ik had laatst deze bij de Lidl!
Thanks, Suikerklontje. Ik zal ze erop wijzen dat hun verloskundige hen mogelijk kan helpen bij de juiste mensen aan te kloppen.
@Calypso mijn keuze was idd eigenlijk al gemaakt, maar wilde zeker weten of mijn kijk hierop niet te onervaren was (weet het ff niet te verwoorden). Maar de reacties hier hebben bevestigd dat ik het niet moet doen.
Ja, voel me inderdaad voor het blok gezet
Ja, dat is waar. De ene moeder is de andere niet, en elk kind is anders. Ik probeer alle verhalen die ik meekrijg naast me neer te leggen. En ga de bevalling en het moederschap gewoon op me af laten komen.
Nou ja dit dus! Ik zie ook de voordelen van een kleine community waarin je op elkaars kinderen past. Zou het echt heel leuk vinden als ik 2 of meer ouders vind met kindjes in dezelfde leeftijd (wel uit de babyfase inderdaad) en dat je dan met elkaar afspreekt dat ieder van jullie één dag in de week voor zijn/haar rekening neemt.
Maar ja, daar zitten voor mij ook wel een paar randvoorwaarden aan die denk ik in de praktijk moeilijk te vervullen zijn. Zoals dat iedereen daar thuis de faciliteiten voor heeft, je het met elkaar eens bent over schermtijd/voeding/buitentijd, iedereen eerste hulp kan verlenen als dat nodig is etc.
Zitten gewoon veel haken en ogen aan en zou dit dan ook zeker niet doen met buren waar ik verder niet zoveel mee heb en die het enkel en alleen willen omdat ze er financieel bij gebaat zijn.
@Unicorn ik zou ook denken hoe zie je dat dan voor je met twee kinderen een wandeling maken. Dan moet je alweer een duo wagen hebben ofzo. Dat soort praktische zaken lijken me echt super belangrijk om over na te denken. De hele dag binnen met twee kleine kinderen, mij nie bellen…
Maar zou het sowieso niet doen eigenlijk. Leuk voor als er een keer nood aan de man is, maar wekelijks lijkt me erg heftig.
Als ik hun was zou ik even kijken naar de kinderopvang toeslag, misschien valt daar nog wat te behalen.
Gewoon je gevoel volgen en als die zegt niet doen dan niet doen. Het is ook niet dat je nu snel opvang hebt als het niet werkt.
Het is echt hun probleem en er zijn wel mogelijkheden voor ze zoals toeslag en ouderschapsverlof. Je krijgt meer toeslag als je minder verdient.
Het is echt hun probleem en niet de jouwe. Niet schuldig voelen.
Ik vind het echt super lief van je dat je zo met ze mee wil denken. Als ze financieel in de knoop komen zullen ze toch echt zelf andere keuzes moeten gaan maken. Wat @Suikerklontje zegt, het zijn volwassenen. Ze hebben blijkbaar ook een huis kunnen kopen, dus dit zullen ze ook wel kunnen oplossen (eventueel met hulp).
Precies!
En nog een toevoeging: als je op je vaste vrije dag op andermans kind oppast, dan is het eigenlijk een werkdag. Je staat op tijd omdat Pietje zo en zo laat komt en ook weer wordt opgehaald. Je kan niet zomaar een dagje weg, of je werkdagen eenmalig omruilen. En stel dat je iets wil doen zonder kind (tandarts, kapper), dan kan je niet even een oppas inschakelen omdat je al voor andermans kind zorg draagt.
Dat staat verder los van hoe goed je het andere gezin kent op wiens kind je gaat oppassen. Maar dit waren voor mij al genoeg argumenten om niet op mijn vrije dag te willen oppassen op mijn neefje, toen mijn schoonzus dat een paar jaar terug vroeg en ik zelf nog geen kind had.
Als ik kijk naar onze “community” dan vragen we bij voorkeur directe familie (ouders/broers/zussen) om op te passen en als dat niet lukt vrienden die we goed kennen en waarvan we weten dat ze goed overweg kunnen met een baby’tje. We hebben prima contact met de buren en in geval van nood kunnen we zeker een beroep op hen doen, maar zolang onze dochter nog zo klein is willen we haar niet zomaar toevertrouwen aan mensen die we verder niet écht goed kennen, en zeker niet structureel.
