijn op deze manier

Ik zou het niet doen, zou daar zelf geen zin in hebben van een ander als ik bedenk hoe ik het soms al met 1 baby die van mezelf was te zwaar had.
Zou wel aanbieden om af en toe op te passen bij hoge nood, maar heel kil en koud gezegd is dit niet mijn probleem (ook al is het super awkward om dat te zeggen natuurlijk)

Al ligt het er ook aan hoe goed je met elkaar bent natuurlijk, als jullie echt beste vriendinnen zijn is het een ander verhaal

2 likes

Hoe is de band verder? Ik zou zelf niet 1 dag in de week op de baby van een ander willen passen die bijna net zo oud is als mijn eigen baby, lijkt me vrij intens 2 van die kleintjes tegelijk, waarbij grote kans dat ze ook nog een totaal ander ritme hebben. Tenzij die persoon heel dichtbij staat, maar dan nog liever niet wekelijks. Het is echt een commitment, als jij een week niet kan moeten zij vrij nemen bv want geen opvang. Je bent echt afhankelijk van elkaar dan.

Met een nanny inderdaad hetzelfde, wat als die vrij wil of ziek is? Dat is wel iets om mee te nemen in de overweging. Maar zou ik zelf eerder doen dan de andere optie. En hoe zit het met kinderopvangtoeslag, krijg je die ook voor een nanny (dan zal deze geregistreerd moeten zijn ergens) of niet? Want je hebt natuurlijk ook kans dat als jullie daar geen toeslag voor krijgen opvang onderaan de streep juist een stuk duurder wordt voor jullie.

Ik neem aan dat zij ook hebben gekeken wat ze aan toeslag krijgen voor kinderopvang? Een gastouder is trouwens vaak goedkoper dan een kinderdagverblijf, dus dat zou ze ook nog kunnen kijken.

1 like

Ik zou hier echt no way aan beginnen. Dit is echt niet jouw verantwoordelijkheid. Ze hebben zelf de keuze gemaakt om een kindje te krijgen. Ik denk dat ik gillend gek was geworden als ik ook nog voor de baby van een ander had moeten zorgen :joy:

11 likes

Onpopulaire mening dit, maar ik zou dit wel serieus overwegen als ik en mijn buren op 1 lijn zitten voor wat betreft opvoeding van de kinderen. Het maakt je eigen thuisblijfdag wel minder relaxt, maar het scheelt ook ontzettend veel geld voor jullie beiden.

Ik zwijg even over wat ik vind van het inzicht dat zij nu, nadat ze zwanger is geraakt, hebben over de kosten van kinderopvang.

Edit: maar voel je vooral niet bezwaard nee te zeggen op dit voorstel omdat het je buren zijn en je ze niet kunt vermijden. Nee is altijd een prima optie als antwoord.

4 likes

Ik zou dit ook niet doen.
Vond het met eentje al zwaar genoeg!

Daarbij staan, in ieder geval bij mij, de buren ook echt niet dicht genoeg bij ons om dit te doen. Daarnaast ken ik mijn buren ook niet goed genoeg om mijn kind daar een hele dag achter te laten. Misschien is dat voor jullie anders, maar zoals hierboven ook al gezegd is. Hun verantwoordelijkheid, niet die van jou.

Ze zijn wel op de hoogte van de kinderopvangtoeslag?

1 like

Wij hebben dit ook overwogen met de buren, maar uiteindelijk zijn wij afgehaakt. Ik vind het belangrijk dat ons kindje ook met meerdere kinderen kan en leert spelen. En daarnaast ook fijn dat ze aan een andere omgeving went te zijn, met een totaal andere dynamiek. Dus dat hebben we ook gezegd.

Nu speelde geld alleen bij onze buren geen rol, want daarvan hebben ze genoeg. Wel alsnog willen besparen. Maar goed, eigenlijk hoef je daar geen rekening mee te houden, want het is niet jouw “probleem”.

Medelijden met hun financiële situatie als reden en basis voor deze keuze is sowieso geen goed idee. Als je goed bevriend bent, dezelfde filosofie hebt en dit doet omdat het het beste lijkt voor JOU kind. Go for it. Anders wegblijven. Je helpt hun hier mee maar je moet je eigen kind ook weer bij hen achter laten. Zie je dat zitten? Wat als ze ineens een luxe auto kopen? Sta je dan ook nog steeds achter dat idee? Wat als de buurman ziek wordt en hun oppasdag niet mogelijk is?

Ik zou ze eerst een helpen met inzicht in hun financiële situatie. Kan me namelijk niet voorstellen dat als je echt zo weinig inkomen hebt de toeslagen dat niet compenseren.

1 like

Wij hebben deze ook maar ik denk dat ik nog zo’n eentje koop en die erbij stop!

2 likes

Ik denk dat dit niet gek klinkt, maar dat je pas weet wat de praktijk gaat zijn als je baby er is. Ik ben bijna door het zorgen voor mijn eigen baby geknakt, daar had ik echt geen andere baby bij kunnen hebben. Twee hele jonge baby’s is echt heel erg pittig.

Dus dat zou sowieso al genoeg reden zijn om het niet te doen wat mij betreft @Unicorn

7 likes

Hier komt denk ik alleen maar gedoe mee denk ik. Ik zou dat niet willen met mijn buren. Af en toe geen probleem. Vooral omdat de reden financieel is. Vind het zelf nogal naïef ook om aan kinderen te beginnen terwijl je dus niet eens weet wat het kost? Een nanny is ook aan de prijs, kan mij bijna niet voorstellen dat dit goedkoper is.

Daarnaast hebben twee jonge baby’s veel zorg nodig (respect voor meerling mama’s). En zou ik het persoonlijk lastig vinden dan beide genoeg aandacht te geven. Want het is een keuze. Een meerling is geen keuze.

3 likes

@Sia Van de twee opties neig ik ook eerder naar een nanny, maar wat mij daarin tegenhoudt is idd dat je zo afhankelijk wordt van elkaar. Ah ja, ouderschapsverlof inzetten had ik nog niet aan gedacht ter overbrugging.

Het liefst zou ik dat aanbieden, Gelatelli, alleen bij hoge nood hulp aanbieden. Nee, onze band is niet intiem. Spreken elkaar alleen wanneer we elkaar tegenkomen of als we iets nodig hebben van elkaar maar komt bijna nooit voor.

Suikerklontje, geen idee eigenlijk of je dan geen kindertoeslag krijgt dan. Ik had er niet bij stilgestaan dat een nanny juist wat duurder zou kunnen zijn.
Ik heb haar wel gewezen op kindertoeslag maar daar reageerde ze inhoudelijk niet op. Had haar ook al geadviseerd dat ze eventueel ook kan kijken naar een gastouder.

Memento_Mori, eigenlijk sta ik er net zo in als jij, maar voelt zo dubbel aangezien ik weet wat het financieel met ze kan doen.

JeMoeder, geen idee of we op 1 lijn zitten qua opvoeding. Zijn wel een aantal dingen bij hen waar ik mij aan stoor (hoe zij soms met elkaar omgaan) maar goed geen idee wat zoiets zegt over hun qua opvoeding.

Pantoffeldiertje, zijn ze wel van op de hoogte. Heb ook geen sterke band met hun.

TomTom, was ook mijn gedachtegang wat betreft kdv. Maar was niet in mij opgekomen om dat als argument te gebruiken binnen dit gesprek.

Willy, ik denk ook dat ik dieper moet ingaan op kinderopvangtoeslag met ze. Vraag me af of zij dat wel goed hebben uitgezocht.

1 like

Iemand hier kleurboek(en) met ringband of perforatierandje? Waar heb je dat gekocht? Dus echt met kleurplaten. Echt al op veel plekken gezocht, maar ik moet overal bladzijden uitscheuren en ik vind dat randje dan zo lelijk en ben te lui om bij te knippen :smiling_face_with_tear:
Edit; en een heel boekje slaat vaak dicht, dat schiet ook niet op.

1 like

Ja dat maakt echt zoveel verschil als ze ouder zijn. Toen mijn nichtje bij ons kwam was ze bijna 8 maanden en R. 14 maanden, vond dat toen nog wel heftig qua verdeling en aandacht. Nu hebben we van de zomer 2 keer een dag opgepast waarbii nichtje 12-14 maanden was en R. 18-20 maanden en zoveel verschil. Ze zijn beiden mobieler, spelen echt samen/naast elkaar etc. Minder dutjes op een dag dus ook beter ritme.

@KJuffie geen idee waar gekocht, want was een cadeau, maar K. heeft een kleurboek van Peppa Pig gekregen met ringband. Echt een soort map is het met ook krijtjes erin. Ik denk wellicht van Kruidvat, want de middelste kreeg een boek tegelijkertijd die bij Kruidvat vandaan kwam. Zoiets is het maar dan dus mrt krijtjes erbij Peppa Pig kleuren met water | Peppa Pig cadeau artikelen | Magic Moments For Kids (en meer dan 8 kleurplaten).