Ik krijg echt het idee dat ze een beetje ‘misbruik’ van jullie willen maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat je een kind wilt maar niet eerst kijkt of het financieel mogelijk is. Maar lekker makkelijk wel om het zo te regelen voor hun. Ik vind het nogal een naïef plan en ik zou gewoon simpelweg ‘nee’ zeggen. Je hoeft je niet te verantwoorden en je hoeft ze nergens mee te helpen.
Ik zou dit echt niet willen, puur omdat ik gewoon de vrijheid wil en alles zelf wil kunnen regelen. Een gezamelijke nanny voor dezelfde dag lijkt mij ook niets omdat ik gewoon eigen afstemming wil hebben.
Zuur voor je buurvrouw maar lijkt mij niet dat ze nu van haar probleem jouw probleem moet maken.
Van albelli op fotoboeken. Geen idee wat de voorwaarden verder zijn
Je kan best veel toeslag krijgen, bij de laagste inkomens krijg je tot 96% vergoed. Het is naar draagkracht ingericht. Verder kan ze nog kindgebonden budget aanvragen als ze daar recht op heeft en kinderbijslag krijg je ook.
Maar misschien verdienen ze niet per se weinig maar hebben ze een hoge hypotheek (omdat ze niet minder konden gaan werken ivm de hypotheek), dus dan valt die kinderopvangtoeslag wel tegen en krijgen ze ook geen kindgebondenbudget.
Alsnog hun eigen probleem natuurlijk.
Wow ja inderdaad! Ik zit nu ook te denken, dan moet je dus ook twee bedjes hebben staan altijd? En 2 kinderstoelen als ze wat ouder zijn. Dit is inderdaad echt niet zomaar even oppassen, maar echt een heel geregel. Ik zou dit al niet doen met het kindje van bijv mijn beste vriendin, laat staan met een buurvrouw die ik helemaal niet goed ken. Ben echt benieuwd of jouw buurvrouw over zulk soort praktische dingen ook heeft nagedacht.
Hebben jullie tips hoe om te gaan met angst voor spoken?
Mijn zoontje van 3.5 heeft vannacht gedroomd dat er een spook in ons huis was, specifiek was het een klein spookje dat op tafel zat, naast mijn vriend die daar aan het eten was.
Hij is op zich niet mega angstig, maar vraagt wel de hele tijd aan mij of er geen spoken zijn. Hij slaapt nu ook met een lampje aan en de deur dicht, terwijl hij normaal ALTIJD de deur open wil, maar hij was nu bang dat als de deur open was, de spoken erdoorheen komen.
Ik denk zelf dat ontkennen niet echt slim is en ik zeg dat de dieren in zijn kamer ervoor zorgen dat hij altijd lekker slaapt, maar ik weet niet helemaal hoe ik er verder op in moet gaan
Ja en wat als je misschien nog een kind krijgt en zij ook? Of als de buren opeens besluiten te verhuizen. Kan je achteraan sluiten in de rij voor de opvang.
Ik las een tijdje terug een tip over een anti spoken spray, even zoeken
Ja dit! Al bevestig je daar misschien ook wel mee dat ze dus wel bestaan?
Lekkere timing ook met halloween op komst ik sprak er altijd best wel luchtig over van; ohja dat klopt dat bestaat alleen in filmpjes he oid…
En samen onder het bed, in de hoekjes etc kijken om te laten zien dat er niets is en voor het slapen gaan mooie leuke dingen benoemen en hardop zeggen zodat ze daarover mag dromen…
En toezicht op youtube (kids) want deze periode zijn er heel veel halloweenfilmpjes die ook best eng kunnen zijn voor die leeftijd en ook toezicht buiten; ik liep met mijn dochter in die stomme So-Low winkel met aan het eind een hele route vol met halloween decoratie wat best spannend kan zijn voor kinderen tot 4 jaar…
Ik weet de precieze leeftijd niet en volgens mij hier eerder gelezen maar tot een bepaalde leeftijd kan je inderdaad aangeven dat spoken, monsters etc niet bestaan maar na 5/6 jaar oid. kan je beter meegaan in de fantasie en van daaruit handelen omdat kinderen zich anders niet serieus voelen genomen in hun angst waardoor de angsten langer blijven bestaan, vandaar ook de monsterspray die kan helpen
Ik moest het even terug zoeken, maar ik wilde je nog bedanken voor deze tip!
Ik probeerde dit en toen begreep mijn dochter ineens hoe deze beker werkt. Zo handig! Alle andere tips voor de 360 graden beker werkten niet bij haar hahaha