@Unicorn een vriendin van mij is gastouder bij mensen aan huis ipv bij haar thuis (dus denk vergelijkbaar met een nanny) dan krijg je toeslag, maar die heeft dus wel een inschrijving, opleiding etc. is iets goedkoper dan een gewone gastouder omdat ze minder kosten heeft.

Ik zou ze verder wijzen op de mogelijkheden mbt toeslag ook (je kunt online een proefberekening maken), maar je hoeft je echt niet verplicht te voelen om het allemaal voor ze uit te zoeken / ze aan de hand te nemen. Even hard: Het zijn gewoon volwassen mensen met een huis en baan die een kind krijgen, die gaan de komende jaren nog heel veel moeten uitzoeken en regelen. Mochten ze dit lastig vinden/niet snappen dan zijn er mensen die daarbij kunnen helpen, de verloskundige weet vaak wel welke instanties :wink: ik zie je schrijven dat je je stoort aan hoe zij soms met elkaar omgaan. Dus ook iets om over na te denken: wil je dat je kind daar consequent aan bloot wordt gesteld?

En snap dat zij weinig vangnet hier hebben, dus dat zet jullie in een lastige positie. Zou zeker aanbieden dat je best af en toe bij wilt springen, maar niet consequent. Dat je best onderdeel van hun vangnet/community wilt zijn, maar niet het volledige vangnet.

6 likes

Als ik het zo lees lijken jullie niet heel close. Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen, je weet helemaal nog niet hoe het moederschap en de hele dag zorgen je bevalt, laat staan als je straks voor 2 baby’s zou moeten zorgen. Als de kinderen wat ouder zijn lijkt het me juist wél weer leuk, dan kunnen ze met elkaar spelen en dan heb jij het als ouder een stuk relaxter (dagen met een vriendje zijn hier altijd makkelijker dan dagen waarop ik kind alleen moet vermaken).

En zoals anderen al zeggen, wat gebeurt er als de omstandigheden veranderen? Als zij op vakantie zijn bijvoorbeeld of er iemand ziek is. Of als een van jullie gaat verhuizen? Ik zou zelf voor de continuïteit van een kdv kiezen.

5 likes

Bij de Lidl of Zeeman heb je soms ook kleurboekjes met ringen

1 like

Ik zou ‘t niet doen. Ik heb een tijdje opgepast op een zoontje van een vriendin maar ik voelde me helemaal ‘vast’ terwijl ik prima twee kinderen tegelijk aan kan.
Ik had t voordeel van een duowagen en bakfiets maar ook dat heeft niet iedereen. Dus als ze ouder zouden worden kan je ook nog eens geen kant op.

1 like

TheFormerLipster, precies. Ze is geen pedagogisch medewerkster. Het idee dat ik de volledige zorg uit handen zou geven aan een onervaren persoon zit me niet lekker. Plus Ben ik het ermee eens dat een kdv een leerzame omgeving is.

Ovenschaal, het idee van een community spreekt me dan weer wel aan. Het idee dat je kan terugvallen op je buren en andersom bij hoge nood is wel een fijn idee. Alleen bij newborn babies sta ik niet te trappelen, nee.
Of nou ja, community…ik denk niet dat ik te afhankelijk zou willen zijn van 1 buren. En echt alleen bij hoge nood.

Huismus, hoorde al van bekenden dat moederschap heel zwaar gaat zijn. Daarom denk ik dat ik optie 1 sowieso niet zal doen.

Sproetjes, denk ik ook. Als ze aangaf dat het alleen zou gaan om af en toe/hoge nood zou ik ja hebben gezegd, maar zo’n regeling als deze krijg ik het benauwd.

Dank allemaal voor jullie reacties.

Ben na het lezen van jullie reacties erover uit dat ik van de optie nanny afhaak omdat ik het te afhankelijk vind van elkaar. Ik kan van mijn werk ook geen vrij nemen sta ik ook nu bij stil.
Optie 1 ben ik nu ook heel zeker van dat ik dat niet wil, omdat het maar de vraag is of we op 1 lijn liggen qua opvoeding. De baby’s wel genoeg aandacht kunnen krijgen, en we hier niet voor zijn opgeleid.
Ik denk dat ik ga doorvragen naar kinderopvangtoeslag en uitzoeken voor ze of een gastouder goedkoper is.
Nu alleen nog de moed verzamelen dit alles te zeggen.

6 likes

Dat hoeft niet he? Het kan ook allemaal meevallen en je redelijk makkelijk afgaan. Maar dat weet je straks pas, dus idd niet op voorhand nog extra belasting op je nemen.

5 likes